Autokorjaamoiden toiminta
Valvoja: ffp jäsenet
Autokorjaamoiden toiminta
mistä loppujen lopuksi tietää että mitä autokorjaamo on autolle tehnyt? Mistä pystyy varmaksi tietämään että korjaamo on tehnyt sovitut huollot?!?!
Mistäs moinen epäluulo on syntynyt? Valitsee esim. huoltopaikakseen
hyvämaineisen paikan, jossa kaverit ja muutkin kissankaimankumminkoirat
ovat autojaan huollattaneet ja pyytää huollosta tietenkin kuitin/takuun.
Huollot jotka pintapuolisesti on helppo tarkistaa näkee helposti, että
onko tehty vai ei ja, jos joku konkreettinen vika esim. kytkin luistaa,
niin on aika helppo tunnistaa onko korjattu vai ei... huoh..
hyvämaineisen paikan, jossa kaverit ja muutkin kissankaimankumminkoirat
ovat autojaan huollattaneet ja pyytää huollosta tietenkin kuitin/takuun.
Huollot jotka pintapuolisesti on helppo tarkistaa näkee helposti, että
onko tehty vai ei ja, jos joku konkreettinen vika esim. kytkin luistaa,
niin on aika helppo tunnistaa onko korjattu vai ei... huoh..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jotenkin tuntuu että suurimmaksi osaksi kyse on huhuista, jos kerrotaan että jossain on huollatettu autoa eikä korjaamo ole vaihtanut osia joista on laskuttanut.
Itse korjaan ja huollan työkseni autoja.
Työtäni saa seurata vierestä jos haluaa, ei se haittaa minua - mutta vaikkei seuraakaan niin 100% varma voi olla että laskutetut osat ja öljyt on vaihdettu autoon, ja ovat sitä laatua mitä laskussa lukee.
Joskus unohtuu jotain pois laskusta, mutta se lienee asiakkaan kannalta vain positiivista :)
Itse korjaan ja huollan työkseni autoja.
Työtäni saa seurata vierestä jos haluaa, ei se haittaa minua - mutta vaikkei seuraakaan niin 100% varma voi olla että laskutetut osat ja öljyt on vaihdettu autoon, ja ovat sitä laatua mitä laskussa lukee.
Joskus unohtuu jotain pois laskusta, mutta se lienee asiakkaan kannalta vain positiivista :)
Tuo on tosi 2 piippunen asia. En kyllä usko että missään paikassa laskutetaan osista mitä ei oo vaihdettu. Toki se on vähän ärsyttävää kun asiakas seisoo vieressä. Siinä on ammattitaito koetuksella. Ja tulee helposti tälläsiä tilanteita. Asentaja tekee vaikka kytkinremontin aikaa kuluu 4h ja työstä veloitetaan 5h. mikä on asiakkaan mielipide asiaan? Ei varmasti hyvä.
Joonas: useimmissa paikoissahan laskutetaan autovalmistajan ilmoittamien ohjeaikojen perustella. Menee hommassa sitten 2 tai 8 tuntia, niin tehtaan ohjeaika määrittää laskun määrän. Tämä on asiakkaalle reilua kohtelua, remontin hinta tiedetään etukäteen, eikä tarvitse maksaa kädettömän asentajan ihmettelyä.
Toisaalta käsistään kätevä asentaja pystyy tekemään yhden työpäivän aikana yli 8 tuntia laskutettavaa jos oikein urakalla rupeaa töitä paiskimaan.
Virheet osien laskutuksessa johtunee usein (varsinkin isoissa korjaamoissa) epäselvyyksistä ja väärinkäsityksistä työn johdon ja tekijän välillä. Kokemukseen perustuen väittäisin, että huomattavasti enemmän jää osia laskuttamatta, kuin mitä veloitetaan liikaa.
Toisaalta käsistään kätevä asentaja pystyy tekemään yhden työpäivän aikana yli 8 tuntia laskutettavaa jos oikein urakalla rupeaa töitä paiskimaan.
Virheet osien laskutuksessa johtunee usein (varsinkin isoissa korjaamoissa) epäselvyyksistä ja väärinkäsityksistä työn johdon ja tekijän välillä. Kokemukseen perustuen väittäisin, että huomattavasti enemmän jää osia laskuttamatta, kuin mitä veloitetaan liikaa.
Taitaa kyllä suurimmat kiistanaiheet tulla tapauksissa, joissa korjataan epämääräistä vikaa (oireet eivät suoraan kerro vian aiheuttajaa). Totuus on se, että vian etsiminen vie aikaa ja vaatii kokemusta. Monesti vian etsiminen vaatii kokeilua ja arvailua ja sitten kun se ensin epäilty 2 euron letkunpätkä on kun onkin syyllinen, niin asiakkaasta voi tuntua kohtuuttomalta 8 tunnin työmäärä ja muutama ylimääräinen osa mitä tähän on käytetty.
Valitettavasti vaan työstä on saatava korvaus eikä asentajan aika ole ilmaista. Monissa merkkihuolloissa palkkasysteemitkin taitavat olla sellaisia, ettei oikein joustoa moisiin saa tai asentaja ottaa takkiinsa palkassa. Pienemmät pajat (ja tietyt merkkihuollotkin ;) ) voivat huoltaa autoja hieman joustavammin ja ongelmatapauksessa saattaa auton ympärillä hääriä hetken isokin porukka pohtimassa vikaa vaikka vain yksi laskuttaisikin, jos hänkään kaikista tunneista. Siltikin asiakkaasta saattaa lasku tuntua suurelta vaikka huolto itse asiassa saattaa asiasta ottaa takkiinsa.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin luulenpa, ettei epärehelliset yrittäjät kauaa pärjää tai ainakin tieto huonosta huollosta leviää.
Valitettavasti vaan työstä on saatava korvaus eikä asentajan aika ole ilmaista. Monissa merkkihuolloissa palkkasysteemitkin taitavat olla sellaisia, ettei oikein joustoa moisiin saa tai asentaja ottaa takkiinsa palkassa. Pienemmät pajat (ja tietyt merkkihuollotkin ;) ) voivat huoltaa autoja hieman joustavammin ja ongelmatapauksessa saattaa auton ympärillä hääriä hetken isokin porukka pohtimassa vikaa vaikka vain yksi laskuttaisikin, jos hänkään kaikista tunneista. Siltikin asiakkaasta saattaa lasku tuntua suurelta vaikka huolto itse asiassa saattaa asiasta ottaa takkiinsa.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin luulenpa, ettei epärehelliset yrittäjät kauaa pärjää tai ainakin tieto huonosta huollosta leviää.
No kylä näitä sattuu itselläni ei ollut vaihdettu öljysuodatinta viimekerralla kun auto kävi huollossa tai jos oli niin kummallisesti parissa viikossa oli suodatin likaantunut.
Ja porukoilla taas koetettiin laskuttaa 3h työstä kun he itse olivat tunnin pois huoltopaikasta poissa ja siiinä ajassa oli homma tehty.
Ja porukoilla taas koetettiin laskuttaa 3h työstä kun he itse olivat tunnin pois huoltopaikasta poissa ja siiinä ajassa oli homma tehty.
Ja porukoilla taas koetettiin laskuttaa 3h työstä kun he itse olivat tunnin pois huoltopaikasta poissa ja siiinä ajassa oli homma tehty.
No mutta eikös esim. VW:n huolto laskuta taukoiden perusteella. Eli jos papereissa lukee että huolto kestää sen 3 tuntia niin lasku tulee sen mukaan huolimatta siitä menikö siinä huollossa todellisuudessa aikaa 1 taikka 10 tuntia.
Merkkihuolloissa taitaa kaikilla olla käytössä työn ohjeaikaan perustuva laskutus.
Ei ole ainakaan täälläpäin. Sellanen perushomma ku vetarin vaihto meni puol tuntii yli sen ajan mitä luvattiin ja laskussa oli myös tämä ylitetty aika. VW:n merkkihuolto siis. Töitäänhän tietysti tekevät mutta onhan se tietysti ikävä jos on varautunut tiettyyn summaan ja sitten siihen pamautetaan vielä pikku extra päälle.
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 10.6.2004 21:56
No kylä näitä sattuu itselläni ei ollut vaihdettu öljysuodatinta viimekerralla kun auto kävi huollossa tai jos oli niin kummallisesti parissa viikossa oli suodatin likaantunut.
Tuohon itse asiaan en uskalla kommentoida,mutta hiukan tuohon liittyen...Useaan kertaan olen kuullut,että on valitetty ettei suodatinta ole vaihdettu ja se on aivan likainen.Kerrankin yksi mies henkilö melttosi hallissa kun mielipuolinen ja haukkui kaikki,johtuen siitä ettei hänen öljynsuodatinta ollut vaihdettu.Onneksi työnjohtaja oli rauhallinen kaveri.Hän kysyi vain,että mistä herra niin päättelee ettei sitä ole vaihdettu.Tämä herrasmies karjaisi,että se on aivan kurainen ja likainen.
No,ei siinä mitään he menivät tarkistamaan tilanteen ja työnjohtaja kysyi,että miten olet nähnyt tuon suodattimen,kun se on tuon muovikuoren sisällä oleva vaihdettava pahvipatruuna.Eli suodatin ei näy ulos vaan sen kuori,jota ei vaihdeta.
Ja näitä samanlaisia juttuja kuuluu aina silloin tällöin...
Ja porukoilla taas koetettiin laskuttaa 3h työstä kun he itse olivat tunnin pois huoltopaikasta poissa ja siiinä ajassa oli homma tehty.
tiedän itsekkin monta hommaa,jotka tekee todella paljon nopeammin,mitä niistä oikeasti laskutetaan ja monta jotka ovat taas toisinpäin.Eli homma josta laskutetaan 1/2 h ja siihen meneekin 1 1/2h.Ohjeajat on mitä on ja ei kai meille muuten urakkaa kertyisi:)
Muistan kanssa kun nuorempana piti pakoputkee vaihtaa autoon ja hinta muodostui merkkiliikkeessä vakiotyön osuudesta ja osan hinnasta. MUTTA jos sattuukin käymään niin, että pakoputki ei aukene tarvittavassa ajassa laskusta löytyy sitten lisätyötunnit. Todella reilun kuulosta. Eli aina häviät onnen numero ei voi osua sinun kohdalle. Hommahan meni 15minuutissa(itse seisoin vieressä) ja taisi olla tunnin laskutus. Jiihaa.
Tekis mieli kirjoittaa vaikka mitä mutta, kyllä ne varmasti 99% paikoissa tehdään ne mitä on laskutettukin. Se on huono jos joku yks tai kaks korjaamoa saa aikaan sen, että on tollaset hyvät epäluulot päällänsä. Omasta kokemuksesta vieressä kyttääminen on huono asia.. Ja usein oon sitte asiakkaalta kysyny, että missäs sä oot töis.. :) Jos ei ymmärrä pikkuvinkeillä lähteä kahvion puolelle istumaan.
Kun en mä ainakaan mee vaikka videojen korjaajalle kattomaan ku se tinaa uusia osia sinne videoihin..
Kun en mä ainakaan mee vaikka videojen korjaajalle kattomaan ku se tinaa uusia osia sinne videoihin..
Tuohon itse asiaan en uskalla kommentoida,mutta hiukan tuohon liittyen...Useaan kertaan olen kuullut,että on valitetty ettei suodatinta ole vaihdettu ja se on aivan likainen.Kerrankin yksi mies henkilö melttosi hallissa kun mielipuolinen ja haukkui kaikki,johtuen siitä ettei hänen öljynsuodatinta ollut vaihdettu.Onneksi työnjohtaja oli rauhallinen kaveri.Hän kysyi vain,että mistä herra niin päättelee ettei sitä ole vaihdettu.Tämä herrasmies karjaisi,että se on aivan kurainen ja likainen.
No,ei siinä mitään he menivät tarkistamaan tilanteen ja työnjohtaja kysyi,että miten olet nähnyt tuon suodattimen,kun se on tuon muovikuoren sisällä oleva vaihdettava pahvipatruuna.Eli suodatin ei näy ulos vaan sen kuori,jota ei vaihdeta.
Ja näitä samanlaisia juttuja kuuluu aina silloin tällöin...
Juu voin kyllä ihan varmuudella sanoa tuon nimittäin kun se suodatin tosaankin on siellä muovilirpakkeen alla ja ihmettelin ensiksi sitä että ovatpa saman näköisiä nippareita millä itse viimeksi laitoin sen kiinni. No otin sen pois ja katsoin alle niin ei todellakaan näyttänyt suodatin siltä että olisi vaihdettu.
Quote:
Ja porukoilla taas koetettiin laskuttaa 3h työstä kun he itse olivat tunnin pois huoltopaikasta poissa ja siiinä ajassa oli homma tehty.
tiedän itsekkin monta hommaa,jotka tekee todella paljon nopeammin,mitä niistä oikeasti laskutetaan ja monta jotka ovat taas toisinpäin.Eli homma josta laskutetaan 1/2 h ja siihen meneekin 1 1/2h.Ohjeajat on mitä on ja ei kai meille muuten urakkaa kertyisi:)
Ja sitten vielä tuosta niin kuin sattuikin käymään tuo huolto niin että oli perjantai puolen päivän jälkeen että olikohan huoltomiehellä kiire kotiin tms.
Sepä se. Jos paikan työntekijöillä on ammattiylpeyttä, niin ne tekevät sen mitä lupaavat, eli vaihtavat kaikki laskutetut osat. Ite en ainakaan viitsi jäädä katselemaan työntekoa, jos auton korjattavaksi vien. Toisaalta jos ei huollata autoaan, niin sehän on kaikista varmin tapa tietää, ettei maksa turhasta:)
Ja kuinka moni teistä alkaa esim. hammaslääkärissä tarkistaan, että laittaako se nyt varmasti sellasta paikkaa mistä laskuttaa?? :)
Ja kuinka moni teistä alkaa esim. hammaslääkärissä tarkistaan, että laittaako se nyt varmasti sellasta paikkaa mistä laskuttaa?? :)
Tuossa vieressä seisomisesta...
Katselin tuossa aikanaan, kun yksi asentaja turmeli hydr.venttiilinostimen "sylinterin"
Kannesta vääntäessään venavarren kumeja irti.
Eikä tuo ole suinkaan ainut esimerkki huonosta työstä :(
Se vaan on niin, ettei nykypäivänä tunnu löytyvän edes sitä mattimeikäläisen ammattitaitoa nuista (merkki)korjaamoista, niinpä minä ainakin haluaisin nähdä mitä autolleni tehdään.
Ja tähän sitte sanotaan, että "tee ite jos osaat paremmin".
Niin teenkin, mutta kaikki eivät välttämättä haluaisi tehdä ,vaikka osaisivatkin!
Jos asentaja ei uskalla töitä tehdä, jonku katsellessa, niin ehkä on parempi palata sinne koulun penkille.
Vieressä seisomisella en tarkoita sitä, että häärätään asentajan tiellä töiden haittona.
Katselin tuossa aikanaan, kun yksi asentaja turmeli hydr.venttiilinostimen "sylinterin"
Kannesta vääntäessään venavarren kumeja irti.
Eikä tuo ole suinkaan ainut esimerkki huonosta työstä :(
Se vaan on niin, ettei nykypäivänä tunnu löytyvän edes sitä mattimeikäläisen ammattitaitoa nuista (merkki)korjaamoista, niinpä minä ainakin haluaisin nähdä mitä autolleni tehdään.
Ja tähän sitte sanotaan, että "tee ite jos osaat paremmin".
Niin teenkin, mutta kaikki eivät välttämättä haluaisi tehdä ,vaikka osaisivatkin!
Jos asentaja ei uskalla töitä tehdä, jonku katsellessa, niin ehkä on parempi palata sinne koulun penkille.
Vieressä seisomisella en tarkoita sitä, että häärätään asentajan tiellä töiden haittona.
Ammattitaitoisen korjaajan ei pelkää jos asiakas seuraa vieressä, toisin on jos on epävarma tekemisistään. Eli kannattaa pitää yhtenä korjaamon valintakritterinä tuotakin. Kummasti se nopeuttaakin valmistumista kun katsoo vähän peräään mitä valohoitoa autolle annettaan.
Eniten risoo tuo nykyajan sähkövikojen "korjaaminen" jossa vaihdetaan lähes arpomalla uusia osia toisensa jälkeen ja ASIAKAS maksaa viulut. Eikös korjaamoilla ole vastuuvakuutus työvirheitä varten?
Jos olis osaamista ja viitseliäisyyttä niin usein sähkövikojen korjaus onnituisi ilman osien uusimista kun ottais kolvin kauniiseen käteen. Mutta missä huollossa olette nähneet asentajan korjaavan pelkästään viallista juotosliitosta? Lisäksi osia vaihtamalla itse vian aiheuttaja voi jäädä ennalleen mutta pelkkä seuraus eli hajonnut osa vaihdetaan ja sama vika ilmenee yhä uudestaan..
Eniten risoo tuo nykyajan sähkövikojen "korjaaminen" jossa vaihdetaan lähes arpomalla uusia osia toisensa jälkeen ja ASIAKAS maksaa viulut. Eikös korjaamoilla ole vastuuvakuutus työvirheitä varten?
Jos olis osaamista ja viitseliäisyyttä niin usein sähkövikojen korjaus onnituisi ilman osien uusimista kun ottais kolvin kauniiseen käteen. Mutta missä huollossa olette nähneet asentajan korjaavan pelkästään viallista juotosliitosta? Lisäksi osia vaihtamalla itse vian aiheuttaja voi jäädä ennalleen mutta pelkkä seuraus eli hajonnut osa vaihdetaan ja sama vika ilmenee yhä uudestaan..
Yhden ainoan kerran olen epäillyt et mitäköhän mahdettiin tehdä ja mitä ei. Eräs nimeltä mainitsematon savolainen virityspaja teki Audiin kannen. Kansi piti remontoida samalla. Öljynkulutus ei kuitenkaan muuttunut mihinkään vaikka muu moottori on kunnossa ja mistään ei valuta koneen päälle. Ainoa hyöty tosta **tun kalliista hommasta oli et persdynolla tuntus hönkivän vakiota paremmin. Joskus tekis mieli vilkasta tonne kanteen et mitäköhän on tehty...
Antsa2: Kyllä noitakin joutuu välillä tekemään, siis johtojen korjauksia.. Kun asiakkaalla ei ole maksaa vaikka takaluukun johtosarjaa, kun se on muutamaa johtoa vaille kaikki johdot poikki siitä saranakohdasta.. Mutta kun esimerkiksi volkkarilla on alkuperäisosilla ja työllä 2:den vuoden takuu, jos sinne menee turailemaan jotain kolvilla, tai laittaa putkiliittimiä tms. vastaavaa "halpakorjausta" asiakkaan mieliksi, ja se menee sitten kahden vuoden sisällä rikki, ja asiakas vaatii ilmaista johtosarjaa tilalle!
Yleensä tälläisissa korjauksissa kirjataan työmääräykseen että KORJATTU, ei takuuta.. Koska korjattu osa ei ole uusi alkuperäisosa, vaan vanha korjattu..
Näitä sitten saa selitellä hiilenä olevalle persaukiselle asiakkaalle useammin kuin tarpeeksi..
Yleensä tälläisissa korjauksissa kirjataan työmääräykseen että KORJATTU, ei takuuta.. Koska korjattu osa ei ole uusi alkuperäisosa, vaan vanha korjattu..
Näitä sitten saa selitellä hiilenä olevalle persaukiselle asiakkaalle useammin kuin tarpeeksi..
Well,sattuipa tapaus jossa merkkiliikkeessä suoritetussa huollossa vaihdettiin öljyt ja lisäsivät 2 litraa liikaa öljyä.Omistaja huomasi virheen muutaman viikon kuluttua huollosta öljyä tarkastaessaan,kastui tikku vähän liikaakin.No,ylimääräiset poistettiin liikkeessä,mutta nyt vuotaa jostain öljyä ulos...Harmillista,auto kun on vuosimallia -05.
Kyllähän näitä tarinoita asiakkailta kuulee lähes viikoittain kuinka jollekin tutulle oli tehty sitä ja toiselle jätetty tekemättä tätä. Jotkut kuulemma merkkaavat suodattimia ja säiliön korkkeja, täyttävät nestepinnat maksimiin (esim. pesuneste) ja katsovat veloitetaanko laskulla. Samaa viestiä tulee myös korjaamoilta esim. juuri tuosta asiakkaiden pesunesteen tarkkailusta, joten kait se ei ole ihan tuulesta temmattua juttua. Senhän takia esim automaahantuojat teettävät korjaamotestaustajotta mahdolliset virheet/puutteet asiakaspalvelussa saataisiin korjattua, sekä teknisen puolen tarkkuus vielä paremmaksi nykyisestä.
Yleisesti ottaen kuiten merkkiorganisaatiossa tuntuu hommat olevan paremmin hanskassa verrattuna villeihin ja vapaisiin korjaamoihin - toki molemmista löytyy poikkeuksia niin suuntaan kuin toiseen.
Yleisesti ottaen kuiten merkkiorganisaatiossa tuntuu hommat olevan paremmin hanskassa verrattuna villeihin ja vapaisiin korjaamoihin - toki molemmista löytyy poikkeuksia niin suuntaan kuin toiseen.
Joo, noi on just ärsyttävimpiä noi jotka yrittää kituuttaa kaikesta "joo, mut eiks sitä vois vaik vähän paikata jollain, ku emmä nyt viittis uutta ostaa" tai peltihommissa "no mut hitsatkaa vaikka vähän peltiä päälle, ni eiköhän se sillä" ku iskarin tolppa on enää pienellä metallikielekkeellä irti eikä asiakas tajua et se auto on jo hengenvaarallinen ja vaatisi oikeesti korikorjausammattilaisen.
sisko osti 460 volvon eräästä isosta autoliikkeestä...no laturi sitten pamahti välittömästi. autossa oli jonkinlainen ostoturva ja lupasivat laittaa aivan uuden laturin niin ei jää likalle paha mieli..no tuli mieleen että merkkaampas laturin maalitussilla muutamasta kohtaa...
uuden laturin vaihdon jälken maalitussin merkit sitten näkyivät vieläkin!!
kovasti väittivät että uusi on joo!!! selitin sitten että katsos noita merkkejä...olivat erittäin ärtyneitä....lopputulos oli että auto vietiin laturin vaihtoon volvon merkkiliikkeeseen ja lasku lähti tälle autokaupalle....myös kuluttajasuoja asiamies oli asiassa mukana....
että ei niihin aivan sokeasti voi luottaa mitä siellä tehdään!!
uuden laturin vaihdon jälken maalitussin merkit sitten näkyivät vieläkin!!
kovasti väittivät että uusi on joo!!! selitin sitten että katsos noita merkkejä...olivat erittäin ärtyneitä....lopputulos oli että auto vietiin laturin vaihtoon volvon merkkiliikkeeseen ja lasku lähti tälle autokaupalle....myös kuluttajasuoja asiamies oli asiassa mukana....
että ei niihin aivan sokeasti voi luottaa mitä siellä tehdään!!
Mutta missä huollossa olette nähneet asentajan korjaavan pelkästään viallista juotosliitosta?
itse asiassa aika monessa.Olisi ihan oikeasti hauska tietää mistä nämä vaihdetaan komponentti turhaan ja asiakas maksaa jutut oikeen lähtee liikkeelle.Tosin tapahtuuhan niitä,kun ihmiset töitä tekee.Ja huonot jutut liikkuu,hyvät ei:(
Missä ovat ne jutut-asentaja korjasi maavian tai johtoliitoksen eikä vaihtanut monen sadan euron komponenttia?
sillä olen aivan sata varma että niitä on on 90% enemmän kun noita turhia vaihtoja.
Yleisesti ottaen kuiten merkkiorganisaatiossa tuntuu hommat olevan paremmin hanskassa verrattuna villeihin ja vapaisiin korjaamoihin - toki molemmista löytyy poikkeuksia niin suuntaan kuin toiseen.
Mulla nimenomaan kokemukset juuri merkkikorjaamoja vastaan. Esim.yhden päivän Tre:lla turhaan viettäneenä kun ei edes vikakoodeja saatu abs-systeemistä pihalle. Olis sekin sanottu heti kättelyssä. Oma ns."hoviasentaja" tietää enemmän Audeista ja Volkkareista ja saa toistaseks tehdä kaikki korjaukset yms,eikä muuten vaihda turhaan osia. Oma aktiivinen nettisurffaus auton suhteen tuntuu auttavan eniten ongelmiin,kiitos FFp:n ja Audifinns:in.
Ainoa merkkikorjaamo jossa olen saanut asiallista palvelua ja osaavaa huoltoa/korjausta oli Toyota. No ooppelin merkkihuollosta ei ole kieltämättä vielä kokemuksia. Ne huollot mitkä tuohonkin tein, teetätin semmosessa hommansa osaavassa "nyrkkipajassa" jossa tuntivelotus on 60% merkkiliikkeen vastaavasta ja tehdasohjeen mukaan 3h kestävä työ kesti tuolla 3h 15min ja sen mukaan laskuttivat...eli voitolle pääsin. Sitten jos olis niin uus auto että ne merkkiliikkeen leimat olis takuun tai joidenkin mielestä jälleenmyyntiarvon kannalta tärkeitä niin voisin taas jossain Keminmaan Pörhöllä antaa ryöstää itseni... Tai en sittenkään, valitsisin jonkun muun merkkihuollon. Pörhöllä esimerkiksi Audin automaattilaatikon öljyn + suodattimen vaihto; hinta-arvio "alle kahensaan se jää", autoa noutaessa laskussa oli 302,90€. Aikaa touhuun oli menny sama mikä luvattiin, mutta kun suodatin maksoi 110€(!), eikö se sitä muka ite etkasta nähny ku kyselin hintaa? Olis vaikka ensin valehdellu että 400€, pakkohan se minun oli siellä kuitenki teettää kun ei täällä muillakaan ole siihen kykeneviä laitteita. Riemu olis ollu sitten rajaton ku lasku olis ollu 100€ pienempi, eikä isompi :) Kakkikseen ei haluttu muinoin myydä mulle osia "joita ei ole olemassa" vaikka niitä etkasta yhdessä katottiin joten ne piti ostaa sitten Rovaniemen pörhöltä jne. No kieltämättä nuo tehdyt työt ovat olleet ihan laadukkaita, eli lohkiksen asennus audiin tapahtu minusta huomattavan siististi eikä laitettu sitä pistoketta johonki ihmepaikkaan kiinni jne. Kakkiksen jakohihnaremppahan on niin selvää kauraa että semmonen meni rutiinilla jne. Mutta tuo laskutus...
Tuosta vieressä seuraamisesta... itse olen autonasentajan töitä tehnyt ammatikseni kohta 20 vuotta, ja siihen aikaan mahtuu monenlaista vieressä seuraajaa.
Minua ei (ainakaan enää) häiritse se, että auton omistaja seuraa vieressä - päinvastoin, kun teen isompaa huoltoa on helppoa näyttää asiakkaalle samantien autosta löytyviä vikoja ja kysyä saisiko ne korjata.
Usein asiakkaat kysyvät, voivatko he olla katsomassa kun heidän autoaan korjataan.
Tottakai voi.
Mikäli auto on tullut korjaamolle jonkun vian takia, ja syy ongelmiin pitää etsiä, asiakkaan läsnäolo lisää jokseenkin aina laskun loppusummaa.
Jatkuva kyseleminen, jopa ehdottelu: "Voisiko vika olla tuossa ja tuossa", hidastaa aina työntekoa.
Kokematon asentaja voi myös hermoilla tilanteessa, eikä sekään nopeuta.
Itse olen valmis aina vastaamaan auton omistajan kysymyksiin, hänhän maksaa itse ajasta jonka vietän keskustellessani hänen kanssaan ;)
Tulipa tässä mieleen:
Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun vuosien varrella on tullut vastaan vaikkapa ajovalo-ongelma; toinen puolivalo ei pala.
Auton omistaja kertoo että
"Lamppu on terve ja sulake ehyt"
Sitten kun aloitan katsomalla sulakkeen ja lampun, asiakas suuttuu minulle.
Parikin kertaa on uhattu ettei makseta turhasta työstä, "lamppu on ehyt"
Kuitenkin 90% varmasti vika on joko sulakkeessa tai lampussa.
Viimeksi kyseessä oli MB Vito, ja puolivalo pimeänä.
Eipä ollut tullut asiakkaalla mieleen että umpiossa oleva H4- polttimo toimii sumuvalona ja kaukovalona, ei sen vaihtaminen kahteen kertaan auta yhtään mitään siihen että lähivalolamppu on rikki...
Joskus tekisi mieli ottaa asiakkaan kertomus todesta ja etsiä vikaa muualta vaikapa 5 tuntia - kysyisi sitten että jokos saan tarkastaa sulakkeen ja polttimon ?
;)
Minua ei (ainakaan enää) häiritse se, että auton omistaja seuraa vieressä - päinvastoin, kun teen isompaa huoltoa on helppoa näyttää asiakkaalle samantien autosta löytyviä vikoja ja kysyä saisiko ne korjata.
Usein asiakkaat kysyvät, voivatko he olla katsomassa kun heidän autoaan korjataan.
Tottakai voi.
Mikäli auto on tullut korjaamolle jonkun vian takia, ja syy ongelmiin pitää etsiä, asiakkaan läsnäolo lisää jokseenkin aina laskun loppusummaa.
Jatkuva kyseleminen, jopa ehdottelu: "Voisiko vika olla tuossa ja tuossa", hidastaa aina työntekoa.
Kokematon asentaja voi myös hermoilla tilanteessa, eikä sekään nopeuta.
Itse olen valmis aina vastaamaan auton omistajan kysymyksiin, hänhän maksaa itse ajasta jonka vietän keskustellessani hänen kanssaan ;)
Tulipa tässä mieleen:
Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun vuosien varrella on tullut vastaan vaikkapa ajovalo-ongelma; toinen puolivalo ei pala.
Auton omistaja kertoo että
"Lamppu on terve ja sulake ehyt"
Sitten kun aloitan katsomalla sulakkeen ja lampun, asiakas suuttuu minulle.
Parikin kertaa on uhattu ettei makseta turhasta työstä, "lamppu on ehyt"
Kuitenkin 90% varmasti vika on joko sulakkeessa tai lampussa.
Viimeksi kyseessä oli MB Vito, ja puolivalo pimeänä.
Eipä ollut tullut asiakkaalla mieleen että umpiossa oleva H4- polttimo toimii sumuvalona ja kaukovalona, ei sen vaihtaminen kahteen kertaan auta yhtään mitään siihen että lähivalolamppu on rikki...
Joskus tekisi mieli ottaa asiakkaan kertomus todesta ja etsiä vikaa muualta vaikapa 5 tuntia - kysyisi sitten että jokos saan tarkastaa sulakkeen ja polttimon ?
;)
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 10.6.2004 21:56
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Dealerin kommentti on aikalailla kohdallaan.
Itse kyllä olen Aina sanonut kun kysytään, että saako viereen tulla seisomaan, että ei. Silti siihen pitää tulla ihmettelemään. Antakaa nyt ihmeessä ihmisten tehdä työnsä rauhassa! En minäkään tule kenenkään "konttorirotan" monitorin eteen istumaan. Saatika siirtele näppistä eri paikkoihin, "pois edestä". Samoten jos ruvetaan neuvomaan, niin kyllä minä työkalujani vuokraan, voi sitten itse tehdä jos luulee olevansa päteväkin. Sen olen itse ottanut käytännöksi että en tee minuuttiakaan töitä jos asiakas seisoo vieressä ilman omaa suostumustani. Olenpa sen lisäksi niin vmäinen ihminen että jos huomaan ennen koeajoa ajotietokoneen nollatun, nollaan sen itse vielä sen ajon jälkeen. Ottaa päähän tuollainen kyttäys ihan tosissaan, jossei kehenkään luota niin kannattaisi pysyä kotona kypärä päässä.
Itse kyllä olen Aina sanonut kun kysytään, että saako viereen tulla seisomaan, että ei. Silti siihen pitää tulla ihmettelemään. Antakaa nyt ihmeessä ihmisten tehdä työnsä rauhassa! En minäkään tule kenenkään "konttorirotan" monitorin eteen istumaan. Saatika siirtele näppistä eri paikkoihin, "pois edestä". Samoten jos ruvetaan neuvomaan, niin kyllä minä työkalujani vuokraan, voi sitten itse tehdä jos luulee olevansa päteväkin. Sen olen itse ottanut käytännöksi että en tee minuuttiakaan töitä jos asiakas seisoo vieressä ilman omaa suostumustani. Olenpa sen lisäksi niin vmäinen ihminen että jos huomaan ennen koeajoa ajotietokoneen nollatun, nollaan sen itse vielä sen ajon jälkeen. Ottaa päähän tuollainen kyttäys ihan tosissaan, jossei kehenkään luota niin kannattaisi pysyä kotona kypärä päässä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Userin kans samaa mieltä. Asiakkaana tulee mieleen että mitä vikaa asentajassa on jos ei saa kattoa mitä se omalle kiesille tekee.
Toki siis pois jaloista pitää pysyä. Ite oon pitäny useamman metrin hajurakoa silloin harvoin kun olen ollut kattomassa.
Tosin kerran istuin apukuskin penkillä kun avainta/ajonestoa koodattiin uudestaan kadotetun avaimen takia.
Jos kielletään korjauksen katsominen ni väistämättä tulee epäluottamus mieleen. Uhkakuvat purkkavirityksista ja nippusidepatenteista alkaa pyöriä mielessä.
Rehellisen miehen kuvaa tukee jos antaa tulla kattomaan mitä autolle tehdään.
Ite en oo autoalalla päinkään, mutta jos asiakas haluaisi katsoa mitä hänen omaisuudelleen teen tai jotan sen tapaista niin ei se minua haittaa. Varsinkaan jos saa laskutettua asiakkaan kysymysten takia viivästyksestä vastaavasti.
Meen mä katsastuksessakin auton alle ronkkimaan katsarin kanssa... Ne ku ei voi laskuttaa ekstraa :)
Toki siis pois jaloista pitää pysyä. Ite oon pitäny useamman metrin hajurakoa silloin harvoin kun olen ollut kattomassa.
Tosin kerran istuin apukuskin penkillä kun avainta/ajonestoa koodattiin uudestaan kadotetun avaimen takia.
Jos kielletään korjauksen katsominen ni väistämättä tulee epäluottamus mieleen. Uhkakuvat purkkavirityksista ja nippusidepatenteista alkaa pyöriä mielessä.
Rehellisen miehen kuvaa tukee jos antaa tulla kattomaan mitä autolle tehdään.
Ite en oo autoalalla päinkään, mutta jos asiakas haluaisi katsoa mitä hänen omaisuudelleen teen tai jotan sen tapaista niin ei se minua haittaa. Varsinkaan jos saa laskutettua asiakkaan kysymysten takia viivästyksestä vastaavasti.
Meen mä katsastuksessakin auton alle ronkkimaan katsarin kanssa... Ne ku ei voi laskuttaa ekstraa :)
ikävä kyllä tulee monesti oltua samassa tilassa korjaajan kanssa,siis jos kyseessä on joku lyhyt huolto. tosin sen verran hyvin tuntevat että voivat joko toivottaa hevon vtuun siitä jos häirittee ja toisekseen tietävät minut varmaan niin hyvin että niitä ei paljon haittaa jos oon siinä.
näitä tekstejä kun lukee niin alkaa hirvittämään tuo merkkiliikkeessä käyttäminen..
ens viikolla ois aika kalliiseen huoltoon joka tod.näköisesti on ihan haistapaska huolto mutta oon miettiny hyvää sotasuunitelmaa. Pitää varulta pyytää vanhat vaihdetut osat itelle jotta ne joutuu oikeesti jotain vaihtamaan sinne;) sitten testautan tai testaan jollain pellepeloton keinolla ne osat ja vaadin niiltä korvausta jos ne pelaakin.
näitä tekstejä kun lukee niin alkaa hirvittämään tuo merkkiliikkeessä käyttäminen..
ens viikolla ois aika kalliiseen huoltoon joka tod.näköisesti on ihan haistapaska huolto mutta oon miettiny hyvää sotasuunitelmaa. Pitää varulta pyytää vanhat vaihdetut osat itelle jotta ne joutuu oikeesti jotain vaihtamaan sinne;) sitten testautan tai testaan jollain pellepeloton keinolla ne osat ja vaadin niiltä korvausta jos ne pelaakin.
Jos kielletään korjauksen katsominen ni väistämättä tulee epäluottamus mieleen. Uhkakuvat purkkavirityksista ja nippusidepatenteista alkaa pyöriä mielessä.
Kyllä noitakin tehdään, lähinnä sen takia kun asiakas on liian kitsas ostamaan kunnollisen johtosarjan tai odottamaan sen muutaman päivän että saa johtosarjan korjattua kunnolla. Mut ketä on siinä tapauksessa syytäminen.
Kaikkein parhaimpiin tekoihin kuuluu mm. perävaunun pistorasian haaroittaminen niin että ku sinne napsahti oikkari ni johtosarja palo (siis auton johtosarja), olihan se aika näky. Kyseessä oli jonku tumpun itse virittämä pistorasia.
Kyllähän noita on tullu nähtyä :D
mutta oon miettiny hyvää sotasuunitelmaa. Pitää varulta pyytää vanhat vaihdetut osat itelle jotta ne joutuu oikeesti jotain vaihtamaan sinne;) sitten testautan tai testaan jollain pellepeloton keinolla ne osat ja vaadin niiltä korvausta jos ne pelaakin.
g0lfgti: Mitäs osia ajattelit että huollossa vaihdetaan? Yleensä huollot ovat ihan perus huoltoja, esim öljyt, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin, ehkä jotakin polttimoita, nesteiden lisäilyä ja tarkastuksia.. Noista voisit sitten saada itelles öljynsuodattimen ja raitisilmasuodattimen, ja ehkä jotakin polttimoita..
^ Ei säästy, se on lisätty siihen uuden hintaan;) g0lfgti tarkoitti varmankin jotakin korjausta/isompaa huoltoa, esim jakopääremppaa, kun haluisi osia itelleen.. Siltikään en ymmärrä ideaa, voihan sitä sitten pyöritellä vaikka vesipumppua ja miettiä että olisikohan sitä sittenkään pitänyt vaihtaa/vaihtoko ne sen turhaan..
Mikäli haluaa vanhat osat mukaan, kannattaa ilmoittaa asiasta jo siinä vaíheessa kun tuo auton huoltoon / korjaukseen.
Meneehän siinä tietysti aikaa asentajalla kun hän keräilee talteen ja pakkaa asiakkaan autoon mukaan ne vaihdetut osat sensijaan että heittäisi ne roskiin.
Toisaalta, eipä sekään työtä kummempaa ole jos joku haluaa maksaa sellaisesta "palvelusta" vajaan euron minuutilta :)
Jos joku ilmoittaa haluavansa vanhat osat mukaan vasta siinä vaiheessa kun on maksanut laskunsa, hän voi kaikin mokomin kaivella itse ne roskiksesta.
Toisaalta, usein käy niin että huollossa todetaan vaikkapa takajarrulevyjen olevan vaihtokunnossa; laitetaan uudet jos asiakas on luvannut korjata löytyvät viat tai soitetaan asiakkaalle että tällaista, saako laittaa - ja vanhat levyt jätetään pöydännurkalle siksi aikaa että auton omistaja voi halutessaan nähdä ne ennenkuin ne laitetaan roskiin.
Meneehän siinä tietysti aikaa asentajalla kun hän keräilee talteen ja pakkaa asiakkaan autoon mukaan ne vaihdetut osat sensijaan että heittäisi ne roskiin.
Toisaalta, eipä sekään työtä kummempaa ole jos joku haluaa maksaa sellaisesta "palvelusta" vajaan euron minuutilta :)
Jos joku ilmoittaa haluavansa vanhat osat mukaan vasta siinä vaiheessa kun on maksanut laskunsa, hän voi kaikin mokomin kaivella itse ne roskiksesta.
Toisaalta, usein käy niin että huollossa todetaan vaikkapa takajarrulevyjen olevan vaihtokunnossa; laitetaan uudet jos asiakas on luvannut korjata löytyvät viat tai soitetaan asiakkaalle että tällaista, saako laittaa - ja vanhat levyt jätetään pöydännurkalle siksi aikaa että auton omistaja voi halutessaan nähdä ne ennenkuin ne laitetaan roskiin.
Iiro: Meilläkin se siis lisätään erikseen laskuun, muttei siitä halvemmalla selviä vaikka sen vanhan ottaisikin mukaan..:)
g0lfgti: Tarkoitus ei ollut piruilla, mutta harvemmin kuitenkin niin käy, että täysin ehjiä osia vaihdetaan, ja jos niin, niin yleensä jos tuo huomataan, niin vaihdetaan takaisin..
Voiko udella että missä kys. diagnoosi tehtiin? Aika jännää että ne tietää jo mitä kaikkee tarvii vaihtaa..
g0lfgti: Tarkoitus ei ollut piruilla, mutta harvemmin kuitenkin niin käy, että täysin ehjiä osia vaihdetaan, ja jos niin, niin yleensä jos tuo huomataan, niin vaihdetaan takaisin..
Voiko udella että missä kys. diagnoosi tehtiin? Aika jännää että ne tietää jo mitä kaikkee tarvii vaihtaa..
Ihmetyttää nuo kommentit että ei saisi tulla viereen katsomaan että mitä asentaja tekee, eikös se asiakas sen ajan maksa jos sitä ylimääräistä vie tarinoidessa. Eri asia on tietysti "auttavat" ihmiset jotka mielellään neuvoisivat miten se tulee tehdä. Mulle on ainakin sama jos asiakas katsoo vierestä kun sorvaan hänelle
kikkaretta, tervetuloa katsomaan jos kiinnostaa.
kikkaretta, tervetuloa katsomaan jos kiinnostaa.
Mikäli haluaa vanhat osat mukaan, kannattaa ilmoittaa asiasta jo siinä vaíheessa kun tuo auton huoltoon / korjaukseen.
kyllä mulle on ainakin aina ilman pyytämistä näytetty vaihtetut osat. Että tämmöset oli vanhat ja me vaihdettiin ne.
Toisaalta, eipä sekään työtä kummempaa ole jos joku haluaa maksaa sellaisesta "palvelusta" vajaan euron minuutilta :)
Aika halpaa ;) Vaasan Käyttöautossa on tuntilaskutus 1,25 eur minuutilta.
Tämä se on ikuinen taistelu aihe :) Asiakkaallahan on lupa käydä korjaamotiloissa. Mutta pidempia aikainen oleskelu on turvallisuus syistä kielletty.
Jos asentaja sanoo, että ei halua asiakasta viereen seisomaan. Ei minulla ole ongelmaa mennä kahvi huoneeseen istumaan. Jos on jotain epäselviä tapauksia. Niin kyllä se asentaja osaa näyttää sen osan mikä oli rikki.
Kyllä korjaamo tila on korjaamo tila. Ei oleskelu paikka.
Se kenelle se on ylitsepääsemätön asia, niin voisivat korjata itse omat autonsa.
Jos asentaja sanoo, että ei halua asiakasta viereen seisomaan. Ei minulla ole ongelmaa mennä kahvi huoneeseen istumaan. Jos on jotain epäselviä tapauksia. Niin kyllä se asentaja osaa näyttää sen osan mikä oli rikki.
Kyllä korjaamo tila on korjaamo tila. Ei oleskelu paikka.
Se kenelle se on ylitsepääsemätön asia, niin voisivat korjata itse omat autonsa.
juksii, meillä on tuossa korjaamolla 5-6 asentajaa kädet täynnä töitä; meillä ei ole mahdollisuutta varastoida kaikkia vaihdettuja osia muualle kuin roskikseen edes yhdeksi päiväksi :(
Korjaamotiloissa on käytännöllisesti katsoen koko ajan vähintään yksi asiakas paikalla, eikä korjaamo näytä siistiltä jos lattioilla tai pöydillä on ruosteisia jarrulevyjä, niveliä, suodattimia kasoissa odottamassa paranoian vaivaamia asiakkaita :)
Joissain tapauksissa säilömme hetkeksi osia vaikkapa pöydännurkalle, kuten aiemmassa viestissä kerroinkin.
Korjaamotiloissa on käytännöllisesti katsoen koko ajan vähintään yksi asiakas paikalla, eikä korjaamo näytä siistiltä jos lattioilla tai pöydillä on ruosteisia jarrulevyjä, niveliä, suodattimia kasoissa odottamassa paranoian vaivaamia asiakkaita :)
Joissain tapauksissa säilömme hetkeksi osia vaikkapa pöydännurkalle, kuten aiemmassa viestissä kerroinkin.
Epäilijöiden kannattaa tutustua Moottoriajoneuvojen ja niiden osien korjausehtoihin.
Autoalan Keskusliitto kirjoitti:Moottoriajoneuvojen ja niiden osien korjausehdot -vihkonen on Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatima ja kuluttaja-asiamiehen tarkistama julkaisu. Näitä ehtoja tulee jokaisen korjaamon noudattaa ja niitä tulee olla korjaamon asiakastiloissa vapaasti asiakkaiden saatavilla.
mitäpä jos ajatellaan asiaa niin päin että sehän ihmisten työpaikka, ihan siinä missä muidenkin. haluaako jokainen rekkakuski ventovieraan suzuki altolla ajelevat "mää lukiin netistä miten rekalla ajetaan" kaveriksi hyttiin?
tai jos olet vaikka ohjelmisto suunnittelija ammatiltasi, oisko mukava että joku seisoo selän takana ja kattoo että mitäs täällä hommaillaan?
ei aina jaksa olla hyvällä tuulella ja porista mukavia, asentajat on ihmisiä siinä missä muutkin.
tai jos olet vaikka ohjelmisto suunnittelija ammatiltasi, oisko mukava että joku seisoo selän takana ja kattoo että mitäs täällä hommaillaan?
ei aina jaksa olla hyvällä tuulella ja porista mukavia, asentajat on ihmisiä siinä missä muutkin.
mitäpä jos ajatellaan asiaa niin päin että sehän ihmisten työpaikka, ihan siinä missä muidenkin. haluaako jokainen rekkakuski ventovieraan suzuki altolla ajelevat "mää lukiin netistä miten rekalla ajetaan" kaveriksi hyttiin?
tai jos olet vaikka ohjelmisto suunnittelija ammatiltasi, oisko mukava että joku seisoo selän takana ja kattoo että mitäs täällä hommaillaan?
ei aina jaksa olla hyvällä tuulella ja porista mukavia, asentajat on ihmisiä siinä missä muutkin.
Vähän ontuva vertaus... Tässä korjaamotilanteessa asiakas haluaa varmistua tilaamastaan työstä. Ventovieras altokuski ei ole asiakas. Jos taas teet vaikkapa asiakkaasi nettisivustoa, niin tottavie se haluaa nähdä työn edistymisen. Ja jos ajat vaikka sen Altokuskin muuttotavaroita, niin varmasti se haluaa katsoa vierestä miten sen omaisuutta kohtelet. Useassa työssä myös työvaiheet on dokumentoitava, autokorjaamot ovat tässäkin poikkeus...
Viimeksi muokannut Petteri, 7.2.2006 0:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täysin OT, mut tuli mieleen tuosta rekkakuskista... voishan siinä asiakkaan kanssa käydä näinkin :-)
Faktahan on se, että jos asiantuntemusta haluaa jossain vaativammassa hommassa, esim. konerempassa niin kannattaa viedä suosiolla jollekkin arvostetulle nyrkkipajalle. Merkkikorjaamoissa suuri osa työntekijöistä on juuri amiksesta valmistuneita nuoria jotka katsovat vain korjausopasta tai tekevät vähän miten sattuu. Näin ainakin eräässä suuren ketjun merkkihuollossa.
Asiaan tavallaan liittyen.
Saako itse viedä vaihdettavat osat esim. merkkiliikkeen huoltoon mennessä mukana? Takuuta osille ei tietenkään saa. Viisaammat kertokoon.
Käykö niin, että työn hinnoittelu muuttuu ihan toisenlaiseksi. Vai päteekö ns. huoltoajat tässäkin tapauksessa?
Näyttää noissa osissa olevan tähtitieteellisiä hinta eroja.
Saako itse viedä vaihdettavat osat esim. merkkiliikkeen huoltoon mennessä mukana? Takuuta osille ei tietenkään saa. Viisaammat kertokoon.
Käykö niin, että työn hinnoittelu muuttuu ihan toisenlaiseksi. Vai päteekö ns. huoltoajat tässäkin tapauksessa?
Näyttää noissa osissa olevan tähtitieteellisiä hinta eroja.
Voi viedä. Tänäänkin vaihdoin 4-koppaseen Golffiin umpion joka oli Motonetistä.. Homma ei muutu mitenkään muuten, kuin että laskusta jää pois osan hinta, jonka asiakas siis toi mukanaan.. Vaikkei liike annakkaan tuollaiselle työlle takuuta, voi se silti kieltäytyä tekemästä kys. remonttia; esim. jos asiakas tuo jarrulevyt mukanaan, ja ne on vähän sinnepäin, saisi mahd. sopimaan patentoimalla ym., tälläisessa tilanteessa liikkeen ei ole pakko tehdä tuota työtä, ei ainakaan asikkaan osilla, koska se olisi kuitenkin vastuussa työstä, vaikkei takuuta antaisikaan..
Jooh salmi puhuu kyllä totta jonkun umpio voidaankin vaihtaa. Mutta miksi haet motonetistä varaosia ja viet merkkiliikkeeseen laitettavaksi??? Ei tässä ole mitään järkeä. Itsekin olen myyjänä varaosa/huoltoliikkeessä niin olemme aika nihkeitä laittamaan asiakkaan omia osia. Miksi? Koska olemme periaatteessa asentamo, eli pyrimme käyttämään omia osia ja otamme niistä vastuun niin työnä kuin varaosanakin. Esim, jakopäätä emme tee edes jostain muualta haetuilla osilla. (merkkiliikkeen osat on eriasia)
Jos puhutaan vaikka jakopää jumpasta. Niin en näe mitään järkeä käydä motonetistä hakemassa varaosia ja viemässä merkkiliikkeeseen laitettavaksi. Saat merkkiliikkeessä 2v takuun varaosille. Ja jos tapahtuu konerikko on liikevastuussa. Mitähän tapahtuisi jos siellä olisikin tarvike rulla korkannu? Turha siinä vaiheessa mennä itkemään.
Jos puhutaan vaikka jakopää jumpasta. Niin en näe mitään järkeä käydä motonetistä hakemassa varaosia ja viemässä merkkiliikkeeseen laitettavaksi. Saat merkkiliikkeessä 2v takuun varaosille. Ja jos tapahtuu konerikko on liikevastuussa. Mitähän tapahtuisi jos siellä olisikin tarvike rulla korkannu? Turha siinä vaiheessa mennä itkemään.
^no tässä tapauksessa on kyse niistä kuuluisista etupään nivelistä. Saksasta saa laatikollisen(8+2) niveliä samaan hintaan kuin merkkihuollosta pari kpl.
Eli yhteen veto: Samalla rahalla saan kaikki nivelet sinne uusiksi, kuin että vaihdattaisin ne pari väljää.
Jaa, miksi vaihtaa kaikki? No että ei joka huollossa tarvitse yhtä niveltä kerrallaan vaihtaa.
Ja "voi olla", että saan merkkiliikkeen työn henkilökunta hintaa (homma osataan tehdä tehokkaasti ja ei järetöntä tuntiveloitusta) , mutta osista en saa alennusta.
Eli yhteen veto: Samalla rahalla saan kaikki nivelet sinne uusiksi, kuin että vaihdattaisin ne pari väljää.
Jaa, miksi vaihtaa kaikki? No että ei joka huollossa tarvitse yhtä niveltä kerrallaan vaihtaa.
Ja "voi olla", että saan merkkiliikkeen työn henkilökunta hintaa (homma osataan tehdä tehokkaasti ja ei järetöntä tuntiveloitusta) , mutta osista en saa alennusta.
Onpas kiivasta keskustelua:)
Edellistä golffia kun vein jollekin jobbarille hitsattavaksi, niin oli bensatankista huvennut puolet, eikä mulle kerrottu mitään, auton sisällä oli jotain karkin jämiä. Se oli sellainen "halpa ja hyvä" korjaamo, jonka toiminta on kyllä loppunut:)
Tuo on kyllä molemmin puolin täysin turhaa, sillä koeajolenkin pituuden näkee myös auton matkamittarista tai yhtälailla sieltä ajotietokoneesta, jos siellä on jo pohjilla vaikka 107,5 kilometria ja ajat kilsan lenkin, niin joudut ajaan sen nollauksen jälkeen sen 107,5 kilometria uudestaan ennen kuin on samat lukemat taululla:)
Toki voihan noikin huollon ohjelmilla asettaa ilmeisesti haluamikseen. Mutta mitäs sitten kun tulee se asiakas joka kysyy, että miksei autoa ole huollon jälkeen koeajettu ja korjausten onnistumista tarkistettu:)
Omaan autoon oli tullut pari kilsaa lisää ruostesuojauksen yhteydessä, mutta kaveri oli tehnyt niin siistiä jälkeä, että en olis järkyttynyt vaikka olis enempikin kruisaillut. Ruostesuojauksen yhteydessähän tuo koeajo ei liene välttämätön. Tosin kyllähän sen ois ilman tuotakin huomannut, kun kaveri hehkutti kuinka on tehokas tuo auto... "eikös näissä vr6:ssa oo 250 hevosvoimaa??" - no ei näin vanhoissa romuissa ainakaan...
Edellistä golffia kun vein jollekin jobbarille hitsattavaksi, niin oli bensatankista huvennut puolet, eikä mulle kerrottu mitään, auton sisällä oli jotain karkin jämiä. Se oli sellainen "halpa ja hyvä" korjaamo, jonka toiminta on kyllä loppunut:)
Olenpa sen lisäksi niin vmäinen ihminen että jos huomaan ennen koeajoa ajotietokoneen nollatun, nollaan sen itse vielä sen ajon jälkeen. Ottaa päähän tuollainen kyttäys ihan tosissaan, jossei kehenkään luota niin kannattaisi pysyä kotona kypärä päässä.
Tuo on kyllä molemmin puolin täysin turhaa, sillä koeajolenkin pituuden näkee myös auton matkamittarista tai yhtälailla sieltä ajotietokoneesta, jos siellä on jo pohjilla vaikka 107,5 kilometria ja ajat kilsan lenkin, niin joudut ajaan sen nollauksen jälkeen sen 107,5 kilometria uudestaan ennen kuin on samat lukemat taululla:)
Toki voihan noikin huollon ohjelmilla asettaa ilmeisesti haluamikseen. Mutta mitäs sitten kun tulee se asiakas joka kysyy, että miksei autoa ole huollon jälkeen koeajettu ja korjausten onnistumista tarkistettu:)
Omaan autoon oli tullut pari kilsaa lisää ruostesuojauksen yhteydessä, mutta kaveri oli tehnyt niin siistiä jälkeä, että en olis järkyttynyt vaikka olis enempikin kruisaillut. Ruostesuojauksen yhteydessähän tuo koeajo ei liene välttämätön. Tosin kyllähän sen ois ilman tuotakin huomannut, kun kaveri hehkutti kuinka on tehokas tuo auto... "eikös näissä vr6:ssa oo 250 hevosvoimaa??" - no ei näin vanhoissa romuissa ainakaan...
Vedetään nyt vähä off-topiciks, mutta on se atk-asentajallaki hauskaa puuhaa ku menee korjaamaan jonkun vanhaa tietokoneen romua ja asiakas kyttää takana ja kyselee mitä sä teet, ei siihen saa koskea! Ja välillä tullaan ajamaan suurinpiirtein kirveen kanssa pois koneen luota, etten mä vaan riko sitä. Toisaalta atk-asentaja=atk-rikkoja. Ja sitten itketään sitä tuntiveloitukseen perustuvaa laskua ku mä oon tapellu asiakkaan pyynnöstä jonku win9x yms koneen kanssa 5 tuntia 79e/h.
Itse kun vien auton huoltoon, niin jos huolto alkaa samointein ja ei kestä tuntia paria pitempään niin pyörin asentajan kiusana siinä ympärillä. Toisinaan kattelen ku se säätää autoa, toisinaan etenkin jos auto on nosturissa niin tarkastelen auton pohjaa silmä kovana. Koitan välttää pahemmin kommentoimasta ja kyselemästä, mutta aina ei voi itselleen mitään. Koskaan ei kukaan oo vielä käskeny poistumaan, mutta jos joku käskee niin voin mä kahvillekki lähteä..
Itse kun vien auton huoltoon, niin jos huolto alkaa samointein ja ei kestä tuntia paria pitempään niin pyörin asentajan kiusana siinä ympärillä. Toisinaan kattelen ku se säätää autoa, toisinaan etenkin jos auto on nosturissa niin tarkastelen auton pohjaa silmä kovana. Koitan välttää pahemmin kommentoimasta ja kyselemästä, mutta aina ei voi itselleen mitään. Koskaan ei kukaan oo vielä käskeny poistumaan, mutta jos joku käskee niin voin mä kahvillekki lähteä..
Ja itse en näe mitään järkeä ostaa varaosia merkkiliikkeestä ainakaan vanhempiin autoihin, joissa hinnatkin sisältää jonkinasteista varastomaksua tai sitten sitä ei löydy ja joudutaan tilaamaan, kas tulipa pirun kallis jarrusatula. Varsinkin monen sähkökomponentin kohdalla huomaa, että se esim. motonetistä ostettu osa on saman valmistajan osa, mutta eri paketissa ja ilman sitä sairasta ilmaa siinä hinnassa(tyyliin veholta '81 MB 380SE abs anturiin johto 600€). Ja hyvin olen ainakin itse saanut omia osia asennettua korjaamolla. Monesti kysyvät, että onko oikeasti oikeat osat kun on monenlaista tässä kyseisessä kohteessa ja siihen se on aina jäänyt.
Kyllähän omia osia saa laittaa. Jos puhutaan jostain pienemmästä korjaamosta. Jos ei esim, ole omaa varaosa myyntiä. Niin ne ovat varmasti mielissään, että olet hakenut jo osat valmiiksi. Ei tästä enempää. Aletaan jo karata asian ytimestä.
Jokainen korjaamo/korjaaja omalla tavallaan. Jos ei paikka miellytä niin onhan näitä korjaamoita suomi täynnä :) Se jos merkkiliike kettuilee ja on takuu ikäinen auto on eriasia.
Jokainen korjaamo/korjaaja omalla tavallaan. Jos ei paikka miellytä niin onhan näitä korjaamoita suomi täynnä :) Se jos merkkiliike kettuilee ja on takuu ikäinen auto on eriasia.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa