Seisontavakuutuksessa olevan auton myynti
Valvoja: ffp jäsenet
Seisontavakuutuksessa olevan auton myynti
Mulla on toi Audi tällä hetkellä myynnissä ja seisontavakuutuksessa vielä huhtikuun loppuun. Miten pitää menetellä kaupanteko hetkellä, pitääkö seisontavakuutus muuttaa "oikeaksi" vakuutukseksi, vai katkeaako mun vastuu vakuutuksesta silloin kun kauppakirja tehdään ?
Vaikka sulla on se seisonnassa niin uusi omistaja saa 7 päivää aikaa rekisteröidä autonsa omiin nimiin. Tämän max 7 päivän aikana uusi omistaja käyttää sinun liikennevakuutustasi, joka muuttuu luovareilla normaaliksi eli siis pois seisonnasta. Ainakin näin olen asian ymmärtänyt. Sinun ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä kun olet auton myynyt eikä tästä koidu sinulle mitään maksuja.
Sinun ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä kun olet auton myynyt eikä tästä koidu sinulle mitään maksuja.
Tuosta tuli mieleen, ihan itsestään selvyys varmaan kaikille autoaan myyville, mutta kannatttaa muistaa täyttää se aken sivuiltakin printattavissa oleva erillinen luovari. Sillä viimekädessä voi varmistaa, ettei niitä maksuja tule.
^Muistaakseni se menee vielä niin, että jos vaikka minä myyn auton ostaja x:lle niin ennen kun se ostaja x on sen rekisteröinyt itselleen (sen 7:n päivän aikana) en saa itse sitä autoa ajaa. Tällä estetään se, että muuten voisin "myydä" auton muijalle vaikka joka viikko ja jos mut pysäytetään liikenteessä, niin näyttäisin vain kauppakirjaa, että myyty on ja auto olisi kuitenkin koko ajan seisonassa. Menipä vaikeeksi...
Viimeksi muokannut Babar, 31.3.2006 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näin on. Siis käytännössä :)
Kannattaa jokatapauksessa täyttää aken tai vakuutusyhtiöiden luovari, että saat vakuutukset ja muut maksut poikki vaikka uusi omistaja ei syystä tai kolmannesta rekisteröisikään autoaan itelleen. Itelle joskus käynyt sillä tavalla, ja sanktiot ja muut maksut menee uudelle omistajalle kunhan sulla on joku asiakirja jolla todennat kaupankäynnin tapahtuneeksi. Muutoin voi olla heikot oltavat...
Kannattaa jokatapauksessa täyttää aken tai vakuutusyhtiöiden luovari, että saat vakuutukset ja muut maksut poikki vaikka uusi omistaja ei syystä tai kolmannesta rekisteröisikään autoaan itelleen. Itelle joskus käynyt sillä tavalla, ja sanktiot ja muut maksut menee uudelle omistajalle kunhan sulla on joku asiakirja jolla todennat kaupankäynnin tapahtuneeksi. Muutoin voi olla heikot oltavat...
Aihetta sivuten eli miten voi olla mahdollista kun kaveri myi autonsa ja siitä oli rekisteriotteen ilmoitusosa kadoksissa, että uusi omistaja sai auton nimiinsä vain konttorilta uuden rekisteriotteen hakemalla. Itse en meinannu kaverin selvitystä uskoa mutta näin se vaan oli menny. Onko esim. luovutustodistus pätevä paperi tällaisessa tilanteessa auton nimiinsä saamiseksi vai täytyykö entisen omistajan tehdä ensin katoamisilmoitus rekisteriotteesta ja edetä sitä kautta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”