Kysymys automaatista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

Kysymys automaatista

ViestiKirjoittaja ukormi » 26.12.2005 1:44

Kyseessä allekirjoituksen TDI 2002 Variant Passat johon vaihdettu 30tkm sitten uusi laatikko. Onko normaalia että kolmosessa on ikäänkuin 3 ja 3,5 vaihde ennen nelosta?

Tekee siis siten että kolmoselle vaihtaessa tiputtaa kyllä kierroksia mutta ei kovin paljoa. Hetken päästä tiputtaa sitten reilummasti. Tämän tietysti huomaa helpoiten ajaessa Tiptrinicilla.

Muilla vaihteilla ei tämmöistä esiinny, vaan vaihteet menevät päälle sen kummemmin luistelematta.

Automaatit eivät ole kovin tuttuja minulle, autot ovat olleet aina kovalla askilla aiemmin.

Liekö ominaisuus vai vika?

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 27.12.2005 14:18

kyllä tuo meikäläisen 03:ssa PD pasuunassa tekee ainakin juurikin noin, eli välillä tuntuu että vaihteita on enemmänkin. ajettu 170tkm ja eka aski menossa, toivottavasti vielä pitkään=)

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 27.12.2005 16:25

No kyllähän tuo tuntuisikin kummalliselta että liki tuliterä laatikko olisi jo hajoamassa. Tosin onhan sillä vielä 1,5 vuotta takuuta jäljellä.

Kolmonen vaihtuukin aina sellaisella nopeudella että vääntöä laatikolle välittyy rutkasti. Ehkäpä onkin hyvä että on tuolla tavoin kuin kaksiosainen vaihde.

Kiitokset vastauksesta.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.12.2005 16:41

Hydraulinen 3. -> mekaaninen 3. -> 4.

Eli lodju lukitsee kolmosen kiinteäksi ennen vaihtoa.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 30.12.2005 19:09

Kyse on siis turbiinilukosta, joka ei ole mikään vaihde. Jos turbiinilukkoa ei olisi, luistaisi loota kokoajan vähän, eli pito olisi jotain 92% luokkaa riippuen askista. Lukolla on välitys tasan 100%, kuten kepakko autossa. Lukituksen huomaa joissakin suhteellisen helposti kun on vähän sylintereitä moottorissa tasaamassa ja/tai askia ei ole ehkä suunniteltu täysin "tunteettomaksi". Eurooppalaiset rakentaa tomaatit yleensä semmoisiksi, että vaihdot ja lukitukset huomaa jopa ihan nykäisynä asti ja usalaiset taas pääsääntöisesti täysin eleettömiksi. Nousevalla auringolla kuivatuista tomaateista minulla ei ole kokemuksia... :)

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 30.12.2005 22:48

Hyvä juttu, en siis ole enää huolissani vaan annan tomaatin hoitaa vaihtamisen mikäli en itse halua Tiptronicilla hieman avustaa.

Nyt kun katsoin huoltokirjaa niin tuo laatikko on itseasiassa vaihdettu 15000km sitten Kotkan VW liikkeellä ja on käytetty uutta bränikkää laatikkoa.

En tosiaan muuten olisi uskaltanut automaagia ostaakaan ellei olisi ollut kyseessä takuulaatikko kahden vuoden takuulla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa