Asiaa tässä vaiheessa sen enempää tutkimatta kyselen että missähän mahtaa olla vikaa / kannattaa alkaa vikaa tutkimaan.. ongelma on seuraavanlainen:
Joku aika sitten alkanut ilmetä sellaista ongelmaa että käsijarrunkäytön jälkeen tuntuu että kässäri jäisi jotenkin osittain päälle.. ei niin paljon että se pyörät lukitsisi mutta kahvaa nostellessa tuntuu ettei vaijeri olisi palannut normaaliin asentoon, menee ohi jarrupoljinta pumppaamalla.
Toinen ilmiö tässä on kun normaalisti jarruttaessa tuntuu että takarenkaat tahtovat lukkiutua ennen etummaisia!!!? Varsin mukavaa liukkailla :) Voiko kässäri jumittaa niin paljon että jarru poljinta painettaessa näin voisi tapahtua vai olisiko auton alla olevassa kuormauksen mukaan säätyvässä jarrupaineensäätimessä jotain vialla?
Polo 6N takajarruista.
Valvoja: ffp jäsenet
Siellä tod.näk. kiristinkiila jumii. Eli ei muutaku rumpu pois ja osien puhdistus (tarvittaessa uusiminen) ja asennus takasin käyttäen kuparitahnaa.
http://img.photobucket.com/albums/v498/ ... uva002.jpg
Tohon takajarrujen ennenaikaseen lukittumiseen: onko autoasi madallettu?
http://img.photobucket.com/albums/v498/ ... uva002.jpg
Tohon takajarrujen ennenaikaseen lukittumiseen: onko autoasi madallettu?
Jep. Toi kiila kävi vähän kyllä itsellänikin mielessä. Vuosi sitten kun uusin kokonaan noi jarrut/rummut niin juurikin ton kiilan karhennuttu pinta oli mielestäni osin kulahtanut eli se pääsisi livahtamaan tonne pohjaan liian helposti aiheuttaen näin jarrukengän liiallisen kontaktin rumpuun. No, pitänee tutkia asiaa kun vähän säät tästä lämpenee/kuivuu. Auto on kyllä madallettuna ollut jo vuosi mutta ei tälläistä ongelmaa ole aikaisemmin ilmennyt.
-
- -
- Viestit: 96
- Liittynyt: 12.12.2005 16:33
Nyt kun puhutaan takajarruista niin miten irrotan ton rummun?
Yritin eilen näin: rengas irti -> kumivasaraa joka suunnasta, mitään ei tapahtunut.
Onko jotain kikkaa?
Miksi yritin avata, kun on alkanut vähän rohisemaan (varmaan vaan ruostetta).
Rohina kyllä häviää aina pikku hiljaa.
Autona polo 1.4 -01 55kW Variant
Yritin eilen näin: rengas irti -> kumivasaraa joka suunnasta, mitään ei tapahtunut.
Onko jotain kikkaa?
Miksi yritin avata, kun on alkanut vähän rohisemaan (varmaan vaan ruostetta).
Rohina kyllä häviää aina pikku hiljaa.
Autona polo 1.4 -01 55kW Variant
Ainakin se laakeri on irroitettava siitä keskeltä, jotta rumpu irtoaa. Jos ei sitten lähde, ovat palat kuluttaneet rumpuun kaulan, jonka takana jarruhihnat vielä kinnaavat. Pultin rei'istä voi napsutella sitä käsijarrun kiristintä löysemmälle pienellä ruuvitaltalla.
Laakereiden kunto kannattaa tarkistaa ja vaihtaa ne samalla vaivalla, jos siltä näyttää. Kiristämisessä pitää olla tarkkana, ettei laita liian kireälle.
Laakereiden kunto kannattaa tarkistaa ja vaihtaa ne samalla vaivalla, jos siltä näyttää. Kiristämisessä pitää olla tarkkana, ettei laita liian kireälle.
-
- -
- Viestit: 96
- Liittynyt: 12.12.2005 16:33
Jep jep! niin se laakeri irtoo siitä keskeltä ennenku rumpu lähtee.
Oon vaan irrottanu yhestä takatuupparist rummun ja se suurinpiirtein tippu ku irrotti renkaan.
Eli se laakeri on sen hatun alla missä on volkkarin ja audin logot, ja siellä tietysti joku iso mutteri. Taitaa olla tiukassa.
Mites noissa on ne pyörän pulttien kierre osat, ne on ilmeisesti siinä laakerissa jotenki vai?
ps. soitin tossa volkkari huoltoon että mitä maksaa jos ottais noi rummut irti et näkis tarviiko tehä mitää. vastaus 150€!
yritän saada kuntoon ennenku lähetään reissuun. (ilman VW huoltoo)
Oon vaan irrottanu yhestä takatuupparist rummun ja se suurinpiirtein tippu ku irrotti renkaan.
Eli se laakeri on sen hatun alla missä on volkkarin ja audin logot, ja siellä tietysti joku iso mutteri. Taitaa olla tiukassa.
Mites noissa on ne pyörän pulttien kierre osat, ne on ilmeisesti siinä laakerissa jotenki vai?
ps. soitin tossa volkkari huoltoon että mitä maksaa jos ottais noi rummut irti et näkis tarviiko tehä mitää. vastaus 150€!
yritän saada kuntoon ennenku lähetään reissuun. (ilman VW huoltoo)
Hei
Kun olet avannut sen keskimutterin, kuppi pois, sokka pois, mutteri on "käsillä" väännettässä tiukkuudessa (muuten laakerit menevät sököksi).
Kampea tuota automaattisäädön vipua siten että automaattisäätö "laukeaa" avoimeksi vipuamisen vi tehdä pyöränpultin reiästä. Kts. tuo aikaisemmassa vastauksessa ollut linkkiä sisuskaluista.
Tämän jälkeen rummun ulos vetäminen pitäisi olla helppoa.
Väkisen ottaessa sieltä laukeaa muutama automaattisäädön osa.
-Jukka
Kun olet avannut sen keskimutterin, kuppi pois, sokka pois, mutteri on "käsillä" väännettässä tiukkuudessa (muuten laakerit menevät sököksi).
Kampea tuota automaattisäädön vipua siten että automaattisäätö "laukeaa" avoimeksi vipuamisen vi tehdä pyöränpultin reiästä. Kts. tuo aikaisemmassa vastauksessa ollut linkkiä sisuskaluista.
Tämän jälkeen rummun ulos vetäminen pitäisi olla helppoa.
Väkisen ottaessa sieltä laukeaa muutama automaattisäädön osa.
-Jukka
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa