Megasquirt-jutustelut tänne
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
vaikken mäkää mistää mitää tiijä, mutta nytte taitaa pojilla olla puurot ja vellit sekasi...
imho ahtopaineen mukaan säätyvä pensapaineen säädin sotkee hyvin trimmatun pensa/seoskartan.
OT: duunikameli sai oman megaruuttaprojektinsa kasaan, koeajelua: http://jesi.5cyl.net/100tq.avi (~19mb, divx)
edit #2: isot(pahat)pojat korjasivat imhoni, eli puhuin p*skaa.
Eli ahtojen mukaan säätyvä pensapaine on tärkeä juttu, itse elin omissa harhaisissa mielikuvissani...
edit #3: asiasta vielä vääntöä, itse en ota kantaa vielä =)
imho ahtopaineen mukaan säätyvä pensapaineen säädin sotkee hyvin trimmatun pensa/seoskartan.
OT: duunikameli sai oman megaruuttaprojektinsa kasaan, koeajelua: http://jesi.5cyl.net/100tq.avi (~19mb, divx)
edit #2: isot(pahat)pojat korjasivat imhoni, eli puhuin p*skaa.
Eli ahtojen mukaan säätyvä pensapaine on tärkeä juttu, itse elin omissa harhaisissa mielikuvissani...
edit #3: asiasta vielä vääntöä, itse en ota kantaa vielä =)
Viimeksi muokannut jesi, 25.5.2005 11:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
boost control on solenoidin ohjaus. Eli laitat hukkiksen kellolle solenoidin joka ohjaa sitä.
Ei siitä haittaa ole jos on ahtopaineella säätyvä, sitä paitsi se toimii molempiin suuntiin yleensä, eli alipaineella paine tippuu tarvittaessa.
Parempi ostaa semmoinen ahtopaineella säätyvä, tulet kumminkin jossain vaiheessa varmasti tarviimaan.
Ei siitä haittaa ole jos on ahtopaineella säätyvä, sitä paitsi se toimii molempiin suuntiin yleensä, eli alipaineella paine tippuu tarvittaessa.
Parempi ostaa semmoinen ahtopaineella säätyvä, tulet kumminkin jossain vaiheessa varmasti tarviimaan.
A ja B:
- mekapruutta 100-250e
- suuttimet 100-400e
- kaasuläpän asentoanturi (mikäli nykyisestä ei löydy) 1-100e
- moottorin ja imuilman lämpöanturit (nykyisetkin voi käydä) 10-40e/kpl
- Lambda-anturi n.60e
- moottorin asentoanturi (Hall tahi VR tahi puolan -, riippuu setupista) 40e
- software ja firmware on ilmasia
- joku tietokone, miel kannettava säätöhommaan.
- mekapruutta 100-250e
- suuttimet 100-400e
- kaasuläpän asentoanturi (mikäli nykyisestä ei löydy) 1-100e
- moottorin ja imuilman lämpöanturit (nykyisetkin voi käydä) 10-40e/kpl
- Lambda-anturi n.60e
- moottorin asentoanturi (Hall tahi VR tahi puolan -, riippuu setupista) 40e
- software ja firmware on ilmasia
- joku tietokone, miel kannettava säätöhommaan.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Esim vakiojakajan hall-anturi käy, joutuu hiukan ehkä säätämään tosin. Vaatimus on, että anturin signaalin pitää nousta ylös mielellään 5-10 astetta ennen maksimiennakkoa ja pudottava alas halutussa starttausennakossa. Mä oon käyttänyt aina kampiakselilla olevaa anturia, sille sitten on tehty sopivat knöölit hihnapyörään. Signaali on noussut noin 60 ast EYKK ja alas 10 ast EYKK, joka toimii hyvin useimmissa projekteissa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Jos käyttää sitä Honeywell 1GT101DC Hall-anturia kampiakselilla, niin eikös se sitte tartte aika pitkät ne knöölit? Kun siihen trigger angleenhan laitetaan se asteluku, jollon signaali menee ylös. Tuolla honeywellillä se signaali kait menee ylös kun rauta ei ole lähellä? Näin ollen rauta tarttis pysyä poissa anturin läheltä 50 kampiakseliasteen verran, sitten hemmetin pitkä rautaviuhka joka on 130 kampiakseliasteen verran anturin näkösällä joka pitää signaalin alhaalla?
Onkos tuossa vanhassa megasquirt'n'sparkissa (8x8 kartat) mitään dwell controllia, puolan latausaikako se ny suomeks oli?? Siinä extrakoodisessahan sellanen on? Mut sen kai saa pois käytöstä jos on sellanen sytkäboksi joka osaa sen latauksen itte? Ja mites sitte toi sytkäsignaalin ulostulo... sisäänmenosignaalihan ei oo tasasta kanttiaaltoo, alhaallahan se on kauemman aikaa ku ylhäällä. Tuleeko se aalto täysin samanmuotoisena sitte squirtsparkista pihallekkin vai tasaako se boksi sen aallon? Kuis se extrakoodinen, onko miten sen kanssa.
Onkos tuossa vanhassa megasquirt'n'sparkissa (8x8 kartat) mitään dwell controllia, puolan latausaikako se ny suomeks oli?? Siinä extrakoodisessahan sellanen on? Mut sen kai saa pois käytöstä jos on sellanen sytkäboksi joka osaa sen latauksen itte? Ja mites sitte toi sytkäsignaalin ulostulo... sisäänmenosignaalihan ei oo tasasta kanttiaaltoo, alhaallahan se on kauemman aikaa ku ylhäällä. Tuleeko se aalto täysin samanmuotoisena sitte squirtsparkista pihallekkin vai tasaako se boksi sen aallon? Kuis se extrakoodinen, onko miten sen kanssa.
Juuri näin. Ite tein ainoastaan 50 astetta pitkät knöölit ja käänsin anturisignaalin vastakkaisvaiheiseksi (vaatii kevyen muutoksen piirilevyyn), mutta eipä tuolla väliä miten päin tekee.
Kaiketi ei ole puolan latausaikaa mahdollista muuttaa suoraan vanhassa versiossa, extrassa ilmeisestikkin on (en ole kokeillut extraa).
Näin ollen kannattaakin käyttää semmosta hiukan älykkäämpää vahvistinyksikköä, joka määrittelee latausajan automaattisesti.
Toiset vahvistimet haluaa maadoitusta kun on kipinän aika ja toiset taas jännitettä. Se on muutettavissa suoraan megatunesta (uudessa versiossa jossa kipinäpuoli on samassa).
Kaiketi ei ole puolan latausaikaa mahdollista muuttaa suoraan vanhassa versiossa, extrassa ilmeisestikkin on (en ole kokeillut extraa).
Näin ollen kannattaakin käyttää semmosta hiukan älykkäämpää vahvistinyksikköä, joka määrittelee latausajan automaattisesti.
Toiset vahvistimet haluaa maadoitusta kun on kipinän aika ja toiset taas jännitettä. Se on muutettavissa suoraan megatunesta (uudessa versiossa jossa kipinäpuoli on samassa).
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ittellä on toi Cranen XR3000 -sytkä ja sen pitäis speksien mukaan hallitaa itte dwellit. Eikös se siis tarkota, että mikä tahansa kuvassa olevista kanttiaalloista toimii oikein jos sytkäboksi hallittee dwellit? Aallon ylhäällä oloaika ei vaikuta puolan latauksiin, eikä sekota sytkäboksia kunhan nouseva reuna tulee vaan aina samalla kohtaa? (Crane räjäyttää kipinän tuossa nousevalla reunalla). http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... aallot.gif
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ite tein ainoastaan 50 astetta pitkät knöölit ja käänsin anturisignaalin vastakkaisvaiheiseksi (vaatii kevyen muutoksen piirilevyyn)
Minkälaisen muutoksen? Saisin ittekkin pienemmät palat kampuralle, ettei tulis niin kauheesti turhaa painoo autoon :P
Ei muuten sattuis kukaan tekeen mun ms'n's:lle ton extrakoodipäivityksen tässä pirkanmaan paikkeilla?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
Sen koodin pystyy päivittämään ihan prosu kiinni siinä megassa, ei tarvita erillisiä laitteita. Imuttaa uusimman Extra paketin ja siinä on valmis 'ohjelma' minkä ajamalla saa uuden softan prosuun, pala kakkua niinsanotusti.
Aika monet tosiaan suosittelee kampiakselin tunnistuksen kautta sytkän säätöä, vaikka olisikin jakalla jaettu kipinä. jostain 6mm paksusta teräslevystä laserilla leikattuna saa näppärästi helposti/halvalla sopivan anturointipyörän.
perkalan huono kuva
Aika monet tosiaan suosittelee kampiakselin tunnistuksen kautta sytkän säätöä, vaikka olisikin jakalla jaettu kipinä. jostain 6mm paksusta teräslevystä laserilla leikattuna saa näppärästi helposti/halvalla sopivan anturointipyörän.
perkalan huono kuva
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Jos haluaa ajella vaan kiekkanopeuden mukaan säätyvällä ennakolla (ei alipainetta kytkettynä) niin eikös riitä että tekee esim. tällasen kartan:
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/kartta.GIF
Ilmanpaine joka tilanteessa aina osuu varmasti väliin 80-110kpa ja niiden väliin vaan laitetaan ennakot? Nuo kartan arvot on sitten ihan hatusta vedettyjä 20 sekunnin aikana, joten niistä ei kannata välittää :)
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/kartta.GIF
Ilmanpaine joka tilanteessa aina osuu varmasti väliin 80-110kpa ja niiden väliin vaan laitetaan ennakot? Nuo kartan arvot on sitten ihan hatusta vedettyjä 20 sekunnin aikana, joten niistä ei kannata välittää :)
Samalla tavalla on itsellä säädettynä, kun ainut anturitieto mitä boksille tulee on kampiakselin asentotieto :) (todellista resurssien hyödyntämistä) Mullakun ei tuo MAP tule toimimaan, ja TPS anturiakaan en jaksa asennenlla ennekuin kaasarit vaihtuu ruiskuksi.
Mulla tosin ei ole edes paineanturia, mikä aiheuttaa sen että se pomppaa aina täysin pohjaan. Mutta tosiaan vain yhdellä rivillä on tekstit.
Mulla tosin ei ole edes paineanturia, mikä aiheuttaa sen että se pomppaa aina täysin pohjaan. Mutta tosiaan vain yhdellä rivillä on tekstit.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Mikähän muuten aiheuttaa tollasta pientä heiluntaa sytytyksen ajoituksessa. Nimittäin Megatunessa ajotusmittari hyppii tyhjäkäynnillä ja kovemmallakin kaasulla. Ihan niinku MS'n'S valitsis ennakoks välillä ton arvon ja sitte toisen ja sitte taas jonkin muun. Tekasin GIF-animaation, musta on se kopassa oleva merkki ja harmaa viiva on se v.pyörässä oleva merkki:
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/heilunta.gif
Sytkäjohdot on suojatut, että tuskinpa se aiheuttais häiriöö. Täytyy tarkistaa vielä fixed angle 18 -arvolla, että kuinka se pompottaa sillonkin.
edit: No joo, oli noi kartan arvot vähä ikäänkuin rajoilla, joka aiheutti pomppimista ku kierroslukukin hiukan haki. Nysse on ihan ok kun vähä säädin. Mut sellasta pientä hakemista se pitää silti. Se kai kuluu asiaan, vai onko jollakin ajotus niin tarkka, että lampulla katsottaessa näyttäis v.pyörä ikäänkuin olevan paikallaan koko ajan? Mulla on kyllä halpis-lamppu, joten voikohan sekin aiheuttaa tällasta?
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/heilunta.gif
Sytkäjohdot on suojatut, että tuskinpa se aiheuttais häiriöö. Täytyy tarkistaa vielä fixed angle 18 -arvolla, että kuinka se pompottaa sillonkin.
edit: No joo, oli noi kartan arvot vähä ikäänkuin rajoilla, joka aiheutti pomppimista ku kierroslukukin hiukan haki. Nysse on ihan ok kun vähä säädin. Mut sellasta pientä hakemista se pitää silti. Se kai kuluu asiaan, vai onko jollakin ajotus niin tarkka, että lampulla katsottaessa näyttäis v.pyörä ikäänkuin olevan paikallaan koko ajan? Mulla on kyllä halpis-lamppu, joten voikohan sekin aiheuttaa tällasta?
Morjes ! Oon ihan uus täällä sivustolla, ja kuulin tossa vasta kaverilta kyseisestä laitteesta kuin Megasquirt !
Ja niinpä sitten kysynkin, että te jotka asiasta tiedätte, niin kertokaas, miten se soveltus meikän VW Passatiin 1.9 TDI - 99 (90hv) .
Eli mitä vehkeitä tarvitaan, että tuo vehje saadaan toimimaan, mihin se kiinnitetään ja miten sitä sitten säädetään ! Yritin kyllä etsiä faktaa tästä isosta aiheesta, mutta en oikein sanut kaivettua noita tietoja tosta laitteesta ! Joten jos joku olisi sen verran ystävällinen että pitäisi tuosta laitteesta sellaisen pikaisen oppitunnin ja kertois laitteesta hieman ja että miten se oikein toimii jne... Kiitoksia näin etukäteen !
Ja niinpä sitten kysynkin, että te jotka asiasta tiedätte, niin kertokaas, miten se soveltus meikän VW Passatiin 1.9 TDI - 99 (90hv) .
Eli mitä vehkeitä tarvitaan, että tuo vehje saadaan toimimaan, mihin se kiinnitetään ja miten sitä sitten säädetään ! Yritin kyllä etsiä faktaa tästä isosta aiheesta, mutta en oikein sanut kaivettua noita tietoja tosta laitteesta ! Joten jos joku olisi sen verran ystävällinen että pitäisi tuosta laitteesta sellaisen pikaisen oppitunnin ja kertois laitteesta hieman ja että miten se oikein toimii jne... Kiitoksia näin etukäteen !
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
No osaisitteko sanoa, mikä olisi sitten toinen mahdollinen, edullinen ja tehokas tehonlisäys vaihtoehto autooni ? Tuo on paljon pyörinyt mielessä tuo Tuningbox, eli laita vakion paikalle ja eiku menoksi, mutta ku siitä pitäs maksaa jumaliste tuo 500e. Onko mitään muuta konstia, että sais ton 25hv ja vääntöä 50Nw lisää ?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Sen jälkeen ku itte laitoin extran sisään ja samalla sen viuhka-mallisen hall-anturi -systeemin kampiakselille, niin on tasakaasulla ajettaessa tuntuu nykimistä. Tyhjäkäynnillä sytkä pätkii enemmän 4 pytyssä ja vähä ykkösessäkin. 2 ja 3 pelaa normaalisti. Cranen sytkäboksi ei voi olla syynä, koska senkin ledi vilkku just epätahtiin ku kipinöitä jää välistä. Jossakin on vika välillä hall - Crane. Ehdotuksia?
Kun sen Honeywellin 1GT101DC Hall-anturin kytkee niinku pitää ja tökkäsee raudan anturiin kiinni, niin se anturi maadottaa niinku pitäiskin, mutta about 10 sekunnin päästä signaali nousee taas kuitenkin ylös vaikka rautaa ei olis liikauttanutkaan. Onko anturi siis sökönä vai kuuluuko tuon toimia noin ettei se pidä alhaalla maailman tappiin asti??
edit: Mistä löytyy megatune2.25b596?? 025n9-koodin kanssa kun pitäis käyttää tota. Ja ku tarttis kokeilla 025n9-koodia jos se korjais ongelmaa, joka on kipinän katoominen sillontällön.
edit2: No ny pelaa nykimättä. Laitoin 025x1 sisään.
Kun sen Honeywellin 1GT101DC Hall-anturin kytkee niinku pitää ja tökkäsee raudan anturiin kiinni, niin se anturi maadottaa niinku pitäiskin, mutta about 10 sekunnin päästä signaali nousee taas kuitenkin ylös vaikka rautaa ei olis liikauttanutkaan. Onko anturi siis sökönä vai kuuluuko tuon toimia noin ettei se pidä alhaalla maailman tappiin asti??
edit: Mistä löytyy megatune2.25b596?? 025n9-koodin kanssa kun pitäis käyttää tota. Ja ku tarttis kokeilla 025n9-koodia jos se korjais ongelmaa, joka on kipinän katoominen sillontällön.
edit2: No ny pelaa nykimättä. Laitoin 025x1 sisään.
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 7.10.2005 18:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Seachilla en löytänyt tietoa että mikä on viranomaisten kanta ruiskunohjauksen muutoksiin? Autossa joka ei ole vähäpäästöinen ilmeisesti ongelmaa ei ole, kunhan vaan päästöt menee tarvittavien rajojen alle. Mutta entä jos auto on vähäpäästöinen?
Oletetaan seuraava tilanne. Ahtamattomaan ei vähäpäästöiseen autoon (rekisteriotteessa kuitenkin maininta katista) vaihdetaan 1.8t tekniikka vähäpäästöisestä autosta. Samalla heitetään turbon alkuperäiset ohjaimet menemään ja laitetaan megaruutta tilalle. Muutoskatsastuksessa tarvitaan selvitys uudesta koneesta ja mistä se on peräisin. Koska nyt on moottorinohjaus muuttunut, meneekö tehot ja päästöt edelleen sen alkuperäisen 1.8t:n mukaan vai täytyykö tehot käydä penkittämässä ja päästöt mittauttamassa jossain "virallisessa" mittalabrassa?
Oletetaan seuraava tilanne. Ahtamattomaan ei vähäpäästöiseen autoon (rekisteriotteessa kuitenkin maininta katista) vaihdetaan 1.8t tekniikka vähäpäästöisestä autosta. Samalla heitetään turbon alkuperäiset ohjaimet menemään ja laitetaan megaruutta tilalle. Muutoskatsastuksessa tarvitaan selvitys uudesta koneesta ja mistä se on peräisin. Koska nyt on moottorinohjaus muuttunut, meneekö tehot ja päästöt edelleen sen alkuperäisen 1.8t:n mukaan vai täytyykö tehot käydä penkittämässä ja päästöt mittauttamassa jossain "virallisessa" mittalabrassa?
Jos muutat jotain moottorista, siitä tulee omavalmiste. Eli ei täytä enää minkään valtakunnan päästönormeja, eikä kukaan pysty sanomaan tehoa ilman dynamometrilappuja.
Päästösäännöt riippuu ajoneuvosta jossa moottori on, ei moottorista. Hypoteesisi auto on varmaan vuosien 87-92 väliltä, jolloin vaaditaan vain katalysaattori pakoputkeen jonka jälkeen omavalmisteisen koneen katsotaan täyttävän päästönormit. Taikka vaihtoehtoisesti se 'vtt' päästötesti, mutta kuka hullu sitä teettää kun selviää katin asennuksella/säilyttämisellä)
Päästösäännöt riippuu ajoneuvosta jossa moottori on, ei moottorista. Hypoteesisi auto on varmaan vuosien 87-92 väliltä, jolloin vaaditaan vain katalysaattori pakoputkeen jonka jälkeen omavalmisteisen koneen katsotaan täyttävän päästönormit. Taikka vaihtoehtoisesti se 'vtt' päästötesti, mutta kuka hullu sitä teettää kun selviää katin asennuksella/säilyttämisellä)
Eikös se kytkäri ole esillä www.finsquirt.net ja www.megasquirt.info sivustoilla.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Minua tässä on vain mietityttänyt mites jos auto on vähäpäästöiseksi merkitty niin onko minkäänlaisia toiveita saada kone pysymään päästörajoissa tuolla megasquirtilla? Jostain vain olin lukevinani, että auton omat ohjaukset pyörittelee seosta miten sattuu, jotta katalysaattori pelaisi jotenkin oikein...
Pelkkää pohdintaa vain.
Pelkkää pohdintaa vain.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Jotenki olisin muistaakseni lukenu tuolta enkunkieliseltä msns forumilta, että tässä extrassa on jokin asetus, jolla saa sen boksin tekeen startatessa ylimääräsiä kipunoita, jotta esim. k-jetin bensapumpun rele ja mun cranen sytkäboksi alkais heti toimimaan ku starttaa? Nythän on niin, että cranen boksini odottaa 3 pulssia ennenku alkaa pelaamaan. Käynnistyminen kylmänä tietenkin kestää kauemmin siis. Lämpösenä käynnistyy vähä nopeemmin.
En löydä kyseistä juttua enää forumilta vaikka kuinka etsisin.
Ja sitte viä kuinkas paksua johtoo ootte käyttäny vedellessänne johtoja suuttimille ja muille härpäkkeille? Siihen pirun DB-liitimeen ku ei oikeen tahdo mahtua kovin paksua.
En löydä kyseistä juttua enää forumilta vaikka kuinka etsisin.
Ja sitte viä kuinkas paksua johtoo ootte käyttäny vedellessänne johtoja suuttimille ja muille härpäkkeille? Siihen pirun DB-liitimeen ku ei oikeen tahdo mahtua kovin paksua.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ajotuslampulla tsekattaessa ihan ku jäis kipunoita välistä. Sen takia tyhjäkäynti kangertelee ja sitä nykimistä on ajossa mukana.
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... 211858.xls
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/audit.log
Ymmärtääks joku noista logeista mitä ne vois kertoa?
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... 211858.xls
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/audit.log
Ymmärtääks joku noista logeista mitä ne vois kertoa?
Liitin Megaruutaan
"Onks kellään ehdotuksia/linkkejä sellasesta kunnollisesta liittimestä? Mihin sais suurempaakin johtoo?"
Itse käytin LH-jetronicin liittimiä hieman modattuna. Niitä pitäisi saada kohtuuhintaan uusiakin, tosin vanha liitinkin kelpaa ihan hyvin. Liitinrunkoon sopivia puristusliittimiä saa 5-10 sentin kappalehintaan hyvistä autotarvikeliikkeista (oulussa Tullin varaosa ja Työkalutori). Pihdit ovat noin 50 €, mutta niitä nyt tulee käytettyä muutenkin.
Elikkä: Rikkinäisestä/ehjästä ruiskuboksista liittimet irti, hieman modausta ja ei tarvitse ihmetellä D-liitimen juotosten kanssa.
Tosin saa noita D-liitinuroksiakin puristusliittimillä.
Itse käytin LH-jetronicin liittimiä hieman modattuna. Niitä pitäisi saada kohtuuhintaan uusiakin, tosin vanha liitinkin kelpaa ihan hyvin. Liitinrunkoon sopivia puristusliittimiä saa 5-10 sentin kappalehintaan hyvistä autotarvikeliikkeista (oulussa Tullin varaosa ja Työkalutori). Pihdit ovat noin 50 €, mutta niitä nyt tulee käytettyä muutenkin.
Elikkä: Rikkinäisestä/ehjästä ruiskuboksista liittimet irti, hieman modausta ja ei tarvitse ihmetellä D-liitimen juotosten kanssa.
Tosin saa noita D-liitinuroksiakin puristusliittimillä.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
MS+VR6
Onko täällä jollakulla kokemusta megasquirtin valjastuksesta VR6-moottoriin. Lähinnä tuo suorasytkä askarruttaa, muissa ohjauksissa ei liene mitään kummallista.
Tuo alkuperäinen MS:n D-liitin kannattaa kyllä suosiolla heivata, kaverin kanssa ollaan käytetty sellaista moninapaista (16) kaksiosaista ruuviliitintä. Siinä naarasosa siis sisältää sen ruuviliitinosan, johon johtosarja ruuvataan ja koirasosa on piirikortilla. Kys. liitinparia valmistaa ainakin Phoenix contact, Harting ja Weidmüller. Tietty täytyy olla omatekoinen piirikortti, johon tuon saa kiinni. Noissa VEMS, siis nykyisissä Megasquirt AVR- pohjaisissa ruiskubokseissa on käytetty AMPin valmistamaa vesiroiskeita pitävää oliko se nyt nimeltään Econoseal tyyppisiä liittimiä.
Tuo ruuviliitintoteutus siis lähinnä kuivaan paikkaan eli lähinnä sinne kabiinin puolelle on boksi sitten sijoitettava, eikä sellaiseen vesiränniin, kuten esim. 3-golfissa. Nuo D-liittimethän on lähinnä konttoorilaitteille...
Tuo alkuperäinen MS:n D-liitin kannattaa kyllä suosiolla heivata, kaverin kanssa ollaan käytetty sellaista moninapaista (16) kaksiosaista ruuviliitintä. Siinä naarasosa siis sisältää sen ruuviliitinosan, johon johtosarja ruuvataan ja koirasosa on piirikortilla. Kys. liitinparia valmistaa ainakin Phoenix contact, Harting ja Weidmüller. Tietty täytyy olla omatekoinen piirikortti, johon tuon saa kiinni. Noissa VEMS, siis nykyisissä Megasquirt AVR- pohjaisissa ruiskubokseissa on käytetty AMPin valmistamaa vesiroiskeita pitävää oliko se nyt nimeltään Econoseal tyyppisiä liittimiä.
Tuo ruuviliitintoteutus siis lähinnä kuivaan paikkaan eli lähinnä sinne kabiinin puolelle on boksi sitten sijoitettava, eikä sellaiseen vesiränniin, kuten esim. 3-golfissa. Nuo D-liittimethän on lähinnä konttoorilaitteille...
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
http://www.ntklambdasensors.co.uk/main/mcolours.htm Tuolta löytyy noita johdotuksia.
5 johtonen on varmastikkin sitten laajakaista lambda.
5 johtonen on varmastikkin sitten laajakaista lambda.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Olis varmaan niin, mutta eikös se o se kaksipuoleinen levy? Tää ykspuoleinenhan, joka Finsguirtti-foorumilla on kovassa huudossa, niin siihen on se suunnittelija tehny jotakin muutoksiakin komponenttien osalta että kait toimis paremmin tietyissä tilanteissa jne tai jotakin. Siinä ei oo mitään printteriliitintäkään vaan kunnon liittimet johon saa paksuukin narua.
Joopajoo. Eipä se piirilevy juurikaan vaikuta komponenttivalikoimaan. Jos ei peukku satu könöttämään ihan keskellä kämmykkää, niin vaikkapa juuri partcon levyynkin vaihtaa toisen liittimen samassa ajassa kuin sen originaalin tinaa paikalleen.
Jos tykkää askarrella levyjä niin mikäs siinä, minun mielestä vaan turhan työn tekeminen on hullua.
Jos tykkää askarrella levyjä niin mikäs siinä, minun mielestä vaan turhan työn tekeminen on hullua.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Hall-anturi antaa tiedon sytkäboksille millon antaa kipinän. Toisinsanoen kun halli maadottaa ni sillon iskee kipinä tulpassa. Ennakothan hoitaa alipaine ja keskipakosäätimet. Paitsi sit esim. KR-kone mis on erillinen sytkänohjausboxi. Tässä tapauksessa hal antaa pyörimisnopeus/asentotiedon boxille ja boxi ite määrittää antureilta saatujen tietojen mukaan oikean sytytysajankohdan.
Eli siis jotenki tollain ne menee, tai siis miten mä oon ne ymmärtäny.
Eli siis jotenki tollain ne menee, tai siis miten mä oon ne ymmärtäny.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Hallillehan tulee kolme johtoa +, 0 ja -. Hall anturi yhdistää 0 ja - kun sakaralevyn aukko on anturin kohdalla, eli magneettikenttä pääsee vaikuttamaan. Käsittääkseni 0 tulee sytkäboxilta ja siis maadotetaan hallin toimesta. + johtoa pitkin tulee vaan hal anturissa olevalle ic piirille käyttöjännite, joka vahvistaa hal anturin (muistaakseni alle millivolttien tasoista) signaalia joka on siis kanttiaaltoa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Onks joku kokeillu tota mk2:seen? Pelaako ihan noin vaan? Finsquirtin puolella kait oli jotakin löpinää, että ei kaikkien viisareiden kanssa pelaa tuo kytkentä.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
Sytkän ohjaaminen
Onkos kellään Megalla sytkää ohjaavalla kokemusta Boschin 0227 100 011 -yksiköstä? Taitaa olla joku museosta löydetty muinaismuisto? Ralliautossani (Mk1 Golf 1.6) on sellainen ja olen kytkemässä nyt myös sytytystä Megan kautta. Homma ei ole oikein edennyt ja kipinä on hukassa, vaikka Megan puolelta kaikki pitäisi olla kunnossa. Tämä boksi ei taida olla yhteensopiva Megan kanssa? Minulla olisi hyllyssä myös Boschin 0227 100 139. Onnistuuko homma sillä ihan "normaalisti"? Kaikki muutkin asiaan liittyvät vinkit ovat tervetulleita.
En katsonu kuin puolan johdosta. Ei huvittanut jäädä pakkaseen pidemmäksi aikaa irvistelemään. :) Minulla on Koskisen levy käytössä, jossa homma pitäisi toimia seuraavasti.
Jakajan hall-signaali riviliittimen Ignition coil - kohtaan ja Mod.terminal 2:sta piuha sytty-yksikölle. Lootan muutos on täältä http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html Schematic 1:n mukaan ja toimii ainakin muissa kärjettömissä. Tämä museosytty on kai toisinpäin? Saisinkohan homman helpoiten korjattua vaihtamalla yksikön edellämainittuun 139:n? Jakaja on kaikissa kai samanlainen?
Koskinen on itse jossain reissussa, eikä pääse vastailemaan jatkuviin kysymyksiini.
Jakajan hall-signaali riviliittimen Ignition coil - kohtaan ja Mod.terminal 2:sta piuha sytty-yksikölle. Lootan muutos on täältä http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html Schematic 1:n mukaan ja toimii ainakin muissa kärjettömissä. Tämä museosytty on kai toisinpäin? Saisinkohan homman helpoiten korjattua vaihtamalla yksikön edellämainittuun 139:n? Jakaja on kaikissa kai samanlainen?
Koskinen on itse jossain reissussa, eikä pääse vastailemaan jatkuviin kysymyksiini.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Onks kellään käytössä megaa hukkakipinällä? Kuinka on pelannu ja millä megakoodilla? Minkälainen kiekko ja millä hammastuksella?
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 30.1.2006 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylösveto
Onkos kellään tullut vastaan, että Golfin 0227 100 139 sytytysyksikkö kaipais vastuksella ylösvedon Hall-signaalin johtoon? Minulla on vastaavan ohjausyksikön kanssa hieman ongelmia ja epäilen että ylösvedosta voisi olla apua. Vai onko muilla riittänyt signaalin vahvuus ilman kikkailua?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Pelaiskohan tällanen kytkentä kakkosen kiekkamittarin kanssa suorasytkällä?
http://www.megasquirt.info/ms2/EDIS_tach.gif
Mitäs elektroniikkainsinöörit ja golffeista jotain tietävät osaavat sanoa? Onko kenties zenerin kynnysjännitettä rukattava suuntaan tai toiseen?
http://www.megasquirt.info/ms2/EDIS_tach.gif
Mitäs elektroniikkainsinöörit ja golffeista jotain tietävät osaavat sanoa? Onko kenties zenerin kynnysjännitettä rukattava suuntaan tai toiseen?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Esim. turtanan 160-103 levyssä http://www.turtana.com/muut/megasquirt/ on niitä extraominaisuuksia jo valmiina. Nakutus, vr-anturi, ulkopuolinen map, vesiruisku, flektin ohjaus, karttojen vaihto, launch controlli. Partcon sarjaan joutuu kolvailemaan itte tavaraa lisää jos nuo haluaa käyttöönsä. Tuollasen piirilevyn syövyttää helposti itte ja kolvaakin vielä. Voit tietenkin kysyä turtanalta suoraa. Sillähän on se uudempi projekti menossa http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1393 ,jossa valmiina ne sytkäpäätteetkin, ettei tartte vältämättä erillistä sytkäboksia. Vaihtoehtoja löytyy :)
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
On sen www.finsquirt.net domainin omistaja tehnyt vähän paremmat kaupat kun käyttäjämäärä nousi tarpeeksi ylös joten väliaikainen sivusto on http://www.finsquirt.info
Ote joka lähetetty kaikille rekisteröityneille:
Tervehdys kaikki Finsquirtin käyttäjät!
Kuten moni on jo joutunut huomaamaan, www.finsquirt.net domain on lakannut toimimasta, koska sivuston edellinen palveluntarjoaja INT2000 ei ole avannut domainin lukitusta joka on edellytys sen siirrolle. Emme vielä tiedä milloin saamme finsquirt.net domainin takaisin hallintaamme, mutta väliaikaisesti on toiminnassa domain www.finsquirt.info. Osoite johtaa suoraan foorumille, palautamme sivuston kokonaisuudessaan toimintaan ajan myötä. Pahoittelut tästä käyttökatkosta ja tervetuloa taas foorumille!
-finsquirt ylläpito-
Ote joka lähetetty kaikille rekisteröityneille:
Tervehdys kaikki Finsquirtin käyttäjät!
Kuten moni on jo joutunut huomaamaan, www.finsquirt.net domain on lakannut toimimasta, koska sivuston edellinen palveluntarjoaja INT2000 ei ole avannut domainin lukitusta joka on edellytys sen siirrolle. Emme vielä tiedä milloin saamme finsquirt.net domainin takaisin hallintaamme, mutta väliaikaisesti on toiminnassa domain www.finsquirt.info. Osoite johtaa suoraan foorumille, palautamme sivuston kokonaisuudessaan toimintaan ajan myötä. Pahoittelut tästä käyttökatkosta ja tervetuloa taas foorumille!
-finsquirt ylläpito-
Viimeksi muokannut Dr.Pioneer, 27.2.2006 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Että ihan VPV:n Delphi D17208A, 332 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 16 ohm
http://www.racetronix.com/images/inject ... ension.gif
käy kanssa?
http://www.racetronix.com/images/inject ... ension.gif
käy kanssa?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=3116
Kaipaako täällä joku pikkusia hall-antureita?
Kaipaako täällä joku pikkusia hall-antureita?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa