Muutoskatsastaminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
Muutoskatsastaminen
Eli olen käytettyä alustaa ostamassa ja silloinhan auto pitää muutoskatsastaa kun sen paikalleen pistän. Minkä hintainen tämä muutoskatsastus sitten on?
Ajattelin sitä myös, että en muutoskatsasta autoa vielä. Mutta miten sitten selvitän onko alusta kunnossa, jos en katsastamalla?
Ajattelin sitä myös, että en muutoskatsasta autoa vielä. Mutta miten sitten selvitän onko alusta kunnossa, jos en katsastamalla?
Muutoskatsastus mahtaa maksaa jotain 10-30 euroa, käy kysäsemässä konttorilta niin saat tarkan hinnan. Lisäksi hinnat voivat vaihdella eri konttoreilla ja eri aikaa vievät muutoskatsastukset maksavat eri verran.
Virallisesti et kait saa ajaa autolla oikeastaan ollenkaan ennen muutoskatsastusta (paitsi sinne katsastukseen), mutta käytännössä sen alustan muutoskatsastuksen voi tehdä vaikka vasta seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. Pöyränsuuntauslaput pitää olla, joten käytä auto alustasarjan asennuksen jälkeen jossain huollossa nelipistesuuntauksessa, maksaa jotain 50e.
Ja alusta on kunnossa jos iskarit toimii eikä vuoda öljyä, jouset ei oo poikki ja setti on asennettu oikein :)
Lue myös:
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta3.php
Virallisesti et kait saa ajaa autolla oikeastaan ollenkaan ennen muutoskatsastusta (paitsi sinne katsastukseen), mutta käytännössä sen alustan muutoskatsastuksen voi tehdä vaikka vasta seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. Pöyränsuuntauslaput pitää olla, joten käytä auto alustasarjan asennuksen jälkeen jossain huollossa nelipistesuuntauksessa, maksaa jotain 50e.
Ja alusta on kunnossa jos iskarit toimii eikä vuoda öljyä, jouset ei oo poikki ja setti on asennettu oikein :)
Lue myös:
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta3.php
Juu siis itse kävin nelipyöräsuuntauksessa miltei heti kun alusta oli paikalleen laitettu. Mutta ei sitä kyllä katsastuksessa kysytty. Löi vain saksan kielisen tuv lapun kouraan ja siittä se sitten otti kopion ja sit katotiin alustan korkeus (lokasuojasta pyörän napaan) ja sitten auto nosturilla ja siinä sitten todettin että on se alusta siellä ja sillä selvä. Niin ja kyseessä oli 98 4x4 passatti kw var 2 alustalla
Turha sitä on katsastella tuonikäiseen autoon jossa se ei vaikuta esim. jarrupainesäätimiin jne. sen kummemmin ketä kiinnostaa joku laskettu kakkis kun niistä on joka toinen madallettu. Ikinä ei ole katsastuksessa ruvettu kyselemään madalluksista vaikka omissakin vessoissa on lähes kaikissa jousisarja ollut. Ihme katsastusjeesustelu täällä foorumilla joka ikisestä aiheesta ei se autonrakentaminen voi olla niin tuskallista ja vaikiaa. Muutoskatsastaa sitten jos määräävät. Mitään ylimääräistä ei kannata sepustella niin ei tee muutkaan. Varsinkin kun vieterit on käytetyt niin tuskin ketää kiinnostaa,mutta pyörän kannattaa suunnata.
muistaakseni mulla oli 97euroo vuosikatsastus ja sen yhteydessä tehty alustan muutoskatsatus yhteensä...
Mites muuten nuo rengaskulmat jos autossa on säädettävä alusta...esim -40-80mm...jos esim käy tuolla 40mm madalluksella rengaskulmat säätämässä ja sen jälkeen laskee autoa lisää niin eikös sit pitäis taas mennä säätämään rengaskulma uuden kerran...(?)
Mites muuten nuo rengaskulmat jos autossa on säädettävä alusta...esim -40-80mm...jos esim käy tuolla 40mm madalluksella rengaskulmat säätämässä ja sen jälkeen laskee autoa lisää niin eikös sit pitäis taas mennä säätämään rengaskulma uuden kerran...(?)
jos esim käy tuolla 40mm madalluksella rengaskulmat säätämässä ja sen jälkeen laskee autoa lisää niin eikös sit pitäis taas mennä säätämään rengaskulma uuden kerran...(?)
Kyl ne kulmat muuttuu kun alustaa laskee tai nostaa, eli jos arvostaa renkaitaan niin kulmat kannattaa säädättää tai ainakin tarkistaa.
^ http://www.ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php
Niitä ei tarvita AINA, vaan vain 1.1.1998-> käyttöönotetuissa ja 1.1.1996-> tyyppihyväksytyisä. Sitä ennen ei ole väliksi kunhan jouset sopii alle. Tässä kyseisessä tapauksessa ilmeisesti ei olisi tarvittu, koska eikös malli ole ennen 1996 tyyppihyväksytty? Mutta jos ne on, niin mikä estää esittämästä niitä, mutta vaatia niitä ei voi.
Niitä ei tarvita AINA, vaan vain 1.1.1998-> käyttöönotetuissa ja 1.1.1996-> tyyppihyväksytyisä. Sitä ennen ei ole väliksi kunhan jouset sopii alle. Tässä kyseisessä tapauksessa ilmeisesti ei olisi tarvittu, koska eikös malli ole ennen 1996 tyyppihyväksytty? Mutta jos ne on, niin mikä estää esittämästä niitä, mutta vaatia niitä ei voi.
Täälkin tuo hintapolittiika vähän omituista. Kilpailu ei oikein toteudu, kun K1 asemalla alustan muutoskatsastus maksaa 75euroa ja a-katsastuksella 29 euroa :D. Onko muuten tietoa, löytyykö AP sportwahrwerkenin jousien + iskarien mukana tüv- todistusta ? ihan vaan kuriositeettina :), kun jostain kuullu että löytyy ja jostain ettei löydy.
Mullakin tuli pari kysymystä mieleen näistä alustajutuista ni tässähän niitä on hyvä kysyä. Eli ymmärsinkö oikein ettei 1989 vm auton alustan muutoskatsastuksessa vaadita tüv lappua. Tätä kysyn siksi kun tuossa FK:n lapussa lukee vaan golf 2 vaikkakin jettaan myydään alustasarjaa samalla tuotenumerolla. Järkevä katsari kylläkin tajuaa tämän asian eikä itsellä ole siitä pelkoa etteikö alusta menisi katsastuksesta läpi kunhan vain selvittelen näitä pykäliä. Toinen kysymys on tuo mittaus navasta kaareen. Mitä sillä oikein haetaan. Jos sillä on tarkoitus mitata madallusta orkkikseen verrattuna niin eihän tuo menetelmä pidä paikkaansa kaikissa autoissa. Esim. omassa autossani on nuo G60 kaaret tuotu normaalista vielä extra ulos jolloin kaari myöskin tulee hieman alemms ja orkkispeltikaaret on rälläköity pois. Mutta mitataanko kaaren ja navan etäisyyttä jos on säädettävä alustasarja. Kiitos jos joku jaksaa tän kokonaan lukea ja vielä vastata näihin mun arveluihini.
Eiköhän navasta kaareen mittauksella haeta sitä, että on sitten jollain innokkaalla joka haluu mittailla alustan ja muutoskatsastuksen yhteensopivuutta, joku mitta mihin mahdolliset whineemiset perustaa jos on tarvetta...esim vuosikatsastuksen yhteydessä jos mittaa uudelleen huomattuaan muutoksen lapuissa.. (olikohan riittävän vaikeesti sanottu)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa