Octavia -99 TDI mystinen vika...2006 selvisi,taas vaivaa.
Valvoja: ffp jäsenet
Octavia -99 TDI mystinen vika...2006 selvisi,taas vaivaa.
Pienitehoisin TDI siis.Oire: tyhjäkäynnillä rullatessa vaikkapa risteykseen kytkin pohjassa kierrokset hyppii/vaeltaa.HETI kun liike pysähtyy käynti tasoittuu normaaliksi tyhjäkäynniksi.Laakkonen JKL ei löytäny mitään vikakoodia/osannu sanoa mitään.Laskuttaa kylläkin 100 eur.Keskisuomalainen pienehkö diesel/sähkökorjaamo löysi vikakoodin heti:polttonesteen lämpötila-anturi vika.Näytti normaalilämpöselle koneelle lämpösessä hallissa -11 C polttoaineen lämmöksi.Korjausehdotus:SYÖTTÖPUMPPU vaihdettava koska anturi sijaitsee siinä.Täällähän ollu aimmin juttua tyhjäkäynnin syötön kalibroinnista mm. Skodan osalta.Oireet täsmäs tähän ongelmaan.Onko eri ohjelmat tyhjäkäynnille auton liikkuessa ja ollessa paikalla? Onko kokemusta tuosta anturista syöttöpumpussa tai noista kalibroinneista.Tammerdiesel ei osannu sanoa yhtään mitään esim anturista...Mikähän mättää,ajoahan tuo ei valtavasti haittaa mutta kuitenkin...Kiitos !
Viimeksi muokannut erajorma, 9.6.2010 20:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LT-anturin voi vaihtaa itsekin, sijaitsee päällimmäisen kannen alla. Anturi maksaa noin 20 euroa irrallisena. Ainakin kunnollisissa dieselkorjaamoissa sitä myydään. Anturin vaihtaminen ei korjaa tuota pientä ongelmaa, mutta vaikuttaa hivenen syöttöjä nostavasti.
Kierrosten heijaaminen saattaa korjaantua syöttömäärän kalibroinnilla eli IQ-arvoa muutetaan vähän suuremmaksi. -98 ja -99 vuotisissa tietyissä ECUissa tuota ongelmaa esiintyy. ECUn vaihto on sitten varmempi lääkitys, samalla voi vaihtaa VNT-ahtimen ja siihen sopivan ECUn. ;)
Kierrosten heijaaminen saattaa korjaantua syöttömäärän kalibroinnilla eli IQ-arvoa muutetaan vähän suuremmaksi. -98 ja -99 vuotisissa tietyissä ECUissa tuota ongelmaa esiintyy. ECUn vaihto on sitten varmempi lääkitys, samalla voi vaihtaa VNT-ahtimen ja siihen sopivan ECUn. ;)
oliskohan tää vaiva kyseessä.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... kytt%E4%E4
erajormalla taitaa olla samat vaivat, ko meikän golperossa:)
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... kytt%E4%E4
erajormalla taitaa olla samat vaivat, ko meikän golperossa:)
RATKAISU
No niin saatiin Skoda kuntoon.Autotarvike Jkl:ään soitto.Siellä on Kolehmainen joka on erikoistunut uusien TDI-koneiden käyntihäiriöihin.Kaveri lähti kyytiin kaapelin ja "säätötietokoneen" kanssa.Sääti arvot kohdalle.Kysyi uskotko että vika oli siinä ja sääti takaisin väärät arvot.Ja taas temppuili vanhaan malliin.Näytettiin tämänkin foorumin keskusteluissa annettuja ohjeita ja säätöarvoja.Käypiä oli hänenkin mielestä.Kuulemma aika yleisiä nämä häiriöt,ihme kun Laakkonen ei osannu tehdä mitään...35 eur velotti ja toimii.
OT-
Merkkipuolella ei tunnu olevan muu hanskassa kuin laskutus. Omasta kulkineestakin selvisi nyt kesälomalla talvella yllättäen alkanut helvetillinen öljynkulutus. Talvella tehtiin eräässä pk-seudun isossa vw-liikkeessä 195 tkm huolto (tähänhän ei kuulu muita vaihdettavia kuin öljy, filtteri sekä sisäilmasuodatin), sekä loput rahastuksesta pitäisi olla tarkastuksia. Hommassa meni kaikki vituilleen. Sisäilmasuodattimen vaihdon yhteydessä nuori pitkätukka asentaja sai sullottua lehtiä puhaltimen moottorille (suodattimen kaukalon takana moottoritilassa on "lokero" johon kertyy moskaa. Paikkaa en ollut huomannut itsekkään aikaisemmin). No, homman diagnosoituani ja korjattuani, (hanskalokeron, puhaltimen moottorin irroitus ja kanavan puhdistus sekä kasaus) huomasin äkillisesti alkaneen järjettömän öljynkulutuksen. Soppaa meni kaikkiaan 2 litraa vajaan 4 tkm kilsan aikana. Laskulla luki shell helix ultra 5w-40 - epäilin kuitenkin öljyiksi laitetun long-lefa roskaa. En epäillyt asian olleen mahdottomuus kyseiselle asentajalle, koska hommassa meni paljon muutakin "hieman" kätöseen. Epäillys väärästä öljystä lähti siitä, että seinäjoelle tehdyssä 180 tkm huollossa oli myöskin laskun mukaan käytetty samaista öljyä, jota ei ollut kuitenkaan kulunut yhtään tähän huoltoon mennessä. Epäilin kuitenkin myös rikkonaista ahdinta (josta tuli kirjoiteltua myös täälläkin) mm. savutuksesta johtuen, sekä hienoisesta vedon puutumisesta. Nyt lomalla kuiten päätin kokeilla samaa öljyä mitä oli laskunkin mukaan käytety - erotuksella että vaihdon suoritin itse. Nyt ajetun n. 1500 km matkalla ei ole yllättäen soppaa enää kulunutkaan, ja nokeaminenkin on asettunut jälleen "normaaliksi". "huollossa" meni muutakin kätöseen, esim pohjamuovin kiinnitys oli haasteellinen tehtävä, osa kiinnikkeistä puuttui ja osa pulteista oli väännetty väärille kierteille. Myöskin sisälokasuojan etureunan ja etummaisen pohjamuovin kiinnikkeitä oli huollon yhteydessä mystisesti hävinnyt sekä särkynyt, öljyä valutettu vähän joka paikkaan suodattimen vaihdon yhteydessä, huollon tarkastuksista nyt sen enempää puhumattakaan...
-OT
Merkkipuolella ei tunnu olevan muu hanskassa kuin laskutus. Omasta kulkineestakin selvisi nyt kesälomalla talvella yllättäen alkanut helvetillinen öljynkulutus. Talvella tehtiin eräässä pk-seudun isossa vw-liikkeessä 195 tkm huolto (tähänhän ei kuulu muita vaihdettavia kuin öljy, filtteri sekä sisäilmasuodatin), sekä loput rahastuksesta pitäisi olla tarkastuksia. Hommassa meni kaikki vituilleen. Sisäilmasuodattimen vaihdon yhteydessä nuori pitkätukka asentaja sai sullottua lehtiä puhaltimen moottorille (suodattimen kaukalon takana moottoritilassa on "lokero" johon kertyy moskaa. Paikkaa en ollut huomannut itsekkään aikaisemmin). No, homman diagnosoituani ja korjattuani, (hanskalokeron, puhaltimen moottorin irroitus ja kanavan puhdistus sekä kasaus) huomasin äkillisesti alkaneen järjettömän öljynkulutuksen. Soppaa meni kaikkiaan 2 litraa vajaan 4 tkm kilsan aikana. Laskulla luki shell helix ultra 5w-40 - epäilin kuitenkin öljyiksi laitetun long-lefa roskaa. En epäillyt asian olleen mahdottomuus kyseiselle asentajalle, koska hommassa meni paljon muutakin "hieman" kätöseen. Epäillys väärästä öljystä lähti siitä, että seinäjoelle tehdyssä 180 tkm huollossa oli myöskin laskun mukaan käytetty samaista öljyä, jota ei ollut kuitenkaan kulunut yhtään tähän huoltoon mennessä. Epäilin kuitenkin myös rikkonaista ahdinta (josta tuli kirjoiteltua myös täälläkin) mm. savutuksesta johtuen, sekä hienoisesta vedon puutumisesta. Nyt lomalla kuiten päätin kokeilla samaa öljyä mitä oli laskunkin mukaan käytety - erotuksella että vaihdon suoritin itse. Nyt ajetun n. 1500 km matkalla ei ole yllättäen soppaa enää kulunutkaan, ja nokeaminenkin on asettunut jälleen "normaaliksi". "huollossa" meni muutakin kätöseen, esim pohjamuovin kiinnitys oli haasteellinen tehtävä, osa kiinnikkeistä puuttui ja osa pulteista oli väännetty väärille kierteille. Myöskin sisälokasuojan etureunan ja etummaisen pohjamuovin kiinnikkeitä oli huollon yhteydessä mystisesti hävinnyt sekä särkynyt, öljyä valutettu vähän joka paikkaan suodattimen vaihdon yhteydessä, huollon tarkastuksista nyt sen enempää puhumattakaan...
-OT
Nostetaan vanha aihe esille.Sama Octavia edelleen kaverilla.2006 säädettiin siis tuo IQ arvo Jkl Autotarvikkeella.Silloin jäi puhe että jos oire uusii on keksittävä jotain muuta.Pitkään se olikin poissa.Nyt jälleen rynkyttää rullatessa tyhjäkäynnilä esim. risteykseen.Paikalla ollessa käy nätisti,ajossa pelaa täysin jne.Aika rajua on jo tuo kierrosten heittely.Tossa joku kommentoi noista -98/-99 ecuista.Purkaamolla näyttäs olevan 300 e tienoilla.Mistähän nyt kannattais jatkaa? Pitäskö vag-com:lla vielä tutkia?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa