coolerin laillisuudesta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jolohvi
-
Viestit: 27
Liittynyt: 12.3.2006 16:19

coolerin laillisuudesta

ViestiKirjoittaja jolohvi » 12.3.2006 18:26

En löytänyt mistään täältä juttua noiden välijäähdyttimien laillisuudesta. Joku taisi jäntskätä audin katsastamista jossa cooleri keulalla.. miten lie käynyt? jostain vain kuulin että katsastus ukot ei vissiin ihan tykkää isoista viilentimistä keulalla.. joten asiasta tietäviin vetoan ennen ku hankintapäätöksen teen.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 12.3.2006 20:19

Joo samaa olen itse miettiny. Mitenkähän noitten pakoputkien kanssa, kun niitäkään ei muistaakseni -98 uudempiin saa vaihtaa. Kertoilkaa kokemuksia!

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 12.3.2006 20:53

Mie kysäsin samalla ku rek. katsastin oman S4 audin, että pitääkö tehdä VTT-testiä ym jos vaihtaa turbon ja coolerin. sano että kyllä periaatteessa mutta kunhan tuot teholapun niin se riittää.. Auto on Audi S4 2.2T -92

Bulz^
-
Viestit: 318
Liittynyt: 28.9.2005 17:41

ViestiKirjoittaja Bulz^ » 12.3.2006 23:31

tuttu oli vaihtanu sen 200sx:ään coolerin ja oli siitä sitte katsastusmies sanonu, että miksi niin tuttu oli sanonu vaa, että oli halvempi kuin vakio kun vakio hajos ni oli leiman lappuun laittanu, mutta tääki riippuu kyllä iha mestasta missä katsastaa.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 13.3.2006 9:44

Tyyppihyväksyttyyn autoon coolereiden laittaminen tuppaa olemaan kokolailla laitonta...harva cooleri on tyyppihyväksytty ja jokatapauksessa rinnastetaan moottorinvaihtoon "oletettavasti" kasvavien tehojen vuoksi jne...

Mutta kyllä noita näkyy leimaankin saavan kun ei pröystäile niiden kanssa...:)

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 13.3.2006 11:55

Otteeseen muutetun coolerin saaminen lienee hankalaa. Itsellä moottorinvaihdon yhteydessä cooleriasia oli esillä ja EI alkuperäisen kaltainen cooleriratkaisu oli autossa kiinni moottoria muutoskatsastaessa. Ensimmäinen kommentti konttorilta coolerista kysellessä oli, että vain alkuperäiset coolerit (tai niiden kaltaiset) käy, vääntämisen (konttorin ja AKE: kanssa) jälkeen coolerin ei tarvinnut olla alkuperäisen kaltainen tai alkuperäisessä paikassa. Tässä tapauksessa suuri merkitys lienee sillä, että motin alkuperäinen cooleri "ei sopinut" alkuperäiselle paikalle (ei siis sopinut alkuperäiselle paikalle ilman "suuria" rakenteellisia muutoksia). Otteessa ei muutetusta coolerista mainintaa ole.

Auto rekisteröity loppuvuodesta -97 (vuosimalliltaan -98).

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 13.3.2006 12:30

Onko kellään tietoa mitä päästöille käy jos cooleria muuttelee tavalla tai toisella? Voiko päästöt sitten tosiaan mennä niin metsään, että käytönaikaiset raja-arvot eivät enää täyty? Vaikuttaako se niin kovin, että ns. VTT-testi päättyisi hylkäykseen?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 13.3.2006 14:23

Ei ne päästöt ainakaan huonone sen coolerin asennuksen yhteydessä jos ei samalla ruukata syöttöjä tai muuta.

sampi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 10.2.2006 15:35
Viesti:

Testit

ViestiKirjoittaja sampi » 13.3.2006 15:23

Teoriassa coolerin pitäisi vähentää päästöjä, mutta juridisesti ainakin vähäpäästöiseksi merkityn auton kohdalla sen vaikutus pitäisi käydä vielä tutkituttamassa esim. täällä http://www.testcenter.fi/ Hinta on veroineen luokkaa 1500 euroa. Joku kertoi ettei VTT edes tekisi näitä testejä enää. Tiililän testi tehtäneen myös vaihtelevilla kierrosnopeuksilla ja olosuhteilla - olen ymmärtänyt.

jolohvi
-
Viestit: 27
Liittynyt: 12.3.2006 16:19

ViestiKirjoittaja jolohvi » 13.3.2006 17:42

olpahan isoja hommia pätö asiasta..en ikänä olis uskonu että on yks isomman välärin laitto laillisesti noin hankalaa!! taas kerran tää suomen laki on mitä on.. tiedä sitten täytyykö sitä ruveta kiertää ; )

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 13.3.2006 18:10

Jos haluat välijäähyn joka on piilossa virkaintoisen inssin silmiltä, niin laita S3sen välijäähy orkkiksen lisäksi. Tulee puskurin vasempaan päätyyn piiloon samoin kun orkkis on oikealla puolen. Katu-uskottavuutta sillä ei saa, mutta yhtä tehokas se tuntuu olevan kuin ihan "nuorisoväläri", mikäli S3 Fakiiri Teemu M:n teksteihin ja testeihin on uskominen;)
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... sc&start=0

Tuosta linkistä löytyy keskustelua noista Teemun tekemistä välijäähy kokeiluista.

E:Kyllä ne siellä muun virittely haaveilun seassa ne väläri tekstit on, kun tarkkaan kattoo :)

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 13.3.2006 18:43

Katu-uskottavuutta sillä ei saa, mutta yhtä tehokas se tuntuu olevan kuin ihan "nuorisoväläri", mikäli S3 Fakiiri Teemu M:n teksteihin ja testeihin on uskominen;)


Mitään mitä mä kirjoittelen ei kannata ottaa niin tosissaan...=)

No joo eipä niissä oikeen eroja lämpötiloissa tullu. Pitää ottaa mittaukset vielä uusiks kesäkuumalla, kun toi oli ajettu syksyllä viileässä ilmassa. Täytyy sinne nyt jotain eroa saada tolla mun nuorisomallilla...=)

Pistetään noi mitaustulokset vielä tännekin...
eli noi on FMIC arvot ja DSMIC arvot oli asteen pari suuremmat.

mittauksia

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 14.3.2006 21:22

tuli kysyttyä tuosta AKE:n teknisestä neuvonnasta:

ahdetussa autossa viritys joka nostaa tehoa vaikka vain 1hv
coolerin vaihto, lastutus tai muu viritys
rinnastetaan moottorinvaihtoon -> muutoskatsastettava

vähäpäästöisen auton kohdalla
(kaikki ha:t käyttöönotto 1.1.92->, osittain jo 8/87-91)
sen läpäiseminen tarkoittaa VTT:n laajan pakokaasumittauksen läpäisemistä

:(

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 14.3.2006 21:47

Täällä kun on olllut juttua tosta VTT.n pakokaasutestistä, niin mitä se käytännössä pitää sisällään? Lyödäänkö putken päähän pakokaasumittari jatarkistetaan arvot vai mitä helvettiä? Ku tuntuu maksavankin se...

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 14.3.2006 22:41

laaja pakokaasutesti lyhyesti:

auto yöksi pakkaseen (auton kokoiseen pakastimeen)

aamulla aloitetaan kylmäkäynnistyksellä

sitten ohjelman mukainen kaupunki- ja maantieajo rullilla

koko ajan päästöt "talteen pussiin" ja kaikki mitataan ja dokumentoidaan

maksaa mittauslaitteisto sen verran että ei ihme jos lasku on noin 1500,- meni läpi tai ei

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 14.3.2006 23:04

Kuva
:D

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 14.3.2006 23:22

^mielestäni tossa ei ole mitään ihmeellistä koska näyttäs olevan ei vähäpäästöinen auto.

jaa kappas, koko aika reilu...
Viimeksi muokannut Mikko__, 15.3.2006 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 15.3.2006 0:40

välijäähdyttimen (?) kennon koko on kyllä kunnioitettava... ;)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.3.2006 1:19

Onhan tuo tosiaan aika iso välijäähy. Mikähän maansiirtokone onkaan kyseessä? :)

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 15.3.2006 1:35

Onhan tuo toki melko suuri 0.5bar paineille, mutta jospa sillä on tarkoitus tehdä lomareissu saharaan.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 15.3.2006 1:49

Melko suuri? 5m x 2,8m x 0,7m.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.3.2006 2:03

Katos vaan! Melekoonen jäähdytin...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 15.3.2006 10:37

Siinä onkin ongelmaa kun sattuu se elämäänsä kyllästynyt inssi ja vaatii otteessa olevan kokoista väläriä keulille tai hylkyyn.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 15.3.2006 10:59

Kestää viikon ennen kuin tuo t03 pumppaa tuonne sen 0,5 baaria :D

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 16.3.2006 13:12

>> tuli kysyttyä tuosta AKE:n teknisestä neuvonnasta:

>> ahdetussa autossa viritys joka nostaa tehoa vaikka vain 1hv
>> coolerin vaihto, lastutus tai muu viritys
>> rinnastetaan moottorinvaihtoon -> muutoskatsastettava

Mehän tulkitaan tämä sitten siten, että DIESEL:ssä välijäähdyttimen kasvattaminen ei nosta tehoa yhtään, se ainoastaan aikaansaa ilmaylimäärää ja siten pienentää päästöjä.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 16.3.2006 16:47

Mehän tulkitaan tämä sitten siten, että DIESEL:ssä välijäähdyttimen kasvattaminen ei nosta tehoa yhtään, se ainoastaan aikaansaa ilmaylimäärää ja siten pienentää päästöjä


Sama kai se miten te sen tulkitsette.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 16.3.2006 23:20

Kaveri kävi tänään katsastamassa vanhaa turbodiisseli bemua ja nokassa oli jonkinlainen cooleri... siis ei alkuperäinen niin katsastusmies hylkäsi ja kirjoitti,että auto muutoskatsastettava ja pitää käydä penkittää ku epäili että jotain muutakin oli tehnyt kun tuntui niin ripeältä lumella. Auto on kyllä aivan vakio lukuunottamatta cooleria. Että aikamoista pilkunussintaa.

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 17.3.2006 17:40

Ei se inssi pilkunnussuttaja ollut vaan toimi ihan oikein. Kyllähän coolerin vaihto tulkitaan viritykseksi eli dynolaput+muutoskatsastus voidaan vaatia aina kun muutetaan vakio-autoa. Helpoimmalla tilanteesta pääsee kun heittää hylkäyslapun menemään ja käy katsastamassa auton sen jälkeen jossain toisessa paikassa.

Ylemmän kuvan rekisteriotteen auto on ihan eri tapaus koska rek. otteessa lukee isolla ettei auto ole alkuperäinen vaan ilmeisesti jälkikäteen ahdettu. Otteessa lukee garretti mutta vaikka siellä olis schwitzer tai kkk-27 niin siihen tuskin kukaan puuttuu vuosikatsastuksessa. Sen olen huomannut ettei inssi ala pilkunnussuttelua jo kertaalleen vaihdettujen ja rek. otteessa mainittujen osien suhteen. Mutta vakio-autojen kanssa ne on tarkkana.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 17.3.2006 17:43

Tuossa aikaisemmin toisessa topiikissa kyselin seuraavaa ja jäin ilman vastausta.
Olisiko mahdollista tehdä mitoiltaan lähes samanlaista, mutta tehokkaampaa cooleria entisen paikalle ?
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 17.3.2006 19:28

jimmy: Hölömön hommaa ja pilkun viilausta se on, koska periaatteessa coolerin vaihdon voisi ohittaa olan kohautuksella, sen verran vähäinen vaikutus sillä todellisuudessa on, ainakin muutoin vakiossa autossa. Suomessa vain nämä asiat on tehty järjettömän vaikeiksi varsinkin vähäpäästöisien autojen osalta, jollain tulisi tähän saada järki, koska nyt liikenteessä on paljon autoja jotka ovat laittomia vain sen vuoksi, että ne on mahdoton laillistaa kohtuullisilla kuluilla.

Eri asia on jos puututaan oikeasti järkeviin asiohin, kuten alustan ja jarrujen kuntoon.

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 17.3.2006 21:39

Totanoin, kyllä mulle on tullu joskus hylkyy myös alustan ja jarrujen takia...

Iso tai pieni cooleri, mitä väliä jossain vakiokotterossa vakio-ahdoilla. Ei vaikuta tehoihin, liikenneturvallisuuteen tai päästöihin mitenkään. Mutta onko oikein sättiä siitä inssiä joka tekee vaan työtään ja noudattaa voimassaolevia lakeja ja asetuksia? Mistä se inssi muuten tietää että kone on muilta osiltaan vakio? Jos vaikka sillä coolerin vaihdolla on kompensoitu ahtojen noston vaikutusta ahtoilman lämpöön. Ei kai kukaan vaihda cooleria ihan huvin vuoksi.

Hemu`s
-
Viestit: 151
Liittynyt: 29.7.2003 21:47

ViestiKirjoittaja Hemu`s » 18.3.2006 4:30

Toi kuvan rekkariote on 325ix bemarin ote joka on jälkikäteen ahdettu,tullu inssille pikku moka tossa merkinnässä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 18.3.2006 19:19

Mylläri: Kyllä on mahdollista, ja sehän tässä hassua onkin...

...siis kun vaihdat coolerin paikan se aiheuttaa hylkäyksen, mutta kun teet piilomuutoksen ja kolminkertaistat autosi tehon kaikki on hyvin.

No tämä on tätä kissa hiiri leikkiä ja mielestäni hauskaa sellaista...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 18.3.2006 21:18

Kyllä tässä on hauskuus kaukana kun ei voi asioita tehdä kunnolla :D

sampi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 10.2.2006 15:35
Viesti:

Jäähyistä

ViestiKirjoittaja sampi » 20.3.2006 12:25

Välijäähy voi hyvinkin jopa pienentää päästöjä. Pointtihan on tässä että saahan sen asentaa vähäpäästöiseenkin, kunhan maksat mittaukset. Ei tuo summa niin hirveä ole verrattuna summiin mitä jotkut laittaa autohinsa, tai vaikkapa pelkkiin erikoiskilpiin.
Pistää kerralla kaikki mitattavat viriosat kiinni ja mittaa kaikki kerralla. Voihan niitä etukäteen käydä tarkistelemassa mihin suuntaan ovat menneet jossain normimittarilla tms.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa