Muutoskatsastaminen

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

Muutoskatsastaminen

ViestiKirjoittaja bonethunder » 11.2.2006 13:49

Eli olen käytettyä alustaa ostamassa ja silloinhan auto pitää muutoskatsastaa kun sen paikalleen pistän. Minkä hintainen tämä muutoskatsastus sitten on?

Ajattelin sitä myös, että en muutoskatsasta autoa vielä. Mutta miten sitten selvitän onko alusta kunnossa, jos en katsastamalla?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 11.2.2006 14:20

Muutoskatsastus mahtaa maksaa jotain 10-30 euroa, käy kysäsemässä konttorilta niin saat tarkan hinnan. Lisäksi hinnat voivat vaihdella eri konttoreilla ja eri aikaa vievät muutoskatsastukset maksavat eri verran.

Virallisesti et kait saa ajaa autolla oikeastaan ollenkaan ennen muutoskatsastusta (paitsi sinne katsastukseen), mutta käytännössä sen alustan muutoskatsastuksen voi tehdä vaikka vasta seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. Pöyränsuuntauslaput pitää olla, joten käytä auto alustasarjan asennuksen jälkeen jossain huollossa nelipistesuuntauksessa, maksaa jotain 50e.

Ja alusta on kunnossa jos iskarit toimii eikä vuoda öljyä, jouset ei oo poikki ja setti on asennettu oikein :)

Lue myös:
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta3.php

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 11.2.2006 19:04

Pöyränsuuntauslaput pitää olla

Pitääkö?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.2.2006 19:13

^--- Pitää

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 11.2.2006 19:26

Ei kai noin vanhassa tarvi suuntauslappua olla. Ja muutoskatsastus voi maksaa jopa 50€. Kannattaa soitella konttorit läpi.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.2.2006 19:38

Suuntauslaput pitää olla vain, jos tüv lapuissa on maininta tai inssillä on syy olettaa kulmien olevan persiillään.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 11.2.2006 19:46

No vain afrikan n*****i jättää suuntaamatta pyörän/aurauskulmat alustan vaihdon/madalluksen jälkeen, sanoohan tuon järkikin että se kannattaa, mm renkaat kuluu epätasaisesti jne

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 11.2.2006 20:37

Juu siis itse kävin nelipyöräsuuntauksessa miltei heti kun alusta oli paikalleen laitettu. Mutta ei sitä kyllä katsastuksessa kysytty. Löi vain saksan kielisen tuv lapun kouraan ja siittä se sitten otti kopion ja sit katotiin alustan korkeus (lokasuojasta pyörän napaan) ja sitten auto nosturilla ja siinä sitten todettin että on se alusta siellä ja sillä selvä. Niin ja kyseessä oli 98 4x4 passatti kw var 2 alustalla

vwtyp
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.1.2005 1:02

ViestiKirjoittaja vwtyp » 11.2.2006 20:50

Turha sitä on katsastella tuonikäiseen autoon jossa se ei vaikuta esim. jarrupainesäätimiin jne. sen kummemmin ketä kiinnostaa joku laskettu kakkis kun niistä on joka toinen madallettu. Ikinä ei ole katsastuksessa ruvettu kyselemään madalluksista vaikka omissakin vessoissa on lähes kaikissa jousisarja ollut. Ihme katsastusjeesustelu täällä foorumilla joka ikisestä aiheesta ei se autonrakentaminen voi olla niin tuskallista ja vaikiaa. Muutoskatsastaa sitten jos määräävät. Mitään ylimääräistä ei kannata sepustella niin ei tee muutkaan. Varsinkin kun vieterit on käytetyt niin tuskin ketää kiinnostaa,mutta pyörän kannattaa suunnata.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 11.2.2006 20:59

Kannattaa käyttää K1-katsastusasemalla jos mahdollista. Hintataso n. 35 euroa. Noilla "normiasemilla" 50-60 euroa. Riippuu tosin asemasta.

Ilipo
-
Viestit: 111
Liittynyt: 12.10.2004 12:07

ViestiKirjoittaja Ilipo » 11.2.2006 22:12

A-katsastuksessa Jyväskylässä ottivat 60€ muutoskatsastamisesta. Nelipyöräsuuntaus lapua se ei muutaku vilkas ja heitti takas apparin paikalle.

Esquis
-
Viestit: 185
Liittynyt: 12.5.2004 20:41

ViestiKirjoittaja Esquis » 12.2.2006 5:15

muistaakseni mulla oli 97euroo vuosikatsastus ja sen yhteydessä tehty alustan muutoskatsatus yhteensä...

Mites muuten nuo rengaskulmat jos autossa on säädettävä alusta...esim -40-80mm...jos esim käy tuolla 40mm madalluksella rengaskulmat säätämässä ja sen jälkeen laskee autoa lisää niin eikös sit pitäis taas mennä säätämään rengaskulma uuden kerran...(?)

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 12.2.2006 10:53

Kiitoradantiellä Vantaalla 63e alustan muutoskatsastus ja ei tehty muuta ,kun mitattu navan keskeltä pyöränkaareen ja vilkaistiin tuv-lappuja.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 12.2.2006 11:10

jos esim käy tuolla 40mm madalluksella rengaskulmat säätämässä ja sen jälkeen laskee autoa lisää niin eikös sit pitäis taas mennä säätämään rengaskulma uuden kerran...(?)

Kyl ne kulmat muuttuu kun alustaa laskee tai nostaa, eli jos arvostaa renkaitaan niin kulmat kannattaa säädättää tai ainakin tarkistaa.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 12.2.2006 18:18

muutoskatsastin oman auton viime vuonna A-katsastuksessa ja maksoi silloin 35€uroa eikä tarvinnut esittää nelipyöräsuuntaus lappuja. mutta TUV- paperit piti olla! auto on vm- 96, eli oisko mulla periaatteessa pitäny olla etes nuita TUV- lappuja?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 13.2.2006 7:51

Aina pitää olla tuv-laput.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.2.2006 8:01

^ http://www.ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php

Niitä ei tarvita AINA, vaan vain 1.1.1998-> käyttöönotetuissa ja 1.1.1996-> tyyppihyväksytyisä. Sitä ennen ei ole väliksi kunhan jouset sopii alle. Tässä kyseisessä tapauksessa ilmeisesti ei olisi tarvittu, koska eikös malli ole ennen 1996 tyyppihyväksytty? Mutta jos ne on, niin mikä estää esittämästä niitä, mutta vaatia niitä ei voi.

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 13.2.2006 13:00

Kylläpäs hinnat heittelee. Lokakuussa muutoskatsastin alustan sekä renkaat. 25e. TUV-paperit tarvi olla, muttei kysyny suuntauslappua.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 13.2.2006 17:34

...mulla muutoskatsastettiin kans renkaatki alustan yhteydessä!

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 6.3.2006 15:25

29 € maksoi, kysyi TUV-laput, muttei suuntaustodistusta, mutta kuitenkin näytin senkin.

Seki erikoista, että joskus ne repii niitä jousia, yrittäen saada jouset pois lautasilta ja tarkistavat jopa jousissa olevat numerotkin. Nyt ei tehny muutaku mittas etäisyydet navan keskelle.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 6.3.2006 15:40

Täälkin tuo hintapolittiika vähän omituista. Kilpailu ei oikein toteudu, kun K1 asemalla alustan muutoskatsastus maksaa 75euroa ja a-katsastuksella 29 euroa :D. Onko muuten tietoa, löytyykö AP sportwahrwerkenin jousien + iskarien mukana tüv- todistusta ? ihan vaan kuriositeettina :), kun jostain kuullu että löytyy ja jostain ettei löydy.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.3.2006 16:13

Eikö kilpailu ole juuri toteutunut tuossa tapauksessa?

Vanhassa Corradossani oli edellisen omistajan jäljiltä AP:n jouset, ja kyllä siinä papereitten välissä todistukset oli. Eli ainakin jotkut sarjat on hyväksyttyjä.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 6.3.2006 17:15

No toisaalta kyllä, toisaalta ei sitten millään.

Juu eli tarvitsee vielä Jukalta kysellä, josko tuo Ap:n sarja olisi hyväksytty.

Kemisti
-
Viestit: 144
Liittynyt: 23.5.2005 19:04

ViestiKirjoittaja Kemisti » 6.3.2006 17:24

Itellä tuli ainakin AP -jousien mukana todella asialliset tüv lappuset...jopa katsastusmies tajusi niistä lapuista jotain =)

ja kyseessä siis: AP-Sportfahrwerke X-low -jousisarja..

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 6.3.2006 17:29

Mullakin tuli pari kysymystä mieleen näistä alustajutuista ni tässähän niitä on hyvä kysyä. Eli ymmärsinkö oikein ettei 1989 vm auton alustan muutoskatsastuksessa vaadita tüv lappua. Tätä kysyn siksi kun tuossa FK:n lapussa lukee vaan golf 2 vaikkakin jettaan myydään alustasarjaa samalla tuotenumerolla. Järkevä katsari kylläkin tajuaa tämän asian eikä itsellä ole siitä pelkoa etteikö alusta menisi katsastuksesta läpi kunhan vain selvittelen näitä pykäliä. Toinen kysymys on tuo mittaus navasta kaareen. Mitä sillä oikein haetaan. Jos sillä on tarkoitus mitata madallusta orkkikseen verrattuna niin eihän tuo menetelmä pidä paikkaansa kaikissa autoissa. Esim. omassa autossani on nuo G60 kaaret tuotu normaalista vielä extra ulos jolloin kaari myöskin tulee hieman alemms ja orkkispeltikaaret on rälläköity pois. Mutta mitataanko kaaren ja navan etäisyyttä jos on säädettävä alustasarja. Kiitos jos joku jaksaa tän kokonaan lukea ja vielä vastata näihin mun arveluihini.

Kemisti
-
Viestit: 144
Liittynyt: 23.5.2005 19:04

ViestiKirjoittaja Kemisti » 6.3.2006 17:37

Eiköhän navasta kaareen mittauksella haeta sitä, että on sitten jollain innokkaalla joka haluu mittailla alustan ja muutoskatsastuksen yhteensopivuutta, joku mitta mihin mahdolliset whineemiset perustaa jos on tarvetta...esim vuosikatsastuksen yhteydessä jos mittaa uudelleen huomattuaan muutoksen lapuissa.. (olikohan riittävän vaikeesti sanottu)

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 6.3.2006 20:14

Hyvä että tää AP:n asia selvisi nyt näinkin hyvin. Tosin kyseessä kokonainen madallussarja, mutta luulisi että siinäkin Tüvit olisi :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa