Virtajohto vahvistimelle Octavian konttiin?
Valvoja: ffp jäsenet
Virtajohto vahvistimelle Octavian konttiin?
Kun täälläkin jokunen Skoda kuski pyörii, niin kertokaapa jotain hifien laittamisesta kyseiseen -03 vuoden autoon. Lähinnä kiinnostaa minkä kokoinen kaiutin menee etuoveen, ovipahvien irroitus mitään hajottamatta, sekä kynnyslistojen irroitus jotta kynnyskoteloon saa piiloon kaikki tarvittavat piuhat?
Virtajohto vahvistimelle ja RCA:t kannattaa vetää mahdollisimman kaukana toisistaan häiriöiden välttämiseksi.
Hieman omasta projektista: Tällä hetkellä projektina -04 malliseen farkun popit, johdotukset valmiina, kaiutin, vahvistin ja subbarikotelot työn alla. Tulossa siis 3-tie aktiivietupää ja subbari. Subi ja vahvistimet konttiin = varapyörä varastoon!
Virtajohto on aika "simppeli" vetää konttiin. Helpoiten pääset, kun purat reilusti kaikki tieltä pois. Itse laitoin 50mm^2 virtajohdon suojattuna johtospiraalilla menemään kuskinpuolen johtokourua pitkin auton alkuperäisten johtosarjojen kanssa, hyvin mahtuu!
Aluksi purkasin B-pilarin verhoilut (ruuvi turvavyön takana, itse turvavyökin pitää ottaa kiinnikkeestään irti), tämän jälkeen takaoviaukon tiivisteen ja verhoilumuovit. Sitten siirryin etujalkatilaan, mistä otin kaiken irti, mitä sain. Kynnyslista lähtee ihan vaan kampeamalla sitä suoraan ylöspäin, muutamassa kohtaa sellaiset hakaset. Läpivienti rintapellistä meni helposti alkuperäisen läpiviennin kautta (irrallinen muovinen, mistä auton omatkin johdot menevät), purkaa vaan muovit tuulilasin alareunasta ja ottaa pyyhkijät ja niiden koneiston irti. Kannattaa samalla vetää vahvistimen herätejohto samaa reittiä, ei tosin rintapellin läpi asti.
Kaiutinjohdot saa nätisti piiloon, kun vetää ne katon kautta. Eipähän pitäisi ottaa häiriötä. Aurinkoläppä, kauhukahvat ja vielä C-pilarin verhous pois, niin pääsee kohtuu helposti viemään isonkin nipun (laitoin 3-tie etupäälle kolmet 4neliöiset johtoputkilla suojattuna). Kaiutinjohdot siis kulkevat ovesta alkuperäisen läpiviennin kautta A-pilariin, mistä kattoa pitkin C-pilarin kautta alas konttiin. Molemmille puolille erikseen (en tiedä, miten 5-ovisessa mahtuu).
Rca:t vedin keskeltä autoa keskikonsolia pitkin. Tässä olikin sitten hommaa, piti purkaa autosta keskikonsoli, takapenkit ja takakontin verhoilut. Kyllä kannatti, saipahan samalla vaimennettua peltejä vaimennusmatolla. Suojasin Rca:tkin johtospiraaleilla. Voisin kuitenkin kuvitella, että ne kannattaisi vetää samalla lailla, kuten virtajohtokin, mutta toiselta puolelta, näin tosin johtojen pituusvaatimus kasvaa (5m ei välttämättä riitä).
Vielä asiaan! Oviin mahtuu 6,5" kaiuttimet, mutta asennussyvyyden kanssa kannattaa olla tarkkana, en tarkkaan muista mikä se maksimisyvyys oli, kun suosista tilasin erään valmistajan matalat midbassot (42mm). Ovipahvejahan ei tarvitse irroittaa pelkän kajarin vaihtoa varten, mutta, jos vaimentaa...
Tuossa kuitenkin 1 linkki, missä jotain kuvia ja tekstiä asiaan liittyen: http://www.briskoda.net/forums/showthre ... w+creaking
Kuviakin asennuksista ja vaiheista on, voin lähettää spostilla jos tarvii.
Hieman omasta projektista: Tällä hetkellä projektina -04 malliseen farkun popit, johdotukset valmiina, kaiutin, vahvistin ja subbarikotelot työn alla. Tulossa siis 3-tie aktiivietupää ja subbari. Subi ja vahvistimet konttiin = varapyörä varastoon!
Virtajohto on aika "simppeli" vetää konttiin. Helpoiten pääset, kun purat reilusti kaikki tieltä pois. Itse laitoin 50mm^2 virtajohdon suojattuna johtospiraalilla menemään kuskinpuolen johtokourua pitkin auton alkuperäisten johtosarjojen kanssa, hyvin mahtuu!
Aluksi purkasin B-pilarin verhoilut (ruuvi turvavyön takana, itse turvavyökin pitää ottaa kiinnikkeestään irti), tämän jälkeen takaoviaukon tiivisteen ja verhoilumuovit. Sitten siirryin etujalkatilaan, mistä otin kaiken irti, mitä sain. Kynnyslista lähtee ihan vaan kampeamalla sitä suoraan ylöspäin, muutamassa kohtaa sellaiset hakaset. Läpivienti rintapellistä meni helposti alkuperäisen läpiviennin kautta (irrallinen muovinen, mistä auton omatkin johdot menevät), purkaa vaan muovit tuulilasin alareunasta ja ottaa pyyhkijät ja niiden koneiston irti. Kannattaa samalla vetää vahvistimen herätejohto samaa reittiä, ei tosin rintapellin läpi asti.
Kaiutinjohdot saa nätisti piiloon, kun vetää ne katon kautta. Eipähän pitäisi ottaa häiriötä. Aurinkoläppä, kauhukahvat ja vielä C-pilarin verhous pois, niin pääsee kohtuu helposti viemään isonkin nipun (laitoin 3-tie etupäälle kolmet 4neliöiset johtoputkilla suojattuna). Kaiutinjohdot siis kulkevat ovesta alkuperäisen läpiviennin kautta A-pilariin, mistä kattoa pitkin C-pilarin kautta alas konttiin. Molemmille puolille erikseen (en tiedä, miten 5-ovisessa mahtuu).
Rca:t vedin keskeltä autoa keskikonsolia pitkin. Tässä olikin sitten hommaa, piti purkaa autosta keskikonsoli, takapenkit ja takakontin verhoilut. Kyllä kannatti, saipahan samalla vaimennettua peltejä vaimennusmatolla. Suojasin Rca:tkin johtospiraaleilla. Voisin kuitenkin kuvitella, että ne kannattaisi vetää samalla lailla, kuten virtajohtokin, mutta toiselta puolelta, näin tosin johtojen pituusvaatimus kasvaa (5m ei välttämättä riitä).
Vielä asiaan! Oviin mahtuu 6,5" kaiuttimet, mutta asennussyvyyden kanssa kannattaa olla tarkkana, en tarkkaan muista mikä se maksimisyvyys oli, kun suosista tilasin erään valmistajan matalat midbassot (42mm). Ovipahvejahan ei tarvitse irroittaa pelkän kajarin vaihtoa varten, mutta, jos vaimentaa...
Tuossa kuitenkin 1 linkki, missä jotain kuvia ja tekstiä asiaan liittyen: http://www.briskoda.net/forums/showthre ... w+creaking
Kuviakin asennuksista ja vaiheista on, voin lähettää spostilla jos tarvii.
jos siinä on samanlaiset pahvilouskut ovissa mitä vanhemmissa, niin saatat joutua tekemään korokerenkaat uusille kajareille. ja taakse orkkispaikoille joutuu kans tekemään renkaat koska alhaalta päin asennettaessa kalvo tulee turhan iholle ritilään.
oma auto on 98. kaikki kajarit vaihdettu infinity kappa sarjaan. sarjan diskantit kävi suoraan alkuperäisten paikalle. jakosuotimet meni edessä ovipahvin alle ja takana nippusiteellä siististi pyöräkotelon päälle verhoiluun kiinni.. kokoja en muista muille kajareille.
oma auto on 98. kaikki kajarit vaihdettu infinity kappa sarjaan. sarjan diskantit kävi suoraan alkuperäisten paikalle. jakosuotimet meni edessä ovipahvin alle ja takana nippusiteellä siististi pyöräkotelon päälle verhoiluun kiinni.. kokoja en muista muille kajareille.
Kiitoksia tiedoista! Näillä päästään alkuun. Mitään sen kummempia laitteita mulle ei tule. Infinityn erillissarja jäi edellisestä autosta, kohtuullinen vahvistin ja pienehkö subi kontiin, nuilla mennään. Korotusrenkaat ilmeisesti joutuu tekemään etuoviin kun mittasin Infinityn syvyyden ja se oli 60mm, vai löytyykö niitä valmiina jostain?. Rca:t ja kaiutinjohdot ajattelin vetää kummatkin sulassa sovussa repsikan kynnyksen sisään kun noin toimivat moitteettomasti edellisessäkin.
Kuinka paljon muuten haittaa liian pitkät johdot? Virtajohto ilmeisesti ainakin pitäisi olla mahdollisimman oikean mittainen ilman turhia lenkkejä. Haittaako muissa piuhoissa jos jää metri ylimääräistä kiepille ennen vahvistinta?
Kuinka paljon muuten haittaa liian pitkät johdot? Virtajohto ilmeisesti ainakin pitäisi olla mahdollisimman oikean mittainen ilman turhia lenkkejä. Haittaako muissa piuhoissa jos jää metri ylimääräistä kiepille ennen vahvistinta?
Ei niistä ylipitkistä johdoista mitään haittaa oikeastaan ole, kunhan ne ylimääräiset saa kunnolla jemmattua, ettei jää hankaamaan tms. Eikä virtajohdossakaan se liikapituus haittaa, ei siinä merkittävää jännitehäviötä pääse syntymään. Toisaalta jos se on lyhkäsempi, niin silloinhan siinä on pienempi riski, että sen eriste hankautuisi rikki.
Eipä ne liian pitkät johdot haittaa, pitkästä on helppo lyhentää! Rca-johdon ylimääräinen pituus on helppo häivyttää, kun pistää hieman lisää mankan taa ja vetää laajemmalla kiepillä konttiin. Kaiutinjohdot olisi hyvä olla suunnilleen samanpituiset molemmille puolille. Eivätkä nuo kaiutin- ja rca:t kyllä häiriöitä toisistaan ota.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Arvasin, että kaiutinkaapelin pituudesta tulee keskustelua. Eipä sillä johdon pituudella nyt suurta merkitystä pienillä matkoilla ole, mutta jos sähkön teoriaa on jonkin verran lukenut, niin ehkä ymmärtää myös jonkin verran kaapelien ominaisuuksista. Itse olen lähinnä oman mielenrauhan takia pyrkinyt pitämään johdot aina suunnilleen samanmittaisina kaiutinpareille, eipähän jää jossittelun mahdollisuutta.
Lainaus:
"Jos kaiuttimen impedanssi olisi vakio ja resistiivinen koko taajuusalueella, ei poikkipinnalla (kaapeliresistanssilla) ole muuta vaikututa kuin, että saatava ääniteho pienenee tasaisesti kaikilla taajuuksilla (taajuusvaste edelleen suora). Kaiuttimen impedanssi ei pysy vakiona koko taajuusalueella käytännössä millään kaiuttimella, vaan impedanssi vaihtelee voimakkaasti signaalin taajuuden mukaan. Jos johdossa on tuntuvasti resistanssia, niin tämä tarkoittaa, että eri taajuuksilla kaiuttimeen menee eri määrä ja johtojen häviöt rippuuvat taajuudesta.
Tilanne muuttuu ongelmalliseksi, jos esimerkiksi diskanttielementin impdanssi putoaa rajusti, jolloin kaapelihäviöiden suhteellinen osuus kasvaa, aiheuttaen diskanttien vaimennusta taajuusvasteessa. Varsinkin joillakin "eksoottisemmilla" diskanttirakenteilla, kuten pietsoilla ja sähköstaattisilla elementeillä on melko suuri kapasitanssi. Kapasitiivinen reaktanssi pienenee taajuuden kasvaessa ja samoin käy kokonaisimpedanssille, koska näillä elementeillä on yleensä hyvin pieni tai olematon sarjaresistanssi. Eli kaiutin, jonka impedanssi diskantissa on alhainen, vaimenee diskantista lisää, jos kaapelin vastus on liian suuri.
Kaiutinjohdon poikkipinta vaikuttaa muuhunkin, koska kyseessä on vastus kaiuttimen kanssa sarjassa, ja riippuen jakosuotimesta, vaikutukset ovat vaihtelevat. Tyypillisesti ongelmia syntyy kaiuttimien jakosuotimen jakotaajuuden ympäristöön, koska siellä impedanssit yleensä muuttuvat voimakkaasti. Liian suuri sarjaresistanssi kaiutinjohdossa aiheuttaa bassoon kontrolloimattomuutta ja pehmeyttä."
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... l#johdotus
Taitaa kuitenkin näin pienillä matkoilla olla vaikutusta enemmän kaiuttimien välillä, mutta onpahan johtojen vaikutus suljettu pois mahdollisista soinnillisista eroista.
Lainaus:
"Jos kaiuttimen impedanssi olisi vakio ja resistiivinen koko taajuusalueella, ei poikkipinnalla (kaapeliresistanssilla) ole muuta vaikututa kuin, että saatava ääniteho pienenee tasaisesti kaikilla taajuuksilla (taajuusvaste edelleen suora). Kaiuttimen impedanssi ei pysy vakiona koko taajuusalueella käytännössä millään kaiuttimella, vaan impedanssi vaihtelee voimakkaasti signaalin taajuuden mukaan. Jos johdossa on tuntuvasti resistanssia, niin tämä tarkoittaa, että eri taajuuksilla kaiuttimeen menee eri määrä ja johtojen häviöt rippuuvat taajuudesta.
Tilanne muuttuu ongelmalliseksi, jos esimerkiksi diskanttielementin impdanssi putoaa rajusti, jolloin kaapelihäviöiden suhteellinen osuus kasvaa, aiheuttaen diskanttien vaimennusta taajuusvasteessa. Varsinkin joillakin "eksoottisemmilla" diskanttirakenteilla, kuten pietsoilla ja sähköstaattisilla elementeillä on melko suuri kapasitanssi. Kapasitiivinen reaktanssi pienenee taajuuden kasvaessa ja samoin käy kokonaisimpedanssille, koska näillä elementeillä on yleensä hyvin pieni tai olematon sarjaresistanssi. Eli kaiutin, jonka impedanssi diskantissa on alhainen, vaimenee diskantista lisää, jos kaapelin vastus on liian suuri.
Kaiutinjohdon poikkipinta vaikuttaa muuhunkin, koska kyseessä on vastus kaiuttimen kanssa sarjassa, ja riippuen jakosuotimesta, vaikutukset ovat vaihtelevat. Tyypillisesti ongelmia syntyy kaiuttimien jakosuotimen jakotaajuuden ympäristöön, koska siellä impedanssit yleensä muuttuvat voimakkaasti. Liian suuri sarjaresistanssi kaiutinjohdossa aiheuttaa bassoon kontrolloimattomuutta ja pehmeyttä."
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... l#johdotus
Taitaa kuitenkin näin pienillä matkoilla olla vaikutusta enemmän kaiuttimien välillä, mutta onpahan johtojen vaikutus suljettu pois mahdollisista soinnillisista eroista.
Tämä on tätä "johto-hifiä" josta väännetään kättä aina silloin tällöin. Vaikutus suurimmalta osin on psyykkinen kuin fyysinen. Pakkohan eroja on syntyä jos toisessa on johtimena kupari ja toisessa hopeaa. Se paljonko sitten 15cm pidempi kaapeli vaikuttaa ääneen. Ainakin laskennallisesti vaikuttaa.
Hyvin on porukka pärjännyt perinteisellä Bilteman kaapelilla kuin Supralla ja ties millä . Ja johdoista tulee aika automaattisesti kyllä saman mittaisia. En itse ainakaan sentin tarkkuudella niitä kiristä :)
Hyvin on porukka pärjännyt perinteisellä Bilteman kaapelilla kuin Supralla ja ties millä . Ja johdoista tulee aika automaattisesti kyllä saman mittaisia. En itse ainakaan sentin tarkkuudella niitä kiristä :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
On oikeasti ollut joskus eroakin:
Oli pikkupoikana 2x0,75mm2 lamppujohdot kohtuu tehokkaan vahvarin ja Jamon (olisko ollu Pro jotain) järeähköt kaapit. Vaihdoin "paremmat" kaapelit, muistaakseni 2x2,5mm2 jolloin maksimi äänenpainetaso oli korvin havaittavissa.
Liekö sen verran enemmän resistanssia noissa lamppujohdoissa että reilun 200W:n jatkuvalla RMS:llä (per kanava) tuli jo jotain häviötäkin.
Nykyisillä kaapeleilla (Van den Hul - Clearwater) ei sitten olekaan mitään eroa noihin "normaaleihin" kirkkaalla eristeellä varustettuihin kuparikaapeleihin. Tai ainakaan mun korva ei erota.
Onhan ne toki hienon näköiset :-D
Oli pikkupoikana 2x0,75mm2 lamppujohdot kohtuu tehokkaan vahvarin ja Jamon (olisko ollu Pro jotain) järeähköt kaapit. Vaihdoin "paremmat" kaapelit, muistaakseni 2x2,5mm2 jolloin maksimi äänenpainetaso oli korvin havaittavissa.
Liekö sen verran enemmän resistanssia noissa lamppujohdoissa että reilun 200W:n jatkuvalla RMS:llä (per kanava) tuli jo jotain häviötäkin.
Nykyisillä kaapeleilla (Van den Hul - Clearwater) ei sitten olekaan mitään eroa noihin "normaaleihin" kirkkaalla eristeellä varustettuihin kuparikaapeleihin. Tai ainakaan mun korva ei erota.
Onhan ne toki hienon näköiset :-D
Ei mennyt ovipahvien irrotus ihan putkeen. Kahva ei irronnut suosiolla, toinen isoista kiinnitystapeista jäi koloonsa. Ei näemmä oltu tehty irroiteltavaksi. Diskanttikolmiosta putosi irroitettaessa yksi kynsi, eli sekin uusiksi. Kaiuttimet jouduin laittamaan loppujen lopuksi pahvin ollessa kiinni kun ei avaus vivun kohdalta suostunut irtoamaan, enkä tajunnut mikä sitä kiinni pitää. Pienellä oven muokkauksella Infinityn 165 Referense meni paikalleen. Jakosuodin jäi laittamatta kun pahvi ei irronnut. Kai noissa on muutenkin jonkinlainen jakosuodin kun erillissarja on ja tehtaalta?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
joo jos on kyse apparin ovipahvista niin siinä jos on käsinojan jatkeena se 45 asteen kulmassa oleva kahva, sen sisällä on ainakin yksi ruuvi. se kahva puolittuu törkeää väkivaltaa käyttämällä. ovi paffin sisällä on vanhemmassa ainakin tilaa juuri sopivasti infinityn suotimelle siellä etureunassa noin puolivälisn korkeudella.
minulle kauppasivat passatin korotuspalat kajareihin ja väittivät että käy suoraan. no ei ihan lähellekään. oli pakko sipeltää ja soveltaa niitä että sai tarpeeksi ulos että ei lasiin ota kiinni ja pysyy tarpeeksi sisällä että saa orkkis verkon kiinni.
minulle kauppasivat passatin korotuspalat kajareihin ja väittivät että käy suoraan. no ei ihan lähellekään. oli pakko sipeltää ja soveltaa niitä että sai tarpeeksi ulos että ei lasiin ota kiinni ja pysyy tarpeeksi sisällä että saa orkkis verkon kiinni.
Niin ovipahvien irroituksesta saa laittaa edelleen tietoa jos jollain sellaista on. Apukuskin puolella jäi siis siitä kromatusta avausvivusta roikkumaan, enkä ymmärtänyt mistä se enää oli kiinni? Ja ohjeet vielä siihen kuskinoveenkin jos ja kun se poikkeaa tuosta toisesta.
Ja Kyllä nuo Infinityt vaativat ne jakosuotimensa, kun diskantit soi melkein yhtä kovaa ja samoilla äänillä kuin isommatkin kaiuttimet niin ei liene kaikki kunnossa.. heh! Ja varmaan osittain tuohon liittyy myös se että nuo etukaiuttimet ei kestä yhtään tehoa/ääntä vaan alkaa hillitön pauke ikäänkuin häiriötä tulisi jostain, varsinkin jos auto liikkeellä. Pienemmällä GAINilla pystyy jotenkin kuuntelemaan. Maajohto pitäisi olla ok.
Näillä pitäisi selvitä nyt kuitenkin viikon Ruotsin reissu.. Palaan sen jälkeen asiaan ja kyselemään lisää tyhmiä.
Millähän ihmeellä muuten soittimen saisi mahtumaan takaisin paikalleen? Soittimen takana on tiellä joku ihme muovikehikko mikä ilmeisesti on pakko jotenkin saada sahailtua irti sieltä? Ei tule muuten menemään riittävän syvälle vaikka kuinka olisi johdot hyvin aseteltu. Nyt on soitin "todellahienosti" asennettuna 2cm kolostaan ulkona..
Ja Kyllä nuo Infinityt vaativat ne jakosuotimensa, kun diskantit soi melkein yhtä kovaa ja samoilla äänillä kuin isommatkin kaiuttimet niin ei liene kaikki kunnossa.. heh! Ja varmaan osittain tuohon liittyy myös se että nuo etukaiuttimet ei kestä yhtään tehoa/ääntä vaan alkaa hillitön pauke ikäänkuin häiriötä tulisi jostain, varsinkin jos auto liikkeellä. Pienemmällä GAINilla pystyy jotenkin kuuntelemaan. Maajohto pitäisi olla ok.
Näillä pitäisi selvitä nyt kuitenkin viikon Ruotsin reissu.. Palaan sen jälkeen asiaan ja kyselemään lisää tyhmiä.
Millähän ihmeellä muuten soittimen saisi mahtumaan takaisin paikalleen? Soittimen takana on tiellä joku ihme muovikehikko mikä ilmeisesti on pakko jotenkin saada sahailtua irti sieltä? Ei tule muuten menemään riittävän syvälle vaikka kuinka olisi johdot hyvin aseteltu. Nyt on soitin "todellahienosti" asennettuna 2cm kolostaan ulkona..
Niin ovipahvien irroituksesta saa laittaa edelleen tietoa jos jollain sellaista on. Apukuskin puolella jäi siis siitä kromatusta avausvivusta roikkumaan, enkä ymmärtänyt mistä se enää oli kiinni? Ja ohjeet vielä siihen kuskinoveenkin jos ja kun se poikkeaa tuosta toisesta.
Elikkä kaikki torx ruuvit auki ympäri oven laitoja, muistaaksini 8kpl. Diskantin kolmiopala pois vetämällä sitä vaakatasossa pois päin ovesta. Sitten irti muovipala jossa on sähkölasin säätö namiska(ylhäällä oven etureunassa), sen alta paljastuu vielä yksi pieni ristipää ruuvi,se auki.
Oven vetokahva(siis se muovinen, ei kromi)auki meisselillä, sen alta löytyy pari ristipää ruuvia, ne irti. Nyt pitäisi ovipahvin irrota ylospäin nostamalla ja ulospäin vetämällä, kun pahvi on irtaallaan ovesta on se vielä kiinni avaus vaijerilla. Vaijeri lähtee irti sorminäppäryydellä pojottamalla sen irti kromi kahvasta. Näin siis vänkärin pahvi irti. Kysy lisää jos jäi epäselvyyksiä.
Millähän ihmeellä muuten soittimen saisi mahtumaan takaisin paikalleen? Soittimen takana on tiellä joku ihme muovikehikko mikä ilmeisesti on pakko jotenkin saada sahailtua irti sieltä? Ei tule muuten menemään riittävän syvälle vaikka kuinka olisi johdot hyvin aseteltu. Nyt on soitin "todellahienosti" asennettuna 2cm kolostaan ulkona..
Itsekkin ihmettelin tilanpuutetta soittimen takana mankkaa vaihtaessa. Ongelma ratkesi työntämällä iso-liitin kehikon ohi yläkautta, eli sormilla avittaa liitin sen takareunan yli.
vanhemmasta kun puottaa sen hanskalokeron irti niin saa näppärästi käden mahtumaan sinne mankan taakse johtoja auttamaan. ylhäällä on kolme torksia ja alhaalla kaksi.
se diskantti kolmio tuntu pysyvän ihan hyvin paikallaan kahdellakin nastalla. entinen omistaja oli hifistellyt yhden poikki ja olevinaan räpeltänyt sitten jotain kuumaliimalla tilalle. yllättäen ei hyötyä.
se diskantti kolmio tuntu pysyvän ihan hyvin paikallaan kahdellakin nastalla. entinen omistaja oli hifistellyt yhden poikki ja olevinaan räpeltänyt sitten jotain kuumaliimalla tilalle. yllättäen ei hyötyä.
Nyt on soitin paikallaan ja muutkin vermeet toimii. Soitin ei mennyt ylemmälle paikalle koska RCA:t ottivat takana olevaan muovisysteemiin kiinni. Alemmassa oli piuhojen kohdalla aukko, joten soitin sai paikkansa siitä. Tyhjä kotelo siirtyi yläpuolelle.
Ovipahvitkin aukesivat suhteellisen kivuttomasti ja erillissarja sai kaipailemansa jakosuotimet. Nyt toimivat muuten, mutta ainakaan minun makuuni liian diskanttivoittoisesti. Jos vahvistimelta laittaa kaikki äänet tulemaan eteen niin kaiuttimet alkaa pöristä, nyt siis matalat otettu sieltä pois 3-asentoisesta nupista. Vahvistimelta on säädetty bassboostit kympille ja soittimesta kaikki bassolle ja vähän diskanttiakin miinukselle. Ja vieläkin mielestäni kaipaa matalampaa ääntä :(. Subiakaan ei voi aina pitää päällä kontissa jos siellä on koira kaverina.
Tällaista noobie juttua.. Jos nyt jollekin asia avautui.
Ovipahvitkin aukesivat suhteellisen kivuttomasti ja erillissarja sai kaipailemansa jakosuotimet. Nyt toimivat muuten, mutta ainakaan minun makuuni liian diskanttivoittoisesti. Jos vahvistimelta laittaa kaikki äänet tulemaan eteen niin kaiuttimet alkaa pöristä, nyt siis matalat otettu sieltä pois 3-asentoisesta nupista. Vahvistimelta on säädetty bassboostit kympille ja soittimesta kaikki bassolle ja vähän diskanttiakin miinukselle. Ja vieläkin mielestäni kaipaa matalampaa ääntä :(. Subiakaan ei voi aina pitää päällä kontissa jos siellä on koira kaverina.
Tällaista noobie juttua.. Jos nyt jollekin asia avautui.
Vanha topic mutta jatkoa edellisiin kuitenkin.
Mitä tuohon soittimen sopimiseen yläpuoliseen aukkoon tulee niin siellä on se muovisysteemi mut sen voi tuhota huoletta. Sitä tässä olin juuri tekemässä ja taskulamppu perhana tipahti sinne jonnekin eikä näin isokätinen sitä saa pois :D
Sitä onkiessa tuli jo suunniteltua että paremmin saisi tuon soittimen kiinni pulttaamalla niiden muoviseinien läpi. Joten onko kukaan sitä keskikonsolia irroitellut?
Mitä tuohon soittimen sopimiseen yläpuoliseen aukkoon tulee niin siellä on se muovisysteemi mut sen voi tuhota huoletta. Sitä tässä olin juuri tekemässä ja taskulamppu perhana tipahti sinne jonnekin eikä näin isokätinen sitä saa pois :D
Sitä onkiessa tuli jo suunniteltua että paremmin saisi tuon soittimen kiinni pulttaamalla niiden muoviseinien läpi. Joten onko kukaan sitä keskikonsolia irroitellut?
Ajattelin vaihtaa uuden mankan ja kaiuttimet eteen ja taakse, vaihvistinta en ala laittamaan vaikka tiedän ettei vakiomankan tehot riitä mihinkään, mutta riittääkö ne edes kohtuulliseen toistoon jos esim ajattelisi eteen DLS RS6A 2-TIE erillissarjaa, taakse en tiedä mitä laittaa kun kaiuttimen koko ei ole tiedossa, ajattelin laittaa jotkin 2-tie kajarit vai olisiko parempi sinnekkin erillissarja.
Mitä tarvitsee ottaa huomioon että muutokset saisi tehtyä esim mankan vaihtoon, liitimet sun muut?
Mitä tarvitsee ottaa huomioon että muutokset saisi tehtyä esim mankan vaihtoon, liitimet sun muut?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa