98 okt. ja turbokone

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mika_
-
Viestit: 14
Liittynyt: 11.12.2004 11:54

98 okt. ja turbokone

ViestiKirjoittaja Mika_ » 16.3.2006 15:38

Tästä on muistaakseni joskus keskusteltu mutta haulla ei löytynyt:

Eli pitkästä aikaa laitoin 98 oktaanista tuohon -03 IV GTI:hin ja ihmettelin seurauksia. Siltä tuntuu, että voimaa olisi oikeasti pikkuisen lisää tullut, jopa siinä määrin että sen kiihdytyksissä ym. huomaa.

Onko oktaaniluvulla arvon raadin kokemusten perusteella oikeasti merkitystä, vai onko luulotauti iskenyt..?

Kone on vakio.

-M

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 16.3.2006 15:53

On.

Jus
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.11.2005 15:22

ViestiKirjoittaja Jus » 17.3.2006 10:32

^ joo... Kas kun ei ole topic lukossa. Kärsivällisyyttä, oi gurut, meidän tavallisten autoilijoiden kanssa. Kiitos.

Jotain löytyi haullakin: tuossa on ihan asiallista keskustelua aiheesta.

Energiasisältö 95:llä ja 98:lla on niin lähellä toisiaan, että mitään "tehokkaammin palavan" bensan etuja ei ei ole olemassa, eli korkeamman oktaaniluvun hyöty perustuu sen parempaan puristuskestävyyteen: voidaan käyttää suurempaa sytytysennakkoa (mikä mahdollistaa laihemman seoksen käytön kevyellä moottorin kuormituksella) tai korkeampaa puristussuhdetta/ahtopainetta (=lisää voimaa).

Nelos-golffissa on nakutustunnistimet, joiden perusteella moottorinohjausjärjestelmä säätää ainakin sytkäennakkoa (ahtopaineen säädostä ei hajua). Siihenkään en ole perehtynyt, onko moottorin vakio-ohjelma säädetty niin, että ennakkoa vain vähennetään peruskartasta, jos nakutusta ilmenee, vai vetääkö vag-insinööri niin kovalla itseluottamuksella, että ennakkoa (ja ahtopainetta?) lisätäänkin, jos nakutusta ei ilmene (jolloin korkeaoktaanisen bensan käytöstä olisi hyötyä). Joku 1.8T:n ohjelmien kanssa puuhastellut voisi valaista asiaa.
Nimim: halvalla saa tarpeeksi hyvää

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 17.3.2006 14:09

Lastutetussa 98 käyttö on käytännössä pakollista, tai ainakin näin lastun asentaja minulle sanoi.

Jus
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.11.2005 15:22

ViestiKirjoittaja Jus » 17.3.2006 15:24

Lastutetussa 98 käyttö on käytännössä pakollista

Ei ole pakollista, kiitos edellämainitun nakuanturin. Mutta jos haluaa saada kaiken teho- ja taloudellisuushyödyn tiukemmalle viilatusta viri-ohjelmasta, niin kannattaa tankata suunnilleen sitä bensaa, mille ohjelma on tehty.
Ja kääntäen: jos haluaa luottaa vag-insinööriin, ettei nakutuksen aikaansaama ennakon tiputus koskaan epäonnistu, niin voi ajella huonommalla liemellä, kuin mitä moottorinohjauksen ohjelman tekijä on tarkoittanut - kulutuksen, tehon ja nakutuksen aiheuttaman moottoririkon riskin kustannuksella.

Edelleen, ei kuvaa siitä, miten 1.8T:n moottorinohjaus toimii - osaako hyödyntää paremman bensan lisäämällä ennakkoa / ahtoja? Sen selviämiseen asti minä tankkaan suositusten mukaan halvinta.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 17.3.2006 17:37

Minustakin tuntuu pirteämmältä 98E:llä. Ja vielä kovin moni auto.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.3.2006 18:20

Ootkos laskenut paljon saat sitä 95E:tä enemmän esim. tankilisessa mitä saisit 98E:tä.

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 17.3.2006 21:07

ja paljonko kuluttaa vähemmän 98:lla kuin 95:lla...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 17.3.2006 21:16

Meikäläisellä on eroa useampi desi 98 eduksi

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 18.3.2006 0:24

Minä olen kanssa vähän skeptinen tuon oktaanihyödyn suhteen, mutta tälläisiä asioita tuli nyt aluksi mieleen parin promillen perjantaituikkeessa kun asiaa vähän järkeili: Jos perusmoottorin puristukset on 11,5:1 ja se on optimoitu tietysti 95:lle. Siinä pitää tietysti olla nakutustunnistin valmistustoleranssien ja sen 87-92oct venäjänbensan takia. Jotta sama kone hyötyisi oikeasti 98:sta niin ecun pitäisi pystyä nostamaan puristukset jonnekkin 13:1 paikkeille jotta hyötysuhde ja teho nousisi, mutta muuttuvapuristussuhteisia koneita ei taida vielä olla. Ainoa konsti hakea hyötyä korkeampioktaanisesta polttoaineesta on tietysti käyttää agressiivisempia sytytysennakoita. No se voi olla hakuammuntaa kun tehot alkaa laskea jo paljon ennen näkutusrajaa jos sen arvojen mukaan säätää eikä kulutuskaan tykkää. Jostain on jäänyt muistikuva että 98 palaa hitaammin kuin 95, eli ei välttämättä sovi laihaseosmoottoreihin kun ottaa huomioon että laiha seos palaa muutenkin hitaasti. No sitä palamisnopeutta täytyy tietysti kompensoida ennakkoa lisäämällä. Mutta oikeesti, nyt tarvittaisiin muuttuvapuristeisia koneita niin voisi tankata mitä litkua tai kaasua tahansa ja ecu laskisi sopivat ennakot ja puristukset.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.3.2006 10:25

Eikös ahdetuissa lasketa ahtopainetta kun nakuttaa eli korkeaoktaanisella annetaan isompi paine?

Lehtonen
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.8.2003 12:00

ViestiKirjoittaja Lehtonen » 18.3.2006 12:17

Saballa on muuttuvapuristeinen kone. En tiedä onko se tuotantomoottori, mutta proto ainakin on. Siinä on saranat sylinteriryhmän toisessa laidassa ja sylinterit keinuu alkerran päällä.

Joskus on käynyt mielessä tankatessa josko laittais pitkälle rauhalliselle matkalle 95:sta niin pääsis pari kilsaa pidemmälle tankillisella ;) T: Sulo Vilén

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 18.3.2006 13:49

Kun tästä nyt otetaan nuo spekuloinnit ja prototyypit pois, niin tullaan tuohon omaan ytimekkääseen vastaukseeni. On. En käsitä mitä Jus tarkotti tuolla lukitsemisella, vastasin kuitenkin kysymykseen.
Lastutetussa autossa ero on selkeä. Monesti on eri viritysohjelmia jos halutaan ajaa 95:lla, perusohjelmien ollessa tarkoitettu 98:lle. Eron todellakin huomaa. Jos esim 98:lla nakutusindeksi on jossain 2-3 nurkilla, niin samassa koslassa 95:llä huitelee reilusti yli kympin.

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 18.3.2006 14:07

VAG:lläkin on muuttuvapuristeinen 1.8t protomoottori. Kulutus parikymmentä prosenttia alle 1.8t tuotantoversion ja voimaa kautta linjan paremmin kuin 3.2 kutosessa. Saas nähdä tuleeko koskaan tuotantoon asti.

Vitoskoneisiin sytkän adaptiivisyys tuli suorasytkän mukana vuoden -92 tienoilla, joten eiköhän se löydy noista 1.8t -koneistakin. Eli sytytyksen säätö onnistuu molempiin suuntiin ja motronikki etsii aktiivisesti nakutusrajaa. Ahtojen säätöä ymmärtääkseni tehdään kuitenkin vain tavoitearvosta alaspäin, mikäli sytkän ja seoksen säädöllä nakutusta ei saada loppumaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.3.2006 18:29

Eikö ahdetussa ensiksi pienennetä ahtopainetta?

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 19.3.2006 19:31

Tero, tuo pelkkä "on" ei ehkä ollut kovin kattava vastaus. Ei se korkeampi oktaaniluku autuaaksi tee, vaan se muilla keinoin saavutettava lisävoima, jonka tuo oktaaniluvun korotus tuo. Lisäahdot, -puristukset tai -ennakko tuovat lisää voimaa, ei itsessään se oktaaniluku.
Mutta joo, turha näitä asioita tässä on uudelleen selittää, johan nuo taisivat kaikki esille tulla aiemminkin.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 19.3.2006 22:09

Jos nyt annettas Terolla anteeksi ja keskityttäis olennaiseen. Onko kukaan koittanu "oktaani boosteria" (vai mitä se nyt oli?) 1.8T myllyyn, ja minkälaisin tuloksin? Omassa huomaa myös persdynolla 95:sen ja 98:n eron. Tuntuu että kesähelteillä ero vain korostuu.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.3.2006 10:59

Olen kyllä tietoinen oktaaniluvun vaikutuksesta, kiitos vaan.
Jos ohjelma on tehty vaikka 98-oktaanista silmälläpitäen, ei oktaaniluvun nostamisesta ole hyötyä. Olettaen, että sytytysennakkoa ei jouduta laskemaan nakutuksen vuoksi. Jotkut viritysohjelmat luottavat nakutuksentunnistukseen ja karttoihin on vedetty reippaat ennakot, joita sitten lasketaan nakutustunnistimien perusteella kunnes ei enää nakuta. Melko anaalista, mutta tällasella ohjelmalla oktaaniluvun suurentamisesta on hyötyä.

Kesällä taas hommaa vaikeuttaa edelleen imuilman lämmön reipas nousu.
1.8T-koneessa ei ahtopaine muutu vaikka nakutusta hiukan ilmenisikin, ainoastaan sytytysennakkoa myöhäistetään. En tiedä miten asia on jos nakuttaa aivan helvetisti, eikä sytytyksen säädöllä sitä saada kuriin. Aika harvoin sellasta tulee edes vastaan, ite olen törmännyt vain yhteen autoon. Siitä ei tullut katottua miten käyttäytyi, oli hiukan muita murheita.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 20.3.2006 12:52

H. Jormalainen: Näistä uudemmista vageista en tiedä, mutta omassa ahdetussani ainakin tiputetaan ennakkoa nakutuksen perusteella. Uskoisin, että ennakkoa tiputtamalla hoidetaan nakutusta näissäkin vehkeissä, sillä ennakon säätö lienee huomattavasti nopeampaa kuin ahtopaineen säätö.

E: jaahas, ja sisälukutaidossa puutteita. Tuossahan se jo sanotaan. :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.3.2006 20:59

98:lla ajellaan ja maantie-ajossa tankillisella pääsee 670km, kunnes valo syttyy...95:lla tuohon km-lukemaan ei ollut edes toivoa!!!

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

ViestiKirjoittaja PekkaL » 21.3.2006 15:43

Itse vaihdoin kokeilumielessä 95:stä 98:aan pari kuukautta sitten enkä ole huomannut mitään eroa kulutuksessa tai auton käytöksessä. Ja kone on 1.8T AUM.

Jonkun pitäisi tutkia tämä asia oikeasti, jolloin ei tarvisi perustaa mitään arvailuihin ja tuntemuksiin. Samalla autolla pitäisi ajaa sama matka mahdollisimman samalla tavalla, samanlaisessa lämpötilassa ja samanlaisissa olosuhteissa. Vasta tuolloin voitaisiin sanoa miten se oikeasti vaikuttaa kulutukseen. Tämän jälkeen vielä tehojen mittaus jossain pajalla.

Kuka ottaa projektiksi? :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.3.2006 16:36

Hieman vanhempaa tekniikkaa, Saab -84 900turbo apc. 95bensalla 1-1.5l enemmän kuin 98bensalla. Norjassa(tai ruotsissa) tuli tankattua todella halpaa 92 bensaa, niin tehot hävisi kokonaan.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 21.3.2006 17:15

Entisessäni Golf2 Gti 16v (KR ja K-jet) oli sellanen ominaisuus että 98 bensalla tehot tuntu laskevan ja sitä kulu huomattavasti enemmän kuin 95. En sitte tiedä mikä sen aiheutti, enkä sitä sen enempää tutkinut. Harmitti vaan sillon kun oli reissussa sillon ja piti kokeilla veiskö 98 vähemmän mutta toisin päin meni ja raakasti, muistaakseni se oli n. 3l enemmän.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 21.3.2006 17:27

   
Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.3.2006 21:59

Ilmoittamani kulutus oli 16-18 asteen pakkas lukemilla tehdyssä matka-ajossa, keskim. nopeutena n.100km/h...

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 23.3.2006 12:23

   
Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 23.3.2006 12:54

Matka-ajossa 100 km/h moottorin kuormitus on pientä ja turbo on joutilaana, minkä näkee hyvin ahtopainemittarista kun imusarjassa on alipainetta. Luulisi, että nakutus ei ole noissa oloissa lähelläkään eikä oktaaniluvulla olisi vaikutusta.
Viimeksi muokannut roberto, 29.3.2006 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 23.3.2006 14:36

Kyllähän ennakot kannattaa optimoida on kuormitus mikä tahansa.

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 23.3.2006 20:36

Juu ihan joutilaana se ahdin useimmiten normaaliajossa onkin. Kaupunkiajossa imusarjapaine pysyy kokoajan alipaineella jos normaalisti ajelee. Omassa kotterossa mittari näyttää nollaa vielä 180kmh tasasessa ajossa eli siihen saakka menee tavallaan vaparina imusarja alipaineisena. Kovemmassa vauhdissa imusarjapaine menee jo plussan puolelle eli turbo tekee töitä kun ilmanvastus kuormittaa. Tyhjäkäynnillä on imusarjassa -0,5 bar mittarin mukaan.

Lehtonen
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.8.2003 12:00

ViestiKirjoittaja Lehtonen » 29.3.2006 16:29

Eihän imusarjan paine tarvitse välttämättä olla ylipainetta että täytösaste paranisi.
Kyllä se kompressori siellä ahtaa vaikka ei ylipaineelle menisikään. Ilmamäärästähän on kyse.

HanskiS
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2006 11:33

ViestiKirjoittaja HanskiS » 13.4.2006 13:01

Aihe osu kohdalle niin päätin tuoda oman korteni kekoon.
Itse olen nyt ajellut reilu 1500km 98 bensalla. Eroa on jonkin verran, mutta ei huommattavasti.

Suurin huomio osui ahtopaineisiin. 95 ahtopaineiden nousu vaatin reilua moottorin kuormitusta suurehkoilla vaihteilla. 98 taas nostaa ahtoja herkemmin ja pienemmällä kuormituksella. Liekkö johtuu siitä että ohjausyksikkö haluaa säädellä seosta herkemmin ja antaa ahtoja jo aikaisemmassa vaiheessa???

Tehon nousua ei tapahtunut persmittarilla mitattuna juuri lainkaan. Tosin voiman "annostelu" muuttuui tasaisemmaksi. 95 tuntui että siinä vaiheessa kun mentii ahtojen puolella rupesi vasta tapahtumaan. Eli tuli vähän niin kuin tehopiikki. 98 kohdalla taas tuntuu että voimaa "annostellaan" tasaisesti alakierroksilta asti.

Kulutuksen väheneminen on suunilleen +-0 bensojen hintaeroon nähden. Saattaa ehkä kääntyä muutama desi 98 voitoksi, mutta ei mainittavasti.

Keskustelin ennen kokeilua muutaman tutun autoinssin kanssa ja he suosittelivat 98 käyttämistä turbo autossa juurikin tuon nakutusherkkyyden pienentämiseksi ja on kuulemma muutenkin vähän terveellisempää koneelle. Joten päädyin käyttämään sitä ja kun vielä polttoainekustannukset on omalla kohdallani +-0 niin miksikä ei.....?

Niin.. Eli koneena on vakio Audin 1.8T AWT kone...

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 13.4.2006 18:47

No kysytään tässä nyt aihepiiriä hipaisten, että vaikuttaako toi alkoholin lisääminen 98 oktaaniseen bensaan millään tavalla käytännössä? Ruotsissa niillä on kai tehty jotain lisätunnistimia alkoholilla liikkuvaan autoon, mutta siellä taitaa olla seossuhde kyllä toisin päin (5% bensaa vrt suomen 5% alkoholia).

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 16.4.2006 13:10

Mulla käy ainakin tasaisemmin -98:lla, lastutettu 1.8T


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa