Akun suojaus pakkaselta
Valvoja: ffp jäsenet
Akun suojaus pakkaselta
Niin sellaista tuli mieleen, että kun akku ei tuosta pakkasesta oikein piittaa, niin myytiinkö akkujen ympärille sellaista folio/muu sekoite suojaliinaa jossain?
Ja auttaako tuo käytännössä jotenkin?
Itte ostin Jediin uuden akun hiljattain ja se oli todella pienestä kiinni (2vko seisonnan jälkeen) että olisi lähtenyt käyntiin omilla voimilla. Ajattelin, että kannnattaako tuollaisen suojuksen hankinta?
Offtopic: Jos auto seisoo kaksikin viikkoa pakkasessa, niin kuinka usein autoa (tässä tapauksessa jettaa, jossa laturin tulojännite 14,5V akulle) kannattaa mennä laittamaan käyntiin, jotta akussa riittää potku? Oletetaan, että liikkeelle ei päästä, joten kauan kannattaa antaa hurista tyhjäkäynnillä?
Toisaalta tuossa bensaa palaa kylmäkäynnistyksen vuoksi ja kone "kärsii" mutta mieluummin niin, kun auton hinaaminen etc. vitutus.
Ja auttaako tuo käytännössä jotenkin?
Itte ostin Jediin uuden akun hiljattain ja se oli todella pienestä kiinni (2vko seisonnan jälkeen) että olisi lähtenyt käyntiin omilla voimilla. Ajattelin, että kannnattaako tuollaisen suojuksen hankinta?
Offtopic: Jos auto seisoo kaksikin viikkoa pakkasessa, niin kuinka usein autoa (tässä tapauksessa jettaa, jossa laturin tulojännite 14,5V akulle) kannattaa mennä laittamaan käyntiin, jotta akussa riittää potku? Oletetaan, että liikkeelle ei päästä, joten kauan kannattaa antaa hurista tyhjäkäynnillä?
Toisaalta tuossa bensaa palaa kylmäkäynnistyksen vuoksi ja kone "kärsii" mutta mieluummin niin, kun auton hinaaminen etc. vitutus.
Mulla on IV golffissa jonkilainen suoja / muovipäällysteinen hieman pehmeä musta kotelo. Se oli siellä jo ostettaessa, en ole koskaan sen tarkemmin miettinyt alkuperää. Luulisi että merkkiliikkeestä saisi. Omakohtaisesti en ole huomannut minkäänlaista tehonhäviötä tuon kanssa. Suosittelen, tekee sitäpaitsi konehuoneesta myös siistimmän näkösen. :P
Jos välillä käyttelet autoa niin muista pitää kierrokset jossain 2000rpm:n tienoilla, silloin laturi varmasti lataa sitä akkua. Tyhjäkäynnillä akku ei välttämättä lataudu. Mitä pidempään sitä parempi, mutta jos ottaa volttimittarin mukaan niin saisko sillä jonkun käsityksen milloin akku on edes hiukan lataantunut?
[edit] Toinen vaihtoehtoa on ostaa pikalukituksella olevat akunkengät ja napata akku aina mukaan. Säilytys jossain kohtuu lämpimässä, mutta ei samassa tilassa missä ihmisiä (eikös noista vapaudu kuitenkin kaasuja). Jos säilytys betonilattialla niin väliin puupalikka.
[edit] Toinen vaihtoehtoa on ostaa pikalukituksella olevat akunkengät ja napata akku aina mukaan. Säilytys jossain kohtuu lämpimässä, mutta ei samassa tilassa missä ihmisiä (eikös noista vapaudu kuitenkin kaasuja). Jos säilytys betonilattialla niin väliin puupalikka.
Kannattaa tosiaan mitata vaikka akkuhappomittarilla, miten täynnä se akku on. Mikään lämpösuoja ei kyllä auta, kyllä se yön aikana kumminkin jääjtyy ulkolämpötilaan.
Jos ajaa pätkäajoa ja akku ei ehdi latautumaan niin siinä tapauksessa kannattaisi harkita autoon asennettavaa akkulaturia (CTek, Defa) tai sitten latailla sitä aika-ajoin irtolaturilla. Toki jos pistoke on käytettävissä niin kiinteä laturi on helppo vaihtoehto. Vai eikö pistorasiaa tässä tapauksessa ole kun autokaan ei seiso roikan päässä?
Jos ajaa pätkäajoa ja akku ei ehdi latautumaan niin siinä tapauksessa kannattaisi harkita autoon asennettavaa akkulaturia (CTek, Defa) tai sitten latailla sitä aika-ajoin irtolaturilla. Toki jos pistoke on käytettävissä niin kiinteä laturi on helppo vaihtoehto. Vai eikö pistorasiaa tässä tapauksessa ole kun autokaan ei seiso roikan päässä?
Kyllä kunnossa olevan laturin pitäisi ladata akkua tyhjäkäynnilläkin. Sitä vartenhan se jännitteensäädin siellä on. Kylmänä akku ottaa myös huonommin virtaa, joten laturin kuormitus on siinäkin mielessä pienempi. Sitten tarvitaan jo kierroksia, kun keulalla poltellaan valoja 1kW:n edestä ja sisällä kuunnellaan samalla 2kW:n teholla humppaa.
Mutta jännitemittarilla kannattaa toki tarkastaa, että laturi on herännyt. Mikäli laturi ei saa herätevirtaa, niin silloin pitää kierroksia käyttää muutamassa tonnissa.
Akun peittämisellä ei ole mitään virkaa silloin, jos auto seisoo viikkotolkulla.
Mutta jännitemittarilla kannattaa toki tarkastaa, että laturi on herännyt. Mikäli laturi ei saa herätevirtaa, niin silloin pitää kierroksia käyttää muutamassa tonnissa.
Akun peittämisellä ei ole mitään virkaa silloin, jos auto seisoo viikkotolkulla.
Aiheeseen liittyen, luin joskus sanomalehdestä suomalaisista keksijöistä, jotka olivat kehitelleet "akunlämmittimen".
Laite oli patja, joka laitettiin akun alle. Patjassa oli vastus. Lämmitykseen käytettiin akun virtaa. Akun lämpötilaa ei ilmeisesti päästetty liian alas.
Pointti oli siinä, että lämpimänä akku pystyy antamaan paljon enemmän virtaa, ja vaikka akun virtaa on käytetty akun lämmitykseen, on silti kokonaishyöty suurempi kuin akusta lämmitykseen menetetty virta. Tietenkin tuo tarvinee elektroniikan, joka ei päästä akkua tyhjenemää tietyn tason alapuolelle, jos auto on käyttämättömänä pitemmän aikaa.
Laite oli patja, joka laitettiin akun alle. Patjassa oli vastus. Lämmitykseen käytettiin akun virtaa. Akun lämpötilaa ei ilmeisesti päästetty liian alas.
Pointti oli siinä, että lämpimänä akku pystyy antamaan paljon enemmän virtaa, ja vaikka akun virtaa on käytetty akun lämmitykseen, on silti kokonaishyöty suurempi kuin akusta lämmitykseen menetetty virta. Tietenkin tuo tarvinee elektroniikan, joka ei päästä akkua tyhjenemää tietyn tason alapuolelle, jos auto on käyttämättömänä pitemmän aikaa.
Riittää toki, jos se akku vaan on kunnossa ja oikeasti ottaa virtaa. Tai voihan se olla, että akku täyttyy ja toimii kuten pitääkin mutta autossa on joku virtasyöppö joka tyhjentää akun parissa viikossa.
Edit: Kyse siis 14,5V latausjännitteestä.
Edit: Kyse siis 14,5V latausjännitteestä.
Viimeksi muokannut SS, 22.1.2006 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras ja ainoa suoja jäätymiseltä ja käynnistyvyyden kannalta noin pitkässä seisotuksessa akulle on huolehtia sen mahdollisimman täydestä varaustilasta. Sinänsä akun varaus säilyy paremmin kylmässä, koska itsepurkautuminen kasvaa lämpötilan noustessa. Kapasiteetin lasku lämpötilan laskiessa on kuitenkin ehkä merkittävämpi tekijä.
Mun kakkakoppa seisoo toisinaan parikin viikkoa paikassa jossa ei ole lämmitysmahdollisuutta ja kyllä siinä on kovien pakkasienkin aikaan ehjä noin 60 Ah akku riittänyt käynnistämään vaikka on hälytinkin ollut aina päällä.
Mun kakkakoppa seisoo toisinaan parikin viikkoa paikassa jossa ei ole lämmitysmahdollisuutta ja kyllä siinä on kovien pakkasienkin aikaan ehjä noin 60 Ah akku riittänyt käynnistämään vaikka on hälytinkin ollut aina päällä.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Mulla oli ennen Varta Silver, mutta se oli viallinen joten takuuseen sain uuden Varta Blue dynamicin (korvaavamalli Vartalla nykyään)
Eli se on 62Ah ja kylmäkäynnistysvirta on 600A. Kuitenkin se oli pienestä kiinni ettei lähtenyt käyntiin. (kuitenkin pyöritysnopeus oli niin hidas, ettei se yrittänyt, vaan pyöritti vain. lisävirralla lähti heti)
Eli se on 62Ah ja kylmäkäynnistysvirta on 600A. Kuitenkin se oli pienestä kiinni ettei lähtenyt käyntiin. (kuitenkin pyöritysnopeus oli niin hidas, ettei se yrittänyt, vaan pyöritti vain. lisävirralla lähti heti)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No virranjakajan kansi ja pyörijä kannattaa uusia, mutta ei italialaisilla varaosilla :) Ainakin tuo oma yksilä vaatii kannen ja pyörijän vaihdon ~60tkm välein, muuten alkavat sytytysongelmat kun metallikontakteihin kertyy valkoista hapettumaa. Kannattaa nyt ainakin kurkata sinne kannen alle ja raaputtaa metallipinnat puhtaiksi.
No virranjakajan kansi ja pyörijä kannattaa uusia, mutta ei italialaisilla varaosilla :) Ainakin tuo oma yksilä vaatii kannen ja pyörijän vaihdon ~60tkm välein, muuten alkavat sytytysongelmat kun metallikontakteihin kertyy valkoista hapettumaa. Kannattaa nyt ainakin kurkata sinne kannen alle ja raaputtaa metallipinnat puhtaiksi.
1.3 79--84 Bosch (Kärjellinen/Ei rajoitinta). . . . . . . . 10-4706 2.52 ?
1.3 84--7.85 Bosch (Kärjellinen/Rajoitin 6500rpm). . . . . 10-4893 12.45 ?
1.3 85-- Bosch (Kärjetön/Ø8mm akseli/Ei rajoitinta). . . . 10-4715 2.86 ?
Jaa-a kumpikohan mun jediin menee... 2. vai 3. pitänee ottaa vissiin käteen ensin.
Joo ja sitten tuo: 1.3-1.8 8.84-- Bosch ("Ruuviliittimet"). . . . . . . . . . 10-4404 5.72 ?
Ainoa vaan, että nuo Motonetin hilut ovat yleensä juurikin sitä italialaista %#skaa. Tosin kyllähän noillakin osilla jonkin aikaa ajelee.
Edit: Sytkäosien huono kunto ilmenee siten, että kone kosteimmilla keleillä tai kovilla pakkasilla käynnistäessä käy yleensä aluksi kolmella pytyllä tai sytkä muuten vaan pätkii. Mutta kyllähän kunnossa oleva sytkäpuoli helpottaa käynnistyksiä muutenkin, varsinkin näin pakkasilla.
Edit: Sytkäosien huono kunto ilmenee siten, että kone kosteimmilla keleillä tai kovilla pakkasilla käynnistäessä käy yleensä aluksi kolmella pytyllä tai sytkä muuten vaan pätkii. Mutta kyllähän kunnossa oleva sytkäpuoli helpottaa käynnistyksiä muutenkin, varsinkin näin pakkasilla.
Viimeksi muokannut SS, 22.1.2006 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Akulle talviturkki
Keskellä kesää tuli tämmöinen vastaan Mk3 GT:n konehuoneesta. Onkos tuolle olemassa VAG-varaosanumero tai muuten saatavissa tms. ja tekeekö sillä mitään?
Toimii uutena, mutta kokemuksen perusteella esimerkiksi virranjakajan kannen kontaktit keräävät valkoista hapettumaa pintaansa todella nopeasti. Boschin osilla samaa ei ilmene, ilmeisesti erilaista metallia. Boschista kokemusten perusteella kannattaa se tuplahinta maksaa, ei tarvitse koko ajan roplata ja osia vaihdella 4x useammin. Samoja kokemuksia monesta muustakin osasta, laturin hihnasta, muutamista laakereista, raidetangon päistä, jarrurummuista, paloista, jne. Enää en italialaista osaa autooni pistä.Kyllä noi italialaiset toimii ihan hyvin jos ne on kunnossa.
Aiheesta: Jos akku on kunnossa ja kapasiteettia riittävästi sekä koneessa täyssynteettiset öljyt, niin ei akun kanssa mitään ongelmia pitäisi ilman suojuksiakaan olla viikon-parin seisomisella. Jos on, niin sitten autossa on jotain joka syö akkua tyhjäksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa