Viri lastun vaihto toiseen, 1.8T AEB sekä muut viritystavat
Valvoja: ffp jäsenet
Viri lastun vaihto toiseen, 1.8T AEB sekä muut viritystavat
Onko mitään haittavaikutuksia vaihdattaa viri-lastua erimerkin vastaavaan ?
Auto on 1.8T Passat vm. 97 (AEB).
Ei ole tietoa miten kauan on ollut nykyinen lastu autossa.
Ei ole myöskän tietoa mikä lastu autossa on.
Tulevana viikonloppuna tarkoitus hieman purkaa boksia, Alfamerin -opuksen ohjeilla. Ilmeisesti kuitenkin törmään merkkaamattomaan komponenttiin, eli siinä ei todennäköisesti lue valmistajaa ?
Ja syy miksi tätä koko hommaa lastu hommelia tutkin on se, että olen katsellut jo pidemmän aikaa Doc Powerin sivuilta tuota BSR:n Steg 3 -tasoa.
Jos valmiina olisi BSR:n lastu niin voisi jättää kyseisen osan hankkimatta ja hankkia loput romppeet. Jos näin ei ole, voisi harkita koko Steg 3 -sarjan hankintaa lastuineen päivineen.
Auto on 1.8T Passat vm. 97 (AEB).
Ei ole tietoa miten kauan on ollut nykyinen lastu autossa.
Ei ole myöskän tietoa mikä lastu autossa on.
Tulevana viikonloppuna tarkoitus hieman purkaa boksia, Alfamerin -opuksen ohjeilla. Ilmeisesti kuitenkin törmään merkkaamattomaan komponenttiin, eli siinä ei todennäköisesti lue valmistajaa ?
Ja syy miksi tätä koko hommaa lastu hommelia tutkin on se, että olen katsellut jo pidemmän aikaa Doc Powerin sivuilta tuota BSR:n Steg 3 -tasoa.
Jos valmiina olisi BSR:n lastu niin voisi jättää kyseisen osan hankkimatta ja hankkia loput romppeet. Jos näin ei ole, voisi harkita koko Steg 3 -sarjan hankintaa lastuineen päivineen.
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joudut sen ohjelman päivittämään joka tapauksessa, oli sulla siinä nyt BSR tai ei.
Mitä tarkotat valmistajan näkymisellä? Viritysohjelmissa ei useinkaan lue piirin päällä muuta kuin ohjelman nimi. Jotkut laittaa jonkun oman merkinnän jota ei kukaan muu voi tietää. Toki saattaa siinä ihan firmakin lukea.
Alfamerin oppaassa ei boksin avaamiseen mitään ohjetta ole, irroittamiseen ehkä on.
Avaaminen tosin ei kovin ihmeellinen toimenpide ole, 4 torx-ruuvia auki ja se on purettu.
Mitä tarkotat valmistajan näkymisellä? Viritysohjelmissa ei useinkaan lue piirin päällä muuta kuin ohjelman nimi. Jotkut laittaa jonkun oman merkinnän jota ei kukaan muu voi tietää. Toki saattaa siinä ihan firmakin lukea.
Alfamerin oppaassa ei boksin avaamiseen mitään ohjetta ole, irroittamiseen ehkä on.
Avaaminen tosin ei kovin ihmeellinen toimenpide ole, 4 torx-ruuvia auki ja se on purettu.
Eli nuo lastujen ohjelmat vaihtelee eri tasojen (steg) välillä ?
Siis esim. Steg-1 lastun ohjelma on erillainen kuin mitä esim. Steg-3 ?
Tarkoitin tuolla valmistajan näkymisellä sitä että kenen valmistama / asentama se on.
Huomasin tosiaan tuon Alfamerin suppean ohjeen boksin purkamisessa ja siksi olen arastellut sen purkamista. Sähköosat vaan eivät koskaan ole olleet minun kavereita..
Voisin vaikkapa ottaa muutamia kuvia kyseisestä lastusta kunhan saan sen aukaistua.
Siis esim. Steg-1 lastun ohjelma on erillainen kuin mitä esim. Steg-3 ?
Tarkoitin tuolla valmistajan näkymisellä sitä että kenen valmistama / asentama se on.
Huomasin tosiaan tuon Alfamerin suppean ohjeen boksin purkamisessa ja siksi olen arastellut sen purkamista. Sähköosat vaan eivät koskaan ole olleet minun kavereita..
Voisin vaikkapa ottaa muutamia kuvia kyseisestä lastusta kunhan saan sen aukaistua.
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mee paikalleen suoraan pulttijako on ihan erilainen ja pakoputken lähtö myös,
mutta öljy ja vesi putket sopii suoraa, ahto ja imu putket pienellä sovittamisella.
Joko tekee uuden pakosarjan taikka sovittaa vanhaan.
mutta öljy ja vesi putket sopii suoraa, ahto ja imu putket pienellä sovittamisella.
Joko tekee uuden pakosarjan taikka sovittaa vanhaan.
Viimeksi muokannut S8k-80, 13.3.2006 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
Tuosta ATP:n viriahtimesta on parikin eri bult-on mallia niin pitkittäiseen kuin poikittaiseen 1.8T:hen. Itse olen jo lähes vakavissani suunnitellut tuon GT2X tai GTRS sarjan hankkimista Golfiin. Saisi GTi vähän lisäaikaa. siis mulla tuskin tuo muuten auton ikää pidentää... =)
Karala varmaan saa noitakin hankittua.
Karala varmaan saa noitakin hankittua.
Jeps, tuli vaan tuo TT:na ahdin mieleen jos olisi jopa säästöä sanut aikaan, mutta jos pitää enempi osaa vaihtaa niin varmaan tulee enempi takkiin kuin GT2X tapauksessa.
Miten muuten tuollainen 1.8T pitkittäinen kestää tuollaisen 240 hv tehon ?
Lyhentäähän se varmaan ikää, mutta miten paljon ja mitkä osat ovat kovilla tässä tapauksessa ? Kytkin olisi varmaan listan kärjessä ?
Miten muuten tuollainen 1.8T pitkittäinen kestää tuollaisen 240 hv tehon ?
Lyhentäähän se varmaan ikää, mutta miten paljon ja mitkä osat ovat kovilla tässä tapauksessa ? Kytkin olisi varmaan listan kärjessä ?
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No nyt sain kuvaa lastusta;
Mulla oli vanhassa autossa (Passat 1.8T AEB) BSR:n steg1+ lastu, sillälailla että sinne sai vaihdettua originaalin takaisin, ja ei se kyllä tuonnäköinen ollut... oli ihan semmonen perinteinen 14-jalkainen.
Olivat vaan kolvanneet originaalin irti, kolvanneet 'jalan' tilalle ja siihen virilastu tai orig. kiinni ja menoksi.
Itse lastun merkistä en osaa sanoa, mutta tuo lastun tyyppi ja kannan malli ovat täsmälleen identtiset ex-Passatissani (AEB, vm. 98) olleen lastun kanssa. Lastu taisi olla vähän eri kohdassa piirilevyä, mutta itse chippi ja kanta olivat saman malliset kuin kuvassa.
Lastu on helppo irroittaa kannasta, kannan kulmissa olevista koloista pienet ruuvarit tms. lastun alle ja pienellä kampeamisella lastu nousee kannasta. Asennus takaisin yksinkertaisesti painamalla.
Yhden AEB-koneisen A4:n ECUa taannoin roplasin, sen ECU-boksi oli aivan eri mallinen kuin Passatissani (A4:ssä koppa karkeaa "valu-alumiinia" tms., aivan erilaiset liittimet ja torx-ruuvit liitinten vieressä päädyssä, Passatissa 2 n. scartin kokoista liitintä, itse kotelo ohutta peltiä ja ruuvit kotelon pohjassa).
A4:n piirilevy oli myös aivan erilainen, olisiko siihen kuulunut juuri Myllärin mainitseman kaltainen 14-pinninen vanhemman mallin lastu?
Lastu on helppo irroittaa kannasta, kannan kulmissa olevista koloista pienet ruuvarit tms. lastun alle ja pienellä kampeamisella lastu nousee kannasta. Asennus takaisin yksinkertaisesti painamalla.
Yhden AEB-koneisen A4:n ECUa taannoin roplasin, sen ECU-boksi oli aivan eri mallinen kuin Passatissani (A4:ssä koppa karkeaa "valu-alumiinia" tms., aivan erilaiset liittimet ja torx-ruuvit liitinten vieressä päädyssä, Passatissa 2 n. scartin kokoista liitintä, itse kotelo ohutta peltiä ja ruuvit kotelon pohjassa).
A4:n piirilevy oli myös aivan erilainen, olisiko siihen kuulunut juuri Myllärin mainitseman kaltainen 14-pinninen vanhemman mallin lastu?
-
- -
Tähän ketjuun voisi varmaan lisätä kysymyksen nopean vastauksen toivossa. Ostin käytettynä Audi B5 A4 audin ja sain siihen ABT:n lastun mukaan. Se on ollut paikoillaankin tuossa autossani, mutta oltiin otettu sitten pois kun auto oli mennyt emännän ajoon. Käsitin että tuo vaihtaminen olisi aikalailla nipsnaps-homma. Haluaisiko joku hieman selventää miten tässä onnistuu, vai onnistuuko ihan kotikonsteilla. Missä sijaitsee tuo boxi?
Onko kellään kokemuksia nuista ebayssä myytävistä chipeistä, esim:
http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-c ... 1a0659b7a1
Pitää vain varmistaa, että on käypäinen 1998 Passattini ECUun, mutta toiminnallisuudeltaan liekköhän minkälainen?
http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-c ... 1a0659b7a1
Pitää vain varmistaa, että on käypäinen 1998 Passattini ECUun, mutta toiminnallisuudeltaan liekköhän minkälainen?
Sampoiivari:
Boksi pois autosta, 4 ruuvia auki, vanha piiri kannasta pois ja uusi paikalleen, boksi takas autoon. (Olettaen että sielä on piirikanta valmiiksi paikallaan ja luultavasti on)
cre8tor:
Itse en tuollaista autooni laittaisi, saattaa olla huono tai hyvin huono kopio jostain. Tietysti kokoeilla aina voi, mutta kannattaa kyllä olla laajakaistalambda ja nakukuulokkeen korvilla kun tuota testaa ekaa kertaa :)
Boksi pois autosta, 4 ruuvia auki, vanha piiri kannasta pois ja uusi paikalleen, boksi takas autoon. (Olettaen että sielä on piirikanta valmiiksi paikallaan ja luultavasti on)
cre8tor:
Itse en tuollaista autooni laittaisi, saattaa olla huono tai hyvin huono kopio jostain. Tietysti kokoeilla aina voi, mutta kannattaa kyllä olla laajakaistalambda ja nakukuulokkeen korvilla kun tuota testaa ekaa kertaa :)
Joo kyllä saapi jäädäkin tuo kokeilematta. Saattoi löytyä ihan muualta laatusoftalla oleva AEBin ecu.
Ecuista puheenollen. Käykö nuo ristiin, kun AEB koneiseen Passattiin on kahdella osanumerolla ecua:
8D0907557T engine control unit / F >> 3B-W-194 527
'MOTRONIC' / AEB
ja
8D0907558E engine control unit / F 3B-W-194 528>>
'MOTRONIC' / AEB
Omassa autossani on tuo jälkimmäinen, mutta mitähän eroa nuilla on? Esim jos sattuu se laatusoftalla oleva ECU olemaan tuolla ensimmäisellä osanumerolla, niin voiko sen laittaa huoletta omaan autoon?
Ecuista puheenollen. Käykö nuo ristiin, kun AEB koneiseen Passattiin on kahdella osanumerolla ecua:
8D0907557T engine control unit / F >> 3B-W-194 527
'MOTRONIC' / AEB
ja
8D0907558E engine control unit / F 3B-W-194 528>>
'MOTRONIC' / AEB
Omassa autossani on tuo jälkimmäinen, mutta mitähän eroa nuilla on? Esim jos sattuu se laatusoftalla oleva ECU olemaan tuolla ensimmäisellä osanumerolla, niin voiko sen laittaa huoletta omaan autoon?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”