Raidevälin kasvattaminen??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Baadman
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.2.2005 12:02

Raidevälin kasvattaminen??

ViestiKirjoittaja Baadman » 13.2.2006 16:04

Tuli tossa eilen venton takapyörien laakereita vaihtaessa mieleen tämmönen älynväläys...

Mitä jos taka-akselin ja pyörän navan (sen tapin) väliin tekis maltilliset esim.10-20mm paksut palikat ja pitemmillä pulteilla napatappi kiinni?!?

Onko kukaan toteuttanu tommosta tavallaan et-luvun muutosta...??

Leikkuuttas palikat vesileikkauksella ja pulttikaupasta pultit eikä lähimarketista...

Ei olis laitonta spaceria vanteen ja navan välissä...

Periaatteessa ei kait lisäis laakereiden kuormitusta nii paljoa ku spaceri...

Eikä turhia jeesusteluita lakiasiosta, kitos.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 13.2.2006 17:28

Biltemassa myynnissä muutamalla eurolla 5mm ja 3 spacerit. hyvin mulla ainakin on takana "toimineet" .

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 13.2.2006 20:15

Äkkiseltään vaikuttaisi helkkarin hyvältä idealta näin meikäläisen korvaan. Olen itsekin miettinyt spacereiden käyttöä, mutta ei jaksaisi hommata eri pyöränpultteja eteen & taakse ja vielä kaksille erilaisille vanteille. Olisikohan jollain oikeata tietoa tuosta hommasta, onko jotain ehdotonta syytä, miksi ei noin voisi tehdä?

Jos onnistuu, niin ei muuta kuin kimppatilausta leikkaamoon :)

Baadman
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.2.2005 12:02

ViestiKirjoittaja Baadman » 14.2.2006 9:32

Tarkotus ois tuolleen tehä kuhan kerkeen muilta rojekteilta...

Tota, onko tuo napatappi kaikissa rumpujarrullisissa samanlainen??
Lähinnä se laippa. Tallissa lojuu kakkoskoppasen tappi jossa laakerit hitsautuneena...
Tuosta saisin mitat cad-kuvaa varten, jos nuo napatapit vuan samat g2:ssa ja ventossa. Ja sopivasti yx tuttu tekee vesileikkausta...

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 14.2.2006 9:47

Noista spacereista ja pyöränpulteista: ainakin paksummissa (20mm->) tulee sopivat pultit mukana. Tarkoitan niitä kannaltaan matalia pultteja, joilla levityspala pultataan kiinni napaan. Vanne tulee kiinni spaceriin ihan normaaleilla pulteilla.

Baadman
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.2.2005 12:02

ViestiKirjoittaja Baadman » 14.2.2006 12:02

En haluu spacereita koska lisäävät ennestään heikkojen laakereiden kuormitusta ja kunnolliset keskittävät napaan pultattavat maksaa apaut satasen...
Pystyn plaanauttamaan ja vesileikkauttamaan levyä töissä ja pidemmät 10.9 pultit maksaa ehkä 30sent/kpl...

Kyseessä on käyttö-vento jolla ajetaan n.65tkm vuoteen töiden takia, joten ei kehtais hupinaan lyhentää laakeriden kestoikää ja ottaa napaa irti et onko varmasti samanlainen kuin kakkoskolvissa...

ONKO KAIKISSA RUMPUJARRULLISISSA NAPATAPPI SAMANLAINEN??
AINAKIN KIINNITYSLAIPPA??

Muistaakseni siellä ei ole mitään keskitystä yms.
Jarrujen työsylinterit pitäs vaihtaa, joten samalla vois laittaa noi levyt napojen ja taka-akselin väliin kun kerta kottero hissillä.

Takana on vaan nakit niin pirun syvällä pyörän kotelossa verrattuna eteen (kesällä 195/55R15 7x15et35, talvella 185/65R14 6x13et38).
Tolleen sais vähän "näköä" ilman että takana on vanteet eri et:llä tai leveemmät...
Kustannuskysymyksiä käyttöraktorissa nääs...

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 14.2.2006 12:07

Suostuisitko Baadman tekemään 10 mm paksut levyt mullekin kohtuukorvausta vastaan tietysti? Siihen hommaan varmaan tarvitsee napakappaleen malliksi?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 14.2.2006 12:14

ONKO KAIKISSA RUMPUJARRULLISISSA NAPATAPPI SAMANLAINEN??
AINAKIN KIINNITYSLAIPPA??


ETKAn mukaan Golf kakkosessa ja Ventossa on rumpujarrullisen napatappi samalla osanumerolla.

EDIT: Itkonen, ETKAn mukaan Passatissakin on napatappi samalla osanumerolla. Vaikka sulla onkin levyjarrut, lienee napatapin kiinnitys heiluriakseliin samanlainen. Eli sama "spacer" sopisi kuin threadin aloittajallekin. Kannattaahan se toki tarkistaa ennen vesileikkuuta, mutta säästäisihän se työssä jos palat ovat samanlaisia.
Viimeksi muokannut Wolle, 14.2.2006 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.2.2006 13:45

Mulla on Sciroccossa 6mm palat napojen alla. Tekaisin ihan peltistä vaan. Vielä on rattaat pysynyt matkassa :)

Baadman
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.2.2005 12:02

ViestiKirjoittaja Baadman » 14.2.2006 15:37

Tattista wolle!!

Ite ku en tuota "raamattua" omista. Tätä tietoa juuri tarvitsinkin!!

10mm paloille hintaa n.25eur/pari (sis.alv22%), paksummille enempi
=>hitaampi leikkuunopeus.
HUOM!! Hinta karkea arvio, kahvitunnilla heitetty pikasesti!!

Kuhan suahaan ohjelmoituu ja testailtuu nii ilimoittelen!!


Tuskimpa tuolla levyn plaanauksella on mitään merkitystä, tuskin heittää kulmia kovin vituix...

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 15.2.2006 14:25

EDIT: Itkonen, ETKAn mukaan Passatissakin on napatappi samalla osanumerolla. Vaikka sulla onkin levyjarrut, lienee napatapin kiinnitys heiluriakseliin samanlainen. Eli sama "spacer" sopisi kuin threadin aloittajallekin. Kannattaahan se toki tarkistaa ennen vesileikkuuta, mutta säästäisihän se työssä jos palat ovat samanlaisia.


Katselin itse omaa ETKA:n versiota, niin siinä näytti, että Passatin tappi olisi ollut 5:llä pultilla kiinni ja Golf/vento rumpujarrullisen 4:llä? Enkä sekoita nyt vanteen pulttijakoa´... ;) Pirskatti kun tietäisi varmaksi, ei viitsisi purkaa tuon takia kaikkea irti autosta vain tarkistusta varten...

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 15.2.2006 15:39

Katselin itse omaa ETKA:n versiota, niin siinä näytti, että Passatin tappi olisi ollut 5:llä pultilla kiinni ja Golf/vento rumpujarrullisen 4:llä?


Viidellä - vai peräti kuudella? Ainakin Passatin tukivarressa näyttäisi olevan kuusi reikää vs. Venton neljä. Hmmm... kun napatapit ovat kuitenkin Ventossa ja Passatissa toisiaan vastaavilla osanumeroilla sekä rumpu- että levyjarruilla. Onkohan niissä napatapin laipoissa sitten reikiä sopivasti molempiin? Eli Ventossa jätettäisiin pari reikää tyhjäksi? Onko jollain taka-akselia irrallaan, että voisi tarkistaa?

Tässä vielä kuvat ETKAsta

VENTO:

Kuva

PASSAT:

Kuva

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 15.2.2006 21:25

mä teetätin vr6 ventoon navan ja akselin väliin 10mm spacerit ja maksoi kaverin tekemänä sikun olutta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.2.2006 21:51

Noi varaosamyyjäthän vois kattoo ETKAsta ruuvien määränkin ni johan siitä vois päätellä...

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 15.2.2006 22:38

Sen verran erilaisilta nuo näyttää, ettei taida sama palikka oikein sopia väliin? Paras ratkaisu varmaan olisi tehdä kopio napatapin pohjasta 10 mm paksuna? Ei pistäisi silmäänkään niin helposti kun auton alustaa syynätään vuosittain?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 16.2.2006 10:22

Onkos mitään nyrkkisääntöä/kokemusta raidevälin leventämisestä? Kun noin saisi myös I-koppasessa levitettyä takapään raideväliä. Etupää leviää noin 20mm niin pitääkö takapäätä levittää samassa suhteessa? Kun I-koppasessa on etupää muutenkin leveemmällä.

Baadman
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.2.2005 12:02

ViestiKirjoittaja Baadman » 20.2.2006 15:24

Paras ratkaisu varmaan olisi tehdä kopio napatapin pohjasta 10 mm paksuna? Ei pistäisi silmäänkään niin helposti kun auton alustaa syynätään vuosittain?




Näimpä juuri onki tarkotus tehä kuhan kerkiää.
Tuskimpa katsuri huomaa ku ottaa pintaruosteen itteensä, eikä tie älyttömän paksuja.

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 21.2.2006 16:32

onkohan mahdollista saada irti tota pyörännapaa ilman että rikkoo itse pyörän laakeria? ajattelin vain ettei turhaan tarvi hankkia uusia laakereita jos tollaset spacerit tekis

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

.

ViestiKirjoittaja petri m » 9.10.2008 9:18

kaveri teki mulle alumiinista 22 mm laipat. ja ovat akselin ja napatapin välissä. kurveihin ajettaessa on parempi ajettava. suoraan ajaessa ei oikeen huomaa eroa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 9.10.2008 10:40

ite kanssa tein toledoon 14mm palat teräslevystä ja hyvät tuli.

^^On mahdollista saada napa irti ilman et laakeri menee rikki, mikäs sen rikkoisi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa