A4 ahtopaineet kadoksissa
Valvoja: ffp jäsenet
A4 ahtopaineet kadoksissa
Tommosessa A4 1.8t:ssä puuttuis vähän ahtoja, max nousee 0.4 bar ja autossa on virilastu. Ihmeteltiin tuossa huohotinpötikkää, mikä tulee imuputkeen ja kun siihen puhalleltiin, nii päästää ilmaa läpi molemmista suunnista. Eikös se sillon päästä ahtopaineet pois vai mikä sen toimintaperiaate on? Me paineistettiin tuo imupuoli ja pientä suhinaa kuuluu öljykorkista. Pitääkö sen olla tiivis?
-
- -
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.2.2004 19:32
Kääntyisin tuon n75:n puoleen ensimmäiseksi, joko särki tai johto poikki kuin itsellänikin oli. Piikkipaine käy 0.4 ja tasaantuu 0.3. Näkyy vikalistalla ja vaikka 9V paristolla voi testata venaa, pitäisi naksahtaa kun antaa virtaa. Ilman virtaa letkujen "yhteys" on auki turbon kompressiopesältä hukkaportin kellolle ja kun antaa virtaa, niin yhteys pitäisi olla turbolta imuputkeen...kuten turbofriik tuolla asian jo ilmaisikin :) Hukkaportti aukeaa n. 0.3 barissa...
pitäs kans ottaa oma auto oikein kunnon tutkintaan, ku ei nouse paineet yleensä enää yli 0.8bar, pitäs olla 1.2bar. ja joskus nostaa vaan 0.5 bar ja ku päästää kaasun ja kokeilee uudestaa niin sit menee 0.8bar.
yks päivä paineet nousi tavallisesti siihen 0.8bar ja 4000rpm kohdalla jo tippu 0.5bar päästin kaasun ja polkaisin uudestaan niin piti paineet 1bar 6000rpm asti...
ja vielä se 2000-3000rpm välinen huojuntakin löytyy täyskaasu kiihdytykses.
mukava ajettava tää mu pasuuna toimii aina ku huvittaa :)
yks päivä paineet nousi tavallisesti siihen 0.8bar ja 4000rpm kohdalla jo tippu 0.5bar päästin kaasun ja polkaisin uudestaan niin piti paineet 1bar 6000rpm asti...
ja vielä se 2000-3000rpm välinen huojuntakin löytyy täyskaasu kiihdytykses.
mukava ajettava tää mu pasuuna toimii aina ku huvittaa :)
en... toimii miten toimii... pitäs kokeilla vaihtaa palikkaa.
tänään kävin kattomas vikamuistin, mut ei siel ollu ku lämpötila anturista jotain... pitäs koittaa vaihtaa n75 uuteen... sitä se epäili ainakin tuohon paineiden sekoiluun. maffi toimi ainakin ku se nyppäs piuhat irti ja kävi ajeleen jollain ohjearvoilla, niin ei vaikuttanu mitenkään.
tänään kävin kattomas vikamuistin, mut ei siel ollu ku lämpötila anturista jotain... pitäs koittaa vaihtaa n75 uuteen... sitä se epäili ainakin tuohon paineiden sekoiluun. maffi toimi ainakin ku se nyppäs piuhat irti ja kävi ajeleen jollain ohjearvoilla, niin ei vaikuttanu mitenkään.
Samanlaista ahtojen puutetta/huojuntaa selvittelin omasta kotterosta (a4 aeb vm 96) ja kokeilin vaihtaa kaikki osat, mitkä voisi vikaa aiheuttaa, mutta turhaan.. Ahdot huojuu vakiohjelmallakin, mutta lastulla ne vain korostuu..
Eli vika saattaa korjaantua ohjelman hienosäädöllä, mutta minä ratkaisin ongelman apexin avc-r ahtopaine säätimellä.. Nyt ahdot pysyy vakaana ja nykimiset/ huojunnat postui saman tien..
Eli vika saattaa korjaantua ohjelman hienosäädöllä, mutta minä ratkaisin ongelman apexin avc-r ahtopaine säätimellä.. Nyt ahdot pysyy vakaana ja nykimiset/ huojunnat postui saman tien..
Auton oma N75 otetaan pois käytöstä, kuitenkin sähköisesti jätetään paikalleen, ettei ecu ala herjaamaan mitään.. Apexin korvaava venttiili tilalle.. Ahtopaine anturi paikalleen ja muutama apexin sähköjohdon kytkentä auton omien antureiden rinnalle.. (Kaasuläpän asentotieto, nopeuspulssi, rpm,+ ja -)
1.8t ja hermot menee!
tänää taas tutkin autoa (lastutettu) ku ei paineet nouse yli 0.8bar ja joskus ei siihenkään (1.2bar pitäs olla) ja 2000-3000rpm välillä paineet huojuu. tein seuraavat hommat.
-> vika koodien luku (oli lämpötila anturi hajalla)
-> paineistus 0.5bar (ja löytynyt vuoto korjattu maffin ja turbon väliltä. ei vaikutusta)
-> vaihdoin uuden n75 ja lämpötila anturin (ei vaikutusta)
-> by pass tarkistettu ja ehjä on
-> kokeilin ajaa ilman n75:sta, niin sit paineet nousi 1.3-1.5bar eikä huojunu paineet.
-> akunkenkä irti vartiksi ja takaisin (ei vaikutusta)
-> niin ja käyttöautolla ne otti maffin johot irti ja kävi ajamassa jollain ohjearvoilla, niin siinäkään ei kuulemma ole vikaa...
auto toimi lastutuksen jälkeen monta kk moitteettomasti, mut joskus syksyllä alkoi 2000-3000rpm välinen huojunta ja sitten marraskuussa katos paineet ja sen jälkeen ei ole toiminut edes hetkellisesti...
mitähän voisi vielä testata/tarkistaa? kenties lambda tai jotain muita antureita?
-> vika koodien luku (oli lämpötila anturi hajalla)
-> paineistus 0.5bar (ja löytynyt vuoto korjattu maffin ja turbon väliltä. ei vaikutusta)
-> vaihdoin uuden n75 ja lämpötila anturin (ei vaikutusta)
-> by pass tarkistettu ja ehjä on
-> kokeilin ajaa ilman n75:sta, niin sit paineet nousi 1.3-1.5bar eikä huojunu paineet.
-> akunkenkä irti vartiksi ja takaisin (ei vaikutusta)
-> niin ja käyttöautolla ne otti maffin johot irti ja kävi ajamassa jollain ohjearvoilla, niin siinäkään ei kuulemma ole vikaa...
auto toimi lastutuksen jälkeen monta kk moitteettomasti, mut joskus syksyllä alkoi 2000-3000rpm välinen huojunta ja sitten marraskuussa katos paineet ja sen jälkeen ei ole toiminut edes hetkellisesti...
mitähän voisi vielä testata/tarkistaa? kenties lambda tai jotain muita antureita?
Ihan lonkalta heittoja: Bensan suodatin, tankin korkki, bensahöyryjen aktiivihiilipömpeli, tulpat.
Toisaalta, Karala tuumasi minulle että huojuminen on jokseenkin ominaisuus...mutta että paineet on hukassa, ei kuitenkaan sovi tuohon yhtälöön.
Eipä silti, minulla tekee osakaasulla jokseenkin samaa, saattaa tiputtaa paineita osakaasukiihdyksessä 0.2-0.3 bar aivan yllättäen ja tuntuu kuin meno loppuisi siihen ja samantien nostaa paineet takaisin...en ole stressannut, odottanut että joku ratkaisee ongelman :)
Toisaalta, Karala tuumasi minulle että huojuminen on jokseenkin ominaisuus...mutta että paineet on hukassa, ei kuitenkaan sovi tuohon yhtälöön.
Eipä silti, minulla tekee osakaasulla jokseenkin samaa, saattaa tiputtaa paineita osakaasukiihdyksessä 0.2-0.3 bar aivan yllättäen ja tuntuu kuin meno loppuisi siihen ja samantien nostaa paineet takaisin...en ole stressannut, odottanut että joku ratkaisee ongelman :)
kasasin turbon takaisin, ku hukkaportti toimi niin ku pitää ja nyt auto taas saa mun pään pyörälle, 1-3 vaihteilla max. paine 0.8bar
ja kun kiihdyttää ylämäkeen 4-5 vaihteella niin paineet nousee 3500rpm kohdalla hiljokseen 1.1bar ja pysyy siellä yli 5000rpm:n
penkitys papereiden mukaan max.paine tavoitetaan 2500rpm ja ne alkaa laskemaan 4000rpm kohdalla ja 5000rpm kohdalla pitäs olla 0.8bar
mikä ihme voi olla ku paineet nousee vaan vedätykses ja ei meinaakkaan laskea yläkierroksilla, niin kuin pitäis? tuo paineiden käyttäytyminen muutenkin vaihtelee niin ihmeellisesti kuukausittain...
edit: nyt mittasin n75 ja poksin välisen yhteyden ja se toimii. samalla tarkistin että lastu on kiinni. joku osa nyt takkuaa ja antaa n75:lle vääriä tietoja ja siitä seuraa hukkaportin väärät auki/kiinni olo ajat. hitto kai se on lähdettävä karalan pajalle. matka vaan on turhan pitkä.
ja kun kiihdyttää ylämäkeen 4-5 vaihteella niin paineet nousee 3500rpm kohdalla hiljokseen 1.1bar ja pysyy siellä yli 5000rpm:n
penkitys papereiden mukaan max.paine tavoitetaan 2500rpm ja ne alkaa laskemaan 4000rpm kohdalla ja 5000rpm kohdalla pitäs olla 0.8bar
mikä ihme voi olla ku paineet nousee vaan vedätykses ja ei meinaakkaan laskea yläkierroksilla, niin kuin pitäis? tuo paineiden käyttäytyminen muutenkin vaihtelee niin ihmeellisesti kuukausittain...
edit: nyt mittasin n75 ja poksin välisen yhteyden ja se toimii. samalla tarkistin että lastu on kiinni. joku osa nyt takkuaa ja antaa n75:lle vääriä tietoja ja siitä seuraa hukkaportin väärät auki/kiinni olo ajat. hitto kai se on lähdettävä karalan pajalle. matka vaan on turhan pitkä.
nyt käytin autoa karalalla, pientä säätöä ja saatiin auto pelaamaan kohtalaisesti, se vissiin sääti ohjelmaa niin, että ottaa ahtoja herkemmin. nyt kun pikkasen koskee kaasuun niin on ahdot tapissa ja paineet on kohdallaan 1.1baaria entisen 0.8 sijaan, mut jos haluaa saada kunnolla toimimaan, niin joutuu vissiin menemään turbo kauppaan, sitä se ainakin epäili syyksi ku entisellä ohjelmalla paineet katosi.
pakopesä siis kierossa.
pakopesä siis kierossa.
Mulla ollu kanssa tota huojumista puolisen vuotta, ja tänään sitten laukesi turbo(seat leon vt4).
Kaamea ujellus, paineita ei ole yhtään, ja ei, ei ole ahtovuotoja (tarkistettiin).
En tiedä onko akseli poikki, vai laakerit paskana tjsp, mutta eipä tee mieli ajella tuon äänen kanssa. Noo, ollaan viisaampia kun puretaan toi mandariini pois.
Vitutus on suunnaton....
Kaamea ujellus, paineita ei ole yhtään, ja ei, ei ole ahtovuotoja (tarkistettiin).
En tiedä onko akseli poikki, vai laakerit paskana tjsp, mutta eipä tee mieli ajella tuon äänen kanssa. Noo, ollaan viisaampia kun puretaan toi mandariini pois.
Vitutus on suunnaton....
Noniin, ahtimen imupuolen siivestä puuttuu pala, akseli on erittäin kiero, pitkittäis ja päittäisvälyksiä on riittävästi, että se siitä "turbosta".
Ja ohjelmana upsolute...
Voin kertoa, että on erittäin vittumainen homma purkaa turboa tosta nelivedosta, varsinkin huippu työkaluilla ilman nostureita...PERKELE...
Ja ohjelmana upsolute...
Voin kertoa, että on erittäin vittumainen homma purkaa turboa tosta nelivedosta, varsinkin huippu työkaluilla ilman nostureita...PERKELE...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa