takalokasuojien vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

takalokasuojien vaihto

ViestiKirjoittaja tero_v » 19.1.2006 18:48

pitäis alkaa hitsailemaan 1 golffia kun ilmat lämpenee ja takakaaret on jo sen verran kukkinu, että ne kannattaa vaihtaa uusiin. korjaus palat on jo hommattu ja enää puuttuu kokemus, on meinaan ensimmäinen kaarien vaihto mulle. ja nyt ajattelin kysyä asiantuntijoilta neuvoja, että miten sievin tehdä ja miten ei kannata tehdä, ettei joudu laittaan 10cm kerrosta kittiä viimeistelyyn.

kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Kiitos jo etukäteen.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 19.1.2006 19:33

kun alat laittamaan vaihtokaaria niin kannattaa sovittaa niitä vanhan päälle ja piirtää alue miltä putsaat pellin ihan puhtaaksi maalista ja paskasta ja ruosteesta. kannattaa paikkailla reikiä pellillä ja sitten liimaat uuden kaaren koriliimalla paikalleen ja siistit rajan pakkelilla. ja lokariin kunnolla kiveniskumassaa ja kaaren sisään suihkit kotelosuojaa. molempia saa myös spräynä. Ainakin omasta mielestä liimaamalla saa siistimmän ja helpommalla.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.1.2006 20:42

Eiköhän ne kannatta ihan hitsata kiinni, jos meinaa hyvää tehdä.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 19.1.2006 20:57

Kunnollisella eli ammattikäyttöön sopivalla 2-k liimalla menee aivan täpöllä.. Sikakaan kun ei aivan kaikkeen sovi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.1.2006 21:02

ainakin toi peltiseppä joka mulle autoa väsäsi sanoi että nykyään liimat niin hyviä että ennemmin liimaa kuin hitsaa.

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 19.1.2006 21:09

Kunnon koriliimalla tehty sauma on kestävämpi kuin pistehitsi. Ja eipä kaarta kovin kärsi yhellä saumalla mennä vetämäänkää, jos joku miettii miksi ei nii ei muutaku kokeileen... :) Pirun kallistahan tuo liima on, mutta liimamalla tehty sauma ei ala niin helposti ruostuunkaan, jos vertaa hitsaukseen jossa pelti palaa. Ei muutaku kunnolla pellille ja puhtaaks pellit ja liima väliin.

Stuntman_Z
-
Viestit: 76
Liittynyt: 11.3.2005 20:35

ViestiKirjoittaja Stuntman_Z » 20.1.2006 11:27

liima on hyvää just siellä missä kaks peltiä on pistehittsattu yhteen, kaaren ku liimaa tahtoo tulla sauma näkyviin kitin alta

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 20.1.2006 14:45

^ex G3 ku kolaroin niin siihen maalari liimasi toisen taka kaaren kiinni ja siitä on 2 vuotta ja ei vieläkään sauma näy ku oon uuteen omistajaan silloin tällöin törmänny ja tutkinu autoa. pitää vissiin antaa kuivua kunnolla sauman ennen maalausta, ettei tuu näkyviin.

mitenkäs se sauma kohta tehdään naputetaanko ne reunat sillä koneella lintaan (mikä sen laitteen nimi nyt olikaan) ja liimataan pellit päällekkäin, vai miten?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.1.2006 20:24

Jaa sellaisella pokkausvehkeellä?

Entäs sitten liimauksen puristus? Täytyykö niitä puoliskoja oystyä jollain puristamaan yhteen? Yleensä kun takana on vain tyhjää tilaa ja pelti joustaa...

Entäs missä hinnoissa nuo liimat liikkuvat?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.1.2006 20:34

En kuollaksenikaan muista aineen nimeä mitä mun kotteroon käytettiin mutta muistaakseni seppä mainitsi sen jälleenmyyntihinnaksi 102€/tuubi.

(Edit: siis sillä ei laitettu kaaria kiinni minun autoon kuten joku jo ehti tiedustelee.)
Viimeksi muokannut Sebastian, 20.1.2006 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Stuntman_Z
-
Viestit: 76
Liittynyt: 11.3.2005 20:35

ViestiKirjoittaja Stuntman_Z » 20.1.2006 20:42

niiitä liimoja on monen hintasia ja merkkisiä, ite en oo ostanu ku oon aina "lainannu" töistä.Unohtakaa ne liimat ja miggi käteen, se minkä kori heittää niin kitti peittää. Ite en käytä liimoja muutako uusien autojen kattopeltien vaihdoissa missä on lasersaumat

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.1.2006 20:51

seppä mainitsi sen jälleenmyyntihinnaksi 102€/tuubi.
Taidanpa päätyä hitsaamiseen :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.1.2006 13:18

Ja saumaa ei sitten vedetä niihin kaariin hitsatessa tai sen tosiaan näet lopputuloksesta. Pelti alkaa vetelehtimään. Myöskään migin kahvan kärjellä ei kannata kovin painaa, koska langan sulaessa pelti lämpenee ja pehmenee, saattaa pelti mennä montulle. Noin 5 cm välein olen itse pisteet laittanut. Tarpeeksi kauan kun niitä laittaa niin kaari tulee koko matkalta kiinni.

Uusi korjauspelti kannattaa laittaa ennemmin vanhan päälle ettei vesi valu mitenkään sauman sisään. Tosin päittäis hitsauksessa ei tulisi mitään taskuja, mutta lienee aloittelijalle hankalampi vaihtoehto.

Tuossa väsäilen Nissaniin kylkipeltiä. TEin tuollaiset tulppa hitsaukset tuohon että pelti asettui nätisti ja sitten heppailin tuota saumaa. Ihan koko matkalta en edes laittanut ettei vaan vääntyilis liikoja, kittailu sucks...
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... %20hep.jpg
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... pailtu.jpg

Tuossa testi maalailu, eipä näy mittää vikkoo:
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/N ... maalit.jpg

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 21.1.2006 14:33

joo vois ne hitsata kiinni, mulle kans paikallinen maalaamo neuvo pisteillä hitsaamaan, niin kauan ettei jää ainuttakaan reikää liitos kohtaan.

mikäs tuo kone on nimeltään millä ne pellin reunat taotaan, että sopii hyvin päällekkäin?

mitenkäs sisälokari vaihtopalaan liitetään hitsaamalla/liimaamalla?

EDIT: kuvat lokarin vaihto projekteista olisi kiinnostavia, jos muutkin, ku levis on kuvannut ko. operaatiota.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 21.1.2006 16:12

Mulla ei ole valitettavasti kauheasti kuvia eri työvaiheista, mut jos näistä parista kuvasta nyt jotain apua olisi. Noi mun kaaret siis hitsattiin ja sitten tinattiin.

kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4
kuva 5
kuva 6
kuva 7

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2006 17:04

Tinaus voisi tosiaan olla pop. Tosin epäilyttää tuo pellin kuumentaminen tinauksessa, sieltähän käryää maalit pois isolta alueelta myös pellin takaa. Hitsausta pystyy tekemään pieni piste kerrallaan mutta tinausta ei. Kokemusta aiheesta ei tosin ole.

Mites muuten tuo kaaren alasauma kannattaa tehdä? Siis tuon ulkopellin liittäminen sisempään lokasuojaan? Alunperinhän se on yleensä pistehitsillä vedetty.

Tai suojaus taustapuolelta, maali vai joku kotelosuoja? Jos sinne taakse nyt edes mistään pääsee käsiksi, Carina II olisi kohteena.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2006 17:05

Tinaus ei tarvi kauheen kuumaa. Mulla näytti pysyvän maali pellin takana ku tinasin.

E: Paino sanalla näytti... En jääny kummemmin raapimaan.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 21.1.2006 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2006 17:10

No tuo oli hyvä kuulla, kaipa tuota voisi kokeilla. Vielä kun tuon sisä- ja ulkopuolen liitokseen saisi vinkkejä. Vai täytyykö tuokin tehdä niin että poraa ulkopeltiin reikiä ja hitsaa sen niistä paikalleen?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.1.2006 18:18

Vielä kun tuon sisä- ja ulkopuolen liitokseen saisi vinkkejä. Vai täytyykö tuokin tehdä niin että poraa ulkopeltiin reikiä ja hitsaa sen niistä paikalleen?

Nyt en ihan ymmärtänyt--- Sisäpellin ja ulkopellin liitos?
[Edit: nyt kun tavasin tuota ylempää postaustasi uudestaan ymmärsin yskän. Se on siis ihan hyvä porata tai punkteerata nuo reiät ja pisteillä laittaa kiinni. Kiveniskusuojaa sitten pintaa ja kotelosuojaa reilusti sisäkautta ettei vesi pääse heti muhimaan väliin.]

Itse olen kutsunut niitä taivutuksen tekeviä pihtejä pokkauspihdeiksi. Ei taota siis mitään, vaan se taivuttaa sen pellin. Kaikissa mitä minä olen käyttänyt löytyy myös tuo pistehitsausta varten oleva rei'itin. Tuota Nissania tehdessä lainassa oli paineilma käyttöinen laite. Aika pop oli, ei tullut kädet kipeiksi.

Tina on hyvä sauman päälle, mutta kyllä sekin sen verran kuumana käy, että jos kovin laajaa peltiä tinaa, voi mennä pelti mutkalle. Sen takia tuossa Nissanissa en uskaltanut tinaa tuohon laittaa. Oli sen verran letkeää peltiä.
Ja tinaa EI sitten KOSKAAN laiteta ilman, että pelti TÄYSIN puhdasta ja ilman tartunta-ainetta. Sidoksesta ei tule muuten "ikuinen". Epäilen kyllä, että pellin toiselta puolen maali irtoaa pellistä. Kyllä se sen verran kuumana käy. Saattaahan se näyttää että se se pysyi.

Sisälokarinkin olen hitsannut ihan reilulla vedolla. Ei haittaa liika lämpö siellä. Ainoa on ettei polta autoa jos massat ottaa ja syttyy tuleen. Eli varovaisuutta ja takaverhoilut ehdottmasta auki ja samoin kontti, että näkee jos savuaa!

Olen noita kaaria tehnyt nyt n. 10 kpl ja aina vaan tulee siistimpi lopputulos. Kamera vaan ei satu koskaan mukaan ja en ole sitä kauaa omistanutkaan. Pitäs ostaa autotallikamera erikseen ettei tarvi pelätä sitä likaa ja pölyä. 700€ kamera on talliin liian kallis.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2006 13:43

Kiitos, eiköhän näillä ohjeilla uskalla ryhtyä hommiin.

Ja sitten työkaluista:

Tekeeköhän Bilteman paineilmavehkeellä (tuotenro 15-169) mitään? Entäpä millä vanha kaari on helpointa leikata irti? Onnistuuko homma esimerkiksi Biltema 12-206:n kaltaisella käsikäyttöisellä kuvioleikkurilla?

Toki metallihommia tulee muutenkin harrastettua, joten työkaluihin voisi jonkin verran investoida.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.1.2006 16:04

Eiköhän se vanha kaari lähde ihan vaan rälläkällä helpoiten. Pistää vielä 1mm. paksun laikan niin hyvin leikkautuu.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 22.1.2006 17:39

Kaaren leikkelisin irti tuotteella 15-1882. Ammattimies hankkii tietenkin kalliimman/paremman laitteen mutta amatöörikäyttöön tuollainen on aivan sopiva.
Pystyy sahailemaan jopa tuollaisen 20l/1,5hv:n kompuran voimin jos ei pidä kiirettä.

Itse hankin vastaavan Yaman valmisteen ja nykyään rälläkkää tarvitsee peltitöissä oikeastaan vain hiontaan.

Eiköhän tuo 15-169 ole myös ihan pätevä. Kerran tuli tehtyä tuo pokkaus Würthin taittopihdeillä ja loppua kohden meinasi tulla matalampi pokkaus kun alkoi kourasta loppua haba... :) Paineilmalaitteella em. ongelmaa ei pitäisi esiintyä.
Viimeksi muokannut jii_bee, 22.1.2006 23:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2006 17:52

Kaaren leikkelisin irti tuotteella 15-882
Eipä löydy tuon numeroista tavaraa ainakaan nettiluettelosta.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 22.1.2006 18:38

Varmaankin kyse on tuotteesta 15-1882.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 22.1.2006 23:05

No ykkönenhän tuosta puuttuu...korjataan... nnooin.

PT
-
Viestit: 70
Liittynyt: 11.8.2003 14:23

ViestiKirjoittaja PT » 24.1.2006 1:32

Noista koriliimoista vielä, niin kokemuksia on tuosta Finnsco:n PU-10:stä. Tosi kätevää lisäksi myös puskurien ja valojen kiinnikkeiden korjauksissa.
http://www.finnsco.fi/index2.php?manuf=finnsco&gn=Finnsco%20Pro-Line%20tuotteet
Kaaren vaihdossa vanha kaari pois, saumat puhtaiksi ja pellit limiin pari senttiä. Liimaa kunnolla väliin ja kiinni, se on siinä.
Tämä ei ole mainos, on paljon muitakin merkkejä, autopeltisepät tietävät paremmin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.1.2006 15:01

Onko kellään arviota siitä, paljonko korjaamot veloittavat yhdestä kaaren vaihdosta? Hintaluokka 100e tarkkuudella riittää :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.1.2006 15:22

Motonetin stanssaus ja pokkauskone (paineilma) on sit halvempi ku bilteman vastaava.

Koritinaa kannattaa käydä, sitä ku käyttää sen juoksuteaineen kanssa, niin se imeytyy pellissä olevien rakojen sisään (kapillaari-ilmiö vissiin) ja tekee siitä ilmatiiviin ja ruostekestoisemman. Taakse sitten kunnolla kotelomassaa, ni johan kestää isältä vaikka pojanpojalle :D (tai sit mätänee muualta)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.1.2006 15:37

Onko kellään arviota siitä, paljonko korjaamot veloittavat yhdestä kaaren vaihdosta? Hintaluokka 100e tarkkuudella riittää :)


Mulle kun vaihtoi omaan noi ykkösen kaaret niin maalauskuntoon laittettuna alle 400€/kierros. eiköhän noi orggiskaaren vaihdot luulis olevan edulisempi. =)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.1.2006 15:54

Tuossa omassa tapauksessa kyse on Toyota Carina II:sta. Hain jo Motonetista korjauspalan, mutta varmaan itsekin osaisin vasaralla nuijia suorasta pellistä siistimmän osan :D

Kaaren etuosakaan ei ylety tarpeeksi eteen, jotta ruostereikä peittyisi. Kaaren etuosa kun rajoittuu takaoveen ja korjauspalassa on vain näkyvissä oleva pellin osa kun ruostetta on myös siellä oven "alla/takana" piilossa. Lisäksi korjauspalaa joutuu leikkelemään kun se tuollaisenaan peittäisi tankkausluukun.

Onkohan täällä kellään tietoa, löytyykö Carinaan mistään sopivampaa palasta? Väärä foorumi, mutta kaipa täälläkin jollain japseja on...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.1.2006 17:46

www.fintoys.net Kannattaa kysyä tuolta

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.1.2006 19:05

Joo kysyin jo, ajattelin vaan jos täälläkin olisi joku joka asiasta tietää.

Mutta noin yleiskommenttina, Motonetin myymät (Tanskalaiset?) korjauspalat eivät oikein vakuuta. Edellistä korjauspalaakin (taas eri automerkki) joutui leikkelemään ja muotoilemaan että se sopi paikalleen.

Edit: Toki sopivuus ja osan valmistaja on varmaan vähän tuuristakin kiinni.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.1.2006 14:54

Toyotan tapauksessa ainoa järkevä vaihtoehto lienee palan etsiminen romikselta. Merkkiliikekään ei korjauspaloja myy.

Miten muuten on VW:n kanssa, saako varaosatiskiltä korjauspaloja?

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 30.1.2006 16:46

Hmm eikö muka tosiaan merkkiliike myy ? Työkaveri haki 90luvun alun corollaansa helman ihan merkkiliikkeestä kyllä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.1.2006 20:03

Sanamuoto oli hieman väärä, piti oikein tarkistaa mitä sieltä vastasivat. Ilmeisesti homma oli niin, että takalokasuojan kaaria ei löydy merkkiliikkeestä.

Tulkkasin meilin hieman hätäisesti kun sen töissä pikaisesti lukaisin :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.1.2006 21:50

Motonetin myymät (Tanskalaiset?) korjauspalat eivät oikein vakuuta.

Kiinalaisia ne on.

Toyotan tapauksessa ainoa järkevä vaihtoehto lienee palan etsiminen romikselta. Merkkiliikekään ei korjauspaloja myy.

Tasantarkkaan myy. Itse ostin takanurkan, hintaa 280euroa, halpaa ku saippua.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 30.1.2006 21:58

Johan se ny olis jossei tojotaan sais korjauspeltiä :D

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 30.1.2006 22:25

mk1:seen maksoi 14.90€ takakaaret kappaleelta

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.1.2006 23:36

^Tuohon maksoi pelkkä kaari reilut 19e Motonetissa. Koko lokasuoja yli 300e.

Tasantarkkaan myy. Itse ostin takanurkan, hintaa 280euroa, halpaa ku saippua.
Jaa Carina II:een?

Tosin kysyin liikkeestä vain korjauspalaa, en koko lokasuojaa. Mihis asti tuo koko nurkka ylettyy? Siis eteenpäin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 31.1.2006 0:23

Ei kun corollaan.
Se korjauspala on C pilarista kattoon asti, oven kohta, ja takanurkka valolle asti, eli kuten sanoin aikasemmin takanurkka.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 31.1.2006 0:26

Ei kun corollaan.
Se korjauspala on C pilarista kattoon asti, oven kohta, ja takanurkka valolle asti, eli kuten sanoin aikasemmin takanurkka.
Kuva

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 1.2.2006 22:37

http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/start

^kysykää tuolta...

sieltä sain golf mk1 kaaren korjauspalan 14.90€:llä. ei paljon kannata vanhaa alkaa hitsailemaan :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.2.2006 11:42

^Ainakin Motonet hommaa tavaraa Koivuselta, joten oletettavasti tuo jo ostamani takakaari on sitä kautta maahan tullut.

Laatu ei vakuuta, eikä osa riitä peittämään ruostunutta aluetta. Hankala asentaakin, kun tuossa joutuisi väkisin tekemään päittäissaumaa.

Luultavasti käsken viemään tuon Carinan suoraan ammattimiehen käsiteltäväksi, ei tarvitse mokomaan talviloma tuhlata. Tuhlaan sen sitten Golfin siistimiseen :)

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 7.2.2006 21:24

useimmiten muuten kannattaa ostaa orkkispeltipalat. tarvike palat meinaa aina pistää sylettämään kun eivät halua istua ikinä suoraan vaan pitää taitella uusiksi monesta kohtaa monta kertaa. osien liimauksen puristukseen on olemassa joku hitsausvehje mikä hitsaa kierretapinpätkän peltiin kiinni ja siihen ruuvataan puristava rautakulma. liimausta varten putsataan uusi ja vanha pelti reunasta liimasaumaa varten parin sentin matkalta. jos haluaa lisäkiinnitystä niin pisteitä saa myös niin, että poraa uuteen peltiin reiän ja hitsaa siitä sen reiän sitten umpeen ja samalla kiinni vanhaan peltiin ja sitten vaan tasoittaa sen pisteen pellin tasalle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.2.2006 22:18

useimmiten muuten kannattaa ostaa orkkispeltipalat. tarvike palat meinaa aina pistää sylettämään kun eivät halua istua ikinä suoraan vaan pitää taitella uusiksi monesta kohtaa monta kertaa.
Sitähän tässä juuri kirosin, kun Carina II:een ei orkkisosaa löydy. Ainakaan käyttämätöntä :)

Tuota Motonetin osaa sovitin alkuperäisen lokasuojan päälle ja ei se ole kyllä sinne päinkään. Aika paljon tuota saisi taivutella ja leikellä että sen saisi siististi istumaan paikalleen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.2.2006 0:02

Kun minä tilasin noita mk1 kaaria tarvikkeena, onnistuin jopa saamaan erilaiset kaaret. Toisessa kaaressa oli selkeästi pyöreämpi pokkaus kuin toisessa!

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.2.2006 0:28

Joo no noi tarvikepellit onki vähän niin ja näin, ne sopii mut ne ei oo mitään kaunniita. Esim kaverin AE82:n corollan takaiskaritolpan pelti oli vaan prässätty muotoon suorasta pellistä, oli muuten aika kurttunen :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.2.2006 14:33

Noon on tuo Carinan kaarikin, parissa taitoksessa pelti on kurtussa ja osa pellin reunoista myös aaltokuviolla. Hauska alkaa vääntelemään tuollaista kaarevaa pellin reunaa suoraksi. Varsinkin kun yksi noista aaltoilevista reunoista pitäisi hitsata päittäin vanhan pellin kanssa :(

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 31.5.2006 10:52

Argh... pitäis aloittaa sama projekti itsellekin, eli takakaarien vaihto.
Mietin vaan että mikä nyt olisi fiksuin tapa tehdä korjaus.
Osa suosii liimausta, osa hitsausta ja tinausta.
Tilanne on se että muovilevikkeen alle oli tullut 3 pientä reikää kaaren ulkoreunaan vanhan etureunan levikkeen kiinnityskohtiin, sekä taitos on pehmennyt parista kohtaa...
Suunnittelin että rälläköi kaiken ruosteen pois, hioo pintaruosteen pellille.
Mutta oletteko leikanneet koko vanhan kaaren pois, vai hitsanneet uuden sen päälle?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 31.5.2006 16:49

Mutta oletteko leikanneet koko vanhan kaaren pois, vai hitsanneet uuden sen päälle?

Hitsaa vaan päälle, tuleepahan widebody lookkia ja ruoste tulee takuuvarmasti vuoden päästä läpi.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 1.6.2006 15:28

mikä ruoste? totesin että jokatapauksessa ruoste pois...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 1.6.2006 19:20

No meinaat että pystyt ruiskasee maalit ja massat niiden kahden loksun väliin? Maali sieltä tod.näk käryää pois kun hitsaat. Ihan vaan suoraan suositan ottamaan ne vanhat kaaret pois.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 1.6.2006 19:37

laitan ainoastaan uudet pellit reikien kohdalle, eli en vaihda kaaria, enkä laita päälle
tuo ylempi oli pohdintaa...

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 1.6.2006 20:15

Olisiko kellään tietoa mistä voisi edukkaasti hankkia semmoiset pokkaus/taittopihdit. Biltema/Motonet ehkä? Taikka kuvaa semmoisesta kapistuksesta, että tunnistaisi kaupassa jos semmoinen kävelee vastaan.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 1.6.2006 20:44

Kuva
TAITTO- JA STANSSAUSTYÖKALU

Yhdistetty taivutus-/stanssaustyökalu. Ihanteellinen auton korin korjaustöihin. Soveltuu 0,8 - 1,2 mm paksuisen pellin käsittelyyn. Taittoleuan leveys 22 mm. Taittosyvyys 12 mm.
Stanssin halkaisija 5 mm.
Suositeltava työpaine 6,2 baaria.
Paino 1,3 kg.
Pituus 248 mm.
Halkaisija 55 mm.

Lisätietoja: Käyttöohje


Tuotenro
15169

59,90 €

itsellä on tollainen bilteman pokkaus kone ja on pirun kätevä kapistus

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 1.6.2006 22:46

Ok, kiitos. Tämä oli siis se paineilmakäyttöinen.

Minä ymmärsin että niitä olisi myös käsikäyttöisiä pihtejä. Sellaisesta kuvaa/ostopaikkatietoa kellään?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.6.2006 23:52

Kuva

REIKÄ- JA TAIVUTUSPIHDIT

Sopivat auton peltitöihin. Käännä päätä käyttötarkoituksen mukaan. Karkaistut leuat.
Muovipinnoitetut varret. Enint. 1 mm paksuisen teräslevyn työstöön.
Reikästanssi: Ø 5 mm.
Leukojen syvyys (reikäpihdit): 15 mm.
Leukojen leveys (reikäpihdit): 20 mm.
Taivutussyvyys: 10 mm.
Leukojen leveys (taivutuspihdit): 22 mm.
Pituus: 300 mm.
Paino: 1,2 kg.

Tuotenro
12092

39,90 €

Saa samasta paikasta kuin paineilmakäyttöisiäkin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.6.2006 0:02

Jos on kompura, niin kannattaako maksaa noin paljon manuaaliversiosta, kun 20euroa enemmän niin saa paineilmatoimisen, joka on hieman käyttäjäystävällisempi.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 7.2.2008 11:42

Voiko tuolla paineilma pokkauslaitteella pokata peltiä muuten, kuin linttaamalla siihen sen "pykälän"? Onko Bilteman laitteessa tuota "pistehitsi reijittäjää", onko tuo niin hyvä laite että kannattaa hankkia?

Mikä tuon idea on? Jos vaikka kaarta on vaihtamassa lintataanko sillä siis auton jäljellä olevaan kaareen S-mallinen mutka ja kiinnitettävään kappaleeseen tässä tapauksessa tehdään pitsehitsi reijät josta kaari heppaillaan kiinni. Lopuksi pakkelia päälle. Olenko ymmärtänyt idean oikein? Olisiko päittäisliitos kuitenkin parempi, jos hitsaa koko matkalta kiinni? Tartteeko tuota muuhun kuin korjauspalojen laittoon, vai onnistuuko tuon avulla omien korjauspalojen tekeminen, vaikka helmojen, mitä kaikkea tuolla voi ylipäätään tehdä, kannattaako rueta pokkailemaan jokainen helman ja pohjan paikkapala? Rojektiautoon joutuu vaihteleen -kaaret ja -helmat tai ainakin kovasti paikkaileen, muuta paikkaa sitten ympäri autoa. Hiekkapellit ja sivuposket melko pepua eikä tahdo niitä enään kys. autoon saada. Josko tuosta laitteesta olis jotain hyötyä, saisko sillä säätettyä edes hermoja ja pakkelia. Tarkotus tehdä hommat kunnolla ja tinaa käyttää ainakin kaariin.

Anteeksi muutamaa tyhmää kysymystäni.

E: Meneekö kaareva lokasuoja muuten kupruille kun tuollaisella painele siihen kantin, liekkö sittenkään hyvä laite ainakaan siihen hommaan?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 42 vierailijaa