Päätin tänään repäistä ja vaihtaa viimein jakopäänhihnan -89 Jetsoniini.
Tälläinen ongelma tuli eteen kun pääsin vihdoin itse hihnaan käsiksi: kampiakselilla olevien kiilahihnojen ja apuakselin tahdistus oli persiillään; apuakselin hihnapyörä jätätti noin 7 minuuttia. Kova on epäilys, että kampiakselkin on päässyt tahattomasti liikkumaan. Liikkumista ei kuitenkaan ole voinut tulla 1/4 kierrosta enempää mitenkään.
Voinko ihan raa'asti kiertää kampiakselin pyörän ja apuakselin pyörän synkkaamaan ja toivoa, että venttiilit ei kolise mäntiin? Sytys menee syyniin jokatapauksessa.
Korjausoppaasta ei ollut muuta kuin sytykkeeksi.
Samalla huomasin, että ohjaustehostimen siipapyörä on hiotunut toiselta reunalta teräväksi. Kannattaisiko sekin samalla vaihtaa tms.?
J2 hammashihnan vaihdossa ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
Käännä ensiksi kaikki pyörät ajoitusmerkkeihin ja poista virranjakajan kansi. Pyörijän kuuluu osoittaa jakajan reunassa olevaa lovea kohti. Apuakseli pyörittää öljypumpun lisäksi ainoastaan virranjakajaa, joten apuakselin virheellisen ajoituksen pystyy korjaamaan virranjakajaa kiertämällä. Joku on saattanut joskus noin tehdäkin, mistä syystä apuakselin ajoitus on voinut alunperinkin olla pielessä.
Venttiilivauriota 1.6 ja isommissa vakiokoneissa ei pääse syntymään jos männän päällä ei paljoa karstaa ole :)
Edit: Kannattaa aina tehdä pyöriin omat, kunnolliset ajoitusmerkit ennen jakohihnan irrotusta.
Venttiilivauriota 1.6 ja isommissa vakiokoneissa ei pääse syntymään jos männän päällä ei paljoa karstaa ole :)
Edit: Kannattaa aina tehdä pyöriin omat, kunnolliset ajoitusmerkit ennen jakohihnan irrotusta.
Sain hihnan vaihdettua ja sytyksenkin jokseenkin aloilleen.
Mutta ilmestyi uusi ongelma: jälkikäynti. Auto jatkaa käymistä sammuttamisen jälkeen useita sekunteja. Aikaisemminkin jälkikäyntiä ilmeni joskus yli tunnin ajamisen jälkeen. Ainoa syy mikä tuli mieleen, että auto käy nyt normaalia kuumempana, lämpöviisari heiluu 1/2 ja 3/4:n välillä ja flekti toimii.
Olisko mahdollista, että nyt moottori on paremmin kohdillaan kuin ennen ja seos on käynyt rikkaaksi?
Rupeaa pian päreet loppumaan.
Mutta ilmestyi uusi ongelma: jälkikäynti. Auto jatkaa käymistä sammuttamisen jälkeen useita sekunteja. Aikaisemminkin jälkikäyntiä ilmeni joskus yli tunnin ajamisen jälkeen. Ainoa syy mikä tuli mieleen, että auto käy nyt normaalia kuumempana, lämpöviisari heiluu 1/2 ja 3/4:n välillä ja flekti toimii.
Olisko mahdollista, että nyt moottori on paremmin kohdillaan kuin ennen ja seos on käynyt rikkaaksi?
Rupeaa pian päreet loppumaan.
tarkista nyt vielä se sytkä luotettavasti ajoituslampulla ja kato se kohilleen sieltä vaihteiston tulpasta (tulppa pitää kiertää kokonaan pois).
hieman ot: koulussa tutkittiin pitkään yhtä astraa kun siitä oli kampura päässyt pyörähtämään puoli hammasta. aiheutti sen ettei autossa ollut tehoja yhtään. oli hankaluuksia saada se ajettua hieman korkeemmalle siltanosturille. ihan lyhyen käytön jälkeen pakosarja hehkui punasena. penkissäkin mitattiin siitä 11kW tehoa.
no joo siis epäilisin et sytkä sulla pielessä tai sit karstat vaan hehkuu ja aiheuttaa jälkikäyntiä.
hieman ot: koulussa tutkittiin pitkään yhtä astraa kun siitä oli kampura päässyt pyörähtämään puoli hammasta. aiheutti sen ettei autossa ollut tehoja yhtään. oli hankaluuksia saada se ajettua hieman korkeemmalle siltanosturille. ihan lyhyen käytön jälkeen pakosarja hehkui punasena. penkissäkin mitattiin siitä 11kW tehoa.
no joo siis epäilisin et sytkä sulla pielessä tai sit karstat vaan hehkuu ja aiheuttaa jälkikäyntiä.
Peli on pirteä kuin mikä kun sen saa ensin käyntiin. Eli uskoisin, että jaot on kohdillaan, sytkä pielessä.
Eilen v*tutti niin paljon, ettei järki oikein juossut. Täytyy katsoa nyt uudelleen tuon kaasuttimen (2e2) säädöt, että saan tyhjäkäynti kierrokset alemmas (nyt varmaan jossain +1000rpm) ja pistää sytytysennakko jne. kohdilleen strobolla. Sain käyttöön hyvän asteruuvilla olevan lampun. Jostain olin katsovinani, että ennakon pitäisi olla tyhjäkäynnillä 16 astetta. Siitä ei ole vain käristystä, että mikä on "oikea" tyhjäkäynti kierrosluku.
Tarttis vetää joku pitkä lenkki, että saa poltettua karstat ym. kakat pois koneesta. Näkee sitten onko jälkikäynti siitä vai onko kone niin kuuma ja seos laiha, että se käy laihalla. Aiemmin siihen saattoi olla taipumusta, tulpat vaalenanharmaat.
Mutta pitää jatkaa harjoituksia, "tein itse ja säästin".
Eilen v*tutti niin paljon, ettei järki oikein juossut. Täytyy katsoa nyt uudelleen tuon kaasuttimen (2e2) säädöt, että saan tyhjäkäynti kierrokset alemmas (nyt varmaan jossain +1000rpm) ja pistää sytytysennakko jne. kohdilleen strobolla. Sain käyttöön hyvän asteruuvilla olevan lampun. Jostain olin katsovinani, että ennakon pitäisi olla tyhjäkäynnillä 16 astetta. Siitä ei ole vain käristystä, että mikä on "oikea" tyhjäkäynti kierrosluku.
Tarttis vetää joku pitkä lenkki, että saa poltettua karstat ym. kakat pois koneesta. Näkee sitten onko jälkikäynti siitä vai onko kone niin kuuma ja seos laiha, että se käy laihalla. Aiemmin siihen saattoi olla taipumusta, tulpat vaalenanharmaat.
Mutta pitää jatkaa harjoituksia, "tein itse ja säästin".
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa