Nopeusrajoitukset laskee?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

Nopeusrajoitukset laskee?

ViestiKirjoittaja tpv » 10.2.2006 9:09

Alla oleva uutinen hyppäsi silmille aamulla. Luulis että kun autot paranee, renkaat kehittyy, turvavarusteet kohenee niin vois edes samalla tasolla pitää rajoitukset. Taitaa olla ainoo paikka tää suomi missä tältä osin mennään asioissa taaksepäin... Tietty tätä perustellaan tieverkon kunnon putoamisella muuta silti...

Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee yleisen nopeusrajoituksen laskemista 70 kilometriin tunnissa. Samalla moottoriteiden nopeusrajoitus saattaa nousta 130 kilometriin tunnissa. Perjantain Aamulehden mukaan mahdolliset muutokset liittyvät liikenneministeriön laajaan turvallisuusohjelmaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen (sd) mukaan päätöksiä ei ole tehty, mutta asiaa tutkitaan.

Nykyään yleinen nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa ja moottoriteillä saa ajaa korkeintaan 120 kilometrin tuntivauhtia.

Tanskassa moottoriteiden ylin sallittu nopeus nostettiin 130 kilometriin tunnissa ja samalla valvontaa lisättiin. Liikenneministeriö selvittääkin, minkälaisia kokemuksia Tanskassa on muutoksesta saatu.

Aamulehden mukaan nopeusrajoituksen nostaminen tietäisi kameravalvonnan tuloa myös moottoriteille.

Ministeriön suunnitelmat koskevat vain yleis- ja kesänopeuksia. Talvirajoitukset muuttuivat Konginkankaan turman jälkeen.

allu
-
Viestit: 371
Liittynyt: 23.7.2003 13:19
Viesti:

ViestiKirjoittaja allu » 10.2.2006 9:16

Valtiovalta pyrkii suojelemaan kansaa itseltään. Holhotaan, ettei vaan ihmisille kävisi mitenkään. Ja samalla kerätään valtion kassaan vähän sakkotuloja.
Tieverkon kunto on huono, koska valtio käyttää tieliikenteen tuloista murto-osan tieliikenteen kehittämiseen. Ja nekin pienet pennoset menevät pääväylille ja pääkaupunkiseudulle.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 10.2.2006 9:19

Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 10.2.2006 9:47

EN laskisi mitään sen varaan, että siellä ymmärrettäisiin jotain!

Sensijaan vetoaisin kaikkiin niihin jotka ovat eri mieltä liittymään uuteen yhdistykseen joka oikeasti valvoo meidän etuja.

http://www.tiet.fi/liity.htm

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 10.2.2006 9:53

Miulle kelpais tuo 130km/h motarirajoitus, kun tulee ajettua Hyvinkää-Tre väliä ihan liikaa. Voisi ajella 140km/h lasissa ;)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 10.2.2006 10:04

Eli voinemme päätellä että Liikenne- ja viestintäministeriön henkilökunta matkustaa joko työn tai vapaa-ajan puitteissa vain ja ainostaan Turkuun, Tampereelle, Heinolaan ja Porvooseen. No joillakin voi Heinolasta/Turusta olla pieni matka pienempää tietä ennen kuin ollaan mökillä, mutta eihän siinä muutenkaan ko. "asiantuntija" uskalla/kykene/osaa ajaa 60 kmh kovempaa ja toisaalta mikäs kiire sitä vapaa-ajalla.... Voi jeesus. Tämä jos toteutuu niin SMKJ varmaan tekee jonkun kimppatilauksen jäsenilleen eräästä "veneilytarvikkeesta". Toivottavasti tämä on vaan ensimmäinen oire vuoden päässä odottavista eduskuntavaaleista.
Ihan aikuisten oikeesti jos tuo toteutuu, niin silloin se henk.koht veneilytarvikkeen tilaaminen realisoituu.

Migus
-
Viestit: 21
Liittynyt: 2.12.2005 9:18

ViestiKirjoittaja Migus » 10.2.2006 10:35

Luin saman uutisen, ja kyllä huolestuttaa.. toivottavasti saavat järjen käteensä ja unohtavat ahneuden
- jatkossa siis lisää "peltipoliiseja" jopa motareille, vaivatonta ja ilmaista sakkotulo-tuottoa (tpv, nyt on mahdollista ajaa 140 motarilla lievän rikesakon uhalla, jatkossa jo 135 voi tuoda kovemman sakon)
- tiestöä ei tarvi kehittää, koska nopeudet ovat alhaiset

..silti autoveroa ym tieliikeenteen tuloja kerätään varmasti entiseen tahtiin.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 10.2.2006 11:37

Mukavahan se on täältä Etelä-Suomen kolmion ulkopuolelta (Tampere, Turku, Pk-seutu) lähteä mihinkään matkustelemaan, kun juna- ja linja-autovuoroja vähennetään, omalla autolla ei saa ajella kuin mateluvauhtia, koska täällä ei ole eikä todennäköisesti tulekaan koskaan olemaan noita moottoriteitä muuta kuin suurempien kauppaloiden ohikulkuteinä.

Mielelään sitä varmasti etelän ihmisetkin ajavat 70km/h laskettelemaan pohjoiseen loma-aikoina? =)

Tehtäisiin mielummin laki, joka vaatisi että kansanedustajalta vaaditaan tietty älykkyystaso, perusmaalaisjärki sekä vähintään 25 vuotta tavallisena ihmisenä olosta kokemusta. Jos ei läpäise vaatimuksia, niin saisi kenkää.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 10.2.2006 11:56

Tehtäisiin mielummin laki, joka vaatisi että kansanedustajalta vaaditaan tietty älykkyystaso, perusmaalaisjärki sekä vähintään 25 vuotta tavallisena ihmisenä olosta kokemusta. Jos ei läpäise vaatimuksia, niin saisi kenkää.

Aamen! Kyllä tässä on jo nähty sellasta hölmöilyä jo pitkän aikaa että alkaa jäädä hampaankoloon yhtä sun toista. Siinä kun tanskassa ja ruotsissa povataan nopeusrajoitusten NOSTAMISTA, niin täällä noi sarvikuonot vaan haluaa että ne LASKETAAN. HALOO, kun nytkään ei kukaan noudata nopeusrajoituksia (motarillahan kaikki menee ohi jos on 120 mittarissa), niin meinaako ne että niitä noudatetaan varsinkaan sen jälkeen kun ne on aivan lapsellisen alhaiset. Tähän ei tartte mensan papereita, jotta pystyy vastaamaan.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 10.2.2006 12:55

Tehtäisiin mielummin laki, joka vaatisi että kansanedustajalta vaaditaan tietty älykkyystaso, perusmaalaisjärki sekä vähintään 25 vuotta tavallisena ihmisenä olosta kokemusta. Jos ei läpäise vaatimuksia, niin saisi kenkää.

Minustakaan "kansanedustaja" ei ole mikään kansanedustaja, jos ei se edusta tavallista kansalaista.
Suurin osa nykyisistä kansanedustajista tuntuisi olevan pukumiesten ja bisnesmiesten edustajia.
..ilmeisesti keskimääräinen kansalainen on sitten sellainen.

Onneksi (ja toivottavasti) tämä yleisten nopeusrajoitusten laskeminen 70km/h:ssa koskisi vain lähinnä tieosuuksia, joilla ei ole erikseen merkeillä osoitettu 80km/h nopeusrajoitusta.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 10.2.2006 13:04

Eikös tuossa ollut se idea kun nykyään 80km/h rajotuksilla rekat possottaa niin kovaa kun mittari antaa myöten. Nyt kun tiputetaan rajoitus 70km/h, niin rekatkin ajavat sitten rauhallisemmin. Muistaakseni tuo sitten tiputti tilastollisesti onnettomuuksien sattumisia ja kuolonkolarien määrää.

Minkäs verran siellä pohjosessa ja länsirannalla on 80km/h kesäteitä ? Täällä etelässäpäin on niitä minusta aika vähän. Isoimmat tiet ainakin on kaikki 100km/h ja motarit sitte siitä nopeampia.

ja henkilökohtaisesti kyllä kykenen ajamaan niillä muutamalla tiellä 70km/h ilman sen suurempia poruja.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 10.2.2006 13:09

Tuo nopeusrajoitusten laskeminen sitten aiheuttaa hiljasemmilla tieosuuksilla sitä, että osa ajelee rajoituksien mukaan ja loput ajavat kuten ennenkin, koska ei täällä kuitenkaan koskaan ole mitään liikennevalvontaa. Tämä aiheuttaa vaan nykivää ajoa ja turhia ohituksia, eli toisinsanoen vaarantaa liikennettä vaan enemmän. No tietysti tähän on ratkaisuna se, että laitetaan niitä maksuautomaatteja joka kilometrin välein maanteille.

Toivottavasti ne sitten mataloittavat mäkiä tai muuten helpottavat rekkojen matkaa, kun tahtoo niillä toisinaan nykyisilläkin nopeuksilla olla vaikeuksia päästä talvisin tiettyjä mäkiä ylös. Jos ei 80-vauhdilla mäen alla pääse mäkeä ylös, niin tuskin sitä pääsee 70-vauhdillakaan, jos tiet pidetään yhtä huonossa kunnossa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 10.2.2006 13:12

Eikös tuossa ollut se idea kun nykyään 80km/h rajotuksilla rekat possottaa niin kovaa kun mittari antaa myöten. Nyt kun tiputetaan rajoitus 70km/h, niin rekatkin ajavat sitten rauhallisemmin. Muistaakseni tuo sitten tiputti tilastollisesti onnettomuuksien sattumisia ja kuolonkolarien määrää.

Nii ehkä utopistisessa maailmassa, mutta jos ne rekat posottaa nytkin rajoittajalla (89km/h) niin mitäs luulet, posottavatko ne sitte muka vähemmän alemmalla rajoituksella, no ei todellakaan. Eikös se mee niin että on vale, emävale ja tilasto :D

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 10.2.2006 13:31

jos ne ajaa 80 rajotuksella sen 89 niin sheriffit ei sakota, jos ne ajaa 70 rajotuksella 89 niin sitten kyllä alkavat sakottamaan. Tokko nuo rekkakuskit ehdoin tahdoin selkeää ylinopeutta ajelee.


Tämä utopistinen maailma jossa ko. tilastot tehtiin oli muistaakseni Ruotsi. Eikös siellä (ja Tanskassa) ole nopeudet vieläkin alhaisemmat kun täällä (Ruotsi 70 ja 110 Tanska 80 ja 110) ? En ole sielläpäin ajellut joten tietoa ei ole.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 10.2.2006 14:09

No ruotsissahan tunnetaan ainakin sellaiset nopeudet kuin 70, 90 ja 110. Nuita 110 rajoituksia muistaakseni on paikoitellen kaksikaistaisillakin teillä. Tiet ainakin on paremmassa kunnossa ja leveämpiä. Kyllä olis monessa muussakin asiassa otettava ruotsista mallia.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 10.2.2006 14:10

Useri: Lännestä niin tiedä, mutta keskellä ja idässä noiden 80-teiden osuus näyttää kasvavan joka vuosi. Teiden kunnossapitoa karsitaan > esim. tien päällyste menee huonoon kuntoon > lisää niitä "uimarannan" merkkejä > mitäs nyt tehdään > muutetaan tien luokitusta > 80-lätkät > jaa.... täähän on hyvässä kunnossa 80-nopeusluokan tieksi. Homma hoidossa!

Edit: Ehkäpä "noloin" asia joka vaikuttaa tien luokituksen pudottamiseen on se että ei ole ns. varaa raivata pientareelle kasvavaa varvikkoa > pientareen näkymäalue kapenee > tielukitus pitää pudottaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 10.2.2006 14:36

Olikohan viimetalvi ku olin opintojen kautta seuraamssa pohjoissuomen liikenneseminaaria Oulussa, siellä puhu eri liikenteenalojen pääjehut ja oli ministereitä ym. läsnä. Tielaitoksen mies kerto aika karua kieltä just tuosta että ku autojen ja sitä kautta liikenteen määrä kasvaa kokoajan (esim. henkilöautojen määrä on kaksinkertaistunut 1980-2005) niin silti teiden kunnossapitoon käytettäviä rahoja vähennetään joka vuosi, eikä ole enää muuta vaihtoehtoa kuin todellakin laskea tieluokitusta eli käytännössä nopeusrajotuksia. Minun päähän ei mahu, miksi nykyään ei muka rahat riitä enää mihinkään vaikka sitä on tässä maassa enemmän ku koskaan...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 10.2.2006 14:49

jos ne tosiaan pudotaa ne nopeudet niin aatelkaas raskasta liikennettä. ne joutuu painamaan rajotinta vasten nytkin kun koko ajan on kiire eivätkä raukat nukkuakaan paljoo välissä kerkee. mitenkäs kiire niillä tulee sitten kun nopeudet putoaa sillä kympilläkin. tuskin niitä se motarin 130 hirveesti lohduttaa kun saavat sielläkin ajaa varmaan sen vanhan kasikympin mukaan. eikös tuosta seuraa kaiken järjen mukaan vaan enemmän liikennekatastrofeja.

kyllä voisi nyt edes vähän sitä järkee siellä hallituksessa käyttää. pistetään se idean isä/äiti ajamaan seittemää kymppiä helsingistä utsjoelle ja kysytään mitä mieltä se sitten on siitä rajotusten puottamisesta.

edit: tammikuussa rekisteröitiin 18 446 uutta henkilöautoa, jokaisesta valtiolle veroa n. 10 000. sehän tekee äkkiseltään aika paljon rahaa. mihin se kaikki sitten menee? ei ainakaan teiden kunnossapitoon.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.2.2006 15:00

Samahan tuo ois romuttaa kaikki autot suomesta. Ajettais vaikka potkukelkalla talvella ja vaikka sauvakäveltäis sitten kesällä, niin eipä tulis kuolonuhreja liikenteessä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 10.2.2006 15:06

edit: tammikuussa rekisteröitiin 18 446 uutta henkilöautoa, jokaisesta valtiolle veroa n. 10 000. sehän tekee äkkiseltään aika paljon rahaa. mihin se kaikki sitten menee? ei ainakaan teiden kunnossapitoon.

Mä voin keksiä montakin paikkaa mihin ne menee, mutta uskaltaako täällä kukaan niistä kertoa siinä pelossa että joku vie oikeuteen kunnianloukkauksesta, tms? ;)

a-t
-
Viestit: 328
Liittynyt: 17.1.2005 20:36

ViestiKirjoittaja a-t » 10.2.2006 17:29

varmasti tämä nopeuksien pudottaminen saattaa pudottaa onnettomuuksia, mutta kyllä se vitututsta kasvattaa aika lailla. montako vitun kilometriä täällä kehäkolmosen ulkopuolella on motaria? ja juuri 120km/h:n rajoituksella? ei hirveesti. kun taas vastaavasti 80 rajoituksen teitä on melkein kaikki pätkät täällä päin. eli eiköhän tästä oo jo enemmän haittaa kuin hyötyä. vituttaa muutenkin tirruuttaa yli sata kilometriä päivään 80 rajoitusta. sitten kun vielä putoisi kympillä rajoitus, joutuisi jo töihinkin lähtemään aikaisemmin, kun jo nytkin on ihan riittävän pituinen päivä.

ja niitä kameratolppia on jo muutenkin ihan liikaa. täälläkin melkein joka toinen kilometri joku telkänpönttö tien varrella zuumailemassa.

perkele.

Smistik
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja Smistik » 10.2.2006 18:13

Edelliseen vastaten, vaikka en näitä nopeuksien pudottamisia ymmärräkkään, kehäkolmosen sisällä ei missään vaiheessa saa ajaa 120km/h. Ne alkaa sen ulkopuolelta. Ehkä Porvoon suuntaan saattaa pari kilometriä olla...ja kehä 3:n länsiosassa.

Kuitenkin ihme touhua, jos alkavat pudottaa vauhteja normaaliteillä tuonne 7 kymppiin. Ohitustilanteet vaan kasvaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 10.2.2006 18:29

Lähimmälle motarille taitaa mulla olla jotain reilut 50km (Vaasa), seuraava onkin sitten kaukana.
Eli saapa ajella sitten 70km/h ilman korttia :-D

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 10.2.2006 18:30

Kyllä ottaa päähän, jos nuo nopeusrajoitukset vielä putoavat! Ylöspäinhän niitä pitäis nostaa ku autokantakin paranee. Mä en ymmärrä noita ihmisiä, jotka näistä päättää. On kyllä umpipöllöjä kaikki. 10 vuoden päästä ajellaan tuolla teillä varmaan 50km/h...

iikka.k
-
Viestit: 1395
Liittynyt: 23.7.2003 16:02

ViestiKirjoittaja iikka.k » 10.2.2006 18:49

Eikös ne puhu yleisrajoituksesta, eli taajama ja ei-taajama rajoituksista? Kun taajama alue päättyy niin rajoitus 70 km/h, näin siis tuo ei koskisi maanteitä, joilla ei ole mitään yleisrajoitusta vaan kyltin osoittama rajoitus, joko 80 tai 100 kmh, riippuen vuodenajasta, tienkunnosta jne.

Vai onko jossain erikseen puhuttu juuri maanteistä?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.2.2006 19:00

Tosin monessa paikassa on 80km/h rajoituskyltti ja alla lisäkilpi "yleisrajoitus". En tosin tajua, mitä virkaa tuolla lisäkilvellä tuossa on...

70km/h päällystetyllä maantiellä on kyllä jo tosi naurettavaa, jo 80km/h tuntuu hyvällä tiellä ja hyvällä kelillä aivan liian pieneltä rajoitukselta.

Raimssi
-
Viestit: 498
Liittynyt: 23.8.2005 17:46

ViestiKirjoittaja Raimssi » 10.2.2006 21:16

Laki on rikottavaksi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.2.2006 21:55

^ Niinpä, ei 70km/h rajoitus maantiellä ainakaan ylinopeuksia ja ohitteluita vähennä....

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 10.2.2006 23:53

Tää on taas näitä "projekteja" joihin saadaan menemään miljoonia, mutta hyöty on +/- nolla.

Ooppiumi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 2.9.2004 15:54

ViestiKirjoittaja Ooppiumi » 11.2.2006 0:03

Ei ainakaan tarvitse suunnitella autonvaihtoa tehokkaampaan pysyäkseen mukana liikennevirrassa :D. Melkein voisi päivittää tuota autoa hieman vanhempaan, jossa on hieman vauhdin tunnetta mukana autolla ajaessa. Ei ole kaukana enää tilanne, että nopeusrajoitukset on niin alhaiset, että mummot alkaa puskea tuollaisella "yleisellä" tiellä ohi polkupyörällä. Tässä vaiheessa alkaa kohta olla jo tilanne, että vanhat patut yrittää pappatunturilla ohi...

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 11.2.2006 0:44

[OT] ^ Eikös se papat tule jo nyt ohi pappatuntureillaan?[/OT]

Kivaa kaikille!

nooh. eikös se ruotsi muutama vuosi takaperin yrittänyt tiputtaa kaikki liikennekuolemansa nollaan?
Poliisihan tuota motarinopeuden nostamista puolsi. mutta mikseivät samantie laske normi rajoitusta vaikka 60km/h?

äh. päin peetähän tämä taas menee ;)

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 11.2.2006 9:04

no nyt ois mielipidevaikuttajalla paikka vaikuttaa.. mutta mitä halonen tekee tämänkin asian suhteen.. ei mitään.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 11.2.2006 10:20

Nyt se poliitiikko / poliittinen ryhmä joka alkaa aktiivisesti pitämään puolia "turhia" rajoituksen laskuja kohtaan
(siis kun ei ole rahaa raivata puskia tai asfaltoida -> rajoitusta pudotetaan 100 ->80km/h tai 80km/h -> 60km/h)
eli siis vaatimaan lisää rahaa tienpitoon jotta em estyy ja parhaassa tapauksessa voidaan nostaa rajoitus takaisin kun tie saadaan kuntoon, saa varmasti hyvän kannatuksen yli puoluerajojen (niin kun nyt jäsenkirjaa juuri kellään olisi) paljon autoilevilta kansalaisilta.

On monta tietä taajaman ulkopuolella jossa 70km/h on sopiva koska ne ovat niin mutkaisia ja pieniä (mökkitiet esim.)
tosin ainahan näillä on osattu ajaa hiljempaa vaikka nykyään on 80km/h yleisrajoitus.

HUOM!
Entä jos salainen suunnitelma on että tuota uutta 70km/h yleisrajoitusta taajaman ulkopuolella "käytetäänkin väärin" eli otetaan 80kmh merkki pois kokonaan -> tie onkin uuden yleisrajoituksen mukainen -> ei tarvitse kunnostaa tietä ja pientareita !

Tulee sellainen tunne että tuo 130km/h motareilla on sellainen porkkana jolla saadaan ihmiset hyväksymään muut rajoitusten laskut, kuitenkin moottoriteitä on Suomessa niin vähän että 130km/h hyöty on todella pieni vrt jos kävisi niin että nykyisillä 80km/h maanteillä nopeudet putoaisivat 70km/h ja 100km/h maantiellä -> 80km/h (vaikka ajankin viikottain 3-tietä etelään jolloin 130km/h hyödyttäisi juuri minua parina päivänä viikossa).

Eri puolilla Suomea ajaessa, varsinkin etelässä ja osittain pohjoisemmassa, vaikuttaa siltä että 100km/h maantiet ovat viimeisen 5-10vuoden aikana vähentyneet paljon
monesta 80km/h tiestä jolla peitteisemillä/mutkaisemmilla risteysaluella oli 60km/h onkin nyt koko matka 60km/h
Toisaalta etelän kuskista vaikuttaa osalla pohjoisemman (jo TRE pohjoispuolella) teillä että ollaanko eri maassa kun kunnoltaan ja leveydeltään sellaisella tiellä on 100km/h rajoitus jolta etelässä juuri laskettiin 80km/h -> 60km/h kun kilometrin - pari kilometrin välein on risteys (aikaisemmin oli vain risteyksen kohdalla 60km/h), säästyy varmaan rajoitusmerkkejä ja niiden pystytys- ja pesukuluja...

Siis tienkäyttäjästä vaikuttaa siltä että nuo on pudotettu tien kuntoluokituksen vuoksi
miksi muuten vuosia/vuosikymmeniä sitten isommalle rajoitukselle ja huonommille autoille ja renkaille tehty tie nykyään vaatisi pienemmän rajoituksen.

Jos liikenteen seassa on vielä 10-20% vanhoja autoja eivät niin kyllä 90-luvun lopun ja 2000-luvun renkaat (varsinkaan nykyiset nastarenkaat) eivät ainakaan huononna 70- ja 80-luvun autoja
katsastuksenhan pitää pitää huoli että iskarit, puslat ja nivelet ovat riittävässä kunnossa niin uusissa kuin vanhoissa autoissa.

Paljonko muuten ne kameravalvontaan tarvittavat tolpat pönttöineen, kameroineen, antureineen jne maksavat ?
Eikö nekin rahat kannata käyttää teiden kunnossapitoon varsinkin kun autojen määrä kasvaa eli kunnossapidon määrä kasvaa.

Ihmettelen myös miksi suuren autoveron ja polttoaineveroja skeä käyttömaksuja keräävässä maassa ei riitä rahaa tienpitoon kun jokaisesta autosta niitä tulee, sitä enemmän mitä enemmän on autoja.

Lisäksi myös maksamistamme tulo- ja muistaveroista tulee toki merkitävä osa suunnata tienpitoon koska jokainen tarvitsee teitä paljon (istui sitten henkiöautossa tai seisoi bussissa/ratikassa).

Tämäkin unohtuu: kun liikenteen määrä jollain tieosuudella kasvaa laskevat nopeudet automaattisesti ilman valvontaakin
esim. 3-tiellä ruuhka-aikaan mennään molempia kaistoja n 80km/h vaikka rajoitus on 120km/h, sitten kun ruuhka menee ohi palautuvat nopeudet.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.2.2006 14:05

Pienenä detaljina kotitapaturmissa kuolee ihmisiä moninkertainen määrä liikenteeseen verrattuna. Ja kummasta pidetään enemmän meteliä?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.2.2006 15:11

No ei ainakaan kotitapaturmista. :)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 11.2.2006 19:19

prostreet puhuu paljon, mutta asiaa. :)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

Samat kukkahattu-tädit asialla?

ViestiKirjoittaja Antero » 12.2.2006 12:27

http://savonsanomat.fi/index.php?XEFTL= ... 68849&top=
Tuolla kaikki, ei pysty ei kykene kommentoimaan, nyt.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.2.2006 12:55

ei. todellakaan ei. kyynel.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 12.2.2006 13:44

Ei kyllä nyt pitäisi jo jonkun rueta tekemään jotain asialle!!!

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 12.2.2006 14:16

hah. Taitaa kevareiden myynti tippua 90% jos toi tulee voimaan. Ja maaseudulla ajetaan edelleenkin mopoilla alkaen 12-vuotiaasta. Ai mistäkö tiedän? :D

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 12.2.2006 14:56

Miksi me pidämme verorahoilla pystyssä edustuksellista kansanvaltaa, kun kansan enemmistön mielipide ei mene millään läpi päättäjille. Asia sovitaan kabineteissa ja se joka lipeää puoluekurista ampuu omaa uraansa jalkaan. Tekijänoikeuslaki tämän jo todisti ja eiköhän tästä nopeudesta tule uusi naula tämän nykyisen yhteiskunnan ja EUn arkkuun. Onneksi nuorilla aikuisille tuntuu olevan suurimmalla osalle halu tehdä asialle jotain. ehkäpä muutosta tulee tapahtumaan. Suotavaa olisi...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.2.2006 15:09

Aamulehdessä Salovaara kirjoitteli, että Tanskassa yleisrajoituksiin ei koskettu vaan ainoastaan moottoritierajoituksia nostettiin ja valvontaa parannettiin. Tämän seurauksena autoilijoiden nopeuserot pienenivät ja onnettomuuksien määrä väheni 25%.

Eli siellä mitään rajoituksia ei pienennetty vaikka suomessakin on koko ajan vouhkattu "Tanskan mallista".

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 12.2.2006 16:25

No nyt jaksaa kommentoida kun nuo lökäpöksyt sai tuon mitalinkin ;)

Ei voi ymmärtää mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka haluavat viedä syrjäseutujen nuorilta viimeisenkin liikkumamahdollisuuden. Tuollaisen ihmisen on täytynyt elää koko ikänsä taajamamerkkien sisäpuolella. Kun itse muistaa ne elämän kesät kun kaverin RD:llä kierreltiin maakunnan menopaikkoja. Oli se siinä iässä olevalle kaverilla jotain aivan uskomattoman sykähdyttävää, kun perjantai-iltana kaveri tuli hakemaan ja reviiri laajeni useampiin kivikyliin. Tuohon mopo-hommaan en edes jaksa. "Ristituli" jo tuolla kertoikin miten niillä mopoilla ajetaan.
Ensin luulin, että joku ajo-opettajien eturyhmä olisi tuon takana, mutta itseasiassahan heidän puhemiehensä oli ihan erimieltä. Jälleen "hieno" esimerkki miten noissa *tanan toimikunnissa osataan hyödyntää asiasta jotain tietäviä.
Tässä muuten ko. ylipääviisaiden ihmisten kerhon kokoonpano
Linkki

Joka helkkarin ministeriöstä tuohonkin pitänyt hankkia "asiantuntemusta"....

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 12.2.2006 16:40

Jees, milläs sitten ajetaan kun 80km/h on minimi vitos/kutos pykälälle?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.2.2006 17:31

Ostetaan aiko ja ajetaan sillä. Ei tarvi ajaa kuin 60 km/h, niin vauhdinhurma on jo valtaisa :-)

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 12.2.2006 19:57

Ehkäpä joku "kansanedustaja" on ollut joskus vanhan mummon tai papan kyydisä autossa hänen körötellessään 80km/h alueella viisari 70km/h:n kohdalla. Huomannut että jos tämä vanhus ajelee 10km/h (viisarin mukaan) vähemmän, pistetään kaikki muutkin ajelemaan hitaammin.
Ja kunnes tämä laki muutos tulee voimaan, ne vanhukset alkavat ajamaan 60km/h :)))

Ps. Ei millään pahalla vanhuksia kohtaan. Mutta tätä ainakin näkee täällä pohjoisessa jonkin verran.

JPeltsi
-
Viestit: 839
Liittynyt: 18.6.2004 17:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja JPeltsi » 12.2.2006 21:41

Jaahas, eikä mitään hyötyä olisi tulossa... moottoritiellä vauhtiero sen kun kasvaisi, koska tuskin pakettiautojen 100km/h rajoitusta mihinkään nostettaisiin.

Ja ohittelut senkun lisääntyisi, lauantainakin mäntsäläntietä ajettaessa bemarit meni heittämällä ohi vaikka itsellä vauhtia mittari 90. Ja sitä valvontaa saisi tulla lisää, tuntuu että on lähes ainut joka yrittää ajaa rajoitusten mukaan ja siltikään poliiseja ei näy missään. Tai no, lauantaina yksi näkyi mutta ei mitenkään yllättävää paikkakunnalla jolla on ralli samaan aikaan käynnissä.

Ehkä mä ajan mukamas vähän tai jotain, mutta viimesyksyn aikana en nähnyt kuin yhden poliisin maantiellä ja sekin ajoi minut kiinni ja hyvä ettei mennyt ohi. Jäi puskuriin roikkumaan... Ihan hyvin kun minulla oli vauhtia 95km/h 80km/h:n alueella...


edit. ja olen tarkistanut että mittariheitto on ns. normaali :)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 13.2.2006 1:42

Ei meikäläistä ainakaan harmita yhtään, jos maantiellä ihmiset ohittelevat. Antaa kiireisten mennä jos siltä tuntuu.
Eri asia on sitte jossakin taajamissa, missä on paljo liittymiä ja jalankulkijoita yms.

Eri asia on myöskin rattijuopot, jotka aiheuttavat vaaran muille ihmisille jo suoralla maantielläkin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 13.2.2006 13:32

Mikähän on seuraava idea kun huomataankin että perhana kuolee niitä ihmisiä vaikka 70 on nopeusrajoitus? On nimittäin vitun hienoa että siellä Arkadianmäellä ei huomioida meitä maalaisia millään tavalla. Eiköhän muuteta kaikki "suurkaupunkeihin". Siellä on tilaa ja joukkukulkuneuvoja.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 13.2.2006 21:36

^ lasketaan nopeutta 60km/h :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.2.2006 21:44

^ 70km/h --> 60km/h = 10km/h :)

Jotenkin koko tämä liikennetouhu menee ihan väärään suuntaan. Kuinka monta kertaa onkaan todettu, ettei sääntöjen kiristäminen auta varsinaisiin ongelmiin...

majava
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.12.2005 11:22

ViestiKirjoittaja majava » 14.2.2006 11:41

Mä oon täsmälleen sitä mieltä, että mopokortin sais vasta 18 -vuotiaana. Kylmiltään vois sanoo, että 95% 15 vuotiaista on henkisesti täysin kypsymättömiä ajamaan mopolla. Varsinkin taajama-alueella. Ja mopotkin pitäis joutua katsastamaan ja laittamaan niihin KUNNON äänenvaimentimet. Kiristää niin käsittämättömästi kuunnella sitä pärinää.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 14.2.2006 11:48

^ Mietippäs tilannetta, jossa taloudessasi olisi teini, joka tarvitsee monta kertaa viikossa kyytiä paikasta toiseen, milloin mihinkin, harrasteisiin, kavereille jne. Lähimälle kaverille on matkaa 5-10 km ja siinä sitten kyydittelet pitkin viikkoa paikasta toiseen, illalla töistätullessa tulee soitto "tuu hakee täältä veetun luota". Taajamassa mopo on varmaan useimmille täysin turha, mutta maaseudulla se on usein ainut väline mennä paikasta toiseen. Jo nyt maaseudulla ko. syystä lapsoset ajaa yli 50% varmuudella alaikäisenä pitkin kyliä, muutoksen jälkeen 90% sitten?

Minusta jo mopokortin pakollisuus riittäisi pitkälle, mahdollisesti vielä pakollisella ajonäytteellä. Autokoulujen rahastusta taas en kannata.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 14.2.2006 12:34

Mitenkäs sitten tuo T-kortti. Siinähän se vasta vaara piilee kun annetaan täysin kypsymättömälle 15-vuotiaalle 8 tonnia rautaa joka kulkee 50 kmh. Kuitenkin traktorionnettomuudet ovat suhteellisen harvinaisia tai ainakin niistä ei ole otsikoitu ollenkaan.
Itse koen olevani täysin kypsymätön vielä 23-vuotiaana, ja varsinkin jos mulle annettaisiin mopo taajamassa liikkumiseen, vaikka rattia on tullut käännettyä jo 8 vuotta. Eihän tuo ole kuin kasvatutksesta kiinni. Ei kaiken tarvi olla poliisin työtä. Oman kullannupun mopon ääni muuttuu = Mopo pois. Tulee kotiin mopolla ilman kypärää = Mopo pois. Nähdään kaupungilla ajamassa missä sattuu = mopo pois. Isi käy testaamassa ja mopo kulkee 85 = mopo pois. Ja saa sitä kasvatustyötä tehdä jo ennakkoon niin ei ole niin vaikeaa kun se nuori on kaikkein vaikeimmillaan juuri mopo-iässä.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.2.2006 13:49

Jotenkin profiloin Majavan tähän samaan kastiin noiden eri toimikuntien jäsenten kanssa eli "kun ei ollu mullakaan, niin ei tartte olla muillakaan".
Ja jos anarkiaan mennään niin taatana kaikki hiilivetypohjaisilla toimivat kulkuneuvot pitäisi lailla kieltää taajamerkkien sisäpuolella, taanana, sanon minä....

Edit: niin, eipä tainnut olla kerta eikä yksikään kun tapahtui aikanaan kotona:
Isä: - Mitkäs jälet tuolla tienristillä on ?
Minä ja velipoika: -Hä?
Isä: No niin, ja ne avaimet tänne.....

No tuon vuoksi minusta tulikin niin suvaitsematon.......

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 14.2.2006 14:19

15-vuotta on ihan sopiva ikäraja mopoille.

mopo tulisi kuitenkin katsastaa vaikka kerran vuodessa jolloin ne pysyisi kunnossa.

oma mopo (suzuki pv) kulki 55km/h vakiovälityksillä eikä siinä mitään viriviriä ollut.
kyllä sitä tuli "viritettyä" isommalla eturattaalla mutta meno hyytyi aivan liikaa -> takaisin vakioksi :)

oma mopo ei pitänyt kovaa ääntä, ei mennyt "liian" kovaa ja oli muutenkin mukava.

muutenkin kun ikää tuli 15v ei tarvinut porukoita pyytää viemään mihinkään muualle paitsi salybandy treeneihin / lanittamaan kavereiden kanssa. kaikki muu meni kivasti mopolla :)

liikennekäyttäytymisestä 90% tulee omilta vanhemmilta. 10% johtuu itsestä. Vaikka joillekkin elämä loppuu kehä ykköselle (mukaan lukien minä. ei sielä etelässä mitään järkevää elämää ole nähty ;) niin silti pliis :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 14.2.2006 15:06

Laskis vaan ne nopeudet alemmas, ni pääsis paskakorollallaki ohi heittämällä. Mitä siitä jos jää kiinni ja menettää kortin, eihän sitä kortilla ajeta, ainakaan mitään sen kummosempia seuraamuksia ei näytä siitäkään tulevan. Luin lehdestä tossa pari päivää sitte että joku tyyppi oli jäänny kiinni 12:sta kerran kortitta-ajosta.
:D
Lainaus netistä:
"Ajokortitta ajosta kiinni 12:nnen kerran
Poliisin vanha tuttu ajokortiton mies tuli keskiviikkona kello 12.40 poliisia vastaan pakettiautolla Kalannissa Jokisivuntiellä. Auto on poistettu rekisteristä v. 2002. Mies on kärynnyt kortitta ajosta 12 kertaa. Tällä kertaa hän oli liikkeellä selvin päin."

JPeltsi
-
Viestit: 839
Liittynyt: 18.6.2004 17:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja JPeltsi » 14.2.2006 17:54

Joo, katsastus olisi kyllä asiaa mopoille. Noh, mullahan toisaalta oli katsastettava mopo, eli kevyt nelipyörä. Ei siinä muuten mitään mutta katsastusasemalla ei ollu hajuakaan kuinka se pitäisi katsastaa. Joten mitäköhän kaikkien mopojen katsastamispakosta oikeasti tulisi...

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 14.2.2006 18:30

Mopojen vuosikatsastusvaatimus olisi taas suoraa vittuilua harvaanasuttujen seutujen ihmisille, esim. entisellä kotipaikkakunnallani n. 50km lähimmälle katsastusasemalle. Hinkutappa sinne vakiokuntoisella mopolla sitte... :P

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 15.2.2006 9:35

Ai mitä tulisi katsastuksesta? No vaikka jotain samaa kun kultaisella 80-luvulla kylän ikäloppu Sheriffi ratsaa koulun pihassa mopoja...
- Poika poika, mikäs vehe tää, eihän tässä toimi etujarru ollenkaan
(Puristaa rystyset valkeena kytkintä ja rynkyttää Raisua ees taas)
- ööööö, Ei kait sen kytkimestä pitäs jarruttaa, kokeilepas sitä toista kahvaa......
-........... jaa.......................

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 15.2.2006 10:01

Mitä siitä jos jää kiinni ja menettää kortin, eihän sitä kortilla ajeta, ainakaan mitään sen kummosempia seuraamuksia ei näytä siitäkään tulevan.

No jos ei muuta niin kyllä se ainakin kukkaron päälle alkaa käymään. Meinaa tosin välillä tuo kortinkin kanssa ajo käymään kalliiksi.

*TEME*
-
Viestit: 23
Liittynyt: 28.12.2004 23:52

ViestiKirjoittaja *TEME* » 15.2.2006 13:45

No on se kortin menettäminen joillekkin kova paikka. Meinaan et ku olen töissä autoliikessä ja jos sattuis kortin menettää se tietäis kenkää.

Ja mitä noihin mopojen katsastukseen tulee. Olishan se ihan ok, mutta esim "uusien" scootterien virättäminen on ihan liian helppoa. Ottaa kuristimet pois variattorista ja pakoputkesta niin sit liikkuu 80-90km/h. Ja eiku prikka takas varreen niin ei mene edes 45km/h. (aikaa kuluu kuristamiseen enintääm 10min)

iikka.k
-
Viestit: 1395
Liittynyt: 23.7.2003 16:02

ViestiKirjoittaja iikka.k » 15.2.2006 15:34

Takaisin aiheeseen, jossa kuitenkin toistan itseäni.
Näyttäkäää sellainen uutinen missä oikeasti puhutaan maantiellä sijaitsevien 80-lätkien muuttamisesta 70-lätkiksi? Siis tuo on ihan normaali nopeusrajoitus sillä ko. tiellä eikä mikään yleisrajoitus.

_Yleisrajoitus:_ on edelleenkin tämä taajama/ei taajama, eli 50/80 km/h rajoitukset tällä hetkellä, ja tuosta on puhe että muutetaan muotoon 50/70 km/h, kuitenkin nuo ei taajama kyltit ovat aina lähellä kyliä eikä maanteiden varsilla.

Summa summarum, meillä pidetään maantienopeudet nykyisellään ja harkitaan moottoriteiden nopeusrajoituksen nostamista 130 km/h:n. Mitä te siis oikeasti itkette?

Toki esim. teiden kunnosta voi itkeä, mutta sen takia tätä topiccia ei avattu, vaan lähinnä luetun ymmärtämisen ymmärtämättömyydestä?

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 15.2.2006 15:51

_Yleisrajoitus:_ on edelleenkin tämä taajama/ei taajama, eli 50/80 km/h rajoitukset tällä hetkellä, ja tuosta on puhe että muutetaan muotoon 50/70 km/h, kuitenkin nuo ei taajama kyltit ovat aina lähellä kyliä eikä maanteiden varsilla.

Minäkin olen ihmetellyt tätä itkun määrää, minkä tuo uutinen on saanut aikaan.
Onhan se toisaalta ikävä, että jossain lasketaan nopeusrajoituksia, mutta jotku näyttää luulevan, ettei tuon muutoksen jälkeen suomessa saisi enää missään ajaa yli 70km/h:ssa.
Polttoaineen kulutus lisääntyy, vaihteistot hajoaa yms..

Hei HALOO!!
Niitä yleisrajoituksen alaisia tiekilometrejä on todella vähän.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 15.2.2006 15:59

Luetun jymmärtäminen suht kunnossa, mutta paranoija lääkitys ei. Kotipuolessa on paljon maanteitä joissa ei ole tuota 80-lätkää > potentiaalisia sakkorysiä. Toinen asia sitten suoraan tästä tieluokituksesta. Olen, taas, niin skeptinen että pidän hyvin tod. näk. että kun muuta vuosi olisi tuota 70-perusrajoitusta niin 80-kylttejä keräiltäisiin vaivihkaa pois maanteiden varsilta. Olisiko sitten 70-turvallinen noille teille, ehkä, mutta suurinta mielen kuohuntaa tässä varmaan nostattaa tämä yleinen suuntaus jossa ihmisiä suojataan vain heidän tekemisiään suitsimalla, ei olosuhteuteita ylläpitämällä, parantaminen olisikin jo liikaa odotettu.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 16.2.2006 9:53

Ainakin aamulehden uutisoinnista voi päätellä että YLEINEN rajoitus laskisi.

Lapin-matkaan yli tunti lisää Uudistuksen jälkeen Tampereelta lähtijä saa varata matkaansa entistä pitemmän ajan, ellei sitten ole menossa Helsinkiin.
Lapin-reissuun kuluu hyvinkin toista tuntia enemmän. Rovaniemelle ehtii kahdeksankympin keskinopeudella nyt runsaassa työpäivässä, kahdeksassa ja puolessa tunnissa. Jos auton mittari pysyy seitsemässäkympissä, matka-aika venyy neljännestä vaille kymmeneen tuntiin. Lyhyemmillä reiteillä ero kutistuu. Jyväskylään menijä joutuu varaamaan vartin nykyistä enemmän aikaa. Tampereelta Helsinkiin
7 minuuttia nopeammin Vaikka moottoriteillä pääsisi ajelemaan nykyistä kovempaa, eivät matka-ajat lyhenisi kovin paljon. Moottoritien pätkiä kun on Suomessa vielä vähänlaisesti. Esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin ajava säästäisi seitsemän minuuttia.


Yleisesti uutisointi on aika epätarkkaa, välillä puhutaan YLEISrajoituksesta ja välillä YLEISESTÄrajoituksesta. Yleisen nopeusrajoituksen voi ymmärtää niin, että se koskisi laajempaakin muutosta. Antero on aivan oikeassa juurikin tuon 70 ujuttamisen suhteen yhä useammille teille.

Toinen asia mikä menee porukoilta ohi on moottoriteiden valvontakamerat, joihin on kaavailtu aika pieniä puuttumiskynnyksiä, eli reaalinopeudet laskee ja rahastus lisääntyy.

Defeat: onko sinulla mitään faktatietoa yleisrajoitetuista tiekilometrien määrästä?
Viimeksi muokannut Pora, 16.2.2006 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.2.2006 10:13

Aamulla ylen haastattelussa liikenneministerimme vahvisti sen kuuluvan tuohon uuteen liikenneturvallisuusohjelmaehdotukseen, ja näitä yleisrajoituksia tarkastetaan taas keväällä. Kommentti vastaan oli juuri "Eihän näitä yleisrajoituksellisa teitä ole kuin murto-osa, ei tässä olla kaikkia 80 rajoituksia laskemassa 70 km/h rajoituksiksi". Muutenkin tämä liikenneministerimme vaikutti aika kömpelöltä asian tiimoilta, juuri ei juuta eikä jaata sanonut. Promillerajaan otti kyllä kantaa. Tulevaisuudessa suomessa on varmasti puolet tiestöstä 70 km/h, veikkaan minä.

EDIT: videolinkki tässä:

http://www.yle.fi/yle24/videosali/index ... 0&t=1&q=10

No löysin vielä karttojakin:

http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/8018.PDF
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/9159.PDF

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 16.2.2006 16:09

Jos kerran muutos koskee vain muutamaa hiekkatiekilometriä, niin miksi ihmeessä se pitää tehdä? Onko kukaan kuollut sen takia, että nopeus on noilla teillä 80 eikä 70? Ja vaikuttaisiko ko. muutos mitään.

Vähemmän on keskusteltu siitä moottoriteiden kameravalvonnasta. Onko siinä mitään järkeä?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.2.2006 19:49

Onko yleensä keskusteltu kameroiden järkevyydestä? Saadaanko kameroilla kuriin kenties rattijuopot, huumehörhöt, epäkuntoinen kalusto pois tienpäältä jne. Sakkojen määrä sillä kyllä saadaan kohoamaan ja sehän se noiden helvetin peltipoliisien tarkoitus perimmiltään onkin. Sitä vaan ei kukaan kameroista tms. päättävä elin uskalla ääneen sanoa. Tolpilla ei ole mitään tekemistä oikean liikenneturvallisuuden kanssa! Ajatellaan vaikka että ei olisi enää oikeata poliisia tien päällä tutkaamassa vaan pelkästään peltiheikit räpsimässä kuvia. No, navi huutaa ennen tolppaa jokaisella hyeenan lailla ja siten välttää jäämästä kiinni. Tolppa ohi ja cruise takas asetukseen. Hilaisena iltana ei tarvi edes hidastaa vaan vetää 150 lasissa vastakkaiselta kaistalta ohi tolpan.

Anteron kanssa täysin samaa mieltä että jos nyt kaavailtu 70 km/h rajoitus menee läpi tieosuuksille jossa ei ole erikseen merkillä kerrottua maksiminopeutta, niin muutaman vuoden sisällä tää hieno keksintö tulee poistamaan ne loputkin 80 km/h alaiset tiet pois "liikenneturvallisuuden" nimissä.

Suomalainen on kuiten niin perkeleen LAMMAS ettei kukaan nimekäs henkilö/taho ei uskalla äännähtää asiasta vaan jotkut purnaa asiasta hetken, viherpiipertäjät tietenkin skoolaa vesilasillisella asialle ja mistään mitään tietämättömät mammat ovat erittäin tyytyväisiä uudelle laille edistää "liikenneturvallisuutta" ja valtion holhousta kansalaisiaan kohtaan. Ovathan nyt tämän uuden asetuksen myötä heidän rakkaat piltit turvassa julmilta sediltä tieosuuksilla joilla on yksittäinen savu 10 km välimatkoin!

Seuraavana varmastikin tämä hieno turvallisuuskomitea alkaakin miettiä miten sakotus saataisiin turvallisuuden nimissä vieläkin tehokkaammaksi käyttäen kaikkiin autoihin pakollisena asennettavaa kohteen sijannin lähettävää gps:ää. 1 km yli sallitun ja naps., tiketti lähti postiin. Toinen puistattava ajatus on tutkielma pakollisesta alkolukosta johon pitäisi vihellellä tietyin väliajoin.

Tuskin tässä turvallisuus tutkielmassa kukaan on tullut miettineeksi miksi onnettomuuksia tapahtuu. Johtuuko ne niistä 15 km/h ylinopeuksista metsätaipaleilla vai kenties teiden huonosta kunnosta? Toki keväiset ja kesäiset suistumisonnettomuudet ja niiden syyt ymmärtää tyhmempikin, mutta kysyn vaan montako niistä on automaattivalvonta estänyt? Jyväskylän yläpuolella nelostiellä ei varmasti olisi tehty tähän päivään mennessäkään tien kunnon eteen yhtään mitään ilman tapahtunutta onnettomuutta. Samainen 7-tien vasta tapahtunut onnettomuus olisi todennäköisesti vältetty eristämällä ohituskaistallisella tiellä kaistat toisistaan. Samoin lepikoiden raivaaminen teiden varsilta EI VOI OLLA niin kallista että sitä ei saada tehtyä. Hirviaitaus on lähestulkoon tuntematon käsiten motarien ulkopuolella. Ottaisivat tässä perkeleen komiteassa mallia ruotsista jossa nämä asiat ovat melkosta hyvällä mallilla. Mutta ei. Alennetaan vain rajoituksia, sekä lisätään kameroita rahastamaan. Ainakin täällä ihmetyttää mihin ne kaikki veroeurot menee nykyään kun jokapaikassa säästetään ja silti raha ei riitä mihinkään... Onko tässä käynyt pilkkuvirhe tms. valtion taloudesta päättävillä euron kanssa?

Edit paikka...

Perkele että helpotti...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 16.2.2006 21:20

Vähän aikaa sitten Hesarissa oli juttu näistä uusista kamera-autoista ja siinä paikallinen poliisi kommentoi miten tavoitteena on että joka kolmas (muistaakseni noin moni..) autoilija saa sakon. Siis tavoite on että saa jakaa enemmän sakkoja kuin ennen! Ja nyt sitten Kalevasta bongasin seuraavan jutun:

Kaleva kirjoitti:Poliisilla uusi liikennevalvonta-auto

Rovaniemen kaduilla valvoo tällä viikolla liikennettä Lapin läänin poliisilaitosten yhteiskäyttössä oleva uusi liikennevalvonta-auto. Autossa on ylinopeuksiin reagoiva kamera- ja tietoliikennelaitteisto. Poliisi käyttää autoa erityisesti vilkkaiden katujen, vaarallisten risteysten ja esimerkiksi koulujen lähikatujen valvontaan.

Poliisin mukaan autoa ei erota muusta liikenteestä. Liikennerikkomukseen syyllistynyt autoilija ei huomaa jääneensä kiinni, ennen kuin postiluukusta tipahtaa kutsu saapua poliisilaitokselle kuittaamaan sakkolappu tai vakavammissa tapauksissa tulee määräys saapua poliisikuulusteluun.

Reipas ylinopeus kaupunkialueella johtaa poliisin määräämään ajokieltoon, minkä pituus on vähintään yksi kuukausi.

Eli ajat ylinopeutta vaikkapa huomaamattasi ja saat tietää siitä joskus muutaman viikon tai kuukauden kuluttua sakon muodossa? Ei tuolla tavalla ainakaan liikennekäyttäytymistä muuteta kun rangaistus virheestä tulee sitten joskus kun kuljettaja on jo unohtanut tehneensä mitään... Alkaa paistamaan näistä poliisien toimista jo aivan liian selvästi se että sakkojen maksimaalinen kerääminen on LP:n ainoa tavoite, liikenneturvallisuus on toissijainen asia.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 17.2.2006 9:10

Noista teistön määristä vielä:

Tuossa HelaKammon linkissä http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/9159.PDF näkyy että näitä 100km/h teitä ja muuttuvarajoitteisiä on yhteensä 2340km. 70km/h nykyisiä teitä on 270km

Myös autoalan tiedotuskeskuksen julkaisussa on maininta, että yleisiä teitä on 78168km, moottoriteitä 653km, moottoriliikenneteitä 141km, voitaisiinko siitä päätellä hieman todellisempiä arvioita http://lyhytlinkki.net/?oatoz7wu

78168-2340-653-141-270=74764km Mitä noille tapahtuu? Toki tuossa määrässä on kaikenlaista, mutta onko noita yleisrajoitteisiä teitä kuitenkaan niin vähää kuin annetaan ymmärtää?

Edit: Eli niitä on sitten hieman yli 60%
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/8140.PDF taulukko 21.

whomever
-
Viestit: 12
Liittynyt: 10.11.2003 19:17

ViestiKirjoittaja whomever » 23.2.2006 14:29

Nopeusrajoituksen laskemisesta:
http://www.tiet.fi/tanskanmalli.htm

Ikärajamuutoksista mopoille/moottoripyörille:
http://www.tiet.fi/avoinkirje.htm

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 4.3.2006 12:13

Ainakin MTV3:n tekstiteeveessä uutisoitiin tänään, että nopeusrajoituksiin ei puututtaisi. Olis kyllä pirun hyvä asia, kun itsekin noita teitä joihin tulis tuo 70 ajelen todella paljon.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 4.3.2006 17:04

Ei mua ainakaan yhtään haittaisi vaikka yleisrajoitus tippuiskin, mun päivittäiseen 120 km ajoon mahtuu noin 400m yleisrajoitusta. Eikä kovin montaa paikkaa lähialueelta tule mieleen missä ei kylttejä olisi, toki joitain mutkaisia hiekkateitä on muta ei semmoista missä normaali ihminen ajais omasta halustaan yli 60km/h nopeuksia.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 4.3.2006 17:10

niin se riippuu niin paljon siitä missä asuu. En itsekään ajele päivittäin noita teitä joissa rajoitukset tippuisivat, mutta varsinkin kotipaikkakunnalla noita alueita on paljon. Täältä (Tampere) kun lähtee ajelemaan sinnepäin, niin reippaasti yli puolet on tuota aluetta jonne tuo 70 tulis. Kyllähän siihenkin tottuis, mutta parempi, etteivät puutu noihin rajoituksiin.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 5.3.2006 3:35

Nopeusrajoituksiin ei missään nimessä SAA puuttua ainakaan niin, että niitä alennetaan. Nostaa vois paikka paikoin ihan hyvin noita rajoituksia.

miketti
-
Viestit: 190
Liittynyt: 25.11.2004 22:27

ViestiKirjoittaja miketti » 5.3.2006 11:36

Eiks ne nyt meinaa nostaa motarin rajoitusta 130 km/h ja 80 alueet pysyvät entisellään, jostain luin näin...

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 5.3.2006 11:54

ei ne mitään ole enää nostamasssa tai laskemassa. wanha

miketti
-
Viestit: 190
Liittynyt: 25.11.2004 22:27

ViestiKirjoittaja miketti » 5.3.2006 12:10

ok

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 5.3.2006 18:09

Vitut nopeusrajoituksesta mutta jos ei pyörällä saa enää ilman kypärää ajaa ilman sakkoja niin myyn oman kenttävihreän kiekkokamelini.

On kyllä upea näky varmasti.. linkkupysäkillä tinanappien Mondeo vilkut päällä ja polkupyörä edessä. Entäs jos ei suostu pysähtymään? Kiilataanko vai heitetäänkö piikkimattoa eteen? Ajokortti ja rekisteriote, kitosss.

Ja tämän jälkeen otetaan valtiolle rahoja pahaa aavistamattomilta jalankulkijoilta iltahämärissä joilla ei ole heijastinta. Päiväsakkoa vaan.

Tämä nykyinen liikenneministeri on kyllä sen sortin järjenjättiläinen että alta pois.

majava
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.12.2005 11:22

ViestiKirjoittaja majava » 5.3.2006 18:24

^Mutta on se toisaalta aika suolaista kirjoittaa sääntöjä mitä ei valvota mitenkään. Eikös toi pollupyöräkypäräjuttu mene jotenkuten niin, että pyöräillessä on pakko käyttää kypärää, mutta sen käyttämättömyydestä ei rankaista. Ihan sama kuin puhaltais sukkaan...Vähän sama ton heijastimen kanssa.
Anterolle: oli mulla penskana mopo, totta kai. Toi edellinen oli vain hetkellinen mielenilmaisu. Kaikki missä on moottori ja pärisee on asiallista!!!

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 5.3.2006 18:51

^Kyllä tällä hetkellä, mutta tarkoitus on että siitä tulisi rangaistavaa.

Mahtaa tinanapit hyppiä riemusta. Taas lisää joutavanpäivästä hommaa ja jää muut vähäpätöisemmät kriminaalit kuten murhamiehet, huumediilerit ja huijarit vaille huomiota.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 6.3.2006 15:37

Ja nyt jää tämänkin palstan kommentoijilta huomaamatta, että nyt sitten ajetaan jotain epämääräistä pistejärjestelmää, jossa useista PIKKUvirheistä menettää ajokortin. Tuo jää sopivasti tuon pyöräilykypäräasian varjoon.

Tälläkertaa rajoituksia ei muutettu, mutta asia taas tulee esille vuodenpäästä. Se on kuin kansanäänestys:Äänestetään niinkauan, että tulos miellyttää virkamiehiä.

nokian neule
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja nokian neule » 6.3.2006 15:54

Bel STI.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 7.3.2006 1:09

Kieltämättä STI alkaa tuntua yhä paremmalta ja paremmalta vaihtoehdolta...

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 7.3.2006 11:36

Eikö kukaan virkamies ole vielä hoksannut vaatia nastallisia talvikenkiä pakollisiksi talviaikaan? Niilläkin säästyisi vuosittain useita vakavia loukkaantumisia (kalliita hoitaa, koska laitoshoitoa käytännössä vanhuksen loppuelämä) sekä kuolemantapauksia, kun ei liukasteltaisi huonosti hiekotetuilla jalkakäytävillä. Eikö kevytliikenne kuulu myöskin liikenneministeriön toimialaan?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 7.3.2006 12:11

Tuli tuo pistejärjestelmäkin huomattua mutta typeryydessään tuo pyöräilykypäräjuttu menee kaiken edelle. Jos laki menee läpi niin on yhtä tyhjän kanssa kuin tuo handsfree-laki. Helpompi on tietysti valvoa pyöräntien varressa että onko pyöräilijöillä kypärää mutta missä on mielekkyys? Sakotettavia on sitten jonoksi asti. Laki jota 20% kunnioittaa niin onko se viisas laki?

Ei pistejärjestelmässä mitään vikaa ole jos se vaan suunniteltaisiin kunnolla. Mitä ei tule tapahtumaan. Eli kolmesta parkkisakosta kortti hyllylle. Näinhän se toimisi.

Mies liikenneministeriksi!! Mahdollisuudet järjettömiin laki-ideoihin puolittuisivat.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.3.2006 12:49

Parkkisakko ei ole mitenkään henkilökohtainen, eikä siitä voida täten laskea pisteitä, kyse on pysäköintivirhemaksusta.

Ihmetyttää tämä suomen menettely kaikissa asioissa, porkkanan sijasta aina keppiä, kuten biopolttoaineissa uhtaan pakolla. Lisäksi pakko NOSTAISI polttoaineen hintaa, sen sijaan että biopolttoaineiden käyttö muiden maiden tapaan ajettaisi antamalla huojennuksia käyttö- tai polttoainekuluihin.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.3.2006 15:01

Donitsi: Pitäis siltäkin mieheltä saada tarkistettua edes se, että sillä on munaa... Ei siis mitään pallitonta viherpiipertäjää jolla on pelkästään parta.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 7.3.2006 20:31

^No juu. Osmo Soininvaara tekisi autoista laittomia ja pakottaisi kaikki ajamaan polkupyörillä ja pukeutumaan vihreisiin maihareihin ja vanhaan pipoon:)

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 7.3.2006 21:33

"Kyllä laimeammallakin oluella voi tulla humalaan, täytyy vain juoda enemmän" - O. Soininvaaran maailmanluokan letkautus takavuosilta. Taitaa olla hyssälöiden, huovisten ja karpeloiden kanssa sukulaissieluja tai jotain..


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa