Raidevälin kasvattaminen??
Valvoja: ffp jäsenet
Raidevälin kasvattaminen??
Tuli tossa eilen venton takapyörien laakereita vaihtaessa mieleen tämmönen älynväläys...
Mitä jos taka-akselin ja pyörän navan (sen tapin) väliin tekis maltilliset esim.10-20mm paksut palikat ja pitemmillä pulteilla napatappi kiinni?!?
Onko kukaan toteuttanu tommosta tavallaan et-luvun muutosta...??
Leikkuuttas palikat vesileikkauksella ja pulttikaupasta pultit eikä lähimarketista...
Ei olis laitonta spaceria vanteen ja navan välissä...
Periaatteessa ei kait lisäis laakereiden kuormitusta nii paljoa ku spaceri...
Eikä turhia jeesusteluita lakiasiosta, kitos.
Mitä jos taka-akselin ja pyörän navan (sen tapin) väliin tekis maltilliset esim.10-20mm paksut palikat ja pitemmillä pulteilla napatappi kiinni?!?
Onko kukaan toteuttanu tommosta tavallaan et-luvun muutosta...??
Leikkuuttas palikat vesileikkauksella ja pulttikaupasta pultit eikä lähimarketista...
Ei olis laitonta spaceria vanteen ja navan välissä...
Periaatteessa ei kait lisäis laakereiden kuormitusta nii paljoa ku spaceri...
Eikä turhia jeesusteluita lakiasiosta, kitos.
Äkkiseltään vaikuttaisi helkkarin hyvältä idealta näin meikäläisen korvaan. Olen itsekin miettinyt spacereiden käyttöä, mutta ei jaksaisi hommata eri pyöränpultteja eteen & taakse ja vielä kaksille erilaisille vanteille. Olisikohan jollain oikeata tietoa tuosta hommasta, onko jotain ehdotonta syytä, miksi ei noin voisi tehdä?
Jos onnistuu, niin ei muuta kuin kimppatilausta leikkaamoon :)
Jos onnistuu, niin ei muuta kuin kimppatilausta leikkaamoon :)
Tarkotus ois tuolleen tehä kuhan kerkeen muilta rojekteilta...
Tota, onko tuo napatappi kaikissa rumpujarrullisissa samanlainen??
Lähinnä se laippa. Tallissa lojuu kakkoskoppasen tappi jossa laakerit hitsautuneena...
Tuosta saisin mitat cad-kuvaa varten, jos nuo napatapit vuan samat g2:ssa ja ventossa. Ja sopivasti yx tuttu tekee vesileikkausta...
Tota, onko tuo napatappi kaikissa rumpujarrullisissa samanlainen??
Lähinnä se laippa. Tallissa lojuu kakkoskoppasen tappi jossa laakerit hitsautuneena...
Tuosta saisin mitat cad-kuvaa varten, jos nuo napatapit vuan samat g2:ssa ja ventossa. Ja sopivasti yx tuttu tekee vesileikkausta...
En haluu spacereita koska lisäävät ennestään heikkojen laakereiden kuormitusta ja kunnolliset keskittävät napaan pultattavat maksaa apaut satasen...
Pystyn plaanauttamaan ja vesileikkauttamaan levyä töissä ja pidemmät 10.9 pultit maksaa ehkä 30sent/kpl...
Kyseessä on käyttö-vento jolla ajetaan n.65tkm vuoteen töiden takia, joten ei kehtais hupinaan lyhentää laakeriden kestoikää ja ottaa napaa irti et onko varmasti samanlainen kuin kakkoskolvissa...
ONKO KAIKISSA RUMPUJARRULLISISSA NAPATAPPI SAMANLAINEN??
AINAKIN KIINNITYSLAIPPA??
Muistaakseni siellä ei ole mitään keskitystä yms.
Jarrujen työsylinterit pitäs vaihtaa, joten samalla vois laittaa noi levyt napojen ja taka-akselin väliin kun kerta kottero hissillä.
Takana on vaan nakit niin pirun syvällä pyörän kotelossa verrattuna eteen (kesällä 195/55R15 7x15et35, talvella 185/65R14 6x13et38).
Tolleen sais vähän "näköä" ilman että takana on vanteet eri et:llä tai leveemmät...
Kustannuskysymyksiä käyttöraktorissa nääs...
Pystyn plaanauttamaan ja vesileikkauttamaan levyä töissä ja pidemmät 10.9 pultit maksaa ehkä 30sent/kpl...
Kyseessä on käyttö-vento jolla ajetaan n.65tkm vuoteen töiden takia, joten ei kehtais hupinaan lyhentää laakeriden kestoikää ja ottaa napaa irti et onko varmasti samanlainen kuin kakkoskolvissa...
ONKO KAIKISSA RUMPUJARRULLISISSA NAPATAPPI SAMANLAINEN??
AINAKIN KIINNITYSLAIPPA??
Muistaakseni siellä ei ole mitään keskitystä yms.
Jarrujen työsylinterit pitäs vaihtaa, joten samalla vois laittaa noi levyt napojen ja taka-akselin väliin kun kerta kottero hissillä.
Takana on vaan nakit niin pirun syvällä pyörän kotelossa verrattuna eteen (kesällä 195/55R15 7x15et35, talvella 185/65R14 6x13et38).
Tolleen sais vähän "näköä" ilman että takana on vanteet eri et:llä tai leveemmät...
Kustannuskysymyksiä käyttöraktorissa nääs...
ONKO KAIKISSA RUMPUJARRULLISISSA NAPATAPPI SAMANLAINEN??
AINAKIN KIINNITYSLAIPPA??
ETKAn mukaan Golf kakkosessa ja Ventossa on rumpujarrullisen napatappi samalla osanumerolla.
EDIT: Itkonen, ETKAn mukaan Passatissakin on napatappi samalla osanumerolla. Vaikka sulla onkin levyjarrut, lienee napatapin kiinnitys heiluriakseliin samanlainen. Eli sama "spacer" sopisi kuin threadin aloittajallekin. Kannattaahan se toki tarkistaa ennen vesileikkuuta, mutta säästäisihän se työssä jos palat ovat samanlaisia.
Viimeksi muokannut Wolle, 14.2.2006 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tattista wolle!!
Ite ku en tuota "raamattua" omista. Tätä tietoa juuri tarvitsinkin!!
10mm paloille hintaa n.25eur/pari (sis.alv22%), paksummille enempi
=>hitaampi leikkuunopeus.
HUOM!! Hinta karkea arvio, kahvitunnilla heitetty pikasesti!!
Kuhan suahaan ohjelmoituu ja testailtuu nii ilimoittelen!!
Tuskimpa tuolla levyn plaanauksella on mitään merkitystä, tuskin heittää kulmia kovin vituix...
Ite ku en tuota "raamattua" omista. Tätä tietoa juuri tarvitsinkin!!
10mm paloille hintaa n.25eur/pari (sis.alv22%), paksummille enempi
=>hitaampi leikkuunopeus.
HUOM!! Hinta karkea arvio, kahvitunnilla heitetty pikasesti!!
Kuhan suahaan ohjelmoituu ja testailtuu nii ilimoittelen!!
Tuskimpa tuolla levyn plaanauksella on mitään merkitystä, tuskin heittää kulmia kovin vituix...
EDIT: Itkonen, ETKAn mukaan Passatissakin on napatappi samalla osanumerolla. Vaikka sulla onkin levyjarrut, lienee napatapin kiinnitys heiluriakseliin samanlainen. Eli sama "spacer" sopisi kuin threadin aloittajallekin. Kannattaahan se toki tarkistaa ennen vesileikkuuta, mutta säästäisihän se työssä jos palat ovat samanlaisia.
Katselin itse omaa ETKA:n versiota, niin siinä näytti, että Passatin tappi olisi ollut 5:llä pultilla kiinni ja Golf/vento rumpujarrullisen 4:llä? Enkä sekoita nyt vanteen pulttijakoa´... ;) Pirskatti kun tietäisi varmaksi, ei viitsisi purkaa tuon takia kaikkea irti autosta vain tarkistusta varten...
Katselin itse omaa ETKA:n versiota, niin siinä näytti, että Passatin tappi olisi ollut 5:llä pultilla kiinni ja Golf/vento rumpujarrullisen 4:llä?
Viidellä - vai peräti kuudella? Ainakin Passatin tukivarressa näyttäisi olevan kuusi reikää vs. Venton neljä. Hmmm... kun napatapit ovat kuitenkin Ventossa ja Passatissa toisiaan vastaavilla osanumeroilla sekä rumpu- että levyjarruilla. Onkohan niissä napatapin laipoissa sitten reikiä sopivasti molempiin? Eli Ventossa jätettäisiin pari reikää tyhjäksi? Onko jollain taka-akselia irrallaan, että voisi tarkistaa?
Tässä vielä kuvat ETKAsta
VENTO:

PASSAT:

-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa