Millä maalata viisarit?
Valvoja: ffp jäsenet
Millä maalata viisarit?
Pistelin tuossa ledit vellen mittaristoon. Punaiset alueet mittaristosta erottuvat myös mukavasti ja aloin miettimään, että millähän nuo viisarit voisi maalata / teipata, että saisi niistä samanmoiset. Yritin söörtsillä etsiä mutta eihän sieltä mitään löytynyt...
Lähtevätkö muuten kaikki viisarit irti ihan vetämällä, vai pitääkö lämmittää ja käyttää tarpeetonta väkivaltaa?
Lähtevätkö muuten kaikki viisarit irti ihan vetämällä, vai pitääkö lämmittää ja käyttää tarpeetonta väkivaltaa?
Siis millaiset? punaisetko? olisko maali mitään? vai onko ne punaiset alueet jotenkin erikoiset?
Ensinnäkin kiitos asiallisesta vastauksesta.
[lukemisen ymmärtämisen tukiopetusta] Jos puhutaan punaisista alueista mittaristossa ja halutaan viisareista samanmoiset, niin eikös tämä länsimaisen heteromiehen logiikalla ajateltuna tarkoita sitä, että viisareistakin halutaan punaiset? [/lukemisen ymmärtämisen tukiopetusta]
Erilainen maali käyttäytyy eri tavalla ledien valossa. Esimerkiksi tavallinen punainen teippi ei ole sinisessä valossa punaista, vaan lähinnä mustaa. Kuitenkin mittariston punaiset aluet näkyvät erittäin selkeänä ledien valossa. Millä siis viisarit kannattaa maalata tai teipata? En viitisisi alkaa testaamaan, jos jollakin on tietoakin asiasta.
Luulisi tuollaisen kuvamataidon ja äidinkielen omaavan tekevän vaikka niin että menee väriliikkeeseen ja ottaa sen väriviuhkan sinne autoon mukaan ja katsoo mikä punaisen sävy ei ole musta siinä sinisessä valaistuksessa, niin ja tämähän on hyvä suorittaa pimeällä jolloin mittarivalaistus erottuu paremmin.
Mittariston punaiset alueet ovat usein ns. fluoresoivalla värillä maalattuja. Maalin ominaisuutena on, että se pystyy muuttamaan valon ei-näkyvää ultraviolettisäteilyä näkyväksi valoksi. Käyttämässäsi sinisessä ledissä lienee UV-säteilyn määrä sen verran korkea, että mittariston punaiset, fluoresoivalla värillä maalatut alueet näkyvät hyvin.
Fluoresoivaa maalia saa kyllä ihan spraypakkauksissakin, autotarvike- tai maaliliikkeestä. Vastaavaa teippiäkin lienee saatavissa, mutta mittariston neulojen kaltaisten pikkuesineiden teippaaminen siististi vaatii kyllä hammaslääkärin kädet ja pienoismallirakentajan hermot. Itse tekisin maalaamalla.
Fluoresoivaa maalia saa kyllä ihan spraypakkauksissakin, autotarvike- tai maaliliikkeestä. Vastaavaa teippiäkin lienee saatavissa, mutta mittariston neulojen kaltaisten pikkuesineiden teippaaminen siististi vaatii kyllä hammaslääkärin kädet ja pienoismallirakentajan hermot. Itse tekisin maalaamalla.
Mittariston punaiset alueet ovat usein ns. fluoresoivalla värillä maalattuja. Maalin ominaisuutena on, että se pystyy muuttamaan valon ei-näkyvää ultraviolettisäteilyä näkyväksi valoksi. Käyttämässäsi sinisessä ledissä lienee UV-säteilyn määrä sen verran korkea, että mittariston punaiset, fluoresoivalla värillä maalatut alueet näkyvät hyvin.
Ok, eli värin on siis oltava nimeomaan fluorisoivaa. Selvisipä sekin ihmetyksen aihe "erottuvien" maalien suhteen. Kiitokset wollelle!
Tyhjänjauhaja-veskulle terveisiä, että siihen viestinnän ja kuvataiteen tutkintoni 180 OV:n kokonaisuuteen ei sisältynyt mittaristovärien analyysiseminaaria... Eikö tämä foorumi ole tarkoitettu juuri tällaisten asioiden selvittämiseen jos oma tieto puuttuu? Vai olenko väärässä? Vai onko foorumin tarkoitus olla se viimeinen konsti jos mistään muualta (esim. ajaminen pitkän matkan päähän maalausliikkeeseen) ei millään löydy tietoa?
Tuosta Boran/Golf IV:n neulat, olisivat punaiset ainakin osin. ;)
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=52193
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=52193
Noniin, kiitokset Vesku kuvista. Tuollaisia juurikin suunnittelin ja mittaristohan on juuri tuollainen. Siniset on ledit, tosin ehkä liiankin siniset. Porasin 5mm reiät siihen valkoiseen muoviin siten, että reiät on juuri sen mustassa muovissa olevan "valoreiän" kohdalla. Tinasin lähdöt siihen kupariliuksaan. Sitten vaan ledit reikiin ja johdot ledeille. Tietty vastukset väliin. Valkoiset pohjat vois olla myös ihan jees, oliskohan noita jollain skannattuna (tiedä, tälle kyselylle on oma topic jo...).
Heh, eipä taida harri nuo poran viisarit ihan heittämällä paikalleen mennä :-)
Pitääpä hakea noita pikkupurkkeja maalaukseen. Mielellään en alkaisi repimään tiukassa olevia viisareita (nopeus ja kiekka) irti spraymaalaukseen. Noilla voi varmasti maalata ihan viisarit paikallaan. Ja saapahan hyvällä omallatunnolla ottaa kuksallisen Glenfiddichiä :-)
Miten muuten tuon kellon suhteen? Ilmeisesti se siinä oleva vihreä väri on tehty kalvolla. Onko joku purkanut tuota kelloa?
Heh, eipä taida harri nuo poran viisarit ihan heittämällä paikalleen mennä :-)
Pitääpä hakea noita pikkupurkkeja maalaukseen. Mielellään en alkaisi repimään tiukassa olevia viisareita (nopeus ja kiekka) irti spraymaalaukseen. Noilla voi varmasti maalata ihan viisarit paikallaan. Ja saapahan hyvällä omallatunnolla ottaa kuksallisen Glenfiddichiä :-)
Miten muuten tuon kellon suhteen? Ilmeisesti se siinä oleva vihreä väri on tehty kalvolla. Onko joku purkanut tuota kelloa?
Itsellä tarkoitus tehdä tuo sama temppu, mutta eikös noissakin ole tuo vihreävalo aikaan saatu sillä vihreällä muoviliuskalla kuten passat:ssa (35i) jos näin niin vaihdan sen tilalle sinisen valomainosteipin.
Noissa näytöissä on käsittääkseni sellaset littuskaiset pintaliitosledit, varma tieto tuo ei ole mutta näin olen ymmärtänyt mut jos on kalvolla niin tuo valomainosteippi auttaa tuossakin tilanteessa.
Mulla on yhdenlaiset mittarinpohjat (2,5TDI) olemassa freehand:nä johon pystyy muokkaamaan oman maun mukaiset jutskat ja tulostus onnistuu tarralle eikä hintaa tule kuin parikymppiä+pk.
Mitä tuossa kiekkamittarin näytössä muuten on? itsellä kun ei oo muutakuin kello vasemmassa mittarissa.
Noissa näytöissä on käsittääkseni sellaset littuskaiset pintaliitosledit, varma tieto tuo ei ole mutta näin olen ymmärtänyt mut jos on kalvolla niin tuo valomainosteippi auttaa tuossakin tilanteessa.
Mulla on yhdenlaiset mittarinpohjat (2,5TDI) olemassa freehand:nä johon pystyy muokkaamaan oman maun mukaiset jutskat ja tulostus onnistuu tarralle eikä hintaa tule kuin parikymppiä+pk.
Mitä tuossa kiekkamittarin näytössä muuten on? itsellä kun ei oo muutakuin kello vasemmassa mittarissa.
Vihreellä liuskallahan se. Itse testasin edelliseen porteriin tuota sinistä kalvoa. Ei oikein hyvä, valo polttimoissa ei ole mielestäni tarpeeksi valkoista vaan kellertävää. Sininen+keltainen, niin siitä tulee joko vihertävää tahi sitten outoa harmaata. Sitten laitoin kirkkaat ledit ja sinisen mainosteipin. Jopa pelasi.
Kellon näytön takana on tavallinen polttimo, jonka saa irti takakautta. Mutta itse kellosysteemi on siten koteloitu, että en hennonut sitä alkaa purkamaan. Siellä uskoisin olevan jonkin kalvon. Tai sitten ei. Pitänee rohkaista mielensä ja yrittää purkaa...
Iskin itse tuonne 4 kpl ledejä joiden päät hioin karhunkielellä. Valo on oikeinkin tasainen, mutta ehkä kylläisyydeltään liiankin sininen.
Tosiaan, mikähän näyttö tuossa kiekkamittarilla noissa kuvissa on?
Kellon näytön takana on tavallinen polttimo, jonka saa irti takakautta. Mutta itse kellosysteemi on siten koteloitu, että en hennonut sitä alkaa purkamaan. Siellä uskoisin olevan jonkin kalvon. Tai sitten ei. Pitänee rohkaista mielensä ja yrittää purkaa...
Iskin itse tuonne 4 kpl ledejä joiden päät hioin karhunkielellä. Valo on oikeinkin tasainen, mutta ehkä kylläisyydeltään liiankin sininen.
Tosiaan, mikähän näyttö tuossa kiekkamittarilla noissa kuvissa on?
Tuolta löytyi kyseisestä operaatiosta kuvia
http://home.no.net/vwt4tdi/index.html ja sieltä my projects
http://home.no.net/vwt4tdi/index.html ja sieltä my projects
Jos sulla olis lähettää sähköisenä nuo pohjat jossain muussa kuin FH-muodossa, niin voisin heittää euroja korvaukseksi. Muistaakseni Freehandista voi konvertoida esim. tiffiksi? Tulostus onnistuu täälläkin tarralle.
Nou proplemos, pistän fotarin huiskimaan...
Mietin tuossa jo mittarivalaistusta, jossa valo tulisi mittariston takaa. Uskoisin, että voisi EHKÄ onnistua seuraavasti.
- Asennellaan piirilevyn ja mittaripohjien väliin valot/ledit.
- Peltinen pohja korvataan polypropyleenistä tehdyllä pohjalla ja liimataan päälle mittaripohjat.
- Etupuolelle isketään UV-ledit ja viisarit maalataan fluorisoivalla maalilla.
Toimisikohan... luultavasti ei...
Mietin tuossa jo mittarivalaistusta, jossa valo tulisi mittariston takaa. Uskoisin, että voisi EHKÄ onnistua seuraavasti.
- Asennellaan piirilevyn ja mittaripohjien väliin valot/ledit.
- Peltinen pohja korvataan polypropyleenistä tehdyllä pohjalla ja liimataan päälle mittaripohjat.
- Etupuolelle isketään UV-ledit ja viisarit maalataan fluorisoivalla maalilla.
Toimisikohan... luultavasti ei...
Tuolla lisää vinkkejä mittarin ja katkaisijoiden valaistuksen muutokselle
www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=10
www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=10
Taustavalaistus voisi onnistua myös EL-kalvolla (http://www.oichan.org/mods/swap/swap.htm). Sähkön kanssa kannattanee olla varovainen, koska EL-kalvossa käytetään vaihtosähköä ~110V tai enempi. Elikkäs kannattaa eristää kunnolla. Lisäksi tällöin tarvitaan invertteri, mutta niitä saa EL-kalvon toimittajilta myös. Toki inverttereitä saa muualtakin, mutta nuo on tarkoitettu juurikin EL-kalvoille. Hinnat EL-kalvolla oli 40€ ylöspäin satoihin euroihin per A4.
En tullut kattoneeksi tuota Veskun linkkiä, joten voi olla että tämä mun postaus on Wanha.
En tullut kattoneeksi tuota Veskun linkkiä, joten voi olla että tämä mun postaus on Wanha.
^sama linkki mutta englanniksi http://www.oichan.org/mods/swap/swap2.htm
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”