autoetu
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
-
- -
- Viestit: 472
- Liittynyt: 23.7.2003 8:15
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
ei kai se auton myyjä päätä polttoainemaksuista, eli tää liittyy kai verotukseen.. pistetään esimerkki..
http://extra.aro.fi/dodge/caliber/prices.html
http://extra.aro.fi/dodge/caliber/prices.html
Siis, ei se myyjä sitä päätä kuka pensat tai diiselit maksaa. Se on sun työnantajas, joka ton edun sulle myöntää.
Joko siis saat ns. vapaan edun (eli firma maksaa KAIKEN autoiluun liittyvän) tai sitten saat käyttöedun (eli firma maksaa auton huolto- ja ylläpitokulut, muttei polttoaineita. Eikä aina edes muitakaan nesteitä, riippuu ihan firman autoilupolitiikasta).
Sitten sen mukaan määräytyy tuo verotusarvo. Ja tosta leasingauton maksustakin on monenlaista käytäntöä. Esmes meillä työsuhdeauto on osa palkkaa. Eli jos nyt palkka on 3000€ ja otat työsuhdeauton, minkä verotusarvo on vaikka 500€, niin palkkaa saatkin enää 2500€, mutta veron maksat 3000€ mukaan. Eli tossa tapauksessa maksetaan se koko auton verotusarvo nettopalkasta.
Sitten vaan laskemaan, mikä on kannattavinta. Ajellako omalla ja keräillä kilsakorvauksia, vai ajaako firman autolla vähän pienemmillä kilsakorvauksilla. Mun tapauksessa työkilometrejä tulee niin vähän, että jopa toi meidän systeemi kannattaa ja auto vaihtunee vielä tämän vuoden aikana.
Joko siis saat ns. vapaan edun (eli firma maksaa KAIKEN autoiluun liittyvän) tai sitten saat käyttöedun (eli firma maksaa auton huolto- ja ylläpitokulut, muttei polttoaineita. Eikä aina edes muitakaan nesteitä, riippuu ihan firman autoilupolitiikasta).
Sitten sen mukaan määräytyy tuo verotusarvo. Ja tosta leasingauton maksustakin on monenlaista käytäntöä. Esmes meillä työsuhdeauto on osa palkkaa. Eli jos nyt palkka on 3000€ ja otat työsuhdeauton, minkä verotusarvo on vaikka 500€, niin palkkaa saatkin enää 2500€, mutta veron maksat 3000€ mukaan. Eli tossa tapauksessa maksetaan se koko auton verotusarvo nettopalkasta.
Sitten vaan laskemaan, mikä on kannattavinta. Ajellako omalla ja keräillä kilsakorvauksia, vai ajaako firman autolla vähän pienemmillä kilsakorvauksilla. Mun tapauksessa työkilometrejä tulee niin vähän, että jopa toi meidän systeemi kannattaa ja auto vaihtunee vielä tämän vuoden aikana.
Firman politiikkahan tuohon käytetyn auton 'saamiseen' vaikuttaa, mutta harvemmin se kannattaa työntekijällekään, sillä verottaja ei paljoa tule vastaan vanhemmassa autossa mitä verotusarvoon tulee - tuolla verottajan selvitys eri luontoisetujen verotusarvoista tälle vuodelle.
Suurin ongelma lienee tuossa kuitenkin se että vanhan auton uushankintahinnan määrittäminen voi olla vaikeata - uushankintahinta on se hinta millä auto on uutena ostettu varusteineen ja jos varusteita on lisätty myöhemmin voidaan ne joskus laskea myös mukaan uushankintahintaan (näin ainakin joku vero-täti kerran väitti).
Suurin ongelma lienee tuossa kuitenkin se että vanhan auton uushankintahinnan määrittäminen voi olla vaikeata - uushankintahinta on se hinta millä auto on uutena ostettu varusteineen ja jos varusteita on lisätty myöhemmin voidaan ne joskus laskea myös mukaan uushankintahintaan (näin ainakin joku vero-täti kerran väitti).
Vai että liisaria hankkimassa.. no tässä vielä muutama asiaan liittyvä kommentti.
Eli ota ensiksi selvää onko kysessä vapaa- vaiko käyttöetu, jossa sulle jää todennäköisesti maksettavaksi bensa, pesut sekä dieselvero. Sitten varmista miten autoetu teidän firmassa lasketaan. Kuten jo joku mainitsi, niin käytäntöjä on monia, mutta yleensä nämä seuraavat vaihtoehdot on aika perinteisiä:
1. Firma ostaa auton omaksi. Autoetu nykyisen palkan päälle. Esimerkki. Brutto 3000 ja etu 500. Verot maksetaan 3500:n mukaan, mutta vähennys tehdään 3000:sta.
2. Firma ostaa auton omaksi. Autoetu tulee osaksi nykyistä palkkaa. Esimerkki. Brutto ennen autoa 3000. Auton jälkeen 2500 ja etu 500. Verot maksetaan 3000:n mukaan, mutta ne vähennetään 2500:sta.
3. Firma liisaa auton. Liisarivuokra vähennetään kokonaisuudessaan tai riippuen työmatka-ajojesi määrästä tietyllä %:lla (esim. 80%:a 400 €:n kuukausiliisarista = 320) bruttopalkastasi (sama 3000). Tähän päälle lasketaan autoedun arvo (sama 500). Eli 3000-320+500 = tästä lasketaan verot, mutta vähennys tehdään 3000-320:sta, eli 2680:stä.
Sitten jos olet jonkun ison firman palveluksessa, jolla on tapana käyttää tuota leasing -vuokrausta, niin kannattaa tarkistaa autoasioista vastaavalta henkilöltä, onko joku talon sisällä kenties luopumassa omasta liisaristaan. Tällöin voit saada liisarin käyttöön helposti. Monessa diilissä on lisäksi se mahdollisuus, että leasingkauden päättyessä sinulla on mahdollisuus ostaa pirssi omaksi ja tällöin hinta on usein n. 10 -15% alempi kuin mitä se olisi kaupasta suoraan ostettaessa.
Eli ota ensiksi selvää onko kysessä vapaa- vaiko käyttöetu, jossa sulle jää todennäköisesti maksettavaksi bensa, pesut sekä dieselvero. Sitten varmista miten autoetu teidän firmassa lasketaan. Kuten jo joku mainitsi, niin käytäntöjä on monia, mutta yleensä nämä seuraavat vaihtoehdot on aika perinteisiä:
1. Firma ostaa auton omaksi. Autoetu nykyisen palkan päälle. Esimerkki. Brutto 3000 ja etu 500. Verot maksetaan 3500:n mukaan, mutta vähennys tehdään 3000:sta.
2. Firma ostaa auton omaksi. Autoetu tulee osaksi nykyistä palkkaa. Esimerkki. Brutto ennen autoa 3000. Auton jälkeen 2500 ja etu 500. Verot maksetaan 3000:n mukaan, mutta ne vähennetään 2500:sta.
3. Firma liisaa auton. Liisarivuokra vähennetään kokonaisuudessaan tai riippuen työmatka-ajojesi määrästä tietyllä %:lla (esim. 80%:a 400 €:n kuukausiliisarista = 320) bruttopalkastasi (sama 3000). Tähän päälle lasketaan autoedun arvo (sama 500). Eli 3000-320+500 = tästä lasketaan verot, mutta vähennys tehdään 3000-320:sta, eli 2680:stä.
Sitten jos olet jonkun ison firman palveluksessa, jolla on tapana käyttää tuota leasing -vuokrausta, niin kannattaa tarkistaa autoasioista vastaavalta henkilöltä, onko joku talon sisällä kenties luopumassa omasta liisaristaan. Tällöin voit saada liisarin käyttöön helposti. Monessa diilissä on lisäksi se mahdollisuus, että leasingkauden päättyessä sinulla on mahdollisuus ostaa pirssi omaksi ja tällöin hinta on usein n. 10 -15% alempi kuin mitä se olisi kaupasta suoraan ostettaessa.
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa