Polttoaineenkulutus topikki
Valvoja: ffp jäsenet
Polttoaineenkulutus topikki
Käytin searchia, mutta ainakaan minun silmääni
ei osunut ainuttakaan yleispätevää topikkia aiheesta.
Jos näin todellakin on, niin puitakoon täällä aiheesta enemmänkin!
Itseäni askarruttaa uuden autoni suhteettoman suuri kulutus,
potilas on Golf III GTi Edition 2.0l/ 8vent. (2E moottori)/ (ajettu 140tkm),
jonka keskikulutus vaihtelee 10- ja 13l/ 100km hujakoilla
(maantiellä n9.3l/ 100km).
Tutulla on samanikäinen ja muutenkin vastaavanlainen peli
(tosin ajettu vain 80tkm) ja hänen autonsa kuluttaa alle 8l/100km.
Omastani olen tarkastanut:
- Ilmanputsarin (joka meikäläisen silmään näyttikin ihan hyvältä)
- Tulpat, jotka nekin näyttivät ihan terveiltä (3- kärkiset NGK:t)
- Kaasujalan (paino vaihtelee, mutta ainetta kuluu silti suhteettomasti)
Mietteitä/ vinkkejä mitä seuraavaksi!
ei osunut ainuttakaan yleispätevää topikkia aiheesta.
Jos näin todellakin on, niin puitakoon täällä aiheesta enemmänkin!
Itseäni askarruttaa uuden autoni suhteettoman suuri kulutus,
potilas on Golf III GTi Edition 2.0l/ 8vent. (2E moottori)/ (ajettu 140tkm),
jonka keskikulutus vaihtelee 10- ja 13l/ 100km hujakoilla
(maantiellä n9.3l/ 100km).
Tutulla on samanikäinen ja muutenkin vastaavanlainen peli
(tosin ajettu vain 80tkm) ja hänen autonsa kuluttaa alle 8l/100km.
Omastani olen tarkastanut:
- Ilmanputsarin (joka meikäläisen silmään näyttikin ihan hyvältä)
- Tulpat, jotka nekin näyttivät ihan terveiltä (3- kärkiset NGK:t)
- Kaasujalan (paino vaihtelee, mutta ainetta kuluu silti suhteettomasti)
Mietteitä/ vinkkejä mitä seuraavaksi!
http://www.tankkaus.com on hyvä paikka kulutusten vertailussa ja omien polttoainekulujen seurannassa. Rekisteröitymällä voi etsiä muiden kulutustiedot ja paljon muuta.
Tuossa mun 2.0 16veen kulutus (tammikuun kulutusluku ei kyl ole laskettu oikein, en tiedä miksi) http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... chcar=6016
Itelläkin on herännyt epäilys auton kulutuksesta.
Nollasin trippimittarin ku tankissa oli 30l bensaa. Nyt ku tankki alkaa olee aika kuiva ni mittarissa vajaa 200km. Ollut kaupunkiajoa suurimmaksi osaksi.
Ajotietokone näyttää kulutukseks 0.1l ja siinä "kaikenmuistavassa" 0.2l eli jotain vikaa sieläkin. En tiiä et onko liitännäinen tähän vikaan, mutta keskinopeudenkin näyttää ihan väärin ja nesteen lämpömittari ei toimi.
Minä kun olen tämmöinen synnynnäinen mekaanikko ni en viiti lähtee ilman neuvoja tutkiskelemaan :P
Nollasin trippimittarin ku tankissa oli 30l bensaa. Nyt ku tankki alkaa olee aika kuiva ni mittarissa vajaa 200km. Ollut kaupunkiajoa suurimmaksi osaksi.
Ajotietokone näyttää kulutukseks 0.1l ja siinä "kaikenmuistavassa" 0.2l eli jotain vikaa sieläkin. En tiiä et onko liitännäinen tähän vikaan, mutta keskinopeudenkin näyttää ihan väärin ja nesteen lämpömittari ei toimi.
Minä kun olen tämmöinen synnynnäinen mekaanikko ni en viiti lähtee ilman neuvoja tutkiskelemaan :P
Mietteitä kulutuksesta yleensäkin.. Onko tuo kulutus muuttunut aiemmista lukemista ajotilanteiden, -olosuhteiden ja -reittien ollessa samat? Kulutukseen vaikuttaa niin moni tekijä liikenteessä, ettei toisen autoon vertaaminen ole mielekästä. Tyhjäkäynnin määrä, maaston mäkisyys, kaupunki/ maantie, pysähtymisien määrä, ajomatkojen pituus, tekniikan kunto yleensäkin esim. jumittaako joku jarru, mutta ennen kaikkea kuljettajan ajotapa, ennakointi, rullaus, kiihdytystapa, turha kaasun käyttö, pitääkö autoa kytkimellä paikoillaan esim. valoissa mäessä ja miljoona muuta asiaa. On mullakin ollu kakkakopan todellinen keskikulutus yli 20 litraa sadalla ja toisaalta samalla autolla reilusti alle kuuteen olen päässyt eikä tekniikassa ole ollut mitään vikaa vaikuttamassa lukuihin.
Kommentoidaanpas tähän vähän, kun tuli itsellenikin vähän ihmettelemistä :D G3:n vannekoko kun kasvoi 15" -> 17" niin kulutus pamahti ylös ~0.7 litraa/100km. Onko muilla käynyt tällaista efektiä? Renkaan leveys pysyi samana (205).
Vaikka uusi isompi rengas-vanne -yhdistelmä olisi kovastikin painavampi kuin entinen peltivanne renkaineen, niin voiko vaikutus kulutukseen olla noin iso?
Edit: Jaahas, lisäkaivelulla löysin kommentin että joku oli saanut kulutuksen kasvamaan ~1.5l/100km painavien vanteiden takia, eli tuo alle litran lisäys on siis hyvinkin mahdollinen...Dääm :)
Vaikka uusi isompi rengas-vanne -yhdistelmä olisi kovastikin painavampi kuin entinen peltivanne renkaineen, niin voiko vaikutus kulutukseen olla noin iso?
Edit: Jaahas, lisäkaivelulla löysin kommentin että joku oli saanut kulutuksen kasvamaan ~1.5l/100km painavien vanteiden takia, eli tuo alle litran lisäys on siis hyvinkin mahdollinen...Dääm :)
Tämä ei ehkä niin kuulu tähän kun ei ole VAG-konsernin pirssi, mutta Opel Omega 2.0i vm88 kulutti noin 650km reissulla 6.4l/100km.
Ensimmäinen puolet reissusta ihan nopeusrajoituksia noudattamalla, keskikulutus 7.1 luokkaa perille Kalkkuun päästessä.
Kotimatkalla UAZin perässä (joka vei arviolta 16l/100km) max. 80km/h, kulutus laski ja laski ja laski, kotona ajotietokone sanoi 6.4l/100km. Kotireissulla oli melko paljon 4.5l/100km näytössä.
14" vakiorenkaat. Eli vissiin mun kärsis laittaa ooppeliin isommat ja painavammat vanteet niin alkais kulutus nousta "normaalitasolle" ;)
Ensimmäinen puolet reissusta ihan nopeusrajoituksia noudattamalla, keskikulutus 7.1 luokkaa perille Kalkkuun päästessä.
Kotimatkalla UAZin perässä (joka vei arviolta 16l/100km) max. 80km/h, kulutus laski ja laski ja laski, kotona ajotietokone sanoi 6.4l/100km. Kotireissulla oli melko paljon 4.5l/100km näytössä.
14" vakiorenkaat. Eli vissiin mun kärsis laittaa ooppeliin isommat ja painavammat vanteet niin alkais kulutus nousta "normaalitasolle" ;)
Joo voihan se heittää toki. Mutta ihan on vakiot 14" renkaat tosiaan ja tietokone käsittääkseni sille kalibroitu. Ilmamäärämittari voi olla niin ja näin yms, mutta aika lailla hyvin mun mielestä tuo antaa suuntaa. Vois joskus ihan tarkistaa, mutta ihan sopivaa kulutusta mulla näyttää vaikka näyttäiski 2l liian alas tai ylös.
Sellanen huoli on että tietokone ei tiedä bensan todellista määrää tankissa, anturi pitäs vaihtaa (ajomatkaa 60-70km muka vielä, viisari näyttää tyhjää ja auto kerran jätti tielle).
Niin ja jos joku epäilee tuon näyttävän kulutusta liian pieneks kun Kalkusta ~300km ajeltiin, 5-vaihteella max. 90km/h mittarin mukaan (tod. 80km/h) ja kierrokset 2000 pintaan UAZin+peräkärryn perässä niin ei se paljoa bensaa tosiaan vie. 100+ km/h vauhti syö enempi.
Tuo Golf III:n 10+l/100km kulutus on kyllä mun mielestä ihan liikaa 2.0 ruiskulle.
jollekki 2.8 se vois ennemminki sopia?
Sellanen huoli on että tietokone ei tiedä bensan todellista määrää tankissa, anturi pitäs vaihtaa (ajomatkaa 60-70km muka vielä, viisari näyttää tyhjää ja auto kerran jätti tielle).
Niin ja jos joku epäilee tuon näyttävän kulutusta liian pieneks kun Kalkusta ~300km ajeltiin, 5-vaihteella max. 90km/h mittarin mukaan (tod. 80km/h) ja kierrokset 2000 pintaan UAZin+peräkärryn perässä niin ei se paljoa bensaa tosiaan vie. 100+ km/h vauhti syö enempi.
Tuo Golf III:n 10+l/100km kulutus on kyllä mun mielestä ihan liikaa 2.0 ruiskulle.
jollekki 2.8 se vois ennemminki sopia?
Tuo mun farmari ottaa tuon 10L seka ajolla eikä maantielläkään alle 8-9L pääse. Muijan vento menee tällä viikolla ammattikoululle koodien lukuun koska jotain häikkää pitää olla kun tankilla ajaa 400km seka ajoa. Näillä kulutuksilla täytyy miettiä siirtymistä takaisin kiisseliin. Moni vain sitä veroa tuijottaa että ei maksaa kannata mutta loppupeleissä se edullisempi on koska kulutus kevyesti alle 8L. Esim vento td jolla varmasti pääsee 6L tuntumaan? Tai jos suurempaa autoa niin mersu w124 300d, 6-pyttynen 3.0L aut jolla kulutus seka ajolla 7-8L.
Golf III Variant 1.8 AAM: Pääasiassa matka-ajoa jonkun verran alle 7l/100km. Kaupunkiajosta ei havaintoa.
Vento 2.0 2E: Matka-ajossa menee tuonne 6.5l/100km, jopa lähemmäs 6l/100km kun tarkasti ajelee. Seka-ajossa (tyyliin 4 km töihin ja takas ja välillä vähä pitempää lenkkiä) kesällä jtn 8l/100km ja talvella tuppaa hörppii 9-10l/100km, kun on vähän hidas lämpenemään.
Vento 2.0 2E: Matka-ajossa menee tuonne 6.5l/100km, jopa lähemmäs 6l/100km kun tarkasti ajelee. Seka-ajossa (tyyliin 4 km töihin ja takas ja välillä vähä pitempää lenkkiä) kesällä jtn 8l/100km ja talvella tuppaa hörppii 9-10l/100km, kun on vähän hidas lämpenemään.
Passatti 90 heponen tdi vei tossa aamulla kun kävin monta luhyttä lenkkia ajotietokoneen mukaan 7,5l keskikulutus ja kun veti kärryä niin 8,1 näytti.
Maantieajossa 6,6 muistaakseni tuntuu diiselille vähä isoilta vaikka onhan toi automaatti mutta silti. en oo laskenu kylläkään tankilla että heittääkö paljon toi ajotietokoneen arvo mutta ei se paljo heitä.
Vakio renkaat on.
Maantieajossa 6,6 muistaakseni tuntuu diiselille vähä isoilta vaikka onhan toi automaatti mutta silti. en oo laskenu kylläkään tankilla että heittääkö paljon toi ajotietokoneen arvo mutta ei se paljo heitä.
Vakio renkaat on.
Käväsin tuossa tankilla taas ja 480km ajettu,tankkiin 53.2L, tankin viisari punasen alueen alussa eli kevyesti yli 10L kulutus eikä kesälläkään yli 500km seka-ajolla päässyt. No pääsee tuolla farkulla 80km enemmän verrattuna ventoon. Todella taloudellisia nämä mopot (70-luvun diiselimersu 2.4L koneella kulutus aina 10L eli tankilla pääsi helposti 600km).
-96 Golf tdi työmatka-ajossa josta 15 km 60 ja 80 km/h rajoitusta ja 5km 100 km/h vei kesällä 4.9l/100km vaikka käytti ilmastointia. Tuota vekotinta en saanu ikinä viemään yli 5.8l sadalle.
-02 passat 96kw TDI viimeisimmän seka-ajon tankillisen keskikulutus 6.1 eli voima ja koko vaatii veronsa verrattuna golffiin :)
-02 passat 96kw TDI viimeisimmän seka-ajon tankillisen keskikulutus 6.1 eli voima ja koko vaatii veronsa verrattuna golffiin :)
Mulla on -96 Polo, 1.4l kuluttanu n.5.8-6.5l / 100km. Pienemmät lukemat tuli kesäkeleillä nyt on taas vähän nousemaan päin (muutamina aamuina kun pitänyt lähteä auto kylmänä, kun ei meinannut muuton jäljiltä lämppärinpiuhaa löytyä). Viime tankillsella maltillinen 6.2. Ajo pääosin maantietä/moottoritietä. Kaasujalka ei nyt ole mikään rauhallisin, mutta eipä tolla moottorin koolla/tehoilla ole juurikaan vaikutusta miten se liikuu :D
itellä käyttisritsana 89 golffi 1.6 rempan tarpeessa olevalla/vuotavalla/rutisevalla/väljällä/ties mitä/ 340000 ajetulla weberillä varustetulla
isolohkolla vie kylillä semmmosen 7 litraa satkulla,ja matkalla motarilla yli kympin,mihin oleellisesti taitaa vaikuttaa nelilovinen loota kun kiertää enempi..
toi kaupunkikulutus semmoselle "säälimättömällä" ajotavalla..
isolohkolla vie kylillä semmmosen 7 litraa satkulla,ja matkalla motarilla yli kympin,mihin oleellisesti taitaa vaikuttaa nelilovinen loota kun kiertää enempi..
toi kaupunkikulutus semmoselle "säälimättömällä" ajotavalla..
Epäilen kyllä että näillä volkkareilla tuohon 7-8L tuntumaan pääsisi. Kaverilla on volkkareita monta vuotta ollut esim jetta,passat,vento ja hänen mukaan ehkä kesällä maantieajolla voi tuohon 7-8L tuntumaan päästä mutta talvella ja seka ajolla vie reippaasti yli 10L minkä nuo meidän volkkarit ottaa ja ihmehän se olisi jos kolmessa samalla koneella olevissa jotain vikaa olisi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”