Lyhyet ja lisäpitkät päälle yhtä aikaa, millainen liitäntä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

Lyhyet ja lisäpitkät päälle yhtä aikaa, millainen liitäntä?

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.2.2006 9:52

Eli kun tuossa koirankuletuslaatikossa menee nuo referenssit yli ja katsastaakinhan se kosla pitää, niin millaisella liitännällä saa järkevimmin palamaan lyhyet ja lisäpitkät yhtäaikaa siten, ettei auton omat pitkät pala? Mieluusti homma pitäisi toteuttaa siten, että auton omat lisäpitkät saisi taas "piilokatkaisijalla" tarvittaessa käyttöön. Nyt autossa on katkaisijalla olevat lisäpitkät ja releytetyt omat lyhyet/pitkät.

Eli valittavana olisi sitten muutosten jälkeen auton omat pitkät, auton omat pitkät/lisäpitkät tai lisäpitkät ja lyhyet.

Älkää ehdottako vaihtoehtoja "ota katsastukseen ne ämpärit pois" tai "mitä *tun väliä sillä on jos referenssit pakkuu..."

Jos jollaikin olisi tarjota asennuskaavioita niin kiitos moisesta suuri ois!

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 27.2.2006 9:59

Lisäpitkille vaan oma katkaisija mistä ne saa päälle aina. Silloinhan voit käyttää niitä tai auton omia pitkiä ihan miten haluat.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 27.2.2006 10:17

Nyt autossa on katkaisijalla olevat lisäpitkät ja releytetyt omat lyhyet/pitkät.

^Eikös tuo sinun mainitsema kytkentä löydy jo tuosta autosta? Nythän tässä haetaan sitä, että nuo lisäpitkät menis katsastuksesta läpi ja siihen ei riitä pelkkä katkasija lisäpitkille, vaikka kuinka lupaa, että ne lisäpitkät ei oo koskaan päällä muuta ku mettäteillä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.2.2006 17:25

Nyt autossa on katkaisijalla olevat lisäpitkät ja releytetyt omat lyhyet/pitkät.

^Eikös tuo sinun mainitsema kytkentä löydy jo tuosta autosta? Nythän tässä haetaan sitä, että nuo lisäpitkät menis katsastuksesta läpi ja siihen ei riitä pelkkä katkasija lisäpitkille, vaikka kuinka lupaa, että ne lisäpitkät ei oo koskaan päällä muuta ku mettäteillä.


Niinpä... eli siis toimimaan niin, että kun lisäpitkiä käytetään, ei auton omat pitkät toimi, mutta lyhyet palavat edelleen.

Onnistuuko homma yksinkertaisesti niin, että haetaan releytetyille lyhyille heräte parkeilta ja asennetaan auton omiin releytettyihin pitkiin katkaisija herätteelle (piiloon tietysti jonnekin jännään paikkaan...)?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 28.2.2006 13:43

Ilmeisesti ei tietoa löydy, joten täytynee uhkarohkeasti soveltaa itse...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.2.2006 13:46

JOs haet parkeilta hertätteen lyhyille valoille, et saa pelkkiä parkkeja päälle. Eikös niiden pitäisi pystyä palamaan yksistään?

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 28.2.2006 14:00

Petteri:
Yritin itse ihan samaa katsastuksessa. Otin auton omat pitkät pois toiminnasta. (lisäpitkät ref 37,5) Ei menny läpi. Omat pitkät pitää palaa, jos auto on uudempi kuin jotakin...1994 vuosimallia. Vuosilukutieto ei ehka oikea, mutta siis uudemmissa autoissa tuo ei onnistu.

Ps. nuo "laittomat" valot pelasti meidän perheen syksyllä hirveltä. Ehdin jarruttaa, elukka osui kyllä keulaan mutta hajosi onneksi vain peltiä ja lasia.
Tästä eteenpäin mulle on ihan sama mitä katsastus tai poliisi valoista sanoo, mutta ne PYSYY keulalla !

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.2.2006 14:10

Kuva
Toimisko toi kytkis? Diodin vaatis tonne yhteen kohtaan. Piirsin diodin merkkiä vielä näköjään väärin päin...Eli esto suunta lisäkaukovaloon päin.

Piirretty taas VilleKäsille, ei AutoCAdillä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 28.2.2006 14:53

Entäs jos pistän Levis sinne parkeilta lyhkäsille tulevaan herätteeseen katkaisijan? Tällöin voin valita palaako lyhyet vai pelkät parkit. Onnsitusko niin?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.2.2006 15:31

^No kait se sillaikin toimis. Minkä ikäinen tuo sinun autosi on? Jos tuo Balticin kirjoittelema juttu on fakta ja sun autos kanssa tietyn ikäinen, ei auta paljoa kytki ne miten vaan.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 28.2.2006 23:08

Kyllä tämä on luultavasti riittävän varttunut näin 13 vuotiaana jo.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2006 23:58

Kuva

E: Vähän selkeytetty...

E2: Ehkä pari sulaketta ei huonontais ollenkaan :)
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 1.3.2006 21:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 1.3.2006 11:15

Mitäs nuo kuvan laatikot on jossa on kenoviivat sisällä? Onko se diodin merkki? EI enää kouluajoilta muista noita.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.3.2006 11:16

Kela, eli tässä tapauksessa releen käämi. Kuvaan ei näemmä ole piirretty katkoviivaa releiden koskettimien ja kelojen välille, kuten usein on.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 1.3.2006 13:05

Mä en tajunnut tosta kuvasta ekaksi tuota kytkentää, koska relettä ei oltu laitettu laatikon sisään. En osannut yhdistää noita koskettimia ja käämejä toisiinsa... Nyt kuva selkeni! Missäs kohtaa muuten se viiksen vetäminen katkasee virran noista lähivaloista, että pitäskö se jotenkin huomioida tossa kytkiksessä? Katkeaako piiri ennen lähivalokytkintä vai sen jälkeen?

Oisko tuo mun kytkis muuten toiminut`? Itse ainakn luulen niin :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.3.2006 13:26

Missäs kohtaa muuten se viiksen vetäminen katkasee virran noista lähivaloista, että pitäskö se jotenkin huomioida tossa kytkiksessä? Katkeaako piiri ennen lähivalokytkintä vai sen jälkeen?
Onko sillä mitään väliä jos kytkennän tekee alkuperäisten valojohtojen perään konehuoneeseen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.3.2006 18:05

Ja tuossa lähivälojen kytkimen asennolla ei ole väliä silloin kun pitkät on päällä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 1.3.2006 20:59

Jostain syystä (tyhmäminä) en osaa lukea tuota Jormalaisen kaaviota kunnolla. Voisitko hieman sanallisesti selventää kytkentöjä?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.3.2006 10:00

^Sulla varmaan sama ongelma ku mulla oli? Eli et hahmota käämiä ja koskettimia yhtenä pakettina?

Mun viimeisin ymmärryshäiriö johtui siitä, että en huomannut että tuo yksi rele olikin vaihtava rele! Kyllä toimii tolla kytkennällä!

Mun pitäs kohta tehdä kytkentä huomiovaloille. Tarkoitus olis käyttää vanhaa sumarin kytkintä hyväkseen. SE on kaksi toiminen ja toisessa asennossa vaan palaa sumarit sekä edessä että takana myös ajovalojen kanssa. Pitää vissiin jotain kehitellä, että saa toimimaan niin, että takasumuvalon kanssa ei nuo huomiovalot toimist, tai aiknakaan lähivalojen kanssa!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2006 17:07

Kytke vaihtava rele huomiovaloihin niin että se katkaisee huomiovalojen jännitteen kun lähivalolta tulee signaali.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 3.3.2006 19:38

Ihan reteesti vaan katsastamaan vaikka molemmat palaa yhtäaikaa. Komeesti meni oma kiesi läpi vaikka lisäpitkissä on liian suuri referenssi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2006 20:05

^ Kannattaako ottaa riskiä? Luultavasti tulee halvemmaksi tuo laillinen kytkentä ajan mittaan...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.3.2006 23:02

VAihtava rele on jo ajatuksissa, mutta jotain pitää tuon sumuvalo tilanteen kanssa tehdä myös. Tuskin se saa niin toimia, että kun takasumarin laittaa päälle, syttyy huomiovalot. Tosin ei ne syty jos ajovalotkin on päällä. Onkohan tuo nyt pykälien mukainen kytkentä? Olis ainakin melko vaivaton!

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 3.3.2006 23:50

Huomiovaloja varten on olemassa ihan oma releensä, nehän yleensä kytketään niin että heräte otetaan laturilta eli ne palavat aina ellei valokytkimestä laiteta valoja päälle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa