Itse tein ja säästin SATASIA
Valvoja: ffp jäsenet
Itse tein ja säästin SATASIA
Ostin ihka uuden auton tai siis humpuukivolkkarin eli Seatin keväällä Tampereen Laakkoselta. Aika ajoin esiintyy tarvetta vetokoukulle ja sitten kysyinkin, että paljonkos vetokoukku maksaa. Tarkkaa hintaa eivät osanneet sanoa, mutta veikkaus oli "jotakin 1200 euron luokkaa". On kuulemma niin isotöinen, ja auto pitää purkaa melkein kokonaan ja johtosarja pitää viedä koetaululla jne. Onneksi olin tukevasti istumassa tai olis voinu vaikka sattua leukaan. En ottanut koukkua.
No koukun tarve ei poistunut ja nyt syksyllä alkoi tarvetta olla siinä määrin, että ryhdyin selvittämään asiaan. Nyt on humpuukivolkkarissa koukku kiinni ja kustannukset oli yhteensä 450 euroa. (kiinteä koukku 200, johtosarja 150 ja sähkötyöt 100 euroa). Koukun kiinnitin itse (laiskasti toimien 3 tunnin homma) ja sähkötyöt teetin autosähköliikkeessä. Eivät pitäneet mitenkään suuritöisenä vaan ihan normaalihomma.
Eikä sitä johtosarjaa tarvinnut koetaululle asti viedä, vaan etupenkkien välistä tuli virranotto, että tämä vaan tiedoksi sinne Laakkoselle huoltoneuvontaan, jos joku sattuu asiaa sieltä kyselemään.
Eli jos jättää uuden auton varustelematta autoliikkeessä ja hommat kamat (lohkolämppäri, koukku ja talvirenkaat) muualta voipi säästää riippuen tapauksesta 500 - 1300 euroa.
Kyllä sais joku instanssi puuttua suoranaiseen rosvoukseen....
No koukun tarve ei poistunut ja nyt syksyllä alkoi tarvetta olla siinä määrin, että ryhdyin selvittämään asiaan. Nyt on humpuukivolkkarissa koukku kiinni ja kustannukset oli yhteensä 450 euroa. (kiinteä koukku 200, johtosarja 150 ja sähkötyöt 100 euroa). Koukun kiinnitin itse (laiskasti toimien 3 tunnin homma) ja sähkötyöt teetin autosähköliikkeessä. Eivät pitäneet mitenkään suuritöisenä vaan ihan normaalihomma.
Eikä sitä johtosarjaa tarvinnut koetaululle asti viedä, vaan etupenkkien välistä tuli virranotto, että tämä vaan tiedoksi sinne Laakkoselle huoltoneuvontaan, jos joku sattuu asiaa sieltä kyselemään.
Eli jos jättää uuden auton varustelematta autoliikkeessä ja hommat kamat (lohkolämppäri, koukku ja talvirenkaat) muualta voipi säästää riippuen tapauksesta 500 - 1300 euroa.
Kyllä sais joku instanssi puuttua suoranaiseen rosvoukseen....
Työkaveri osti uuden Volvon S40 ja alkoi kyselemään siihen koukkua ja hinta Oulun myyjällä oli "aika" arvokas mutta sanoitvat liikkeestä että takuu raukeaa jos laitatetaan muualla kun heillä. Yleistä käytäntöä en tiedä mutta tämä voi olla vain tämmöinen yksittäistapaus mutta on kyllä melkoista hommaa/rahastusta. Ja tämä tarina on kuultua puhetta.
^ Jep. Viime viikolla aamulehdessä (jos oikein muistan) oli juttua tuosta. Kaikkiin lisävarusteisiin lisätään autovero muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (taisi olla esim. talvirenkaat). Tanskassa liikkeet ovat kuulemma ratkaisseet tämän ongelman siten, että liike kehoittaa ostamaan auton vakiovarustein ja sitten ajat sillä 6kk, jonka jälkeen viet auton takaisin liikkeeseen normaaliin huoltoon ja siinä yhteydessä autoon asennetaan haluamasi lisävarusteet huomattavasti halvemmalla, kun ei joudu enään maksamaan autoveroa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Volvoonkinhan tuli soittimet + kaikki muut mahdolliset "irtotavara" erillään ennen autoveron muutosta. Se oli laillistettu veron kiertoa jollaisesta yksityshenkilö istuisi linnassa. Nykyisin ei enää mahdollista vaan kaikesta uuteen autoon kiinteästi asennettavasta pitäisi maksaa autovero. Touranin ostaessani sanoivat että parin viikon päästä kun lompsii huoltoon ja tilaa sitten koukut ym. ei joudu maksaan veroa.
Tuohon Touraniinkin oli koukun hinta aluksi n. 1000€, mutta nykyisin tippunut tuonne 600e paikkeille. hintoihin ei kuulu mitään autoveroa.
Tuohon Touraniinkin oli koukun hinta aluksi n. 1000€, mutta nykyisin tippunut tuonne 600e paikkeille. hintoihin ei kuulu mitään autoveroa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paljonkos CAN-väyläisiin maksaa ton vetskarin johtosarja?
Onko siinä omaa logiikkaa vai onko logiikka jo autossa uudesta ja riittää pelkkä johdotus?
Ne jotka haluaa pihistellä niin laittaa peräkärrin sähköt releillä auton valoista niin ei tarvi maksaa itteensä kipeeks CAN-adapterista. Ainut miinus että ei saa peräkärryn sähköjen diagnostiikkaa...
Onko siinä omaa logiikkaa vai onko logiikka jo autossa uudesta ja riittää pelkkä johdotus?
Ne jotka haluaa pihistellä niin laittaa peräkärrin sähköt releillä auton valoista niin ei tarvi maksaa itteensä kipeeks CAN-adapterista. Ainut miinus että ei saa peräkärryn sähköjen diagnostiikkaa...
Perustuuko tuo 6kk oikeasti johonkin?
Tuntuu ajatuksena mahdottomalta, että jos tuoreeseen autoon huomaa tarvitsevansa vaikka tuota koukkua, lämppäriä, uutta soitinta tai vakkaria ja käy sen myyneestä liikkestä ostamassa, hinta kerrottaisiinkin mitälienee puolellatoista, kun kerran auto on uusi...
Nykyisellään tuo tuntuu toimivan siten, että kunhan lisäosat eivät ole mukana auton kauppasopimuksessa vaan maksetaan eri laskulla kassalle, niin veroa ei lisätä. Pientä vierastusta moista menettelyä kohtaan automyyjillä tuntuu kyllä olevan, en sitten tiedä johtuuko laeista vai bonuskäytännöistä...
Tuntuu ajatuksena mahdottomalta, että jos tuoreeseen autoon huomaa tarvitsevansa vaikka tuota koukkua, lämppäriä, uutta soitinta tai vakkaria ja käy sen myyneestä liikkestä ostamassa, hinta kerrottaisiinkin mitälienee puolellatoista, kun kerran auto on uusi...
Nykyisellään tuo tuntuu toimivan siten, että kunhan lisäosat eivät ole mukana auton kauppasopimuksessa vaan maksetaan eri laskulla kassalle, niin veroa ei lisätä. Pientä vierastusta moista menettelyä kohtaan automyyjillä tuntuu kyllä olevan, en sitten tiedä johtuuko laeista vai bonuskäytännöistä...
Niin tossa seatissa on Can-väyläsähköt. Ja tuo 1200 oli siis hinta sille, että tarvikekoukku asennetaan laakkosella jälkikäteen, ei siis mikään tehdasasennuskoukku. Hinta ei siis sisällä autoveroa.
Sellaisiakin toki saa, hintaa en kysynyt, koska toimitusaikaa sellaisille erikoisuuksille olisi tullut 3-4 kk.
Tosta sähköjohtosarjasta tuli vaan mieleen, että kai joskus tulevaisuudessa keksitään vielä jokin mielettömämpi tapa saada pari vikkua sekä parkki- ja jarruvalot palamaan ruosteisessa kärrissä. Sitä ei vaan meinaa pieni ihminen tajuta sitä johdon määrää mitä tuohon nykyään tarvitaan. Mutta mitäpä ei ihminen olisi valmis edistyksen eteen tekemään. Ennen noita väylähommia se vaan jotenki oli helpompaa ja luotettavamman oloista tuo 5 W:n lampun palamaan saaminen.
Eikä kuulemma onnistu enää releilläkään tuo sähköjen asennus. Näin mulle vakuutettiin useasta eri lähteestä. Sarjassa tuli mukana yksi maaginen "mustaboxi". Jos oikein ohjetta tulkitsin, niin sarja asennettiin nykyisen johtosarjan "väliin", josta tuli ohjaus tuolle boxille.
Sellaisiakin toki saa, hintaa en kysynyt, koska toimitusaikaa sellaisille erikoisuuksille olisi tullut 3-4 kk.
Tosta sähköjohtosarjasta tuli vaan mieleen, että kai joskus tulevaisuudessa keksitään vielä jokin mielettömämpi tapa saada pari vikkua sekä parkki- ja jarruvalot palamaan ruosteisessa kärrissä. Sitä ei vaan meinaa pieni ihminen tajuta sitä johdon määrää mitä tuohon nykyään tarvitaan. Mutta mitäpä ei ihminen olisi valmis edistyksen eteen tekemään. Ennen noita väylähommia se vaan jotenki oli helpompaa ja luotettavamman oloista tuo 5 W:n lampun palamaan saaminen.
Eikä kuulemma onnistu enää releilläkään tuo sähköjen asennus. Näin mulle vakuutettiin useasta eri lähteestä. Sarjassa tuli mukana yksi maaginen "mustaboxi". Jos oikein ohjetta tulkitsin, niin sarja asennettiin nykyisen johtosarjan "väliin", josta tuli ohjaus tuolle boxille.
Tahtoo nuo peräkärryn valot muutenkin olla sellaiset vempaimet ettei toimi ikinä kunnolla. Eräskin traileri pisti isännän hiacessa sumuvalon palamaan eikä sammu ennen kuin irrottaa pistokkeen. Toinen kärry taas pistää abs:t pois käytöstä. Abs ja jarruvalot saman sulakkeen takana, mutta sulake ei pala. Yleensäkkin aina jotain kosketus/maadoitus häikkää. Kumma ettei nuin yksinkertaista systeemiä osata tehdä hyvin.
vahvasti OT: Pakko sen verran heittää tähän että meillä oli kerran laina kärry joka kytketynä vetoautoon ja auton jarrupoljin pohjassa ei saanu diesel autoa sammumaan. Jarrun kun nosti ylös niin ei mitään ongelmia sammutuksen kanssa. Kokeiltiin useammissa erimerkkisissä vehkeissä.
Mystisiä laitoksia. Ilmesesti ongelma oli siinä että jarruvalojen kautta jotenkin kiersi virta sammutus solenoidille.
Mystisiä laitoksia. Ilmesesti ongelma oli siinä että jarruvalojen kautta jotenkin kiersi virta sammutus solenoidille.
Kyllä se vero pitäis silloinkin rapsahtaa jos maahantuoja sen asentaa ennen kuin auto on 6kk vanha (tjsp), tästä oli uudessa Tuulilasissa juttua.
Eikös tämä ollut Tanskan malli, jossa verotus on (ihme kyllä) vielä kovempaa kuin Suomessa?
Saattoi olla. Vastaava on kuitenkin Suomessakin, mutta aikaraja taitaa olla em. kokemusten perusteella lyhyempi.... jos sitä on edes mitenkään tarkasti määritelty.
noista CAN-väylällä varustetuista autoista ja niihn asennettavista vetokoukuista tuli mieleeni Tämä loistava topikki. Kyllähän se on ihna loogisella päättelykyvyllä pääteltävissä, että jos autoon laittaa peräkärryn, niin hetken päästä on moottori täynnä kusta.. :)
Tuosta lisävarusteiden hinnoittelusta jossain oli taannoin ohje, että auton oston jälkeen täytyisi käydä liikkeen parkkipaikalla kääntämässä ja ajaa auto takaisin liikkeeseen varusteltavaksi :)
Tuosta päätellen veroa ei enää mene auton oston jälkeen lisätyistä varusteista. Tosin tämä tieto on peräisin jostain muutaman vuoden vanhasta artikkelista.
Tuosta päätellen veroa ei enää mene auton oston jälkeen lisätyistä varusteista. Tosin tämä tieto on peräisin jostain muutaman vuoden vanhasta artikkelista.
Tuosta lisävarustepolitiikasta oli juuri jossakin lehdessä juttu, en voi tarkistaa missä, koska lehteä ei nyt löytynyt.
Asiasisältö oli kutakuinkin seuraava; Jos lisävarusteet asennetaan samassa liikkeessä "melko pian" uuden auton oston jälkeen, niin lakia tulkitaan siten, että liike joutuu veloittamaan autoveron kyseisistä lisävarusteista. Sama päti, jos liike on tehnyt "yhteistyösopimuksen" jonkun autotarvikeliikkeen kanssa ja ohjaa säännöllisesti kyseiseen liikkeeseen hankkimaan lisävarusteet, tällöin autotarvikeliike joutuu veloittamaan autoveron kyseisistä lisävarusteista.
Asiasisältö oli kutakuinkin seuraava; Jos lisävarusteet asennetaan samassa liikkeessä "melko pian" uuden auton oston jälkeen, niin lakia tulkitaan siten, että liike joutuu veloittamaan autoveron kyseisistä lisävarusteista. Sama päti, jos liike on tehnyt "yhteistyösopimuksen" jonkun autotarvikeliikkeen kanssa ja ohjaa säännöllisesti kyseiseen liikkeeseen hankkimaan lisävarusteet, tällöin autotarvikeliike joutuu veloittamaan autoveron kyseisistä lisävarusteista.
sama hintahirvitys kävi miulla -97 ducaton kanssa. Fiat liikkeestä sain koukun paljn halvemmalla ku tarvikeliikkeestä, ja kyseessä samainen Kovilin kiinteä koukku. Asennus ois ollu luokkaa 300€ ja fiatin johtosarja vaikka kuinka paljon sekin. No, delta autosta koukku 310€ itse haettuna, motoneitsä sähkösarja 5,90 ja puolen tunnin vääntämisen jälkeen oli koukku paikoillaan, sähkösarja koukussa kiinni, toinen pää takavaloilla mutta ei vielä kytkettynä. Mokomaan ois tarvinnu kans vetää johdot hanskalokeroon asti, mutta sanoivat ystävällisesti Fiat-liikkeessä notta takavaloilta vaan tinaten ja kutistesukat päälle.
Sii koko kakan hinta noin 320€, liikkeessä asennettuna reilusti yli tonnin. Tossa -97 mallissa liene sama miten tekee, vanhahan se on jo ku taivas. Ainut takuu taitaa olla omassa pussissa jos jotain hajoaa :)
Sii koko kakan hinta noin 320€, liikkeessä asennettuna reilusti yli tonnin. Tossa -97 mallissa liene sama miten tekee, vanhahan se on jo ku taivas. Ainut takuu taitaa olla omassa pussissa jos jotain hajoaa :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 73 vierailijaa