g2 16v ei meinaa jäähä tyhjäkäynnille lämpimänä.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Aki
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.10.2003 14:10

g2 16v ei meinaa jäähä tyhjäkäynnille lämpimänä.

ViestiKirjoittaja Aki » 21.12.2005 9:38

-89 1.8 16v KR

Vika ilmenee kun kone on lämmenny.. Esim. 20km:n ajon jälkeen liikennevaloihinin hiljentässä painaa kytkimen pohjaan eikä paina kaasua nii kone sammmuu suoraan. kone jää tyhjäkäynnille jos "pilkkii" kaasua samalla kun kierrokset on laskeutumassa tyhjäkäynti lukemille tai antaa koneen suosiolla sammmua ja nykäsee vauhdissa vaihteeella käyntiin. Tämän jälkeen kone käy normaalisti ~950rpm tyhjäkäyntiä.
Kone käy tosi pienillä kierroksilla jo parin tuhannenn kierroksen kaasutuksen jälkeen josta kierrokset nousee vaivalloisesti kuitenkin normaaliin. Korkemmilta sammuu suoraan. Kylmänä toimii moitteettomasti.

- Imuvuotoja en löytäny
-apuilmaventtiili on puhdistettu useita kertoja ja tuntuis ainakin toimivan
- johtojen liitokset on käyty läpi ja maadoituksia on kokeiltu mm. lisäämällä niitä

Oisko vika antureissa?
Searchilla en löytäny sopivaa..

AAPUUWA! =)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.12.2005 11:47

Eikös siellä ilmamäärämittarin/suodattimen boksin tienoilla ole pari alipainejutskaa joista toinen vaikuttaa siihen mitä tehdään kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille? Vaikee selittää enkä oikein tarkkaan muista miten se meni.. Joskus VW:n huollon kaverin kanssa niitä VAG:n kirjoista tuli kuitenkin lueskeltua ja ihmeteltyä.. niiden toiminnan, sähköjohdot, alipaineletkut(?) vois ainakin ekana tarkistaa.

Toinen asia mikä tulee mieleen on kaasuläpän asentoanturi, olikos se täyskaasu vai tyhjäkäynti mitä se tarkkailee ja miten se vaikuttaa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.12.2005 15:05

Tekeekö tuota samaa vikaa, kun on moottori varmasti täysin lämmin eli esim. kesällä?

Aki
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.10.2003 14:10

ViestiKirjoittaja Aki » 21.12.2005 17:29

Tekee kuumanakin, eilen oli kone varmasti lämmin ku sitä rassatessa ehti flektikin pyöriä moneeen kertaan.
Kyllä se tais tyhjäkäyntiä koskea se anturi siinä kaasuläpässä.. käsittääkseni se venttiili-mollukka siellä suodatinkotelon luona on moottorijarrutus juttuja(ohittaa ilmamäärämittarin) mut se toinen vois olla vaikka joku paineen haistelija/anturi?

Tännäään toimi moitteettomasti kun otin sen tyhjäkäynnin tasaajan(tjsp.) johdot irti siitä puolan luota. Tosin tyhjäkäynti oli 1000-1100rpm..

golfrace

ViestiKirjoittaja golfrace » 21.12.2005 23:44

eikös se ole niin sanottu lisä rikastin..eli jos on tukossa/epäkunnossa niin tietokone ei tiedä onko kone jo lämmin eikä ota sitä pois päältä..eli johot irti ni koneen pitäs pelata normaalisti mut kun laitat kylmänä käyntiin ni ei pysy käynnissä??!!oletko tutkinut käykö näin??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.12.2005 23:51

Koitas ruuvata se tyhjäkäynti suurelle ja jätä tyhjäkäyntiventtiilin johto irti. Koita tekeekö vielä samaa.

Jos tuo ei oliskaan tyhjäkäyntisäätimen vika...

Ja suriseeko se syt. virta päällä?

Aki
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.10.2003 14:10

ViestiKirjoittaja Aki » 22.12.2005 13:27

surisee apuilmaventtiili virrat päällä ja ilmakin menee läpi. toimi ihan hyvin apuilmaventtiin johdot irti, tosin kierroksilta päästettäessä tyhjäkäynti pistäytyi aina n.100 kierrosta alempama säädetystä.

Kone pyöri kylmänäkin(0`C hallissa) tasaimen johdot irti ja vennttiilin johdot kiinni.. Tyhjäkäynninn kiukuttelu alkoi joskus viime talvena sammuilemalla satunnaisesti esim. liikennevaloihin.

Mitään vaikutusta käyntiin en havainnut kun irroitin ilmamäärämittarin takaa siitä metallisesta mollukasta johdot. (=mihin menee 2-napainen pistoke ja ohut alipaineletku.) En siitä kyllä saanut minkäänlaisia arvoja yleismittarilla ku koitin tutkia ja imeä siitä letkusta(liekkö ollu liian hiekko imu).. =D
Ainakin kaasuläpän kytkin on kunnossa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 22.12.2005 13:54

Se painekatkaisin liittyy polttoaineen katkaisuun moottorijarrutuksessa. Harmaa venttiili samoilla seuduilla hoitaa itse katkaisun.

Painekatkaisimen voi tarkistaa mittaamalla yleismittarilla vastusta suoraan pinneistä. Kaasuta yli 2000rpm ja päästä kaasu, noin 1400..1700rpm kohdilla tulisi katkaisijan kytkeä. Yli sen, vastus ääretön.

Aki
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.10.2003 14:10

ViestiKirjoittaja Aki » 22.12.2005 20:40

Ei tuo H. Jormalaisen idea toiminu. nyt se tyhjäkäynti konstailee kylmällä koneella ja alkaaa toimia vasta kun lämmöt alkaa olla normaalissa.. Mites tuo systeemi käyttäytyy jos joku esim. lämpöanturi ois sökö??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2005 20:59

Mahtaako järjestelmäpaineensäädin (vai mikä se oli...) lämmitä? Ja voisko se tehdä tollasta?

Aki
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.10.2003 14:10

ViestiKirjoittaja Aki » 22.12.2005 22:10

Siis ohjauspaineensäädin, virran tulokin sille on tarkistettu ja tuntui sillon olevan kunnossa. voihan sen vielä tarkistaa. mut eikös sen pitäis just oireilla kylmällä koneella ku lohkosta ei vielä lämpöä johdu ja jos lämmitin vastus ei toimis..?? pitää yrittää sekin vastus mitata..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.12.2005 11:12

Eikö se toi Teron mainitsema polttoaineenkatkaisu nyt ole todennäköisin ongelman aiheuttaja kun miettii viankuvausta..

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 23.12.2005 11:44

Kannattaa tarkistaa myös seokset.

Jos tyhjäkäyntijärjestelmän lämpöanturi on kokonaan sökö, johto poikki esim, niin tasaus ei toimi ollenkaan eikä moottori surise virrat päällä.
Jos kylmänä kone käy korotettua joutokäyntiä sen reilu 1000rpm, niin silloin sen voi olettaa toimivan oikein.

Aki
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.10.2003 14:10

ViestiKirjoittaja Aki » 26.12.2005 20:27

Joulunviettoon lähtiessä tökkäsin apuilmaventtiilin piuhat kiinni ja annoin tyhjäkäynti ruuvin olla samassa asennossa ku se oli apuilmaventtilin ollessa irti ja kappas, auto toimikin hyvin n.400km:n ajon ajan. Ihme vehje epäilen minä.. =D
Pitää vielä kuitenkin tarkistaa se polttoaineen katkaisun toiminta..

Kiitos avusta! =)

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 7.1.2008 22:43

Lainaan nyt tätä topikkia kun ihan samanlaisia ongelmia on omassa 1.6 yksipisteruisku golffissa. Tässä ei nyt mitään selkeää keinoa, mikä johti vian paranemiseen, tullut?

Kylmänä pysyy ihan hyvin tyhjäkäynnillä. Melko epätasaista se välillä on ja joskus sammuu kylmänäkin, mutta enemmän haittaa se kun lähes poikkeuksetta kuumana eli joku 20km tai usein enemmänkin, lyö kytkimen pohjaan niin auto sammuu tai kierrokset putoaa hyvin lähelle nollaa. Takaisin käyntiin auto lähtee ongelmitta. Kuumana jos auto pysyy tyhjäkäynnillä, on se hyvin vaeltavaa.

Huomion arvoista lienee ettei se aina näin tee. Melko sattumankauppaa milloin näin käy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 39 vierailijaa