webaston äkkipysäytys...räjähtääkö???
Valvoja: ffp jäsenet
webaston äkkipysäytys...räjähtääkö???
tuli mieleen että miten käy jos webasto käy vaikka puoli tuntia kovalla pakkasella...akku hyytyy kun koittaa käynnistää autoa...ja kuuma webasto pysähtyy samalla ilman jälkikäyttöä...niin miten sille käy kun se jälkikäyttö jäisi tekemättä akun hyydyttyä...??
-
- -
- Viestit: 155
- Liittynyt: 29.7.2003 18:30
Tätä sääntöähän ei kyllä noudatettu ja ei yksikään webasto simahtanut
Saattaa juuri johtua siitä että olivat suurimmaks osaksi Ebereitä :) Ja niitä kyllä ainakin ite Intissä purkasin nokeentuneen liekkivahdin takia usemmastakin vehkeestä irti. Luultavasti juuri tuosta syystä mitä LH.. kuvaili. Omasta mielestäni oli ihan hyvä antaa sen eberin mielummin sammua ennen starttausta, kun olla ilman eberiä loppu keikka..
Lainaan topicia hiukan:
Missä mahtaa olla vika kun webaston polttoaine pumppu ei lähde käymään?
Johtoihin tulee jännite,mutta pumppu pysyy kuolleena.
Koitin antaa suoraan akusta 12v ja pumppu sylkäisi hiukan bensaa mutta ei muuta.
Uusi laite joten luulisi olevan kunnossa.
Tarviiko mahdollisesti olla letkut kiinni (vastapainetta)jotta suostuu pyörimään?
Missä mahtaa olla vika kun webaston polttoaine pumppu ei lähde käymään?
Johtoihin tulee jännite,mutta pumppu pysyy kuolleena.
Koitin antaa suoraan akusta 12v ja pumppu sylkäisi hiukan bensaa mutta ei muuta.
Uusi laite joten luulisi olevan kunnossa.
Tarviiko mahdollisesti olla letkut kiinni (vastapainetta)jotta suostuu pyörimään?
^Se on rikki se pumppu. ÄLKÄÄ sitten missään nimessä laittako sinne polttoaineputkeksi isompaa kuin omansa. Ei toimi, on kokeiltu. Eräs laittoi siinä toivossa ettei kiisseli jähmettyisi putkeen niin helposti, vikaa sitten etittiin ja kauan kunnes liian iso putki paljasti syyn. painetta ei tule tarpeeksi.
Toinen hyvä neuvo: ÄLKÄÄ laittako lämmityslaitteen hanaa kiinni tai edes puoliksi kiinni. Kone menee vikatilaan jos huomaa että vedenlämpö on liian korkea.
Myös 3 vikakoodia jos tulee niin kone tiltissä ja ei starttaa.
Webasto merkissä lukkotilan saa purettua naputtamalla pienintä sulaketta nopeasti sulakepohjaan, saattaa kipinöidä(sulake on yleensä pienin).
HUOM MINÄ en ota vastuuta tuosta sulake hommasta koska väärän sulakkeen naputtaminen saattaa hajoittaa jotain.
Tuolla konstilla huollettaessa saatiin joskus kone pois tiltistä.
Toinen hyvä neuvo: ÄLKÄÄ laittako lämmityslaitteen hanaa kiinni tai edes puoliksi kiinni. Kone menee vikatilaan jos huomaa että vedenlämpö on liian korkea.
Myös 3 vikakoodia jos tulee niin kone tiltissä ja ei starttaa.
Webasto merkissä lukkotilan saa purettua naputtamalla pienintä sulaketta nopeasti sulakepohjaan, saattaa kipinöidä(sulake on yleensä pienin).
HUOM MINÄ en ota vastuuta tuosta sulake hommasta koska väärän sulakkeen naputtaminen saattaa hajoittaa jotain.
Tuolla konstilla huollettaessa saatiin joskus kone pois tiltistä.
Vika selvisi,kun käytin testerissä.
Vikakoodiksi tuli:Pumppu oikosulussa.Mennyt varmaan jännitteitä mittaillessa tms.
Sen jälkeen alkoi pelata ihan kunnolla.
Webaston thermotop e ja itse asensin. Senpä takia ei ilman huoltokäyntiä lähtenytkään tulille :D
edit:Niin,tuon pumpun toimintaperiaatekin selvisi.Katkovirralla toimiva sähkömagneetti.Ihmettelinkin kun napaisuudella ei ollut väliä.
Jatkuva virta siis tod.näköisesti polttaa sen.
Vikakoodiksi tuli:Pumppu oikosulussa.Mennyt varmaan jännitteitä mittaillessa tms.
Sen jälkeen alkoi pelata ihan kunnolla.
Webaston thermotop e ja itse asensin. Senpä takia ei ilman huoltokäyntiä lähtenytkään tulille :D
edit:Niin,tuon pumpun toimintaperiaatekin selvisi.Katkovirralla toimiva sähkömagneetti.Ihmettelinkin kun napaisuudella ei ollut väliä.
Jatkuva virta siis tod.näköisesti polttaa sen.
Nimenomaan jännitettä pulssittamalla, ja ei missään nimessä tasavirtaa.
käytöneston saa purettua laittamalla kellosta lämmittimen päälle, ja ottamalla
lämmittimen sulakkeen hetkeksi pois. (yleensä 3 sulaketta 1kello 2lämmitin 3puhallus)
toimii vain webastossa ja silloin kun ei ole "päälläolevaa vikaa" esim. jokin osa rikki.
Taitaapi taasuus olla lähempänä 4-10 Hz kuin 10 kHz :)
käytöneston saa purettua laittamalla kellosta lämmittimen päälle, ja ottamalla
lämmittimen sulakkeen hetkeksi pois. (yleensä 3 sulaketta 1kello 2lämmitin 3puhallus)
toimii vain webastossa ja silloin kun ei ole "päälläolevaa vikaa" esim. jokin osa rikki.
Taitaapi taasuus olla lähempänä 4-10 Hz kuin 10 kHz :)
Ei tarvitse pitää puhallinta päällä.Säästää nimenomaan akkua tälläkeinoin.
Monissa autoissahan ei muuten nykyään ole erillistä hanaa lämmityslaitteen kennolle,vaan lämpö säädetään kennon läpi/ohi kulkevalla ilmamäärällä.
Tällöin ei myöskään ole väliä,vaikkei säädin olisikaan täysin kuumalle käännettynä.
Monissa autoissahan ei muuten nykyään ole erillistä hanaa lämmityslaitteen kennolle,vaan lämpö säädetään kennon läpi/ohi kulkevalla ilmamäärällä.
Tällöin ei myöskään ole väliä,vaikkei säädin olisikaan täysin kuumalle käännettynä.
korjaus: on väliä, jos ei kennoa jäähdytä mikään niin veden lämpö nousee jossain vaiheessa ylitse ohjelmoidun pisteen jolloin "webasto" katkaisee tämän pisteen ylittämisen huomattuaan, toiminnan. Tästä saattaa johtua "lukko"tila mistä lämmitin ei aukea ilman tietokonediagnoosia(ja sen kautta tapahtuvaa nollaamista) tai sulakkeen "naputtamista"
Edelleen lämmitin on yleensä rakennettu ohjaamaan puhaltimen moottoria vähintään 2-asennolla, kuten yleisemmissä ohjeissa määritetään.
Harvinaista olisi jos ei puhaltimen moottori(autossa siis)puhaltaisi ollenkaan lämmittimen toiminnassa ollessa.
Edelleen lämmitin on yleensä rakennettu ohjaamaan puhaltimen moottoria vähintään 2-asennolla, kuten yleisemmissä ohjeissa määritetään.
Harvinaista olisi jos ei puhaltimen moottori(autossa siis)puhaltaisi ollenkaan lämmittimen toiminnassa ollessa.
^Mitä harvinaista siinä on? Useimmitenhan se on niin, että käyttäjä saa itse puhaltimen säätimellä päättää, käytetäänkö sitä vai ei.
Omassa trp:ssäkin alkuperäinen lämmitin oli niin pieni(3kw), ettei ollut juurikaan kannattavaa laittaa puhallusta päälle pakkasella. Ei tahtonut lämmetä sisätilat eikä moottori. Akkuunkin jäi paremmin virtaa.
Edit. Omasta mielestä vaan on järkevintä lämmittää ensin se moottori kunnolla ja sitten laittaa auto muutamaksi minuutiksi käyntiin ja lämpöä hyttiin.
Omassa trp:ssäkin alkuperäinen lämmitin oli niin pieni(3kw), ettei ollut juurikaan kannattavaa laittaa puhallusta päälle pakkasella. Ei tahtonut lämmetä sisätilat eikä moottori. Akkuunkin jäi paremmin virtaa.
Edit. Omasta mielestä vaan on järkevintä lämmittää ensin se moottori kunnolla ja sitten laittaa auto muutamaksi minuutiksi käyntiin ja lämpöä hyttiin.
Lämmitin ei mene mihinkään lukkoon ilman sisäpuhallusta, kunhan vain vesi pääsee kiertämään.
Lämmittimestä riippuen menee se ensin pienelle teholle ja lopuksi kierrättää vain vettä kunnes jäähtyy tarpeeksi.
Esim joissakin japseissa missä sisälämpö määrätään vedenkiertoa avaamalla ja sulkemalla voi lämmitin ylikuumentua venttiilin ollessa kiinni. (tarpeeksi ylikuumenemisia = lukko)
Lämmittimestä riippuen menee se ensin pienelle teholle ja lopuksi kierrättää vain vettä kunnes jäähtyy tarpeeksi.
Esim joissakin japseissa missä sisälämpö määrätään vedenkiertoa avaamalla ja sulkemalla voi lämmitin ylikuumentua venttiilin ollessa kiinni. (tarpeeksi ylikuumenemisia = lukko)
Itse pidän eberiä usein päällä myös ajaessa, jolloin moottori lämpenee nopeammin. Kaupunkiajossa se lämpenee muuten todella hitaasti.
Kerrän koitin tuota akun säästöä siten että käytin lämmitintä niin ettei puhallin ollut päällä. Eber oli samuttanut itsensä noin. 20min käytön jälkeen, mitään lukittautumista siihen ei tullut vaan toimi seuraavalla kerralla aivan normaalisti. Muistaakseni lämmitin ei ollut sammunut kokonaan, näytössä taisi olla edelleen se minuuttilukema, mutta mitään ääntä moottorista ei kuulunut.
Nyt kun on uusi akku niin olen taas pitänyt puhallinta I-asennossa ja hyvin toimii.
Kerrän koitin tuota akun säästöä siten että käytin lämmitintä niin ettei puhallin ollut päällä. Eber oli samuttanut itsensä noin. 20min käytön jälkeen, mitään lukittautumista siihen ei tullut vaan toimi seuraavalla kerralla aivan normaalisti. Muistaakseni lämmitin ei ollut sammunut kokonaan, näytössä taisi olla edelleen se minuuttilukema, mutta mitään ääntä moottorista ei kuulunut.
Nyt kun on uusi akku niin olen taas pitänyt puhallinta I-asennossa ja hyvin toimii.
Mikä Webastoon mahtoi tulla. Lähtee hurisemaan kellosta, mutta polttoainepumppu ei ala "raksuttamaan". hurisee aikansa ja sammuu. Pakoputkesta tulee nyt jo ilmaa (kylmää). Pakoputki oli täysin lumen ja jään peitossa. Ilmeisesti käynyt niin että kuuma pakoputki sulattanut lunta jääksi ja pakokaasut eivät päässeet ulos.
Diesel Webasto ei ole tänään toiminut. Naputus kuuluu Webastosta, mutta ei lämpeä. Kesälaatua on Diesel. Oisko se syynä?
edit: Ongelmana oli kesälaadun diesel.
edit: Ongelmana oli kesälaadun diesel.
Viimeksi muokannut piritek, 13.12.2006 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Himppasen OT, mut kaveri sano tos et jollain oli rekassa ollu webasto päällä, niin hää oli käyny nukkumaan hyttiin. 15-20min oli kerenny tirsata, kunnes kuulu pamahus, ja rekan perä oli ollu ilmiliekeissä. Koko paska palo vissii kokonaan, ja vika oli kuulemma ollu webastossa. En sitten tiiä että pitäänkö edes paikkaansa, mut voihan toikin olla ihan mahdollista... Kait.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa