AAZ koneen moniura-hihna ei kestä (vento -97) *ratkaistu*
Valvoja: ffp jäsenet
AAZ koneen moniura-hihna ei kestä (vento -97) *ratkaistu*
Mikähän on kun ei tuo hihna kestä. 2 hihnaa menny nyt melko tarkkaan 15tkm/kpl (noin 1000km tarkkuudella) ekasta lähti ne urat n. puolet hihnasta oli silee ja toinen puoli oli virheetön. Ja tänään lähti n. 2 uran leveydeltä hihnasta kappaleita ja sellasia suikaleita jotka jäi hihnaan räpättämään konehuoneen osiin.
Kampiakselin hihnapyörä on kunnossa ja samoin pultti ja hihnat näyttää olevan linjassa. Hihnakaan ei oo liian tiukalla kun se vielä kylmänä jaksaa vikistä ja jos sen kiristää niin ettei vikise niin se kyllä alkaa tovin päästä vikisemään.
Rupee vaan kehtuuttamaan tuo hihnanvaihto jatkuvaan...
Kampiakselin hihnapyörä on kunnossa ja samoin pultti ja hihnat näyttää olevan linjassa. Hihnakaan ei oo liian tiukalla kun se vielä kylmänä jaksaa vikistä ja jos sen kiristää niin ettei vikise niin se kyllä alkaa tovin päästä vikisemään.
Rupee vaan kehtuuttamaan tuo hihnanvaihto jatkuvaan...
Viimeksi muokannut kozel, 22.3.2006 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiertäähän hihna oikein?
Nimittäin AAZ koneessa sen voi laittaa helposti väärinpäin, vesipumppunpyörän väärältä puolelta.
Se pitää mennä vesipumpun alapuoleta.
hihnan kierrot klik klik
Nimittäin AAZ koneessa sen voi laittaa helposti väärinpäin, vesipumppunpyörän väärältä puolelta.
Se pitää mennä vesipumpun alapuoleta.
hihnan kierrot klik klik
Näyttäisi vika löytyneen. Laturi ei ollukkaan linjassa kun paremmin sai mitattua ku hihna oli irti ja muuta tavaraa purettu pois edestä. 1.6mm ku siirti laturia apparin puolelle niin näytti jo paljon paremmalta. Ja hihnaki on nyt puolet löysemmällä nyt ja ei kitise.
Muutenkin kun nyt pisti 12mm lyhyemmän hihnan kun mitä kirja näytti niin tuli kiristysvaraakin paljon paremmin ku meni se säätöpuoli melkein toiseen laitaan. Se kiristysjousikin on nyt tiukemmalla ni se jaksoi jo tuon hihnan kiriä sopivaan tiukkuuteen.
Ihan on VW alkuperänen laturi (Valeon tekemä)
Mutta katsellaan miten hihna nyt jakselee kun kilometrejä tulee lisää....
Muutenkin kun nyt pisti 12mm lyhyemmän hihnan kun mitä kirja näytti niin tuli kiristysvaraakin paljon paremmin ku meni se säätöpuoli melkein toiseen laitaan. Se kiristysjousikin on nyt tiukemmalla ni se jaksoi jo tuon hihnan kiriä sopivaan tiukkuuteen.
Ihan on VW alkuperänen laturi (Valeon tekemä)
Mutta katsellaan miten hihna nyt jakselee kun kilometrejä tulee lisää....
Ite joskus kysyin tota laturin hihnapyörää mutta paikallisella firmalla (Autosähkö Hira) ol 50e paikkeilla hinta.. Jäi sitten vaihtamatta.
Ihan tuossa mietin että mitenkähän mahtaa vesipumpussa kierrokset sekä pyörimissuunta sopia jos vaihtaa 1.8 bensakoneen pienemmän hihnapyörän? Se on halkasijaltaan pienempi joten hihna mahtuis menemään siitä hihnapyörien välistä vesipumpun yläpuolelta ja näin vesipumppu jäisi hihnan selkäpuolelle ja laturin hihnapyörä ottaisi hihnaan pidemmältä matkalta. Laakkosen mukaan kun koneissa on sama vesipumppu mutta erikokoiset hihnapyörät. Ainoa mikä noissa kierroksissa tulee mieleen on että koneen jäähdytys on vähän tehokkaampaa kun pumppu pyörii nopeammin.
Ja hyvin on vielä hihna kestäny/pitäny 2tkm jälkeen.. Ennen sai jo ruveta kiristystä miettimään.
Ihan tuossa mietin että mitenkähän mahtaa vesipumpussa kierrokset sekä pyörimissuunta sopia jos vaihtaa 1.8 bensakoneen pienemmän hihnapyörän? Se on halkasijaltaan pienempi joten hihna mahtuis menemään siitä hihnapyörien välistä vesipumpun yläpuolelta ja näin vesipumppu jäisi hihnan selkäpuolelle ja laturin hihnapyörä ottaisi hihnaan pidemmältä matkalta. Laakkosen mukaan kun koneissa on sama vesipumppu mutta erikokoiset hihnapyörät. Ainoa mikä noissa kierroksissa tulee mieleen on että koneen jäähdytys on vähän tehokkaampaa kun pumppu pyörii nopeammin.
Ja hyvin on vielä hihna kestäny/pitäny 2tkm jälkeen.. Ennen sai jo ruveta kiristystä miettimään.
Täytyy lainata topikkia kun iski ihmetys. Onkos tuossa Trompin laittamassa kuvassa toi 9-kohta siis niin, et tuolla oikeessa reunassa toi hihna menis alhaalta suoraan ylöspäin, eikä tekis tuota mutkaa...? Koska nyt hihnanvaihdon jälkeen toi ilmastointi ei suostu puhaltamaan kylmää ilmaa.
Kyllä se tuon 5mm painuu ainakin, kato ettei tehostajan pumppu vuoda jolloin pääsis öljyä hihnalle joka aiheuttais tuon luistamisen.
40tkm on gates golffissa pyörinyt ja luistaa satunnaisesti vaikkapa kesken tasaisen ajon, tehostimen pumppu vuotaa taas ja öljyä lentää remmille kun se muovinen suojus puuttuu.
Jotain pitäis taas tehdä.
40tkm on gates golffissa pyörinyt ja luistaa satunnaisesti vaikkapa kesken tasaisen ajon, tehostimen pumppu vuotaa taas ja öljyä lentää remmille kun se muovinen suojus puuttuu.
Jotain pitäis taas tehdä.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
No jos pumppu vuotaa niin sen vuotokohdan ympäristö on märkä.
Mulla vuotaa letkujen lähdöistä, painepuolen korjasin pari vuotta sitten, nyt kusee paluupuolelta. Ajoviima heittää öljyä remmille joka joskus kitisee.
Ootko varma että just laturinhihna luistaa, ettei ole tehostimen hihna? Sen pitäis ulista myös rattia käänneltäessä.
Mulla vuotaa letkujen lähdöistä, painepuolen korjasin pari vuotta sitten, nyt kusee paluupuolelta. Ajoviima heittää öljyä remmille joka joskus kitisee.
Ootko varma että just laturinhihna luistaa, ettei ole tehostimen hihna? Sen pitäis ulista myös rattia käänneltäessä.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
Ei vingahtele käänneltäessä. Huomaa kiekkamittarista mikä hihna siellä alituisesti luistelee.. Vain kylmästartissa, kaupan pihalla ei enää pois lähdettäessä vingu. Tosiaan hihnaspraylla tokenee pariksi päiväksi, eikä minun mielestä ole löysälläkään. Pitää tutkia ruikkiiko tehostimelta öljyjä. Jos ei, niin pitää mennä johonkin rauhallisempaan paikkaan kuin kerrostalon piha, tutkimaan että saako vielä kireämmälle ja että onko laturin pyörä linjassa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa