Alustasarjan laitto-opastusta ? Mcperson

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

Alustasarjan laitto-opastusta ? Mcperson

ViestiKirjoittaja xite » 25.3.2006 17:27

Elikä jos jollain on tiedossa kaiken kattava opastus mcperson tuentaa käyttävän auton, coil-over sarjan asentamiseen. Kiitän kumarran ja poistun takavasemmalle, jos on aivan tyhmä kysymys. Ensimmäistä kertaa tällaista tekemässä, niin olisi mukavaa jos löytyisi jostain aineistoa.

Kuvat plussaa :)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 25.3.2006 17:41

Eiköhän tuossa pärjää ihan korjausoppaan avulla, Haynes tms. kohdasta iskunvaimentimien vaihto. Opas löytyy vaikka paikallisesta kirjastosta, tai sitten Alfamerilta tilaamalla >> KLIK!

Noista Haynesin oppaista: suomenkieliset ovat usein valitettavan suppeita painoksia, englanninkielisestä alkuperäisteoksesta löytyy monet asiat laajemmin tai ainakin paremmilla kuvilla / piirroksilla varustettuna.

lommo
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.3.2005 15:18

ViestiKirjoittaja lommo » 25.3.2006 18:29

Ventoon oot laittamassa alustaa ilmeisesti ? Niin kitupiikin sivuilla näky olevan asennusohjeet vr6 golffiin. http://www.kitupiikki.net/pages/pdf/alustasarja.pdf

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 25.3.2006 19:11

Jep katselin kitupiikin opastusta. Tuottaako mcperson jotain ylimääräistä hommaa? Eli onko kuinka paljon erilainen kuin takapään vaihto.

lommo
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.3.2005 15:18

ViestiKirjoittaja lommo » 25.3.2006 19:42

No ei kai se tuota mitään erityisiä ongelmia, katot vaan ne kulmat suunnilleen kohalleen ja sit kulmien tarkastukseen. Ja sit säädät jarrupaineen säätimen takana. Eli katot että takarenkaat ei mee lukkoon ennen etupyöriä.
Viimeksi muokannut lommo, 25.3.2006 20:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 25.3.2006 19:48

Ja maalaiselle selitettynä miten tuo paineistus/ säätä tapahtuu ?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 26.3.2006 21:23

tarviisko tuota säädintä rämpätä jotenkin esim 03 passatissa? ei vaan nimittäin käyny mielessäkään että sehän voi nyt kuvitella että siellä ois enemmän painoa. laitoin pikkuveljelle taakse -40 madalluksen joku kuukausi sitten.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 26.3.2006 21:31

mitä nyt itsellä on v.a.g-konsernin autoja nurkissa pyörinyt niin jokaikisessä on ollut alustasarja/sääd.alusta enkä ikinä ole säädellyt mitenkään sitä paineensäädintä ja hyvin on jarrut pelittänyt ja katsastuksessa kehuttu!

eli tuskinpa sitä räplään tarvii ruveta jos kerran jarrut tuntuu ok:lta.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.3.2006 21:53

Katsastuksessa ei varmaan kovin helpolla huomata, jos takajarrut menee lukkoon ennen etujarruja, sillä eihän ne sitä testaa. Jarrudynon tuloksistakaan sitä ei näe.

Itselläni ainakin veti mk2 Golffi ensin takarenkaat lukkoon madalluksen jälkeen ennen säätöä. Kannattaa kokeilla jossain hiekkatiellä tai lumella jarrutusta niin et kaveri katsoo vierestä kumpi menee ensin lukkoon (tai sit karusti vaan kuivalla asfaltilla, silloin kyl kuskikin tuntee kumpi lukkiutuu ensin).

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.3.2006 12:54

^Miten on ABS:ien kanssa? Tarvivatko nekin säätöä? En ole Corradosta mitään säätänyt vaikka autoa on madallettu, ei ole tullut edes mieleen! Onkohan tuossa jotain säädintä? -91 ja G60.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 27.3.2006 12:58

ABS:lä varustetuissa ainakin uudemmissa autoissa on sen verta järkeä ettei niissä ole mitään jarrupaineen säädintä taka-akselilla. Jarruttelee pyörintä antureilta tulevan tiedon perusteella.

Q
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.7.2003 13:39

ViestiKirjoittaja Q » 27.3.2006 21:47

Nuo käytännön jarrutuskokeet hiekka- tai jääpinnalla on varmasti hyviä keinoja paineensäätimen toiminnan testaamiseen.

Mun mielestä luotettavampaa olisi kuitenkin mitata jarrupaine siihen tarkoitetulla mittarilla.

----------------------------

Irrotetaan toiseen takajarrusatulaan menevä jarruputki ja liitetään painemittariin menevä letku/putki jarruputkeen.
Sen jälkeen halutulle korkeudelle madallettu auto lasketaan maahan pyöriensä varaan (eli taka-akseli ja jarrupaineensäädin on normaalissa asennossa)
Poljetaan jarrupoljinta ja katsotaan mitä painetta mittari näyttää.
Säädetään paineensäädintä, jos painemittari ei näytä ohjearvoa.

--------------------------

Kolmosgolffin jarrupaineen ohjearvo on 30...35 bar. Itsellä jarrupaineeksi mitattiin n. 33 bar eli mitään säätöjä ei tarvinnut tehdä, vaikka madallusta oli aika paljon. Se jarrupaine ei varmasti paljoa muutu madallettaessa. Jos jarrut on epätasapainossa madallettuna, niin ne on varmasti sitä myös vakiokorkeudella. Kannattaa kuitenkin tarkistaa varmuuden vuoksi.

Esim. Easy KM:llä luulisi onnistuvan tuo testi. Kannattaa pyytää myös todistus työn suorittajalta. Todistukseen maininta VW:n ohjearvoista ja mittaustulos. Ei ainakaan haittaa tuollaisen paperin esittäminen muutoskatsastuksessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2006 22:13

Voipi olla vaikea löytää annetut paineet.

Ja miten yhdellä painearvolla tasapaino ilmaistaan?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.3.2006 23:00

Kenelläs on semmonen jalka joka painaa poljinta joka kerta samalla tavalla painetta mitattaessa? Vai pitääkö polkea poljin pohjaan?

Q
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.7.2003 13:39

ViestiKirjoittaja Q » 28.3.2006 10:04

Poljin painetaan pohjaan ja koe toistetaan pari-kolme kertaa.
Olen ymmärtänyt, että tuosta painetestistä voi todeta jarrujen oikean toiminnan. Voin olla väärässäkin. Itsellä kuitenkin jarrut toimii oikein ja muutoskatsastus onnistui.
Hyvä kuitenkin, että tuosta madalletun auton takajarrujen toiminnasta ja testauksesta keskustellaan ja annetaan vinkkejä. Harvemmin on juttua tästä asiasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.3.2006 12:38

No ku kaikissa autoisa poljin ei mene pohjaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa