J2 hammashihnan vaihdossa ongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

J2 hammashihnan vaihdossa ongelmia

ViestiKirjoittaja Paavis » 15.3.2006 19:42

Päätin tänään repäistä ja vaihtaa viimein jakopäänhihnan -89 Jetsoniini.

Tälläinen ongelma tuli eteen kun pääsin vihdoin itse hihnaan käsiksi: kampiakselilla olevien kiilahihnojen ja apuakselin tahdistus oli persiillään; apuakselin hihnapyörä jätätti noin 7 minuuttia. Kova on epäilys, että kampiakselkin on päässyt tahattomasti liikkumaan. Liikkumista ei kuitenkaan ole voinut tulla 1/4 kierrosta enempää mitenkään.

Voinko ihan raa'asti kiertää kampiakselin pyörän ja apuakselin pyörän synkkaamaan ja toivoa, että venttiilit ei kolise mäntiin? Sytys menee syyniin jokatapauksessa.

Korjausoppaasta ei ollut muuta kuin sytykkeeksi.

Samalla huomasin, että ohjaustehostimen siipapyörä on hiotunut toiselta reunalta teräväksi. Kannattaisiko sekin samalla vaihtaa tms.?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.3.2006 20:05

Käännä ensiksi kaikki pyörät ajoitusmerkkeihin ja poista virranjakajan kansi. Pyörijän kuuluu osoittaa jakajan reunassa olevaa lovea kohti. Apuakseli pyörittää öljypumpun lisäksi ainoastaan virranjakajaa, joten apuakselin virheellisen ajoituksen pystyy korjaamaan virranjakajaa kiertämällä. Joku on saattanut joskus noin tehdäkin, mistä syystä apuakselin ajoitus on voinut alunperinkin olla pielessä.

Venttiilivauriota 1.6 ja isommissa vakiokoneissa ei pääse syntymään jos männän päällä ei paljoa karstaa ole :)

Edit: Kannattaa aina tehdä pyöriin omat, kunnolliset ajoitusmerkit ennen jakohihnan irrotusta.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 15.3.2006 20:19

jees, hieno homma.

Tarkotatko tolla omien merkkien tekemisellä, että vahvistaa jo olemassa olevia vai vetelee tussilla tms. riittävän määrän viivoja?

Eli, kaikki akselit kohdilleen, virranjakajan tarkistus ja hihna paikoilleen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.3.2006 21:24

Tarkotatko tolla omien merkkien tekemisellä, että vahvistaa jo olemassa olevia vai vetelee tussilla tms. riittävän määrän viivoja?
No ihan miten vaan, kunhan ne pyörät saa samaan asentoon kuin missä ne ennen hihnan irrotusta olivat. Tosin tässä vaiheessa kai tuo on jo vähän myöhäistä :)

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 15.3.2006 21:53

Yliarvostettua.

Tosiaan tussilla perinteisesti jotain viivoja vetelin, mutta eihän se tussi siellä säily kun vehkeet on tunti tolkulla levällään.

Jostain ne oppirahat on maksettava kehui kaveri kun a6 audista nokkahihna katkes..

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 16.3.2006 20:46

Sain hihnan vaihdettua ja sytyksenkin jokseenkin aloilleen.

Mutta ilmestyi uusi ongelma: jälkikäynti. Auto jatkaa käymistä sammuttamisen jälkeen useita sekunteja. Aikaisemminkin jälkikäyntiä ilmeni joskus yli tunnin ajamisen jälkeen. Ainoa syy mikä tuli mieleen, että auto käy nyt normaalia kuumempana, lämpöviisari heiluu 1/2 ja 3/4:n välillä ja flekti toimii.

Olisko mahdollista, että nyt moottori on paremmin kohdillaan kuin ennen ja seos on käynyt rikkaaksi?

Rupeaa pian päreet loppumaan.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.3.2006 21:05

tarkista nyt vielä se sytkä luotettavasti ajoituslampulla ja kato se kohilleen sieltä vaihteiston tulpasta (tulppa pitää kiertää kokonaan pois).

hieman ot: koulussa tutkittiin pitkään yhtä astraa kun siitä oli kampura päässyt pyörähtämään puoli hammasta. aiheutti sen ettei autossa ollut tehoja yhtään. oli hankaluuksia saada se ajettua hieman korkeemmalle siltanosturille. ihan lyhyen käytön jälkeen pakosarja hehkui punasena. penkissäkin mitattiin siitä 11kW tehoa.

no joo siis epäilisin et sytkä sulla pielessä tai sit karstat vaan hehkuu ja aiheuttaa jälkikäyntiä.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 16.3.2006 21:09

Hiukan nyt rauhoituttuani rupesin kelaamaan tätä uudestaan. Tulin nyt kanssa siihen päätelmään, että kun konetta on väärällä sytytyksellä kierrettty niin se on täynnä karstaa, joka palaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.3.2006 22:30

Toimiiko se muuten normaalisti, onko tehot tallella?

Oireet kuulostavat hieman oudolta, melkein veikkaisin ettei se sytkä tai ajoitus muuten ole ihan kohdillaan. Suosittelisin myös ajoituslampulla tarkistamista.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 17.3.2006 9:41

Peli on pirteä kuin mikä kun sen saa ensin käyntiin. Eli uskoisin, että jaot on kohdillaan, sytkä pielessä.

Eilen v*tutti niin paljon, ettei järki oikein juossut. Täytyy katsoa nyt uudelleen tuon kaasuttimen (2e2) säädöt, että saan tyhjäkäynti kierrokset alemmas (nyt varmaan jossain +1000rpm) ja pistää sytytysennakko jne. kohdilleen strobolla. Sain käyttöön hyvän asteruuvilla olevan lampun. Jostain olin katsovinani, että ennakon pitäisi olla tyhjäkäynnillä 16 astetta. Siitä ei ole vain käristystä, että mikä on "oikea" tyhjäkäynti kierrosluku.

Tarttis vetää joku pitkä lenkki, että saa poltettua karstat ym. kakat pois koneesta. Näkee sitten onko jälkikäynti siitä vai onko kone niin kuuma ja seos laiha, että se käy laihalla. Aiemmin siihen saattoi olla taipumusta, tulpat vaalenanharmaat.

Mutta pitää jatkaa harjoituksia, "tein itse ja säästin".

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.3.2006 15:10

Joutokäyntinopeus 900-1000 r/min, nopea joutokäynti 2800-3200 r/min.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.3.2006 17:07

tällasia säätöohjeita löysin:

-irroita huohottimen letku venakopasta raittiin ilman saannin maksimoimiseksi

perusennakko ilma alipainetta 18 +/- @750

+ 0-1 @850

+ 4-8 @1600

+ 27-39 @4500

tyhjäkäynti 700 +/- 100
vaihtoehto 950 +/- 50


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa