Osien kromauksesta tietoa/kokemuksia?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

Osien kromauksesta tietoa/kokemuksia?

ViestiKirjoittaja itkonen » 4.1.2006 15:37

Suunnitelmissa olisi muutamia auton metalliosia kromauttaa. Olisiko kellään kokemusta/tietoa missä tällaisia toimenpiteitä tehdään? Onnistuuko minkämuotoisiin osiin tahansa jne. Liekköhän arvokasta lystiä? Miten kromaus kestää kuumuutta?

Wikke
-
Viestit: 45
Liittynyt: 26.9.2005 16:14

ViestiKirjoittaja Wikke » 4.1.2006 17:12


Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 4.1.2006 18:03

^toi ehkä tekee ennemminkin maalausta kuin oikeaa kromausta.

Tuolta kattelet ja kyselet kuvien kanssa,niin hinnat saat selville.

http://www.niklaamorautio.fi/index_fin.html

make83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 8.1.2005 23:29

ViestiKirjoittaja make83 » 4.1.2006 21:55

Onko kellään kokemuksia miten kromatut osat kestävät kuumuutta, muuttaako väriä tai lohkeileeko irti..? esim. raudasta valmistettu venttiilikoppa..? Kun kysäisin Customcoating niin kaveri vastasi että kestää n.100 kuumuutta, jonka jälkeen alkaa saattaa muuttua väriltään kellertavaksi..?!

wesa
-
Viestit: 262
Liittynyt: 24.7.2003 18:00

ViestiKirjoittaja wesa » 4.1.2006 22:20

rautiolla aikoinaan kromautin s2 ahtoputket ja maksoi muistaakseni 80e ja tuli komiat.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 4.1.2006 22:53

Kestää lämpöä erittäin hyvin, mutta jos hitsaat sentin päässä kunnon virralla 20s, niin saattaa väri muuttua.

marklain
-
Viestit: 166
Liittynyt: 23.7.2003 8:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja marklain » 5.1.2006 10:23

Suomen Metallointi on myös yksi paikka mistä saa osia kiiltäväksi.

Tuolla on ainakin jotain puhetta siitä ja yhteys tiedotkin löytyy tuolta.


http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=37652&sid=1751cb97a674e5ff94a72e081a981a00

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 5.1.2006 11:02

Kysäisin tuosta tarkemmin, niin kuumuutta ja kovaa hankausta tavallinen kromaus ei kestä, pitäisi kovakromata. Ovenkahvoille tulisi hintaa tavallisella kromauksella 43 euroa/kappale. Täytyy vielä setviä kovakromaus, kun tekisi kovin mieli saada kromi jarrusatuloihin ja ovenkahvoihin päälle... :)

Edit: Kovakromaus ei kuulemma onnistu jarrusatulan kaltaisiin osiin...

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 5.1.2006 15:29

Miten muovi yleensäkään kromataan? Miten saadaan muovi sähköä johtavaksi, jolloin kromaus onnistuisi.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 5.1.2006 16:19

Muovi pinnoitetaan ensin jollain aineella ( en muista millä ) jonka jälkeen se voidaan kromata.

make83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 8.1.2005 23:29

ViestiKirjoittaja make83 » 5.1.2006 23:25

Tietty kromaukselle edullisempi vaihto ehto olisi kiillottaa osat huopalaikka tekniikalla, mutta miten ruosteelta suojaus onnistuu että killto ei kärsisi..?!

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 6.1.2006 11:43

Tohon kiillottamisen jälkeiseen ruostumiseen ei auta kuin lakkaaminen,mutta silloin vaan kiilto häviää.
Ennen kromaustahan kaikki osat kiillotetaan yhtä kiiltäväksi ja virheettömäski kuin itse kromaus on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2006 11:49

Kromaus on niin ohut että se ei peitä virheitä yhtään vaan voi jopa korostaa niitä kiiltävässä pinnassa.

Ja muovin johtavuus saatiin aikaan jollain aineella jossa on grafiittia. Tosin voi olla kehittyneempiäkin aineita nykyään...

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 6.1.2006 13:17

Tyhmä kysymys: Miksi ei onnistu jarruosien kromaus?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 6.1.2006 21:31

Itse kromaus onnistuu, mutta ei kuulemma kestä jarrusatuloiden kuumuutta. Näin sanottiin tuolla niklaamorautiolla.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 6.1.2006 23:39

Niin eihän niissä satuloissa kestä kaikki maalitkaan. Ainakaan jos ajetaan vähänkin "rallia". :)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 7.1.2006 12:29

Kyllä pitäisi kestää ainakin kovakromauksen niitä lämpöjä. Onhan ne sylinteritkin
kovakromattuja. Niin ja pinnan on oltava virheetön eli killotettu ennen kromausta.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 7.1.2006 20:10

Kovakromaus kyllä kestäisi lämmön, mutta sen teko taas tuollaiseen kappaleeseen on kuulemma hankalaa siten, että saisi hyvän pinnan? Näin sanottiin kovakromausfirmassa....


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa