Akun lepovirta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

Akun lepovirta

ViestiKirjoittaja RB » 23.1.2006 18:54

Kolperoni on nyt kuluvan vuoden aikana kahdesti tyhjentänyt akkunsa 3-4 päivän ajamattomuuden jälkeen. Akku näytti siltä että se oli alkuperäinen vm 2000 sakemanniakku, joten hain tänään uuden.

Mielenkiinnosta kuitenkin mittasin lepovirran joka akusta lähtee silloin kun avain on poissa virtalukosta, auton ovet ovat kiinni, eikä mikään valo pala. Mittaustulos oli luokkaa 300mA, joka minusta sähköalan ammattilaisena vaikutti äkkiä ajatellen melko suurelta.

Mitä mieltä ollaan, onko tuo normaali lukema?

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 23.1.2006 19:01

Kyllä tuo on liikaa. Itse olen mittaillut jotain 20-30mA kulutuksia autoista, joissa on hälytin. Oletko ihan varma ettei hanskalokerossa tai takaluukussa pala valo?

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 23.1.2006 19:53

Olen 99.997% varma.

Täytyy alkaa napsia sulake kerrallaan pois ja selvittää mikä sähköä syö.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 24.1.2006 8:36

20-30 mA ois sellanen sopiva kulutus, silloin ku EI ole mitään laitteita päällä.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 25.1.2006 13:51

Minulla on samanlaisia ongelmia. Tein tarkoitukseen sopivan työkalun. Eli otin sulakkeen ja katkaisin siitä sen langan. Sitten kolvasin johdon pätkän kummallekin puolelle. Yleismittariin vaan kiinni ja testailemaan :)

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 25.1.2006 18:56

En muista suorilta aikaa, mutta ihan jonkin hetken kestää ennenkuin mukavuusjärjestelmä notkahtaa stand-by-moodiin, jolloin virrankulutus laskee normaalitasoon. Ei siis kannata mitata välitömästi luukkujen sulkemisen jälkeen. Sama juttu tietenkin sitten kun akunkenkä on ollut irti.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 25.1.2006 21:33

Akunkenkä irti mittasin kengän ja navan väliltä: Virta heilui kytkennän jälkeen jonkin aikaa 1-2A lukemissa. Sitten se tasoittui tuonne 300mA paikkeille. Jatkotutkimus on vielä tekemättä.

psysi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 8.3.2006 10:20

ViestiKirjoittaja psysi » 8.3.2006 10:34

Itsellä näyttäisi olevan täsmälleen sama vika, virratkin täsmäävät. Oletko löytänyt mitään syytä vialle?

Koitin eilen illalla käyttää todennäköisimpiä sulakkeita irti - ei mitään vaikutusta. Pakkanen ajoi sisälle ennen kaikkien sulakkeiden irroitusta, mutta sitä olisi tarkoitus yrittää tänään.

Mitäs muuten ne kolme sulaketta akun päällä olevassa kotelossa ovat? Näyttivät olevan 30A / pala.

- petri

psysi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 8.3.2006 10:20

ViestiKirjoittaja psysi » 11.3.2006 22:28

Ongelma sen kun muuttuu omituisemmaksi.

Kaikki johdot kiinni virrankulutus noin 0.3-0.35A
Irrotin kaikki sulakkeet -> virrankulutus 0.21A
Irrotin laturin johdot -> ei vaikutusta
Irrotin startin johdot -> ei vaikutusta

Näköjään kaikki virta kulkee alla olevan kuvan ympyröidyn johdon kautta. (Tuo on siis akun päällä olevasta jakoboksista). Mitäköhän tuo mahtaa ruokkia?

Kyseessähän on tosiaan Octavia -98 (mallinumeron mielestä -99), 1.6 bensalla.

Kuva

Arvostaisin kovasti ideoita vian korjaamiseksi, ei oikein huvittaisi jatkuvasti irrotella akunkenkää ajon jälkeen :/

Tähän liittyen vielä toinen kysymys: Mitenkäs nuo ohjauspylvään muovit saa irti? Alta perältä yksi kuusioruuvi irti, ja lähempää rattia reunoilta ilmeisesti 2 lisää? Millähän avaimella nuo ulommat mahtavat aueta?

- petri

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 12.3.2006 0:41

hmm. kyselin tuossa kaverin autoa koskien samaa vikaa... kun syö virtaa lepotilassa.. noin 0.35 ampeeria. jos löydät vian niin ilmoita. kaveri käytti kyseistä autoa autosähkökorjaamolla, olivat mitanneet sulakkeiden kautta kulkevat virrat. kuulema purkaa ohjain yksikköön tai mittaristoon... täyttä selvyyttä ei ollu saatu selville. auto 98 passat 1.6 moottorilla, veikkaisin aika pitkälle samaa tekniikkaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa