ahtimen paine ylittyy koko ajan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

1203
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.9.2005 17:12

ahtimen paine ylittyy koko ajan

ViestiKirjoittaja 1203 » 9.1.2006 20:07

moi
auto 1.9 tdi vm 2000 pd konella ja ahtopaine ylittyy kokoajan niin että turbo tippuu pois käytöstä. missä vika, uusittu maf(mersun),n75

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 9.1.2006 20:10

Ahtimen siivet todennäköisesti jumissa. Putsaus tai uusi turbo auttaa asiaan.

1203
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.9.2005 17:12

ViestiKirjoittaja 1203 » 9.1.2006 20:31

tota mä vähän pelkäsinkin. onko turbon sit pakko olla just samanlainen vai riittääkö että se on muuttuvasipinen

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 14.1.2006 2:46

Kannattaa putsata se vanha, helppo homma eikä maksa mitään...

mikavay
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.1.2006 14:34

Ahtopaineen säädin?

ViestiKirjoittaja mikavay » 22.2.2006 13:45

Ahtopaineventtiili teki minulla semmoista että kiihdytyksessä turbon paineet heitteli. Se ikäänkuin pudotti paineet puoleen nopeasti ja sitten taas rupesi nostamaan. Aluksi teki vain puolilämpimänä eli kun lähti ajelemaan, mutta sitten se paheni ja teki sitä koko ajan.

Ahtopaineen säädin maksaa noin 70 eur.

Eikös silloin jos siivet on jumissa paineet nouse niin ylös että menee vikatilaan ja vikavalo syttyy???

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 22.2.2006 15:32

Mitä tarkottaa toi mersun MAF???

Muuttuvasiipisillä ahtimilla varustetuista koneista harvemmin ne venttiilit hajoo. Tokihan sitäkin voi koittaa.

mikavay: Joo, tosin ei aina näin päin. Joskus vaan ei ahda millään tarpeeksi ja menee siitä vikatilaan.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.2.2006 15:39

Mitä tarkottaa toi mersun MAF?

n. 30e säästö verrattuna siihen että hakisi oikean osan merkkiliikkeestä...

1203
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.9.2005 17:12

ViestiKirjoittaja 1203 » 23.2.2006 20:11

maffista sen verran että toi vw:n maffi ja mersun maffi eroaa ilman läpivirtauksessa ja vw:llä se vain on heikompi. volsun oma 1104 ja mersun oma 1341 siis läpivirtaus et siinä mun mielipide siitä halvemmuudesta ei aina oma ole paras vaan kantsii kokeilla vaihtoehtoja jos on mahdollista

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 24.2.2006 9:48

Ja meinaat että se nyt toimii täydellisesti sellasellakin osalla jota siihen ei ole tarkotettu?

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 24.2.2006 14:11

Ja meinaat että se nyt toimii täydellisesti sellasellakin osalla jota siihen ei ole tarkotettu?


Samaa arvoa nuo pukkaavat 1104 (ei mitään muisti kuvaa yksiköstä) asti, sitten tuossa mersun anturissa riittää vielä kapasiteettia mittaamaan 1341 asti (eli tuo vw:n arvo pysähtyy tuohon 1104 ja enempää ei saa. Siittä mitä haittaa tuo korkeampi lukema voi aiheuttaa, riippuu taas täysin siittä minkälaista purkka-koodia tuolla on taustalla. Mikäli anturin arvo limitoidaan turvalliselle välille on aivan sama vaikka anturilta saisi jopa 10000. Toisaalta ylivuoto tapauksessa (tumpelo ohjelmoija) seuraukset voivat olla fataalit.

Normi autossa eí tuosta mersun maffista ainakaan haittaa ole (ainakin itsellä pelittänyt), lisäksi säästöä syntyy hankintahinnassa ja tuon anturin pitäisi kestää enemmän kuin vw:n oma huippuhyvä anturi (100000km:) )

Näissä nykyvehkeissä on aivan sama mitä kilkettä on sisällä, kunhan se tuottaa vaan sopivan vasteen softalle.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 24.2.2006 19:41

Mikä mahtaa olla maksimivirtaus jonka boksi ymmärtää? 16-bittinen A/D-muunnos tuosta anturijännitteestä yleensä tehdään, jolloin suurin arvo (65535) asettuu halutulle maksimijännitteelle (käsittääkseni olisi 5V), tai hieman sen yli.

mg/H on tuo yksikkö.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 27.2.2006 18:46

Arvosta sen verran että tuollainen ehjä boschin alkuperäismaffi mallia pieni menee tuonne 1250 luvuille ja iso vähän päälle.. ja useasti ohjelman pyynti jää tuonne 850 lukemille jolloin maffi antaa jo täydet omalta osaltaan säätökäyrään. Tiedän ainoastaan yhden jossa osaava ja viiteliäs kaveri on parantanut säätökykyä lisäämällä säätöarvon/ohjelman pyynnin tuosta 850 arvosta tonnin nurkille ja sekin oli dieseli..

Mitä itse vikaan tulee niin turbo vaihtoon ja isompaa tilalle oli sitten vakio, lastutettu tai viritetty..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.2.2006 21:19

1275 menee kuulemma muutamassa autossa liki koko alueella läpi.. eli siinä maksimi.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 14.4.2006 11:10

maf arvo menee yli kartan.. mersun maffi.. kerralla kaasu pohjaan 2000rpm niin tippuu vedolta.. vähän löysää niin toimii.. vikaa??? vanhalla rikkinäisellä toimii täys kaasu kiihdytyksessä paremmin.. mutta vaihdettaessa hirveä viive vedossa.. johtuu varmaan siitä kun tuo vanha anturi näytti vakiossa alle 600 arvoja.. toistuva vika ilmoitus maffilta.. vag comilla katsottaessa..

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 14.4.2006 13:39

MIksette laita tuollasta maf konvertteria kun sellainen on jo keksitty, se kalibroi "väärän" mafin autoon sopivaksi....tai heh, väärän auton oikeaan mafiin sopivaksi.

http://www.geocities.com/tech4tdi/pages ... rters.html

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 14.4.2006 14:48

pitää katsella isompi maf runko tai sitten käskeä emännän ajaa autoa niin ei tule turhia hälytyksiä ja nykimisiä ja renkaita ja polttoainetta säästyy!;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa