Golffissa ahtopaine ongelmia jälleen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jasga
-
Viestit: 52
Liittynyt: 2.8.2003 22:40

Golffissa ahtopaine ongelmia jälleen

ViestiKirjoittaja Jasga » 25.12.2005 20:51

Golf III TDi 110hp AFN koneella:
Elikkäs kun kylmät kelit jälleen kerran tuli niin viat palasivat. En tosin osaa sanoa tuliko vika tälläkertaa täysin kylmän takia, mutta silta tuntuisi.
Viimeksi vika oli viime talvena, jolloin turbo irroitettiin ja putsattiin ja sitten alkoi toimimaan. Toimikin varsin hyvin syksyyn asti, kunnes ahtoputkeen tuli halkeama. Tämän korjauksen jälkeen toimikin hyvin enään parisin viikkoa ja sitten alkoi taas ongelmat.
Tällä hetkellä turbon vihellys kuuluu todella voimakkaasti jo pienillä kierroksilla (5-vaihteella ~80 vauhdissa). Täysin toimiessaan ääntä hädintuskin kuuli.
Ahtopaineet nousevat jo pienillä kierroksilla ilmeisesti korkealle, koska auto menee vikatilaan.
Vuoden sisällä olen vaihtanut ilmamäärämittari ja ahtopainesäätimen ja tulin egr:än.
Auton käydessä katsottiin että turbon siivekkeiden käyttövipu liikkuu. Kaasua lisää vipu laskee ja toisinpäin (n.1cm verran). Ei tosin mennyt ihan sulavasti, mutta liikkui kuitenkin.
Sitten vielä toinen vika tuli samoisin aikoihin. Auto kun on aina lähtenyt todella hyvin käymään kylmällä. Lähtee hehkutuksen jälkeen käymään pienellä starttauksella ja jää käymään hyvin ja tasaiseen heti.
Nyt autoa saa pitää startin avulla käynnissä useamman sekunnin ajan että auto jää käymään, käy tosin suht hyvin sen jälkeen.
Yksi hehkutulppa oli pimeenä, mutta vaihdoin kaikki uusiin jo aikaisemmin.

ei hyvä..

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 27.12.2005 8:47

Ei sen tarvi yliahtaa että menee vikatilaan. Riittää että se ei ahda tarpeeksi nopeasti sitä mitä boksi haluaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.12.2005 17:03

Hehkun rele tai sulake vois olla syynä tuohon huonoon käynnistymiseen.

Vanhaan autoon kun tein joskus TDi-tekniikanvaihdon, ni käynnistyi kesällä ja syksyllä ihan mainiosti. Sitten alkoi takkuamaan käynnistettäessä kun pakkasta alkoi olla -15-20 astetta :) Joku älypää oli pistänyt reletauluun hehkun releen tilalle vilkkureleen. Rele vaihtoon ja taas lähti nakuttamaan.

Jasga
-
Viestit: 52
Liittynyt: 2.8.2003 22:40

ViestiKirjoittaja Jasga » 28.12.2005 21:20

Eilen laitoin autoon ahtopainemittarin ja liikaahan se ahtaa ja pahasti.
Ei mitään aikomustakaan rajoittaa ahtoja, vaan karkaavat kiihdyttäessä ja ~2000rpm kohdalla 1.5-2barin välille ja siitä sitten vikatilaan.
Viikonloppuna olisi jälleen kerran tarkoitus avata turbo ja katsoa mitä se on tälläkertaa syönyt.

Hehkutuksesta vielä sen verran, että hehkuttaa ainakin mielestäni ihan normaalin ajan, mutta eipä tunnu toimivan kaikki sielä puolella ihan täydellisesti.
Sattuisko joku muuten ulkoo muistamaan mikä se hehkun releen numero on?

turbofriik
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.2.2004 19:32

ViestiKirjoittaja turbofriik » 28.12.2005 23:38

VNT mekanismi jumissa..?

A.I
-
Viestit: 78
Liittynyt: 30.4.2009 23:10

ViestiKirjoittaja A.I » 6.3.2010 0:15

Epäilen hukkaporttia tai ahtopaineen säätösolenoidia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa