Akun suojaus pakkaselta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Akun suojaus pakkaselta

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.1.2006 9:50

Niin sellaista tuli mieleen, että kun akku ei tuosta pakkasesta oikein piittaa, niin myytiinkö akkujen ympärille sellaista folio/muu sekoite suojaliinaa jossain?

Ja auttaako tuo käytännössä jotenkin?

Itte ostin Jediin uuden akun hiljattain ja se oli todella pienestä kiinni (2vko seisonnan jälkeen) että olisi lähtenyt käyntiin omilla voimilla. Ajattelin, että kannnattaako tuollaisen suojuksen hankinta?

Offtopic: Jos auto seisoo kaksikin viikkoa pakkasessa, niin kuinka usein autoa (tässä tapauksessa jettaa, jossa laturin tulojännite 14,5V akulle) kannattaa mennä laittamaan käyntiin, jotta akussa riittää potku? Oletetaan, että liikkeelle ei päästä, joten kauan kannattaa antaa hurista tyhjäkäynnillä?

Toisaalta tuossa bensaa palaa kylmäkäynnistyksen vuoksi ja kone "kärsii" mutta mieluummin niin, kun auton hinaaminen etc. vitutus.

DyyD
-
Viestit: 123
Liittynyt: 29.12.2005 18:59

ViestiKirjoittaja DyyD » 21.1.2006 10:30

Mulla on IV golffissa jonkilainen suoja / muovipäällysteinen hieman pehmeä musta kotelo. Se oli siellä jo ostettaessa, en ole koskaan sen tarkemmin miettinyt alkuperää. Luulisi että merkkiliikkeestä saisi. Omakohtaisesti en ole huomannut minkäänlaista tehonhäviötä tuon kanssa. Suosittelen, tekee sitäpaitsi konehuoneesta myös siistimmän näkösen. :P

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.1.2006 12:20

Jos välillä käyttelet autoa niin muista pitää kierrokset jossain 2000rpm:n tienoilla, silloin laturi varmasti lataa sitä akkua. Tyhjäkäynnillä akku ei välttämättä lataudu. Mitä pidempään sitä parempi, mutta jos ottaa volttimittarin mukaan niin saisko sillä jonkun käsityksen milloin akku on edes hiukan lataantunut?

[edit] Toinen vaihtoehtoa on ostaa pikalukituksella olevat akunkengät ja napata akku aina mukaan. Säilytys jossain kohtuu lämpimässä, mutta ei samassa tilassa missä ihmisiä (eikös noista vapaudu kuitenkin kaasuja). Jos säilytys betonilattialla niin väliin puupalikka.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.1.2006 12:27

Niin, en tiedä saisiko volttimittarilla tietoa...

Toisaalta jo käynnisteleminen auttaa siihen, ettei paikat ole niin jumissa jolloin akulta ei vaadita niin paljoa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2006 12:35

Kannattaa tosiaan mitata vaikka akkuhappomittarilla, miten täynnä se akku on. Mikään lämpösuoja ei kyllä auta, kyllä se yön aikana kumminkin jääjtyy ulkolämpötilaan.

Jos ajaa pätkäajoa ja akku ei ehdi latautumaan niin siinä tapauksessa kannattaisi harkita autoon asennettavaa akkulaturia (CTek, Defa) tai sitten latailla sitä aika-ajoin irtolaturilla. Toki jos pistoke on käytettävissä niin kiinteä laturi on helppo vaihtoehto. Vai eikö pistorasiaa tässä tapauksessa ole kun autokaan ei seiso roikan päässä?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 21.1.2006 12:36

Minunkin golffissa oli sellanen muovi pehmuste akun päällä. Olen aika varma että se auttaa näin pakkasilla. Kandee kysellä vaikka vw mitä ne sellasista huutelee. Sopii varmasti moniin muihinkin autoihin.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 21.1.2006 12:36

Kyllä kunnossa olevan laturin pitäisi ladata akkua tyhjäkäynnilläkin. Sitä vartenhan se jännitteensäädin siellä on. Kylmänä akku ottaa myös huonommin virtaa, joten laturin kuormitus on siinäkin mielessä pienempi. Sitten tarvitaan jo kierroksia, kun keulalla poltellaan valoja 1kW:n edestä ja sisällä kuunnellaan samalla 2kW:n teholla humppaa.

Mutta jännitemittarilla kannattaa toki tarkastaa, että laturi on herännyt. Mikäli laturi ei saa herätevirtaa, niin silloin pitää kierroksia käyttää muutamassa tonnissa.

Akun peittämisellä ei ole mitään virkaa silloin, jos auto seisoo viikkotolkulla.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.1.2006 12:39

Niin homma on vaan silleen, että auto sellaisessa paikassa, jossa ei ole sähköä saatavilla, joten muuten kyllä tietty käyttäisi lohkolämppäriä.

Kyllä omassa jetassa olen huomannut, että tyhjäkäynti (kylmäkone) niin se antaa ulos 14,5V joten tuo riittänee vallanmainiosti lataukseen?

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 21.1.2006 12:40

Aiheeseen liittyen, luin joskus sanomalehdestä suomalaisista keksijöistä, jotka olivat kehitelleet "akunlämmittimen".

Laite oli patja, joka laitettiin akun alle. Patjassa oli vastus. Lämmitykseen käytettiin akun virtaa. Akun lämpötilaa ei ilmeisesti päästetty liian alas.

Pointti oli siinä, että lämpimänä akku pystyy antamaan paljon enemmän virtaa, ja vaikka akun virtaa on käytetty akun lämmitykseen, on silti kokonaishyöty suurempi kuin akusta lämmitykseen menetetty virta. Tietenkin tuo tarvinee elektroniikan, joka ei päästä akkua tyhjenemää tietyn tason alapuolelle, jos auto on käyttämättömänä pitemmän aikaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2006 12:41

Riittää toki, jos se akku vaan on kunnossa ja oikeasti ottaa virtaa. Tai voihan se olla, että akku täyttyy ja toimii kuten pitääkin mutta autossa on joku virtasyöppö joka tyhjentää akun parissa viikossa.

Edit: Kyse siis 14,5V latausjännitteestä.
Viimeksi muokannut SS, 22.1.2006 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.1.2006 12:43

Virtajuppoja/vuotoja ei ole. (ellei feikki varashälyttimen vilkkuledi syö akkua :D )

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 21.1.2006 12:56

Paras ja ainoa suoja jäätymiseltä ja käynnistyvyyden kannalta noin pitkässä seisotuksessa akulle on huolehtia sen mahdollisimman täydestä varaustilasta. Sinänsä akun varaus säilyy paremmin kylmässä, koska itsepurkautuminen kasvaa lämpötilan noustessa. Kapasiteetin lasku lämpötilan laskiessa on kuitenkin ehkä merkittävämpi tekijä.

Mun kakkakoppa seisoo toisinaan parikin viikkoa paikassa jossa ei ole lämmitysmahdollisuutta ja kyllä siinä on kovien pakkasienkin aikaan ehjä noin 60 Ah akku riittänyt käynnistämään vaikka on hälytinkin ollut aina päällä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 21.1.2006 13:04

Mitä kylmempi, sen paremmin pitää virtansa ja sen suuremmaksi kasvaa akun sisäinen resistanssi, jolloin käynnistysvirta tahtoo olla alhanen.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.1.2006 13:10

Mulla oli ennen Varta Silver, mutta se oli viallinen joten takuuseen sain uuden Varta Blue dynamicin (korvaavamalli Vartalla nykyään)

Eli se on 62Ah ja kylmäkäynnistysvirta on 600A. Kuitenkin se oli pienestä kiinni ettei lähtenyt käyntiin. (kuitenkin pyöritysnopeus oli niin hidas, ettei se yrittänyt, vaan pyöritti vain. lisävirralla lähti heti)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2006 16:06

Jos on ehdottoman pakko saada kiesi käyntiin niin ota edellisenä iltana akku sisään lämpiämään ja vaikka laturiinkin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2006 16:57

kuitenkin pyöritysnopeus oli niin hidas, ettei se yrittänyt
Mitkä öljyt siellä koneessa on? Entäpä koska virranjakajan hiluja tai tulppia on vaihdeltu?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.1.2006 16:04

Mobil 1 täysynteettiset 5w50 on sisällä. (ja pysyy :) ). Tulpat tarkistin hiljattain (ajettu ~12tkm), olivat hyvännäköiset kaikki. Virranjakajan iästä ei ole tietoa. Mitä virranjakauspuolelle kannattaa ensi kädessä vaihtaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2006 16:15

No virranjakajan kansi ja pyörijä kannattaa uusia, mutta ei italialaisilla varaosilla :) Ainakin tuo oma yksilä vaatii kannen ja pyörijän vaihdon ~60tkm välein, muuten alkavat sytytysongelmat kun metallikontakteihin kertyy valkoista hapettumaa. Kannattaa nyt ainakin kurkata sinne kannen alle ja raaputtaa metallipinnat puhtaiksi.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.1.2006 16:29

No virranjakajan kansi ja pyörijä kannattaa uusia, mutta ei italialaisilla varaosilla :) Ainakin tuo oma yksilä vaatii kannen ja pyörijän vaihdon ~60tkm välein, muuten alkavat sytytysongelmat kun metallikontakteihin kertyy valkoista hapettumaa. Kannattaa nyt ainakin kurkata sinne kannen alle ja raaputtaa metallipinnat puhtaiksi.


1.3 79--84 Bosch (Kärjellinen/Ei rajoitinta). . . . . . . . 10-4706 2.52 ?
1.3 84--7.85 Bosch (Kärjellinen/Rajoitin 6500rpm). . . . . 10-4893 12.45 ?
1.3 85-- Bosch (Kärjetön/Ø8mm akseli/Ei rajoitinta). . . . 10-4715 2.86 ?


Jaa-a kumpikohan mun jediin menee... 2. vai 3. pitänee ottaa vissiin käteen ensin.

Joo ja sitten tuo: 1.3-1.8 8.84-- Bosch ("Ruuviliittimet"). . . . . . . . . . 10-4404 5.72 ?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2006 17:41

Ainoa vaan, että nuo Motonetin hilut ovat yleensä juurikin sitä italialaista %#skaa. Tosin kyllähän noillakin osilla jonkin aikaa ajelee.

Edit: Sytkäosien huono kunto ilmenee siten, että kone kosteimmilla keleillä tai kovilla pakkasilla käynnistäessä käy yleensä aluksi kolmella pytyllä tai sytkä muuten vaan pätkii. Mutta kyllähän kunnossa oleva sytkäpuoli helpottaa käynnistyksiä muutenkin, varsinkin näin pakkasilla.
Viimeksi muokannut SS, 22.1.2006 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.1.2006 17:43

Joo, kyllä ajattelinkin mennä paikallisesta ostamaan, nuo oli vaan esimerkkejä. Mutta Boschia kuitenkin kannattaa ostaa...?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2006 17:46

No jos siellä Boschin sytkävermeet on. Hieman kalliimpiahan ne ovat, mutta ero ei varaosaliikkeissä ole järin suuri. VW:n varaosatiskillä hinta sitten onkin moninkertainen.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

Akulle talviturkki

ViestiKirjoittaja Ike » 28.7.2007 6:10

Keskellä kesää tuli tämmöinen vastaan Mk3 GT:n konehuoneesta. Onkos tuolle olemassa VAG-varaosanumero tai muuten saatavissa tms. ja tekeekö sillä mitään?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 28.7.2007 11:03

Aika pieni kuva, mutta mahtaisko tuo olla kotoisin 4koppaisesta golffista? Itsellä oli vm99 golffissa sellainen ohut "vuori" akun ympärillä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.7.2007 17:08

Ei noi motonetin tarvikkeet sen huonompia ole kuin minkä tahansa muunkaan varaosaliikkeen, samaa kuraa niissä on. Kyllä noi italialaiset toimii ihan hyvin jos ne on kunnossa. Toki aito boschi on hyvä, mutta hintakin on yleensä tuplat tai enemmän italian klooneihin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.7.2007 19:03

Kyllä noi italialaiset toimii ihan hyvin jos ne on kunnossa.
Toimii uutena, mutta kokemuksen perusteella esimerkiksi virranjakajan kannen kontaktit keräävät valkoista hapettumaa pintaansa todella nopeasti. Boschin osilla samaa ei ilmene, ilmeisesti erilaista metallia. Boschista kokemusten perusteella kannattaa se tuplahinta maksaa, ei tarvitse koko ajan roplata ja osia vaihdella 4x useammin. Samoja kokemuksia monesta muustakin osasta, laturin hihnasta, muutamista laakereista, raidetangon päistä, jarrurummuista, paloista, jne. Enää en italialaista osaa autooni pistä.

Aiheesta: Jos akku on kunnossa ja kapasiteettia riittävästi sekä koneessa täyssynteettiset öljyt, niin ei akun kanssa mitään ongelmia pitäisi ilman suojuksiakaan olla viikon-parin seisomisella. Jos on, niin sitten autossa on jotain joka syö akkua tyhjäksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa