takalokasuojien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
takalokasuojien vaihto
pitäis alkaa hitsailemaan 1 golffia kun ilmat lämpenee ja takakaaret on jo sen verran kukkinu, että ne kannattaa vaihtaa uusiin. korjaus palat on jo hommattu ja enää puuttuu kokemus, on meinaan ensimmäinen kaarien vaihto mulle. ja nyt ajattelin kysyä asiantuntijoilta neuvoja, että miten sievin tehdä ja miten ei kannata tehdä, ettei joudu laittaan 10cm kerrosta kittiä viimeistelyyn.
kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Kiitos jo etukäteen.
kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Kiitos jo etukäteen.
kun alat laittamaan vaihtokaaria niin kannattaa sovittaa niitä vanhan päälle ja piirtää alue miltä putsaat pellin ihan puhtaaksi maalista ja paskasta ja ruosteesta. kannattaa paikkailla reikiä pellillä ja sitten liimaat uuden kaaren koriliimalla paikalleen ja siistit rajan pakkelilla. ja lokariin kunnolla kiveniskumassaa ja kaaren sisään suihkit kotelosuojaa. molempia saa myös spräynä. Ainakin omasta mielestä liimaamalla saa siistimmän ja helpommalla.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Kunnon koriliimalla tehty sauma on kestävämpi kuin pistehitsi. Ja eipä kaarta kovin kärsi yhellä saumalla mennä vetämäänkää, jos joku miettii miksi ei nii ei muutaku kokeileen... :) Pirun kallistahan tuo liima on, mutta liimamalla tehty sauma ei ala niin helposti ruostuunkaan, jos vertaa hitsaukseen jossa pelti palaa. Ei muutaku kunnolla pellille ja puhtaaks pellit ja liima väliin.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11.3.2005 20:35
^ex G3 ku kolaroin niin siihen maalari liimasi toisen taka kaaren kiinni ja siitä on 2 vuotta ja ei vieläkään sauma näy ku oon uuteen omistajaan silloin tällöin törmänny ja tutkinu autoa. pitää vissiin antaa kuivua kunnolla sauman ennen maalausta, ettei tuu näkyviin.
mitenkäs se sauma kohta tehdään naputetaanko ne reunat sillä koneella lintaan (mikä sen laitteen nimi nyt olikaan) ja liimataan pellit päällekkäin, vai miten?
mitenkäs se sauma kohta tehdään naputetaanko ne reunat sillä koneella lintaan (mikä sen laitteen nimi nyt olikaan) ja liimataan pellit päällekkäin, vai miten?
En kuollaksenikaan muista aineen nimeä mitä mun kotteroon käytettiin mutta muistaakseni seppä mainitsi sen jälleenmyyntihinnaksi 102€/tuubi.
(Edit: siis sillä ei laitettu kaaria kiinni minun autoon kuten joku jo ehti tiedustelee.)
(Edit: siis sillä ei laitettu kaaria kiinni minun autoon kuten joku jo ehti tiedustelee.)
Viimeksi muokannut Sebastian, 20.1.2006 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11.3.2005 20:35
Ja saumaa ei sitten vedetä niihin kaariin hitsatessa tai sen tosiaan näet lopputuloksesta. Pelti alkaa vetelehtimään. Myöskään migin kahvan kärjellä ei kannata kovin painaa, koska langan sulaessa pelti lämpenee ja pehmenee, saattaa pelti mennä montulle. Noin 5 cm välein olen itse pisteet laittanut. Tarpeeksi kauan kun niitä laittaa niin kaari tulee koko matkalta kiinni.
Uusi korjauspelti kannattaa laittaa ennemmin vanhan päälle ettei vesi valu mitenkään sauman sisään. Tosin päittäis hitsauksessa ei tulisi mitään taskuja, mutta lienee aloittelijalle hankalampi vaihtoehto.
Tuossa väsäilen Nissaniin kylkipeltiä. TEin tuollaiset tulppa hitsaukset tuohon että pelti asettui nätisti ja sitten heppailin tuota saumaa. Ihan koko matkalta en edes laittanut ettei vaan vääntyilis liikoja, kittailu sucks...
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... %20hep.jpg
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... pailtu.jpg
Tuossa testi maalailu, eipä näy mittää vikkoo:
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... maalit.jpg
Uusi korjauspelti kannattaa laittaa ennemmin vanhan päälle ettei vesi valu mitenkään sauman sisään. Tosin päittäis hitsauksessa ei tulisi mitään taskuja, mutta lienee aloittelijalle hankalampi vaihtoehto.
Tuossa väsäilen Nissaniin kylkipeltiä. TEin tuollaiset tulppa hitsaukset tuohon että pelti asettui nätisti ja sitten heppailin tuota saumaa. Ihan koko matkalta en edes laittanut ettei vaan vääntyilis liikoja, kittailu sucks...
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... %20hep.jpg
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... pailtu.jpg
Tuossa testi maalailu, eipä näy mittää vikkoo:
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... maalit.jpg
joo vois ne hitsata kiinni, mulle kans paikallinen maalaamo neuvo pisteillä hitsaamaan, niin kauan ettei jää ainuttakaan reikää liitos kohtaan.
mikäs tuo kone on nimeltään millä ne pellin reunat taotaan, että sopii hyvin päällekkäin?
mitenkäs sisälokari vaihtopalaan liitetään hitsaamalla/liimaamalla?
EDIT: kuvat lokarin vaihto projekteista olisi kiinnostavia, jos muutkin, ku levis on kuvannut ko. operaatiota.
mikäs tuo kone on nimeltään millä ne pellin reunat taotaan, että sopii hyvin päällekkäin?
mitenkäs sisälokari vaihtopalaan liitetään hitsaamalla/liimaamalla?
EDIT: kuvat lokarin vaihto projekteista olisi kiinnostavia, jos muutkin, ku levis on kuvannut ko. operaatiota.
Tinaus voisi tosiaan olla pop. Tosin epäilyttää tuo pellin kuumentaminen tinauksessa, sieltähän käryää maalit pois isolta alueelta myös pellin takaa. Hitsausta pystyy tekemään pieni piste kerrallaan mutta tinausta ei. Kokemusta aiheesta ei tosin ole.
Mites muuten tuo kaaren alasauma kannattaa tehdä? Siis tuon ulkopellin liittäminen sisempään lokasuojaan? Alunperinhän se on yleensä pistehitsillä vedetty.
Tai suojaus taustapuolelta, maali vai joku kotelosuoja? Jos sinne taakse nyt edes mistään pääsee käsiksi, Carina II olisi kohteena.
Mites muuten tuo kaaren alasauma kannattaa tehdä? Siis tuon ulkopellin liittäminen sisempään lokasuojaan? Alunperinhän se on yleensä pistehitsillä vedetty.
Tai suojaus taustapuolelta, maali vai joku kotelosuoja? Jos sinne taakse nyt edes mistään pääsee käsiksi, Carina II olisi kohteena.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tinaus ei tarvi kauheen kuumaa. Mulla näytti pysyvän maali pellin takana ku tinasin.
E: Paino sanalla näytti... En jääny kummemmin raapimaan.
E: Paino sanalla näytti... En jääny kummemmin raapimaan.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 21.1.2006 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vielä kun tuon sisä- ja ulkopuolen liitokseen saisi vinkkejä. Vai täytyykö tuokin tehdä niin että poraa ulkopeltiin reikiä ja hitsaa sen niistä paikalleen?
Nyt en ihan ymmärtänyt--- Sisäpellin ja ulkopellin liitos?
[Edit: nyt kun tavasin tuota ylempää postaustasi uudestaan ymmärsin yskän. Se on siis ihan hyvä porata tai punkteerata nuo reiät ja pisteillä laittaa kiinni. Kiveniskusuojaa sitten pintaa ja kotelosuojaa reilusti sisäkautta ettei vesi pääse heti muhimaan väliin.]
Itse olen kutsunut niitä taivutuksen tekeviä pihtejä pokkauspihdeiksi. Ei taota siis mitään, vaan se taivuttaa sen pellin. Kaikissa mitä minä olen käyttänyt löytyy myös tuo pistehitsausta varten oleva rei'itin. Tuota Nissania tehdessä lainassa oli paineilma käyttöinen laite. Aika pop oli, ei tullut kädet kipeiksi.
Tina on hyvä sauman päälle, mutta kyllä sekin sen verran kuumana käy, että jos kovin laajaa peltiä tinaa, voi mennä pelti mutkalle. Sen takia tuossa Nissanissa en uskaltanut tinaa tuohon laittaa. Oli sen verran letkeää peltiä.
Ja tinaa EI sitten KOSKAAN laiteta ilman, että pelti TÄYSIN puhdasta ja ilman tartunta-ainetta. Sidoksesta ei tule muuten "ikuinen". Epäilen kyllä, että pellin toiselta puolen maali irtoaa pellistä. Kyllä se sen verran kuumana käy. Saattaahan se näyttää että se se pysyi.
Sisälokarinkin olen hitsannut ihan reilulla vedolla. Ei haittaa liika lämpö siellä. Ainoa on ettei polta autoa jos massat ottaa ja syttyy tuleen. Eli varovaisuutta ja takaverhoilut ehdottmasta auki ja samoin kontti, että näkee jos savuaa!
Olen noita kaaria tehnyt nyt n. 10 kpl ja aina vaan tulee siistimpi lopputulos. Kamera vaan ei satu koskaan mukaan ja en ole sitä kauaa omistanutkaan. Pitäs ostaa autotallikamera erikseen ettei tarvi pelätä sitä likaa ja pölyä. 700€ kamera on talliin liian kallis.
Kiitos, eiköhän näillä ohjeilla uskalla ryhtyä hommiin.
Ja sitten työkaluista:
Tekeeköhän Bilteman paineilmavehkeellä (tuotenro 15-169) mitään? Entäpä millä vanha kaari on helpointa leikata irti? Onnistuuko homma esimerkiksi Biltema 12-206:n kaltaisella käsikäyttöisellä kuvioleikkurilla?
Toki metallihommia tulee muutenkin harrastettua, joten työkaluihin voisi jonkin verran investoida.
Ja sitten työkaluista:
Tekeeköhän Bilteman paineilmavehkeellä (tuotenro 15-169) mitään? Entäpä millä vanha kaari on helpointa leikata irti? Onnistuuko homma esimerkiksi Biltema 12-206:n kaltaisella käsikäyttöisellä kuvioleikkurilla?
Toki metallihommia tulee muutenkin harrastettua, joten työkaluihin voisi jonkin verran investoida.
Kaaren leikkelisin irti tuotteella 15-1882. Ammattimies hankkii tietenkin kalliimman/paremman laitteen mutta amatöörikäyttöön tuollainen on aivan sopiva.
Pystyy sahailemaan jopa tuollaisen 20l/1,5hv:n kompuran voimin jos ei pidä kiirettä.
Itse hankin vastaavan Yaman valmisteen ja nykyään rälläkkää tarvitsee peltitöissä oikeastaan vain hiontaan.
Eiköhän tuo 15-169 ole myös ihan pätevä. Kerran tuli tehtyä tuo pokkaus Würthin taittopihdeillä ja loppua kohden meinasi tulla matalampi pokkaus kun alkoi kourasta loppua haba... :) Paineilmalaitteella em. ongelmaa ei pitäisi esiintyä.
Pystyy sahailemaan jopa tuollaisen 20l/1,5hv:n kompuran voimin jos ei pidä kiirettä.
Itse hankin vastaavan Yaman valmisteen ja nykyään rälläkkää tarvitsee peltitöissä oikeastaan vain hiontaan.
Eiköhän tuo 15-169 ole myös ihan pätevä. Kerran tuli tehtyä tuo pokkaus Würthin taittopihdeillä ja loppua kohden meinasi tulla matalampi pokkaus kun alkoi kourasta loppua haba... :) Paineilmalaitteella em. ongelmaa ei pitäisi esiintyä.
Viimeksi muokannut jii_bee, 22.1.2006 23:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Noista koriliimoista vielä, niin kokemuksia on tuosta Finnsco:n PU-10:stä. Tosi kätevää lisäksi myös puskurien ja valojen kiinnikkeiden korjauksissa.
http://www.finnsco.fi/index2.php?manuf=finnsco&gn=Finnsco%20Pro-Line%20tuotteet
Kaaren vaihdossa vanha kaari pois, saumat puhtaiksi ja pellit limiin pari senttiä. Liimaa kunnolla väliin ja kiinni, se on siinä.
Tämä ei ole mainos, on paljon muitakin merkkejä, autopeltisepät tietävät paremmin.
http://www.finnsco.fi/index2.php?manuf=finnsco&gn=Finnsco%20Pro-Line%20tuotteet
Kaaren vaihdossa vanha kaari pois, saumat puhtaiksi ja pellit limiin pari senttiä. Liimaa kunnolla väliin ja kiinni, se on siinä.
Tämä ei ole mainos, on paljon muitakin merkkejä, autopeltisepät tietävät paremmin.
Motonetin stanssaus ja pokkauskone (paineilma) on sit halvempi ku bilteman vastaava.
Koritinaa kannattaa käydä, sitä ku käyttää sen juoksuteaineen kanssa, niin se imeytyy pellissä olevien rakojen sisään (kapillaari-ilmiö vissiin) ja tekee siitä ilmatiiviin ja ruostekestoisemman. Taakse sitten kunnolla kotelomassaa, ni johan kestää isältä vaikka pojanpojalle :D (tai sit mätänee muualta)
Koritinaa kannattaa käydä, sitä ku käyttää sen juoksuteaineen kanssa, niin se imeytyy pellissä olevien rakojen sisään (kapillaari-ilmiö vissiin) ja tekee siitä ilmatiiviin ja ruostekestoisemman. Taakse sitten kunnolla kotelomassaa, ni johan kestää isältä vaikka pojanpojalle :D (tai sit mätänee muualta)
Tuossa omassa tapauksessa kyse on Toyota Carina II:sta. Hain jo Motonetista korjauspalan, mutta varmaan itsekin osaisin vasaralla nuijia suorasta pellistä siistimmän osan :D
Kaaren etuosakaan ei ylety tarpeeksi eteen, jotta ruostereikä peittyisi. Kaaren etuosa kun rajoittuu takaoveen ja korjauspalassa on vain näkyvissä oleva pellin osa kun ruostetta on myös siellä oven "alla/takana" piilossa. Lisäksi korjauspalaa joutuu leikkelemään kun se tuollaisenaan peittäisi tankkausluukun.
Onkohan täällä kellään tietoa, löytyykö Carinaan mistään sopivampaa palasta? Väärä foorumi, mutta kaipa täälläkin jollain japseja on...
Kaaren etuosakaan ei ylety tarpeeksi eteen, jotta ruostereikä peittyisi. Kaaren etuosa kun rajoittuu takaoveen ja korjauspalassa on vain näkyvissä oleva pellin osa kun ruostetta on myös siellä oven "alla/takana" piilossa. Lisäksi korjauspalaa joutuu leikkelemään kun se tuollaisenaan peittäisi tankkausluukun.
Onkohan täällä kellään tietoa, löytyykö Carinaan mistään sopivampaa palasta? Väärä foorumi, mutta kaipa täälläkin jollain japseja on...
Joo kysyin jo, ajattelin vaan jos täälläkin olisi joku joka asiasta tietää.
Mutta noin yleiskommenttina, Motonetin myymät (Tanskalaiset?) korjauspalat eivät oikein vakuuta. Edellistä korjauspalaakin (taas eri automerkki) joutui leikkelemään ja muotoilemaan että se sopi paikalleen.
Edit: Toki sopivuus ja osan valmistaja on varmaan vähän tuuristakin kiinni.
Mutta noin yleiskommenttina, Motonetin myymät (Tanskalaiset?) korjauspalat eivät oikein vakuuta. Edellistä korjauspalaakin (taas eri automerkki) joutui leikkelemään ja muotoilemaan että se sopi paikalleen.
Edit: Toki sopivuus ja osan valmistaja on varmaan vähän tuuristakin kiinni.
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/start
^kysykää tuolta...
sieltä sain golf mk1 kaaren korjauspalan 14.90€:llä. ei paljon kannata vanhaa alkaa hitsailemaan :)
^kysykää tuolta...
sieltä sain golf mk1 kaaren korjauspalan 14.90€:llä. ei paljon kannata vanhaa alkaa hitsailemaan :)
^Ainakin Motonet hommaa tavaraa Koivuselta, joten oletettavasti tuo jo ostamani takakaari on sitä kautta maahan tullut.
Laatu ei vakuuta, eikä osa riitä peittämään ruostunutta aluetta. Hankala asentaakin, kun tuossa joutuisi väkisin tekemään päittäissaumaa.
Luultavasti käsken viemään tuon Carinan suoraan ammattimiehen käsiteltäväksi, ei tarvitse mokomaan talviloma tuhlata. Tuhlaan sen sitten Golfin siistimiseen :)
Laatu ei vakuuta, eikä osa riitä peittämään ruostunutta aluetta. Hankala asentaakin, kun tuossa joutuisi väkisin tekemään päittäissaumaa.
Luultavasti käsken viemään tuon Carinan suoraan ammattimiehen käsiteltäväksi, ei tarvitse mokomaan talviloma tuhlata. Tuhlaan sen sitten Golfin siistimiseen :)
useimmiten muuten kannattaa ostaa orkkispeltipalat. tarvike palat meinaa aina pistää sylettämään kun eivät halua istua ikinä suoraan vaan pitää taitella uusiksi monesta kohtaa monta kertaa. osien liimauksen puristukseen on olemassa joku hitsausvehje mikä hitsaa kierretapinpätkän peltiin kiinni ja siihen ruuvataan puristava rautakulma. liimausta varten putsataan uusi ja vanha pelti reunasta liimasaumaa varten parin sentin matkalta. jos haluaa lisäkiinnitystä niin pisteitä saa myös niin, että poraa uuteen peltiin reiän ja hitsaa siitä sen reiän sitten umpeen ja samalla kiinni vanhaan peltiin ja sitten vaan tasoittaa sen pisteen pellin tasalle.
Sitähän tässä juuri kirosin, kun Carina II:een ei orkkisosaa löydy. Ainakaan käyttämätöntä :)useimmiten muuten kannattaa ostaa orkkispeltipalat. tarvike palat meinaa aina pistää sylettämään kun eivät halua istua ikinä suoraan vaan pitää taitella uusiksi monesta kohtaa monta kertaa.
Tuota Motonetin osaa sovitin alkuperäisen lokasuojan päälle ja ei se ole kyllä sinne päinkään. Aika paljon tuota saisi taivutella ja leikellä että sen saisi siististi istumaan paikalleen.
Argh... pitäis aloittaa sama projekti itsellekin, eli takakaarien vaihto.
Mietin vaan että mikä nyt olisi fiksuin tapa tehdä korjaus.
Osa suosii liimausta, osa hitsausta ja tinausta.
Tilanne on se että muovilevikkeen alle oli tullut 3 pientä reikää kaaren ulkoreunaan vanhan etureunan levikkeen kiinnityskohtiin, sekä taitos on pehmennyt parista kohtaa...
Suunnittelin että rälläköi kaiken ruosteen pois, hioo pintaruosteen pellille.
Mutta oletteko leikanneet koko vanhan kaaren pois, vai hitsanneet uuden sen päälle?
Mietin vaan että mikä nyt olisi fiksuin tapa tehdä korjaus.
Osa suosii liimausta, osa hitsausta ja tinausta.
Tilanne on se että muovilevikkeen alle oli tullut 3 pientä reikää kaaren ulkoreunaan vanhan etureunan levikkeen kiinnityskohtiin, sekä taitos on pehmennyt parista kohtaa...
Suunnittelin että rälläköi kaiken ruosteen pois, hioo pintaruosteen pellille.
Mutta oletteko leikanneet koko vanhan kaaren pois, vai hitsanneet uuden sen päälle?

TAITTO- JA STANSSAUSTYÖKALU
Yhdistetty taivutus-/stanssaustyökalu. Ihanteellinen auton korin korjaustöihin. Soveltuu 0,8 - 1,2 mm paksuisen pellin käsittelyyn. Taittoleuan leveys 22 mm. Taittosyvyys 12 mm.
Stanssin halkaisija 5 mm.
Suositeltava työpaine 6,2 baaria.
Paino 1,3 kg.
Pituus 248 mm.
Halkaisija 55 mm.
Lisätietoja: Käyttöohje
Tuotenro
15169
59,90 €
itsellä on tollainen bilteman pokkaus kone ja on pirun kätevä kapistus

REIKÄ- JA TAIVUTUSPIHDIT
Sopivat auton peltitöihin. Käännä päätä käyttötarkoituksen mukaan. Karkaistut leuat.
Muovipinnoitetut varret. Enint. 1 mm paksuisen teräslevyn työstöön.
Reikästanssi: Ø 5 mm.
Leukojen syvyys (reikäpihdit): 15 mm.
Leukojen leveys (reikäpihdit): 20 mm.
Taivutussyvyys: 10 mm.
Leukojen leveys (taivutuspihdit): 22 mm.
Pituus: 300 mm.
Paino: 1,2 kg.
Tuotenro
12092
39,90 €
Saa samasta paikasta kuin paineilmakäyttöisiäkin.
Voiko tuolla paineilma pokkauslaitteella pokata peltiä muuten, kuin linttaamalla siihen sen "pykälän"? Onko Bilteman laitteessa tuota "pistehitsi reijittäjää", onko tuo niin hyvä laite että kannattaa hankkia?
Mikä tuon idea on? Jos vaikka kaarta on vaihtamassa lintataanko sillä siis auton jäljellä olevaan kaareen S-mallinen mutka ja kiinnitettävään kappaleeseen tässä tapauksessa tehdään pitsehitsi reijät josta kaari heppaillaan kiinni. Lopuksi pakkelia päälle. Olenko ymmärtänyt idean oikein? Olisiko päittäisliitos kuitenkin parempi, jos hitsaa koko matkalta kiinni? Tartteeko tuota muuhun kuin korjauspalojen laittoon, vai onnistuuko tuon avulla omien korjauspalojen tekeminen, vaikka helmojen, mitä kaikkea tuolla voi ylipäätään tehdä, kannattaako rueta pokkailemaan jokainen helman ja pohjan paikkapala? Rojektiautoon joutuu vaihteleen -kaaret ja -helmat tai ainakin kovasti paikkaileen, muuta paikkaa sitten ympäri autoa. Hiekkapellit ja sivuposket melko pepua eikä tahdo niitä enään kys. autoon saada. Josko tuosta laitteesta olis jotain hyötyä, saisko sillä säätettyä edes hermoja ja pakkelia. Tarkotus tehdä hommat kunnolla ja tinaa käyttää ainakin kaariin.
Anteeksi muutamaa tyhmää kysymystäni.
E: Meneekö kaareva lokasuoja muuten kupruille kun tuollaisella painele siihen kantin, liekkö sittenkään hyvä laite ainakaan siihen hommaan?
Mikä tuon idea on? Jos vaikka kaarta on vaihtamassa lintataanko sillä siis auton jäljellä olevaan kaareen S-mallinen mutka ja kiinnitettävään kappaleeseen tässä tapauksessa tehdään pitsehitsi reijät josta kaari heppaillaan kiinni. Lopuksi pakkelia päälle. Olenko ymmärtänyt idean oikein? Olisiko päittäisliitos kuitenkin parempi, jos hitsaa koko matkalta kiinni? Tartteeko tuota muuhun kuin korjauspalojen laittoon, vai onnistuuko tuon avulla omien korjauspalojen tekeminen, vaikka helmojen, mitä kaikkea tuolla voi ylipäätään tehdä, kannattaako rueta pokkailemaan jokainen helman ja pohjan paikkapala? Rojektiautoon joutuu vaihteleen -kaaret ja -helmat tai ainakin kovasti paikkaileen, muuta paikkaa sitten ympäri autoa. Hiekkapellit ja sivuposket melko pepua eikä tahdo niitä enään kys. autoon saada. Josko tuosta laitteesta olis jotain hyötyä, saisko sillä säätettyä edes hermoja ja pakkelia. Tarkotus tehdä hommat kunnolla ja tinaa käyttää ainakin kaariin.
Anteeksi muutamaa tyhmää kysymystäni.
E: Meneekö kaareva lokasuoja muuten kupruille kun tuollaisella painele siihen kantin, liekkö sittenkään hyvä laite ainakaan siihen hommaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 27 vierailijaa