Ajotietokone heittää silimään
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Ajotietokone heittää silimään
Onko muut tutkaillu volokkarin ajotietokoneen ja todellisuuden kohtaamisia.
Mua on pidemmän aikaa kummastuttanut auton ( Golf -02 ATD) kulutus. Eilen kävin heittämässä mutkan kajaanissa ja mittasin kulutuksen ihan käsipelillä.
372 kilometriä maantie ajoa 90-110 km/h noin puolet molempia aika sievällä ajolla. Ajotietokone näytti kulutukseksi 6,1 L/100km. Käsi pelillä räknättynä 372 km ja 19 L tekee 5,107 L/100km.
Mistäkö moinen oikeen johtuu ja pystyykö korjaamaan ?
Mua on pidemmän aikaa kummastuttanut auton ( Golf -02 ATD) kulutus. Eilen kävin heittämässä mutkan kajaanissa ja mittasin kulutuksen ihan käsipelillä.
372 kilometriä maantie ajoa 90-110 km/h noin puolet molempia aika sievällä ajolla. Ajotietokone näytti kulutukseksi 6,1 L/100km. Käsi pelillä räknättynä 372 km ja 19 L tekee 5,107 L/100km.
Mistäkö moinen oikeen johtuu ja pystyykö korjaamaan ?
Ei noin pienellä ajotaipaleella ja yhdellä tankkauksella voi sanoa kumpi on väärässä, ajotietokone, vaiko sinun 'käsipeli'.
Käsipeli kun voi erehtyä siinä, että tankkaus ei ole kovin tarkka mittaus, heittoa voi olla 5-10l riippuen olosuhteista ja autosta. Eli kallistamalla autoa sopivasti saa tungettua tankkiin enemmän polttoainetta tai vain yksikertaisesti ylitäyttämällä tankki saan sinne yleensä n. 5l ylimääräistä. Nuo tietenkin vaikuttavat yksittäisen mittauksen tulokseen melkoisesti. Tämän vuoksi mittauksia tulisi tehdä useita ja mieluiten aina ajaa tankki lähes tyhjäksi.
Mutta mitä tulee ajotietokoneen mittauksiin, niin sitä voi säätää käsittääkseni jokaisessa VAG mallissa VAGComilla tai huollossa. Se on sitten eri asia kannattaako, koska tuo virhe vaihtelee käytetyn polttoainelaadun jne jne mukaan, joskus melko paljonkin.
Käsipeli kun voi erehtyä siinä, että tankkaus ei ole kovin tarkka mittaus, heittoa voi olla 5-10l riippuen olosuhteista ja autosta. Eli kallistamalla autoa sopivasti saa tungettua tankkiin enemmän polttoainetta tai vain yksikertaisesti ylitäyttämällä tankki saan sinne yleensä n. 5l ylimääräistä. Nuo tietenkin vaikuttavat yksittäisen mittauksen tulokseen melkoisesti. Tämän vuoksi mittauksia tulisi tehdä useita ja mieluiten aina ajaa tankki lähes tyhjäksi.
Mutta mitä tulee ajotietokoneen mittauksiin, niin sitä voi säätää käsittääkseni jokaisessa VAG mallissa VAGComilla tai huollossa. Se on sitten eri asia kannattaako, koska tuo virhe vaihtelee käytetyn polttoainelaadun jne jne mukaan, joskus melko paljonkin.
Viimeksi muokannut mla, 8.1.2006 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
Oon teheny useampia mittauksia, suurinpiirtein samoin tuloksin. Tuo nyt oli "tarkin" tekemistäni mittauksista ku lähtiessä ja palatessa tankkasin samalta asemalta ja samasta mittarista, auton ollessa samassa kohdassa. Kaikki muutki tulokset on ollu saman suuntaisia.
Mistä ko. auto mittaa tuon kulutuksen sitten, ja voiko sitä jotenkin vaikka huollossa kalibroida.
Mistä ko. auto mittaa tuon kulutuksen sitten, ja voiko sitä jotenkin vaikka huollossa kalibroida.
-
- -
Itse kyllästyin aikoinaan heittoon joka oli keskimäärin 0,5 l/100km liian optimistinen per tankki. Aikani tuskailtua pyysin Vaasan Käyttöauton huoltajia selvittämään onnistuuko tuo kuluksen kalibrointi ja onnistuihan se. Säätö on +15...-15% siten että 100 on tehdasasetus, mahdollista säätöön on 5% pykälissä. Esimmäinen säätö meni pieleen, mutta toinen säätökerta onnistui jo kohdalleen ja nyt ajotietokoneen laskema kulutus poikkeaa keskimäärin 0,1 l/100km tankillisella pielessä pessimistiseen suuntaan.
Myöhemmin olen VAGComilla kokeillut ja löysin samaisen parametrin (-00, AJM). Kummallista kylläkin -04 (1,8T) kyseistä parametriä ei enää löytynyt ainakaan samasta paikasta ja säätökään sitten ei omin neuvoin onnistunut.
-H
Myöhemmin olen VAGComilla kokeillut ja löysin samaisen parametrin (-00, AJM). Kummallista kylläkin -04 (1,8T) kyseistä parametriä ei enää löytynyt ainakaan samasta paikasta ja säätökään sitten ei omin neuvoin onnistunut.
-H
-
- -
-
- -
Miten se sitten on tehtävissä
Elikkä, olin näköjään tallentanyt print screenit ja tässä miten ajotietokoneen scaalaus onnistuu 2000 vuosimallin dieselissä (VAG comilla):
- Controller 17 (instruments), Component on silloin B5-KOMBIINSTRUMENTS VDO22
-Valitse RECODE
- Channel 03: 100 eli tämä on 100% tehdasasetuksena
- muuta arvoa up tai down napilla 5'n pykälissä ylös tai alas (max raja 115 min 85)
- tee test
- tee save
Omassani n. 0,5-0,6 litran optimismi siis vaati uuden 105 arvon ja nyt heitto on keskiarvona 0,1l/100 eli riittävän hyvä.
Kokeilkaa, ja kommentoikaa jos löydätte parametrin muualta sillä se -04 1,8T pitäisi vielä recodeta...
-H
- Controller 17 (instruments), Component on silloin B5-KOMBIINSTRUMENTS VDO22
-Valitse RECODE
- Channel 03: 100 eli tämä on 100% tehdasasetuksena
- muuta arvoa up tai down napilla 5'n pykälissä ylös tai alas (max raja 115 min 85)
- tee test
- tee save
Omassani n. 0,5-0,6 litran optimismi siis vaati uuden 105 arvon ja nyt heitto on keskiarvona 0,1l/100 eli riittävän hyvä.
Kokeilkaa, ja kommentoikaa jos löydätte parametrin muualta sillä se -04 1,8T pitäisi vielä recodeta...
-H
Ainakin mun TT:ssä säätö tapahtuu Intruments->Adaptation, kanavaa en muista, mutta VAG-COM kyllä kertoo mikä on oikea kanava ( ja sieltä sitten muutettiin lukua 100 isommaksi tai pienemmäksi). Mulla näytti järjestään n. puoli litraa liian vähän, muutin luvuksi 110 ja nyt se näyttää suurinpiirtein oikein.
Eikä mulla ainakaan ollut mitään min-rajaa, nolla kun pisti, niin ei kulutusnäyttökään näyttänyt kulutusta lainkaan.
Eikä mulla ainakaan ollut mitään min-rajaa, nolla kun pisti, niin ei kulutusnäyttökään näyttänyt kulutusta lainkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”