Audi a6 2.7 v6 biturboon vähän lisää jotain...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

Audi a6 2.7 v6 biturboon vähän lisää jotain...

ViestiKirjoittaja Famnium » 21.3.2006 20:23

Ostimme tuossa taannoin audi a6 avant quattro 2.7 v6 biturbo auton ja
ongelmani tai oikeastaan kysymykseni on että kannattaisiko siihen asentaa dump valve vai saako siihen edes ja jos saa niin molemmillekko turboille ja mistä niitä asaa mihin hintaan ja kuka asentaa jos asentaa ?
Viimeksi muokannut Famnium, 22.3.2006 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

h@b@/HT-Tune
-
Viestit: 190
Liittynyt: 24.7.2003 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja h@b@/HT-Tune » 21.3.2006 21:13

ei kannata dumppeja laittaa, ilmamäärän mittaus voi mennä hieman sekaisin. kestävemmät bypassit voi laittaa, esim. milltek tms.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 21.3.2006 21:43

Otsikon selkeyteen kannattaa kiinnittää hieman huomiota, kiitos.

Karvajorma
-
Viestit: 36
Liittynyt: 17.11.2003 17:04

ViestiKirjoittaja Karvajorma » 23.3.2006 20:21

Onko tuossa muuten 2 kpl noita tuuletusventtiilejä? Samaan imusarjaan molemmat ahtimet kuitenkin puhaltaa...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 23.3.2006 22:50

Kyllähän siellä niitä pari kappaletta on.

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 25.3.2006 13:32

niin elikkäs bypassit kannattais hommata.. ja kaksiko niitä pitää olla, molemmille turboille omako ?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 25.3.2006 14:08

Autossasi on jo by-pass venttiilit. Molemmilla turboilla omat. Sinun ei tarvitse tehdä siis mitään mikäli venttiilit ovat kunnossa. Searchilla löytyy keskustelua noista venttiileistä todella paljon.

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 26.3.2006 13:40

Milläs siihen autoon saisi vähän sitä "katu uskottavaa" turbon vihellystä ja suhinaa..
vois kyllä hankkia jonkun " tiedä kaikki turboista kirjan"

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 26.3.2006 14:11

Milläs siihen autoon saisi vähän sitä "katu uskottavaa" turbon vihellystä ja suhinaa..


Miksi, sleeperit kunniaan;-)

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 26.3.2006 21:08

^^ Ei tarvii mennä kirja ostoksille. Suhinoistakin on kaikki tarpeellinen keskusteltu tällä foorumilla :D

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 26.3.2006 21:12

Helvetin siistiä ku auto suhisee ja pihisee 24/7, sit ku tulee ahtosvuoto, niin ollaankin ihmeissään et ku kulutus kaksinkertaistuu ja auto ei liiku mihinkään.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 27.3.2006 12:02

Forget kun laittaa noin päin, niin saa hämärän vihellyksen aikaiseksi aina kun kaasua nostaa (ja kun imupuolen paineet on positiivisen puolella) - eikä tarvi olla edes vapaavirtaussuodatinta.

Kuva

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 28.3.2006 17:33

hiukan jos sais selvennystä tuosta kuvasta.. mitkä on toisinpäin ja jos noin laittaa niin kärsiikö joku elementti.. ?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 28.3.2006 18:07

siis nuo kiiltävät osat on ne bypassit, ne on asennettu "väärinpäin"

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 28.3.2006 19:28

ahaa.. ookoo..

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 29.3.2006 9:29

Mä tiedä mitään noin monisylinteristä ja moniturboisista. Mutta jos väärinpäin,niin tarkoittaa sitä että pahimmas tapauksessa turbon työntämä ylipaine painaa mäntää/kalvoa auki. Oikeinpäinhän ne on niin että paine tulee mäntään/kalvoon sivusta, eikä pääse painamaan mäntää auki. Toki pikkuletkuja pitkin tuleva yli/alipaine(alipaine kaasuläpän toisella puolen, eli imusarjassa,kun kaasu kiinni,avaa venttiilin/t.) taitaa tehdä sen että orkkispaineilla on ihan sama mitenpäin ne on. Viisaammat korjatkoon mun lausuntoa : )

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 29.3.2006 11:59

Ei kai tuollaista tilannetta pääse syntymään sillä täyskaasulla venttiilin molemmin puolin on sama paine ja lisäksi tuolla venttiilin "ohjauspuolella" on tyypillisesti männän halkaisija suurempi kuin sillä puolella josta painetta puretaan. Ainoastaan kai venttiili pääsee silloin irvistämään kun kaasuläpän ja moottorin välissä on pienempi paine kuin kaasuläpän ja turbon välissä, esim, pudotettaessa täyskaasulta osakaasulle, ja tuolloinhan venttiilin kuuluukin aueta. Itse olen ollut siinä uskossa että "väärinpäin" on juurikin niin päin että paine tulee venttiilin sivuun. Toiminta kutakuinkin sama kumminko päin venttiilin laittaa, noin "väärinpäin" vain pitää kovempaa meteliä. Korjatkaa minuakin jos olen väärässä :)

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 29.3.2006 12:08

Eihän tohon enää tarvii ku jonkun kattoa miten päin sen tehdas on asentanut, se lienee oikein. Mun käsittääkseni hipo ukot laittaa niin et paine tulee sivusta? Tai ainakin ite laittanut niinpäin,vaikken mitään virei teekkään. (pitääköhän mennä kääntää :D? )
edit: korjaus. eikö alipaine avaa sen vaikka paine tulisi sivusta,siis tuo osakaasulle pudotus on kyllä verrattavissa vaihtotilanteeseen??

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 29.3.2006 12:24

...eikö alipaine avaa sen vaikka paine tulisi sivusta...

Kyllä.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 29.3.2006 12:29

Noni. Pari kuvaa miten sen kuuluu olla. Mun kohalta asia loppuunkäsitelty.
Smj:n sivuilta kuvat:
Kuva
Kuva

Ajattele vaikka dumppia liian löysällä jouselle. Kyllä painuu auki kun painetta tulee. Muutenhan ei tarvittaisin eri vahvuisia jousia niissäkään. Sama ali/ylipaineletkuhan imusarjasta sinnekkin tulee.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 29.3.2006 13:05

Meni vähän turhaksi vääntämiseksi kumminko päin on "väärinpäin" :) Tuon kuvan mukaan myönnän olleeni harhauskossa, mutta piti kuitenkin tarkistaa forgen sivuilta ja siellä sanottiin vain näin:

Although the valve can be fitted
in either orientation, I would
suggest that you fit it, THE
SAME WAY ROUND AS THE
ORIGINAL BOSCH VALVE.
Recent tests have proven this
gives a far quieter operation.


Enpä nyt muista kumminko päin tuo alunperin on mutta ei silti, itselläni olen pitänyt venttiiliä molemmin päin, enkä toiminnassa huomannut mitään eroa, enkä oikeastaan äänessäkään merkittäviä muutoksia. Sovitaan vaikka niin että kun paine tulee sivusta, niin silloin on oikein päin...itseasiassa tuolla asennuksella ei ole niin herkkä aukeamaan.

Mitä dumppiin tulee, niin tällä hetkellä minulla on paikallaan dumppi ja säätäessä sitä kävikin hetken liian löysällä. Tuolloin ilmiö oli se että vedossa se oli kiinni, jonka oletin johtuvan siitä että sama paine molemmin puolin mäntää ja isompi, eli ohjauspuoli, "voitti" ja piti ventiilin kiinni. Tyhjäkäynnillä kylläkin piti venttiiliä hieman auki...muuten en olisi tuota huomannutkaan, mutta seosmittari käyttäytyi omituisesti tyhjäkäynnillä.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 29.3.2006 13:12

Juu, dumppia ei mun olisi pitänyt tuoda ollenkaan mukaan :D Kun tietomäärä rajottuu vain noihin bypasseihin. Mut noin tehdas on bypassin laittanu :D Ja mulla noinpäin,kun orkkiksella ajelen. Kestää kuitenkin tuo muovinenkin aavistuksen yli 400hv ja 2bar 5koneessa.

Edit:eli muuten olen hakoteillä,mut toi bypass multa menee oikeinpäin (vahingossa ; ) ):D
Ja mitenpäin tosta Forgesta kuuluu se koominen kilahdus? Oikein vai väärinpäin? vai onko konekohtainen ilmiö? En siis tarkoita sihahdusta vaan oikein metallista kilahdusta?

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 29.3.2006 20:34

Ny on tullu niin paljon tekstiä .. :) elikkä palataan nyt siihen alkuperäiseen kysymykseen että kuinkas ne massiiviset turbon vihellykset saa kuulumaan kunnolla, kannattaako tuota dump valvea laittaa ?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 29.3.2006 21:25

Pullo paineilmaa kyytiin ja letkun päähän sopivia pillejä. Vaihtoehtoisesti voi laskea ilmaa pihalle ihan ilman pilliäkin niin saa todella katu-uskottavia suhahduksia ilmoille.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.3.2006 0:18

Yleensä sekoittaa ohjainta jos mitattua ilmaa päästetään ulos paljon. Helpoiten ilman mitään säätöjä, kun vaihdat kartio tms suodattimen,niin voi olla että tsiih pääsee ilmoille, mutta ne tulee sit kartion ja vakio bypassien kanssakin samat soundit. Ei siihen tarvii kiiltäviä bypasseja,jollet halua(niillä aavistuksen terävämpi tsiih). Kartiosuodatinkin vois olla paperinen, koulukunnasta riippuen saattaa öljyttävän putsarin liika öljy lyhentää ilmamassamittarin ikää.
Mutta mulla ei ole hajuakaan tosta sun 6-koneesta. Et en pysty sanoo mitään mahdollisten tsiih äänien äänenpaineesta :D
Jos sul on mökäputkisto niin vaihtaessa kun pakokäänet hiljenee, kuuluu tsiih suhteellisesti kovempana kuin vakioputkistolla.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 30.3.2006 11:29

Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa että dumppi sotkee jonkinverran seoksia ja näin ollen ei voi suositella...henkilökohtaisesti en kyllä sanoisi että erityisiä ongelmiakaan tulee, tai ainakaan ole vielä tullut itselläni, ei sammuile ja päästöistäkin menee läpi eli vakiokattikin on vielä kunnossa, mitä nyt kierrokset saattavat notkahdella kun seokset heilahtelee, eikä näy vikalistallakaan. Äänethän kyllä on rajut. Tuolla jossain on enemmänkin juttua noista minun dumppi kokeiluista...Mutta en siis suosittele ellei halua varautua mahdollisiin ongelmiin.

Mutta mitä noihin 6-koneen pöhinöihin tulee, niin kokemukset pohjautuvat kaverin s4:een jossa ei kylläkään mitään merkittäviä huokailuja kuulu niin vakio bypasseillä kuin tuollaisilla alumiinisilla mäntämallisillakaan...ja autossa siis vakio ilmanputsari. Eli niiden tussahduksien vuoksi ei kannata alkaa paljon rahaa hassaamaan jos vakiot toimii...mutta kuten juhakill totesikin, niin jollain kartiofilsulla lopputulos voi olla erilainen ja erityisesti jos ahtopaineita nostaa.

Ja mitenpäin tosta Forgesta kuuluu se koominen kilahdus? Oikein vai väärinpäin? vai onko konekohtainen ilmiö? En siis tarkoita sihahdusta vaan oikein metallista kilahdusta?


En tiedä tarkoitatko samaa, mutta minulla yhdessä vaiheessa, kun täysiltä ahdoilta nosti kaasun nopeasti, niin forgesta kuului voimakas "losahdus"...ilmeisesti mäntä lävähti pohjaan kunnolla, mutta en nyt muista kumminko päin venttiili tuolloin oli :D

ToPSport
-
Viestit: 16
Liittynyt: 1.8.2005 11:45

ViestiKirjoittaja ToPSport » 30.3.2006 11:42

Laitoin kokeilumielessä 1.8T Leoniin kartiosuodattimen(kuivan) ja perstuntumalla tehoissa vakiosuodattimeen verrattuna ei eroa mutta sehän tiedettiinkin jo,mutta ääniin eroa tulikin radikaalimmin vedättäessä tupron vihellys kuuluu paljon selvemmin ja kun kaasua höllää suhahtaa reippaasti reteemmin kuin vakiosuodattimella/kotelolla! Auto lastutettu vakio bypässi 710N loppuinen boschilainen.Ääniä jos on tarkoitus saada lisää niin tuollainen suodatin on passeli tapa niitä hankkia muuta iloa siitä ei taida olla,mutta eipä siitä vielä tässävaiveessa mitään ongelmiakaan ole ilmennyt.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.3.2006 12:02

Vakioputsarikotelon yksi funktio on myös IMUÄÄNIEN vaimennus.

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 30.3.2006 21:56

mitä kartio suodatinta suosittelisitte, hinta/laatu suhteelta hyvää ?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 30.3.2006 21:58

Tuommoinen BMC:n CDA-box on aikasta hyvä. Hinnat noin 400€ luokilla :D

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 30.3.2006 22:10

Mites tommonen APEXIn paperikartio?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2006 22:32

mitä kartio suodatinta suosittelisitte, hinta/laatu suhteelta hyvää ?
Luonnollisesti halvinta koska siinä menee vähiten rahaa hukkaan.

ToPSport
-
Viestit: 16
Liittynyt: 1.8.2005 11:45

ViestiKirjoittaja ToPSport » 31.3.2006 9:34

24€ maksoi filtteri ja sitten piti vielä hommata toisioilmapumpun putkeen pienempi filtteri 10€ tuo putki tulee orkkis suodatinkoteloon kiinni ainakin mun kulkineessa Leon 1.8T -03

t5porter4m
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.4.2005 1:24

ViestiKirjoittaja t5porter4m » 1.4.2006 13:32

Famnium
.
Audi A6 Avant Quattro V6 2.7 Biturbo
Posted: 26.3.2006 13:40


Milläs siihen autoon saisi vähän sitä "katu uskottavaa" turbon vihellystä ja suhinaa..
vois kyllä hankkia jonkun " tiedä kaikki turboista kirjan"

---------------------------------------------------------------

Laitat siihen suorat putket ja heität änkkärit roskiin! Alkaa vihellys kuulua...

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 16.4.2006 14:06

mutta jos laittaa suorat putket niin kuuluu teinimäistä pörinää.. en mä mitään pörinä autoa halua..

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 17.4.2006 19:18

Mulla alkoi GTI golffi viheltään jo ilman lastua tai suodattimen vaihtoa kun vaihtoi erittäin hyvin virtaavan takavaimentimen...
Nyt on lastu ja vapaavirtaus kartio suodatin ja viheltää niin perkeleesti, ja kun kaasun nostaa niin suhaduskin kuuluu, tosin ei samanlainen kuin dumpilla...

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 17.4.2006 19:19

Jos suhinaa haluat niin vaihda isommat ahtimet...

Famnium
-
Viestit: 23
Liittynyt: 21.3.2006 19:40

ViestiKirjoittaja Famnium » 18.4.2006 16:02

vois kyl kattella jotain takapönttöjä, pitäis vaan olla hiljaisia kun ei noi mörinä pöntöt oikeen nappaa.. suositteletteko jotain mitkä olis suht hiljaisia, tosin pitäis takapuskurin ala lippakin vaihtaa kun siinä ei ole putkille ulostulo koloja kun joku samperin tauno on audin tehtaalla keksiny että komia tuloo ku piilotetaa takapöntöt puskurin taa.. prkl..

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 18.4.2006 20:10

miltek 2x2.25". Juuri sen verran pörinää, et saattaa kanssa-autoilija aavistaa, että ei ole aivan alkuperäinen putki tai sitten on tosi kova laite... Tulee kyllä hehtaari putkenpäillä (pystyy kyllä itse vaihtamaan sivistuneempiin kun hehtaariputki ei ala aivan suoraan takavaimentajista (eli siinä on 2" pätkä välissä)).

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 20.4.2006 0:10

Et sä noihin turbovehkeisiin kovin kummosia ääniä saa, vaikka laittasit sinne millaisen pöntön tahansa. Mulla ihan läpivirtaava takapönttö, olikohan 3" ja erittäin hyvät äänet on. Hiljaiset ja matalat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa