Kansi irti
Valvoja: ffp jäsenet
Kansi irti
Eli minkälainen homma on kannen irroitus ja tietysti takaisin laitto? Ikinä en kantta oo pois ottanu, mutta eiköhön kaikki sen joskus ekaa kertaa ole pois ottanu :). Eniten arvelluttaa hihna et miten sen saa takaisin? Kaikki vinkit ja huomiotavat asiat vois laittaa ni ei ihan koko hommaa ryssi.
pienin huolenaihe tuossa mun mielestä hihna on. noh listaan tähän nyt jotain mitä tulee mieleen
-tasasesti irroitat kannen pultit
-tiivistepinnat puhtaiksi lohkosta vaikka jollain lastalla ja hiomapaperilla järkeä käyttäen saa hyvän, kannesta (alumiini) varovaisemmin liuottamalla ja hiomapaperilla, hionnassa apuna on hyvä käyttää samalla vaikka rostoffia kuten myös liuotuksessa
-kierteet puhtaaksi lohkosta
-uudet kannenpultit jos tarvii
-jos takaisin menee vanhat niin putsaa ne teräsharjalaikalla (siililaikka)
-!hierrä! kanenpultteihin esim kuparitahna kierteisiin ja prikan ja pultinkannan alle (älä laita kierteisiin liikaa)
-tasanen kiristys (jos esim. 40->60>90ast->90ast ton voi jaotella myös pienempiin osiin jos haluaa)
kannattaa mitata/mittauttaa kannen suoruus kun se on irti
muut lisäilee tai korjaa jos tulee hyviä vinkkejä mieleen
-tasasesti irroitat kannen pultit
-tiivistepinnat puhtaiksi lohkosta vaikka jollain lastalla ja hiomapaperilla järkeä käyttäen saa hyvän, kannesta (alumiini) varovaisemmin liuottamalla ja hiomapaperilla, hionnassa apuna on hyvä käyttää samalla vaikka rostoffia kuten myös liuotuksessa
-kierteet puhtaaksi lohkosta
-uudet kannenpultit jos tarvii
-jos takaisin menee vanhat niin putsaa ne teräsharjalaikalla (siililaikka)
-!hierrä! kanenpultteihin esim kuparitahna kierteisiin ja prikan ja pultinkannan alle (älä laita kierteisiin liikaa)
-tasanen kiristys (jos esim. 40->60>90ast->90ast ton voi jaotella myös pienempiin osiin jos haluaa)
kannattaa mitata/mittauttaa kannen suoruus kun se on irti
muut lisäilee tai korjaa jos tulee hyviä vinkkejä mieleen
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Mä taas näkisin että se hihna on yks suurimmista huolista, varsinkin jos ei oo ympäripyörivä kasiventtiilinen. :)
Osta korjausopas. Siitä näkee homman pääpiirteittäin, kannen kiristysmomentit sun muut nippelitiedot on näppärästi saatavilla.
Merkkaa kaikki letkut ja johdot, jos et oo varma että muistat mihin tulee.
Jokkut sanoo että alukansi pitäis aina käyttää oikasussa kun ottaa irki, mutta enpä tiedä onko välttämätöntä. Hyvä se on silti tarkistaa.
Osta korjausopas. Siitä näkee homman pääpiirteittäin, kannen kiristysmomentit sun muut nippelitiedot on näppärästi saatavilla.
Merkkaa kaikki letkut ja johdot, jos et oo varma että muistat mihin tulee.
Jokkut sanoo että alukansi pitäis aina käyttää oikasussa kun ottaa irki, mutta enpä tiedä onko välttämätöntä. Hyvä se on silti tarkistaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ihan perus juttuja, mitä ei oo vielä mainittu, mutta aattelin nyt mainita kun ensikertalaista opastetaan:
Eli jäähdytinnesteet kannattaa laskea pois ennen kannen irroitusta..:) Öljyt jättäisin vielä koneeseen, nehän on pääosin valuneena öljypohjaan.. Sit kun kansi on kiinni, ni voi laskea vanhat öljyt pois, tulee samalla ne jäähdytinnesteen jämät mitä sinne öljyn sekaan menee kuitenkin.. Ja samalla sit tietty uus suodatin.. Sit siin samalla kun laittaa uudet öljyt koneeseen, niin tulee voideltua sitä yläkertaakin..
Näin, pikkujuttuja, mutta hyvä tietää ensikertalaisena:)
Eli jäähdytinnesteet kannattaa laskea pois ennen kannen irroitusta..:) Öljyt jättäisin vielä koneeseen, nehän on pääosin valuneena öljypohjaan.. Sit kun kansi on kiinni, ni voi laskea vanhat öljyt pois, tulee samalla ne jäähdytinnesteen jämät mitä sinne öljyn sekaan menee kuitenkin.. Ja samalla sit tietty uus suodatin.. Sit siin samalla kun laittaa uudet öljyt koneeseen, niin tulee voideltua sitä yläkertaakin..
Näin, pikkujuttuja, mutta hyvä tietää ensikertalaisena:)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Jepjep, sorkkarauta/vasara-osastoa kehiin :) Riittävällä varovaisuudella tietty, ettei mene soikeaksi. Keskimmäistä pulttia ei tarvi irrottaa.
E: jaaniin, kannattaa sitte melkein ne hihnapyörän kuusiokolopultit korvata ruostumattomilla, jos meinaa saada toisenkin kerran helposti auki. Yleensä ne orkkikset jämähtää sinne niin että sitte on pultista kanta pyöreenä kun sitä koittaa aukoa.
E: jaaniin, kannattaa sitte melkein ne hihnapyörän kuusiokolopultit korvata ruostumattomilla, jos meinaa saada toisenkin kerran helposti auki. Yleensä ne orkkikset jämähtää sinne niin että sitte on pultista kanta pyöreenä kun sitä koittaa aukoa.
Kuinkas paljon niitä kuplia tulee paisariin jos kanneen tiiviste mennyt? kun tuossa kokeilin niin tyhjäkäynnillä ei ainakaan tule, mutta kun vähän reilummin antaa kaasua niin saattaa tulla (en tarkkaan nähnyt). Autoa kun hetken käyttää tyhjäkäynnillä tulee helvetin moiset savut (koko halli täynnä) savua tulee ilman putsaria myöten vähän joka paikasta. Mittasin myös noita puristus suhteita näytti 12-13bar elikkä eikös ne ole hieman korkealla?
Jos sieltä huohotin letkusta tulee savut, niin silloin se puhaltaa painetta öljytilaan, syy voi olla esim kuluneet/väsyneet männänrenkaat. Onks autolla ajettu ilman ilmanputsaria?
Voihan se vähäsen kerätä ylimääräistä painetta sinne öljytilaan myös kuluneiden v-varrenkumien kautta (pakopuolen), mut enpä oo moiseen törmänny...
Nuo puristus paineet lienee OK, jos kerran suurempaa heittoa ei ole, mut mittasitko paineet kylmästä vai lämpimästä koneesta, ne kannattaa mitata molemmista.
Voihan se vähäsen kerätä ylimääräistä painetta sinne öljytilaan myös kuluneiden v-varrenkumien kautta (pakopuolen), mut enpä oo moiseen törmänny...
Nuo puristus paineet lienee OK, jos kerran suurempaa heittoa ei ole, mut mittasitko paineet kylmästä vai lämpimästä koneesta, ne kannattaa mitata molemmista.
Onks autolla ajettu ilman ilmanputsaria?
Ei varsinaisesti mut käynnissä se on ollu max 5 min ilman ilmanputsaria
mittasitko paineet kylmästä vai lämpimästä koneesta, ne kannattaa mitata molemmista.
kyllä mittasin, ei mitään merkittävää eroa paineet lämpimänä kähempänä 13bar.
syy voi olla esim kuluneet/väsyneet männänrenkaat.
En usko, koska vika tuli aivan yht äkkiä
no männänrengas saattaa katketa yhtä äkkiä, tuo vaan että puristuspaineet on ok niin ei viittaa rikkinäiseen renkaaseen, jostain syystä se kuitenkin puskee painetta öljytilaan...
ku tässä tarkemmin aattelee nii saattaahan siellä olla kansipahvikin siten rikki, että pytyn ja öljykanavan välissä on rikkouma ja se sitä kautta puskee painetta sinne öljytilaan...
et kyl se kansi on otettava irti, jotta näkee todellisen vian...
ku tässä tarkemmin aattelee nii saattaahan siellä olla kansipahvikin siten rikki, että pytyn ja öljykanavan välissä on rikkouma ja se sitä kautta puskee painetta sinne öljytilaan...
et kyl se kansi on otettava irti, jotta näkee todellisen vian...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa