coolerin laillisuudesta
Valvoja: ffp jäsenet
coolerin laillisuudesta
En löytänyt mistään täältä juttua noiden välijäähdyttimien laillisuudesta. Joku taisi jäntskätä audin katsastamista jossa cooleri keulalla.. miten lie käynyt? jostain vain kuulin että katsastus ukot ei vissiin ihan tykkää isoista viilentimistä keulalla.. joten asiasta tietäviin vetoan ennen ku hankintapäätöksen teen.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Otteeseen muutetun coolerin saaminen lienee hankalaa. Itsellä moottorinvaihdon yhteydessä cooleriasia oli esillä ja EI alkuperäisen kaltainen cooleriratkaisu oli autossa kiinni moottoria muutoskatsastaessa. Ensimmäinen kommentti konttorilta coolerista kysellessä oli, että vain alkuperäiset coolerit (tai niiden kaltaiset) käy, vääntämisen (konttorin ja AKE: kanssa) jälkeen coolerin ei tarvinnut olla alkuperäisen kaltainen tai alkuperäisessä paikassa. Tässä tapauksessa suuri merkitys lienee sillä, että motin alkuperäinen cooleri "ei sopinut" alkuperäiselle paikalle (ei siis sopinut alkuperäiselle paikalle ilman "suuria" rakenteellisia muutoksia). Otteessa ei muutetusta coolerista mainintaa ole.
Auto rekisteröity loppuvuodesta -97 (vuosimalliltaan -98).
Auto rekisteröity loppuvuodesta -97 (vuosimalliltaan -98).
Testit
Teoriassa coolerin pitäisi vähentää päästöjä, mutta juridisesti ainakin vähäpäästöiseksi merkityn auton kohdalla sen vaikutus pitäisi käydä vielä tutkituttamassa esim. täällä http://www.testcenter.fi/ Hinta on veroineen luokkaa 1500 euroa. Joku kertoi ettei VTT edes tekisi näitä testejä enää. Tiililän testi tehtäneen myös vaihtelevilla kierrosnopeuksilla ja olosuhteilla - olen ymmärtänyt.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Jos haluat välijäähyn joka on piilossa virkaintoisen inssin silmiltä, niin laita S3sen välijäähy orkkiksen lisäksi. Tulee puskurin vasempaan päätyyn piiloon samoin kun orkkis on oikealla puolen. Katu-uskottavuutta sillä ei saa, mutta yhtä tehokas se tuntuu olevan kuin ihan "nuorisoväläri", mikäli S3 Fakiiri Teemu M:n teksteihin ja testeihin on uskominen;)
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... sc&start=0
Tuosta linkistä löytyy keskustelua noista Teemun tekemistä välijäähy kokeiluista.
E:Kyllä ne siellä muun virittely haaveilun seassa ne väläri tekstit on, kun tarkkaan kattoo :)
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... sc&start=0
Tuosta linkistä löytyy keskustelua noista Teemun tekemistä välijäähy kokeiluista.
E:Kyllä ne siellä muun virittely haaveilun seassa ne väläri tekstit on, kun tarkkaan kattoo :)
Katu-uskottavuutta sillä ei saa, mutta yhtä tehokas se tuntuu olevan kuin ihan "nuorisoväläri", mikäli S3 Fakiiri Teemu M:n teksteihin ja testeihin on uskominen;)
Mitään mitä mä kirjoittelen ei kannata ottaa niin tosissaan...=)
No joo eipä niissä oikeen eroja lämpötiloissa tullu. Pitää ottaa mittaukset vielä uusiks kesäkuumalla, kun toi oli ajettu syksyllä viileässä ilmassa. Täytyy sinne nyt jotain eroa saada tolla mun nuorisomallilla...=)
Pistetään noi mitaustulokset vielä tännekin...
eli noi on FMIC arvot ja DSMIC arvot oli asteen pari suuremmat.
mittauksia
tuli kysyttyä tuosta AKE:n teknisestä neuvonnasta:
ahdetussa autossa viritys joka nostaa tehoa vaikka vain 1hv
coolerin vaihto, lastutus tai muu viritys
rinnastetaan moottorinvaihtoon -> muutoskatsastettava
vähäpäästöisen auton kohdalla
(kaikki ha:t käyttöönotto 1.1.92->, osittain jo 8/87-91)
sen läpäiseminen tarkoittaa VTT:n laajan pakokaasumittauksen läpäisemistä
:(
ahdetussa autossa viritys joka nostaa tehoa vaikka vain 1hv
coolerin vaihto, lastutus tai muu viritys
rinnastetaan moottorinvaihtoon -> muutoskatsastettava
vähäpäästöisen auton kohdalla
(kaikki ha:t käyttöönotto 1.1.92->, osittain jo 8/87-91)
sen läpäiseminen tarkoittaa VTT:n laajan pakokaasumittauksen läpäisemistä
:(
laaja pakokaasutesti lyhyesti:
auto yöksi pakkaseen (auton kokoiseen pakastimeen)
aamulla aloitetaan kylmäkäynnistyksellä
sitten ohjelman mukainen kaupunki- ja maantieajo rullilla
koko ajan päästöt "talteen pussiin" ja kaikki mitataan ja dokumentoidaan
maksaa mittauslaitteisto sen verran että ei ihme jos lasku on noin 1500,- meni läpi tai ei
auto yöksi pakkaseen (auton kokoiseen pakastimeen)
aamulla aloitetaan kylmäkäynnistyksellä
sitten ohjelman mukainen kaupunki- ja maantieajo rullilla
koko ajan päästöt "talteen pussiin" ja kaikki mitataan ja dokumentoidaan
maksaa mittauslaitteisto sen verran että ei ihme jos lasku on noin 1500,- meni läpi tai ei
-
- -
- Viestit: 111
- Liittynyt: 24.7.2003 0:08
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
>> tuli kysyttyä tuosta AKE:n teknisestä neuvonnasta:
>> ahdetussa autossa viritys joka nostaa tehoa vaikka vain 1hv
>> coolerin vaihto, lastutus tai muu viritys
>> rinnastetaan moottorinvaihtoon -> muutoskatsastettava
Mehän tulkitaan tämä sitten siten, että DIESEL:ssä välijäähdyttimen kasvattaminen ei nosta tehoa yhtään, se ainoastaan aikaansaa ilmaylimäärää ja siten pienentää päästöjä.
>> ahdetussa autossa viritys joka nostaa tehoa vaikka vain 1hv
>> coolerin vaihto, lastutus tai muu viritys
>> rinnastetaan moottorinvaihtoon -> muutoskatsastettava
Mehän tulkitaan tämä sitten siten, että DIESEL:ssä välijäähdyttimen kasvattaminen ei nosta tehoa yhtään, se ainoastaan aikaansaa ilmaylimäärää ja siten pienentää päästöjä.
Kaveri kävi tänään katsastamassa vanhaa turbodiisseli bemua ja nokassa oli jonkinlainen cooleri... siis ei alkuperäinen niin katsastusmies hylkäsi ja kirjoitti,että auto muutoskatsastettava ja pitää käydä penkittää ku epäili että jotain muutakin oli tehnyt kun tuntui niin ripeältä lumella. Auto on kyllä aivan vakio lukuunottamatta cooleria. Että aikamoista pilkunussintaa.
Ei se inssi pilkunnussuttaja ollut vaan toimi ihan oikein. Kyllähän coolerin vaihto tulkitaan viritykseksi eli dynolaput+muutoskatsastus voidaan vaatia aina kun muutetaan vakio-autoa. Helpoimmalla tilanteesta pääsee kun heittää hylkäyslapun menemään ja käy katsastamassa auton sen jälkeen jossain toisessa paikassa.
Ylemmän kuvan rekisteriotteen auto on ihan eri tapaus koska rek. otteessa lukee isolla ettei auto ole alkuperäinen vaan ilmeisesti jälkikäteen ahdettu. Otteessa lukee garretti mutta vaikka siellä olis schwitzer tai kkk-27 niin siihen tuskin kukaan puuttuu vuosikatsastuksessa. Sen olen huomannut ettei inssi ala pilkunnussuttelua jo kertaalleen vaihdettujen ja rek. otteessa mainittujen osien suhteen. Mutta vakio-autojen kanssa ne on tarkkana.
Ylemmän kuvan rekisteriotteen auto on ihan eri tapaus koska rek. otteessa lukee isolla ettei auto ole alkuperäinen vaan ilmeisesti jälkikäteen ahdettu. Otteessa lukee garretti mutta vaikka siellä olis schwitzer tai kkk-27 niin siihen tuskin kukaan puuttuu vuosikatsastuksessa. Sen olen huomannut ettei inssi ala pilkunnussuttelua jo kertaalleen vaihdettujen ja rek. otteessa mainittujen osien suhteen. Mutta vakio-autojen kanssa ne on tarkkana.
Tuossa aikaisemmin toisessa topiikissa kyselin seuraavaa ja jäin ilman vastausta.
Olisiko mahdollista tehdä mitoiltaan lähes samanlaista, mutta tehokkaampaa cooleria entisen paikalle ?
Olisiko mahdollista tehdä mitoiltaan lähes samanlaista, mutta tehokkaampaa cooleria entisen paikalle ?
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jimmy: Hölömön hommaa ja pilkun viilausta se on, koska periaatteessa coolerin vaihdon voisi ohittaa olan kohautuksella, sen verran vähäinen vaikutus sillä todellisuudessa on, ainakin muutoin vakiossa autossa. Suomessa vain nämä asiat on tehty järjettömän vaikeiksi varsinkin vähäpäästöisien autojen osalta, jollain tulisi tähän saada järki, koska nyt liikenteessä on paljon autoja jotka ovat laittomia vain sen vuoksi, että ne on mahdoton laillistaa kohtuullisilla kuluilla.
Eri asia on jos puututaan oikeasti järkeviin asiohin, kuten alustan ja jarrujen kuntoon.
Eri asia on jos puututaan oikeasti järkeviin asiohin, kuten alustan ja jarrujen kuntoon.
Totanoin, kyllä mulle on tullu joskus hylkyy myös alustan ja jarrujen takia...
Iso tai pieni cooleri, mitä väliä jossain vakiokotterossa vakio-ahdoilla. Ei vaikuta tehoihin, liikenneturvallisuuteen tai päästöihin mitenkään. Mutta onko oikein sättiä siitä inssiä joka tekee vaan työtään ja noudattaa voimassaolevia lakeja ja asetuksia? Mistä se inssi muuten tietää että kone on muilta osiltaan vakio? Jos vaikka sillä coolerin vaihdolla on kompensoitu ahtojen noston vaikutusta ahtoilman lämpöön. Ei kai kukaan vaihda cooleria ihan huvin vuoksi.
Iso tai pieni cooleri, mitä väliä jossain vakiokotterossa vakio-ahdoilla. Ei vaikuta tehoihin, liikenneturvallisuuteen tai päästöihin mitenkään. Mutta onko oikein sättiä siitä inssiä joka tekee vaan työtään ja noudattaa voimassaolevia lakeja ja asetuksia? Mistä se inssi muuten tietää että kone on muilta osiltaan vakio? Jos vaikka sillä coolerin vaihdolla on kompensoitu ahtojen noston vaikutusta ahtoilman lämpöön. Ei kai kukaan vaihda cooleria ihan huvin vuoksi.
Jäähyistä
Välijäähy voi hyvinkin jopa pienentää päästöjä. Pointtihan on tässä että saahan sen asentaa vähäpäästöiseenkin, kunhan maksat mittaukset. Ei tuo summa niin hirveä ole verrattuna summiin mitä jotkut laittaa autohinsa, tai vaikkapa pelkkiin erikoiskilpiin.
Pistää kerralla kaikki mitattavat viriosat kiinni ja mittaa kaikki kerralla. Voihan niitä etukäteen käydä tarkistelemassa mihin suuntaan ovat menneet jossain normimittarilla tms.
Pistää kerralla kaikki mitattavat viriosat kiinni ja mittaa kaikki kerralla. Voihan niitä etukäteen käydä tarkistelemassa mihin suuntaan ovat menneet jossain normimittarilla tms.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa