Audi 80:n tyhjäkäynti oireilee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

Audi 80:n tyhjäkäynti oireilee

ViestiKirjoittaja Rode » 25.1.2006 11:31

Eli nyt syksyn ja talven aikana on ruvennu ilmenemään koneen sammumisia tyhjäkäynnillä. Kylmänä en käynnistä autoa, vaan pidän tarpeen mukaan lämmityksessä. Käynnistyksen jälkeen voi kulua n. 5 minuuttia, kun kierrokset rupee laskemaan ja lopulta sammuu. Kaasulla joutuu pitämään konetta käynnissä, edes ryypyllä ei kestä käynnissä. Moottori ei ole vielä tässä vaiheessa normaalissa lämpötilassa, mittarin mukaan. Jos kone on päässyt sammumaan, niin se kyllä starttaa ihan hyvin ja sen jälkeen käy taas normaalisti. Mistähän moinen vika vois johtua?
Viimeksi muokannut Rode, 2.5.2006 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.1.2006 11:34

Onkos säällä merkitystä asiaan ? Jäätäisikö kaasari ?

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 25.1.2006 11:39

No nyt kun otit asian esille, niin aina kun näin on käynyt pakkasta on ollut n. -2C. Tämä on jo neljäs vuosi, kun tuo Audi on mulla käytössä eikä aikasemmin ole vastaavasti oireillut. Ei kyllä heti tulis mieleen kaasarin jäätäminen, ite veikkailisin sitä alipainesysteemiä. Pitääki tutkia, oisko sielä vuotoa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.1.2006 11:44

Tarkista, että se folioputki pakosarjan päältä ilmanputsariin on ehjä ja samaten että ilmanputsarissa oleva läppä kääntyy. Toi läppä määrää sen, että otetaanko lämmintä vai kylmää ilmaa. Alipaineella liikkuu toi läppä sitten, että jos alipainepuolella on pienikin vuoto, niin se vaikuttaa myös sinnekkin. Samaten jarrutehostukseen.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 25.1.2006 11:48

Mites sen läpän kääntymisen voi tarkistaa? Ei ole aikasemmi tarvinnu puuttua siihen. Tämä tyhjäkäynti oire on samanlainen, kun joskus voimakkaan jarrutuksen jälkeen. Kierrokset laskeevat varmaan 500:n tai vieläkin alemmas.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.1.2006 11:56

Siinä ilmanputsarinkotelossa on "termostaatti" johon menee 2 alipaineletkua. Jos ilma on kylmä, niin sen pitäisi kääntää sitä läppää alipainekellon avulla. Jos yhtään olen hajulla,niin näin talvella sen läpän pitäisi olla jatkuvasti "kuuma" -asenossa. Tietty sä voisit koittaa kiilata sen läpän jollain "kuuma" asentoon.

Toi tyhjäkäynnin katoaminen voimakkaassa jarruksessa johtuu siitä, että kaasarin kohokammiossa polttoaineen pinta menee toiselle reunalle, eikä se silloin saa kunnolla pensaa.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 25.1.2006 12:56

No täytyy tutkia asiaa. Kerran kuulin juttua yhestä Audi 80:stä, joka myös sammahteli samalla tavalla. Siinä oli syynä se kaasarin kumilaipan murtuminen, se vissiin sai ilmaa sieltä välistä nii ei sit pysyny käynnissä. Kuulemma aina kurviin ajaessa rupes köhimään.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 30.1.2006 22:29

Mun tarinani....
auto VW Passat -86
Moottorin ollessa kylmä/lämmin niin heittelyä tapahtuu...
Eniten silloin kun ajat ensiksi tyyliin kolmosella tai nelosella ja sitten
tulet risteykseen ja hiljennät vauhtia ja laitat kakkosen silmään... (kytkin
pohjassa).
niin syttyy laturin ja öljyn valot ja sitten tyhjäkäynti tippuu niin alas
et moottori sammuu...

Oisko samaa vikaa?

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 31.1.2006 22:02

^ No hyvin pitkälti samalta vaikuttaa. Tosin mun tapauksessa ei syty mitään merkkivaloja. Jos motti sattuu sammumaan, niin uudelleen starttauksen jälkeen tosiaankin pyörii niinkun mitään ei oliskaan.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 31.1.2006 22:31

sama juttu täällä... eli sammumisen jälkeen taas käy hyvin...

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 1.2.2006 22:07

Satuin eräänä päivänä vilkasemaan Audin ohjekirjaa ja sielä mainittiin siitä bensatankkiin kaadettavasta aineesta, joka puhistaa kaasarin ja vissii estää jäätymisen jne. Tuskimpa se pahaakaan tekis, jos lorauttas sitä ainetta tankkiin...

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 2.2.2006 10:13

Itselläni sama vika g2 16v gti:ssä. Jos sammuu tai jos auto ei ole käynnissä vähään aikaan, vika häviää taas hetkeksi. Oireilu alkaa kun on ajellu parisen kilsaa tai enemmän. Lisäksi jos auto nyt sattuu pysymään käynnissä niin tyhjäkäynti aaltoilee rajusti 500-1500rpm:n välillä.Aaltoilu hieman rauhoittuu kun hieman ruokkii kaasulla ja nostaa kytkintä hieman ihan niinkuin ois lähdössä liikkeelle.Ei nyt mikään hyvä kikka mut pysyy ainaski käynnissä tuol aamuruuhkissa.Siskon bemaris oli sama vika eikä kummentunut ilmamassamittarin vaihdolla mut lambdan vaihto korjas vian.Omassanihan ei edes kyseistä värkkiä ole..

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 13.2.2006 12:14

Johan löytyi vika.Onni onnettomuudessa kun korjailin aamuruuhkassa irronnutta kytkinvaijeria huomasin bensapaineensäätimen pihan olevan poikki.Molempi piuha oli niin hauras et pätkäsin niit reilusti ja pistin liitokset uusiksi niin loppu kierrosten seilailu.Toisaalta hiukan ihmetyttää kun korjauksen jälkeen ajotietokoneen mukaan bensiininkulutus nousi noin 1,5l/100km vaikka kelitki lämpeni.Olen tutkaillu useamman sadan kilsan ajan kulutusta ajotietokeneelta ja aina vaan saan korkeampia lukemia tutuilla reiteillä.Pitäs varmaan laskee ite toi kulutus.Toisaalt tuntui et ennen ajotietokone näytti liian pieniä kulutuslukemia verrattuna todellisiin.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 1.3.2006 14:55

Eipä tuota tyhjäkäyntiogelmaa nyt täälläkään ole ilmennyt. Liekkö ollut jotain shittiä kaasarissa. Mistäs kohtaa se bensapaineensäädin löytyy, vai onko se vaan ruiskukoneissa?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.3.2006 15:03

^ Varsinaista paineensäädintä ei noista taida löytyä.

Roikka73
-
Viestit: 41
Liittynyt: 26.4.2005 8:24

ViestiKirjoittaja Roikka73 » 4.3.2006 14:30

ehdottomasti se imuilman esilämmittimen putki rikki tai puuttuu...itse olin tien tukkona jatkuvasti ennen kuin hokasin et se vaatii ehdottomasti sen, ja oireet oli tyhjäkäynti miten sattuu ja veto loppui kesken ajon ja 5 min paikoillaan ja taas mentiin!

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 2.5.2006 17:30

Nyt nuo tyhjäkäyntiongelmat ovat palanneet. Tyhjäkäynti vaeltaa 1000 - 600 rpm ajoittain. Kuten olen aikaisemmin maininnut, niin alan epäillä painejärjestelmän vuotoa. Mistä ja miten sitä sitten osaisi lähteä etsimään? :) Kävin läpi niitä letkuja, kun kone oli tyhjäkäynnillä. Heiluttelin ja silmämääräisesti katsoin, mutta ei ainakaan näkynyt mitään. Jos painaa voimakkaasti jarrua, niin silloin tyhjäkäynti laskee vähäksi aikaa ja kone rupeaa "hytkymään".

Niin ja se imuilman esilämmittimen putki on ehjä. Tarkistin myös sen esilämmittimen läpän, se oli "kylmäasennossa" niinkuin pitääkin näillä keleillä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 2.5.2006 19:37

Jos painaa voimakkaasti jarrua, niin silloin tyhjäkäynti laskee vähäksi aikaa ja kone rupeaa "hytkymään".


Jarrutehostin vuotaa ?

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 2.5.2006 21:07

Jarrutehostin vuotaa ?


No voiskos siihen liittyä sellainen oire, että välillä jarrupoljinta joutuu painamaan liikeradan puolta väliä pidemmälle, kun taas välillä jarrut alkaa ottamaan pienestäkin painalluksesta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.5.2006 21:19

No voiskos siihen liittyä sellainen oire, että välillä jarrupoljinta joutuu painamaan liikeradan puolta väliä pidemmälle, kun taas välillä jarrut alkaa ottamaan pienestäkin painalluksesta?
Mulla on ihan samanlaisia oireita Golfin kanssa, jarrujen teho ja ottokohta tuntuu vaihtelevan jatkuvasti. Tuo on oireillut noin jo useamman vuoden, ilmauksesta ei ainakaan ole iloa ja tehostin vaikuttaisi olevan kunnossa. Ainoa mahdollisuus lienee joku vika pääsylinterissä.

Kone kyllä hörähtää, kun jarrua painaa ja vapauttaa nopeasti tyhjäkäynnillä. Tuon pitäisi kuitenkin olla ihan normaali efekti.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 2.5.2006 21:31

Kone kyllä hörähtää, kun jarrua painaa ja vapauttaa nopeasti tyhjäkäynnillä. Tuon pitäisi kuitenkin olla ihan normaali efekti.


Niin no kyllä tässäkin tapauksessa kierrokset palautuvat, mutta eivät kovin nopeasti. Aikaisemmin tätäkään ilmiötä ei ole esiintynyt, ainakaan näin voimakkaasti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa