Jälkiasennus Xenoneista (kokemuksia)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Jälkiasennus Xenoneista (kokemuksia)

ViestiKirjoittaja helix » 23.12.2005 0:16

Oottekos laitellu vakio umpioihin noita Jälkiasennus Xenoneita
h-1 tai h-7.
Ootteko ollu tyytyväisiä?
oliko "hyvä ostos"?
onko kukaan laittanut kaukovaloihin noita?
(taitavat kirkastua vähän hitaasti)


helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

nuo on luettu

ViestiKirjoittaja helix » 23.12.2005 11:16

aikas vähän taitaa olla käytännön kokemusta ko sarjoista.
tai sit ei porukka viiti vaivautua muuta vastaan, kun tyyliin "laittomat valot!!! polliisit ne pamputtaa jos laitat" kateellisten puhetta :) sanon minä
lähinnä kiinostaisi tietää noiden kestävyys (onko hajonnu ballasteja ym komponentteja ?)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 23.12.2005 14:05

Lähivaloissa itsellä tuollaiset Meccatunet ja hevillä en niiden tuomasta lisävalosta enää luovu! Halogeenit säälittävät niiden rinnalla.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Levis?

ViestiKirjoittaja helix » 23.12.2005 17:19

onko sulla ollu kauan noi x:t

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 23.12.2005 20:39

Täällä ollaan kuukauden(ko) verran pahautellut menemään meccatunen h7lla, ja paluuta ei halogeniin ole. On se niin surkeeta kun joutuu kaverin kyydissä olemaan, kun oma silmä jo on tottunut siihen valon määrään mitä omasta tulee.
Kerran jopa kysyin silleen osittain katulampuilla valaistulla tiellä entä onko hänellä parkit päällä, ja ihan rehellisesti näin tosiaan kuvittelin, etten ollut edes vittuilemassa :) (siis sillä kertaa)

Ainoa mikä harmittaa, on se kun pitkät kytkee päälle, valkosinisen keskelle ei vaan sovi se kellanruskea läntti horisonttiin, ei sitten millään.

Kovassa sumussa tai lumipyräkässä kun ei oikeastaan pitkiä voi käyttää, pärjää hienosti kun nostaa lähivalot tappiinsa ylös, näkyvyys verrattavissa kuin olisi tihkusateessa pitkät halogeenit päällä.

Ei ole kaduttanut siis. Laitontahan tuo on omassa tapauksessa vielä toistaiseksi ja normipolttimot on mukana siltä varalta että voin sitten heti paikanpäällä vaihtaa takas jos virkavalta näin pyytää. Kuulin että Turkusessa parilta tyypiltä oli jo pyydetty vaihtamaan, (mitään perää? kuka tunnustaa?) ja vaihdettavahan se on, ennen ei auto liiku mihinkään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 23.12.2005 22:51

Mulla on ollut vasta muutaman päivän nuo Meccatunet, mutta jo ihastunut ikihyväksi!

g2dsl
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.1.2004 12:31

ViestiKirjoittaja g2dsl » 24.12.2005 1:20

Onhan Meccatunella poltin vaihtoehtojakin useampaa vaan mikähän värilämpö antaa käytännössä parhaan valotehon?

Onko kokemuksia?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.12.2005 1:29

Lähinnä luonnonvaloa oleva kuulema antas parhaan tehon. Eli 4000-4500K.
Meccaa sai ainakin H7 ja H4:sta.
Tuolta valoja ja hieman lisätietoa:
http://www.xenonautovalot.fi/

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Tuolta vähän halvemmalla :)

ViestiKirjoittaja helix » 24.12.2005 13:43


SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.12.2005 13:44

Ruotsin Bilprovningen on hyväksynyt Xenon-sarjat tieliikennekäyttöön koska ne tutkitusti vähentävät onnettomuuksia
Niinpä niin :(

AMN
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.12.2005 13:09

ViestiKirjoittaja AMN » 24.12.2005 13:56

Itselläni on käytössä GT:een H7 6000k sarja ja olen erittäin tyytyväinen toimintaan ja näkyvyyteen verrattuna halogeeni tuikkuihin.

Erot noissa sarjoissa on varmaan enempikin siinä mitä näkyviä osia niissä on, esim. ulkoinen sytytin, liittimet, jne.

Nyrkkisääntönä valintaan voi varmaankin pitää sarjan merkintöjä eli E-hyväksyntää ja että sarjojen tuotanto on sertifioitu esim. ISO9001 sekä CE merkintää, noilla merkinnöillä olevat sarjat pitäisi kai täyttää DIN normit esim. liittimien osalta ja näinollen olla yhteensopivia muitten sarjojen kanssa.... liittimillähän voi olla merkitystä esim. kun joutuu uusimaan polttimoita.... voin olla kyllä väärässäkin eli korjatkaa jos näin on!

Niin ja kyllähän hinta/takuu jutut tietenkin ratkaisee kanssa!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 24.12.2005 14:12

Suomen lainsäädäntö vaatii ajoneuvon alkuperäisille Xenon-valoille mm. automaattisen korkeudensäädön ja näin ollen tämä sarja ei ole soveltuva tieliikennekäyttöön.


Eikös tuo vaadita vasta uudemmissa autoissa, olikohan 98-> tai jotain, eli jos tuota vanhempaan laittaa ja siinä on pesurit on nuo tieliikennekelpoiset!?!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.12.2005 14:26

^Näinhän se on ainakin tuolta teksteistä löytyvän AKE:n ohjeen mukaan.

Edit: Vuotta '95 vanhemmissa ei tarvita korkeussäätöä lainkaan, '95-'98 riittää manuaalinen säätö ja '98 --> automaattinen.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 24.12.2005 14:28

juu niin näyttää olevankin eli 1.10.98->

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.12.2005 17:30

Mites tuo Meccatunen H4 xenon oikeen pelittää, kun siinähän on lyhyet xenonilla ja pitkät halogenilla jos ole oikeen ymmärtänyt, niin kun kytkee pitkät päälle jääkö lyhyet palamaan vai sammuvatko?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 26.12.2005 20:36

^-- Riippuu vähän mihin autoon olet niitä laittamassa. Ainakin itsellä kun nelivalojärjestelmä tuli ksenoneiden myötä, ei pitkät ja lyhyet toiminut yhtä aikaa. IV-Golffissa taas toimii, kun nelivalot on muutenkin. Näin siis IV Golf/Bora-osaston ja T5-osaston puolesta voin sanoa, muusta en tiedä.

E: taisin muuten ymmärtää kysymyksesi väärin

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.12.2005 20:51

T4:een noita aattelin, eli tavalliseen H4 lyhtyyn.

Xenon:a kun ei oo järkevää sammutella ja sytytellä yhtenään sen kestävyyttä ja hidasta syttymistä ajatellen, niin aattelin et miten se tuossa paketissa on tarkoitettu toimivan, eli kannattaako ostaa H4:sta vai suoraan H4 bi.

Se että valot palaa samaan aikaan tietenkin voi tehdä ongelmia heijastinpinnan keston osalta ainakin joissain autoissa kun lämpöä kehittyy enemmän kuin on suunniteltu (35+60W)

edit. luultavasti koska en ymmärtänyt vastauksesta mitään:-)

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Vesku !

ViestiKirjoittaja helix » 26.12.2005 21:00

Mites tuo Meccatunen H4 xenon oikeen pelittää, kun siinähän on lyhyet xenonilla ja pitkät halogenilla jos ole oikeen ymmärtänyt, niin kun kytkee pitkät päälle jääkö lyhyet palamaan vai sammuvatko?



Tämä sarja muuttaa autosi H4 halogeeniajovalot aidoiksi Bi-xenon ajovaloiksi minuuteissa. Ero tämän sarjan ja normaalin H4 xenon-sarjan välillä on, että tämä xenon-polttimo tuottaa sekä lähivalon että kaukovalon. Tämä toteutetaan liikuttamalla polttimoa vaakatasossa heijastimen sisällä magneetin avulla. Tämä muuttaa valon sädettä tuottaakseen kaukovalon.
Viimeksi muokannut helix, 26.12.2005 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.12.2005 21:03

Niin tuon kyllä tiesin ja siksi kysymyksen esitinkin tuosta tavallisesta H4 xenon lampusta! Eli miten H4 xenon on tarkoitus pelittää ei H4 bi-xenon.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Sorry!

ViestiKirjoittaja helix » 26.12.2005 21:09

En ollu ajan tasalla : )

Kysy myyjältä
[email protected]

laita vastaus tänne, niin valaistuu asia muillekin .)

ile
-
Viestit: 185
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja ile » 27.12.2005 0:00

Edit: Vuotta '95 vanhemmissa ei tarvita korkeussäätöä lainkaan, '95-'98 riittää manuaalinen säätö ja '98 --> automaattinen.


AKE:n xenon-jutun voi myös tulkita niin, että jos automalli on tyyppihyväksytetty ennen 1.10.1998 ja on käyttöönotettu ennen 1.10.2000, ei tarvita automaattista korkeudensäätöä laisinkaan.

Lisää tästä, http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=14862

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 27.12.2005 19:00

Kuinkahan mahtaa xenonit kestää, jos korvaisi nelivalojärjestelmän pitkät xenoneilla? Kun siis pitää paljon sytyttää ja sammuttaa valoja. Lyheneekö kestoikä huomattavasti kuin jos pitäisi valoja koko ajan päällä (lyhyet)?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 27.12.2005 19:24

Kyl se kestoikä lyhenee ja sit toinen ongelma on se et xenon syttyy huomattavasti hitaammin kuin halogenvalo.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 27.12.2005 19:29

Duunissa noita ksenoneita on kytketty hälyvaloihin niin että nekin vilkkuu, en ole kuullut (eikä kukaan ole tullut korjauttamaan), että olisi ainakaan sytyttimet mennyt, polttimon kestoikä voi lyhentyä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.12.2005 20:59

Onhan noita lisäpitkiäkin olemassa xenoneina, mitenköhän nopeasti ne syttyvät. Normaalisti tuolla pääteillä kun pitkiä pystyy polttamaan vain sekuntien jaksoissa kerrallaan...

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 27.12.2005 21:17

ajelen töissä sisua, jossa on xenonit lyhyet että pitkät. (4-valo)
lyhyet kirkastuu hitaammin kun pitkät.
pitkät kun sytyttää niin vie n:3 sek. kirkastumiseen.
mutta esim. kohtaamistilanteessa, jolloin pitkät on pois hetken, ovat ne kirkkaat heti (kun räppää pitkät päälle)
pitkät kyllä välähtää eri lailla ko lyhyet syttyessään.

LAITURI
-
Viestit: 87
Liittynyt: 11.8.2003 14:35

Tyhmä kysymys?

ViestiKirjoittaja LAITURI » 28.12.2005 11:53

Eli mulla on lyhyet xenonit tuossa omassa pelissä eli voinko pitkät valot korvata noilla xenon polttimoilla? Eli silloin olisi sekä pitkät että lyhyet xenonit.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.12.2005 11:58

Umpiosta täytyisi kaiketikin löytyä hyväksyntä merkintä xenon polttimon käytölle pitkissä. Mutta, ei kerro kellekkään.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 28.12.2005 14:30

Kyselin Nikolta tuota H4 xenon:a ja niinhän se olikin kun epäilin et kyseinen H4 ei olekaan oikea H4 vaan vaatii erilliset pitkät (esim. H3) rinnalleen koska nuo toimii pelkästään lyhyinä ja jos taasen haluaa H4 halogeenin tilalle asentaa H4 xenon:t jossa lyhyet ja pitkät pitää ottaa Bi:t.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 28.12.2005 15:13

Xenonit pitkissä. On totta että Xenonilla menee parisekunttia kylmäsytytyksellä saavuttaa täys valoteho, joka tapauksessa valo on jo syttymis hetkellä yli 200% kirkkaampaa kuin halogeenin valo.
Ja mitä kestävyyteen tulee, on myös totta että poltin "kuluu" jonkun verran enemmän sytyttelystä. MUTTA kaukovaloa käytetään ajovaloon verrattuna NIIN paljon vähemmän, niin kyllä ajovaloja joutuu useammin vaihtamaan.
Ja tosiaan vaikka autossa olisikin ajovalo Xenonit, niin pitkiin ei lain mukaan saa Xenoneita jälkikäteen laittaa.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 28.12.2005 19:59

ajelen töissä sisua, jossa on xenonit lyhyet että pitkät. (4-valo)
lyhyet kirkastuu hitaammin kun pitkät.
pitkät kun sytyttää niin vie n:3 sek. kirkastumiseen.
mutta esim. kohtaamistilanteessa, jolloin pitkät on pois hetken, ovat ne kirkkaat heti (kun räppää pitkät päälle)
pitkät kyllä välähtää eri lailla ko lyhyet syttyessään


tänään rämpyttelin noita valoja.
kyllä se kirkkaus saavutetaan jo noin 1:sekunnissa ensi sytytyksellä.
samoin nuo lyhyet syttyy kirkkaina heti jos ovat vain hetken sammuksissa.
olisko näin että lämmin polttimo syttyy heti kirkkaampana.

kun ekaa kertaa sytyttää pitkät, niin onhan siinä heti valoa enämpi kun halogeenissa.
ennen kuin saatiin xenonit keulille oli aina sumarit lähivalojen apuna (h-7:t joiden umpiot paloivat heijastinpinnoiltaan pask--si 1/2 vuodessa.)

nyt ko laittaa sumarit ilman xenoneita niin näyttävät aivan surkeilta :(

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 14.1.2006 21:11

tänää asentelin omaan neloseen meccatune H7 korvaus xenonit, kyllähän noilla melkoinen ero oli halogeeneihin. Nuo on ne 6000k jotka omaan makuun on vähän liian tuningsiniset. Mutta vakioumpiolle valoa on nyt aivan riittävästi sen mitä pimeässä ajelen.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 14.1.2006 22:39

Täälläkin taitaa olla samoja Meccatunen sarjoja, ainakin näyttää samoilta:

http://www.one-pro.fi/tuotteet/xenon/index.html

Olis vaan noin helppoa, kuin sivu antaa ymmärtää, onhan siellä pieni maininta korkeudensäädöistä ja pesureista. Ei taida olla monessakaan umpiossa olla hyväksyntöjä Xenoneille.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.1.2006 21:23

Ja vaikka umpiossa olisikin halogen/xenon hyväksyntä.Niin HID-XENON halogenpolttimon korvaus xenon on SILTI LAITON. Viitanen AKE:n ohjeistukseen.
Tällä hetkellä hyväksyttyjä xenon polttimoita ovat ainoastaan NS. D-standardipolttimot, joissa itsessään tulee olla Hyväksynnät kunnossa. Autossa olemassa oleviin varusteisiin kuten umpioiden muutoksiin soveltuvat tyyppihyväksyntä säännöt.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 16.1.2006 13:24

Nyt tuli sitten itsekin tilattua suoraan japanista tuollaiset xenonit. Saa nähdä millaiset sitten tulee. No ei kyllä olleet kauhean kalliitkaan eli 150e toimituskuluineen.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.1.2006 14:00

ABT: Latitatko tilausosoitteen kaikkien töllisteltäviksi sekä kokonaissumman aikanaan tullista haun jälkeen?

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 16.1.2006 14:13

Noita nyt tilattiin ihan kokeilu mielestä tuolta idästä eli pistän sitten, kokemuksia noista, kun saan lamput.

Kovaa.comin kautta noi tulee ja aikanaan varmaan sitä kautta sitten noita saa tilattua. Jos vain osottautuvat hyviksi. Nyt vain tilattiin pari kokeilumielessä.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 31.1.2006 13:28

Valot saapuneet ja näyttävät aika läheltä näiltä http://www.halytin.com/catalog/product_ ... cts_id=192 paitsi tietenkin h7. Asennus näyttäisi olevan yhtä helppoa, kun vaihtaisi normi polttimot.

Ilmoittelen vielä paraniko valoteho, kun saan noi asennettua.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

jokos on valot ABT:llä paikoillaan?

ViestiKirjoittaja helix » 23.2.2006 10:50

Oliko hyvä ostos?

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

ViestiKirjoittaja PMAINT » 1.3.2006 10:19

Täältä taitaa löytyä vastaavanlainen sarja Saksanmaalta esittelyineen.
Ja asennusohjeiden kanssa.

http://www.passat3b.de/tips.php?osCsid= ... 466529a4d8

(tai http://www.passat3b.de/tips/02.pdf) pos 3 "HID..."

Hintaa ei ole mainittu, mutta kuvia tehoista on pari.

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 30.9.2006 17:50

Ruotsin Bilprovningen on hyväksynyt Xenon-sarjat tieliikennekäyttöön koska ne tutkitusti vähentävät onnettomuuksia


Paska puhetta. Niin, tai tieliikennekäyttöön - onhan suomessaki sallittu pitkissä? Että eihän tuossa väärinkään lue. :D

Asensin itelle kaukovaloihin xenonit (H7) ja kyllä nyt näkee. Ei tarvinnut laittaa ämpäreitä keulalle. Joten auton ulkonäköki säily. :) Ostin oman sarjan http://www.xenonkungen.se. Jälkiasennus xenoneista sen verran, että laatu menee samaa rataa kuinka paljon lampuista maksaa. Halvimmat sarjat ei tee muuta ku vaihtaa lampun väriä.

Syttymisaika ensimmäisellä sytytyksellä on pitkä (~20s), mutta seuraavat sytytykset, lamppu syttyy heti.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.9.2006 20:44

HID-sarjoja (H-polttimon korvaava xenon-poltin) ei saa käyttää tieliikenteessä missään valoissa. Hyväksyttyjä Xenon valoja saa käyttää, jos ne on CE hyväksyttyjä. Pääsääntöisesti ajoneuvojen valaisimiin liittyvät tuotteet tulee täyttää ECE-standardit.
E tai e ei siis vielä riitä. Ja HID-sarjoissa olevissa polttimoissa itsessään ei ole E hyväksyntää, vaikka laatikon päällä niin lukisi.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 26.10.2006 20:50

http://www.mhturva.com/catalog/product_ ... cts_id=151

Tästä setistä kenelläkään tuntumaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa