Yritin etsiä onko tästä aiheesta ennemmin ollut säikeitä enkä löytänyt, joten tässä tulee.
Auto on vuoden 1996 Passatti Variantti eli B4-mallinen. Valoteho on surkea joten jotain parannusta pitäisi saada aikaan. Kävin Biltemasta noutamassa kaksi kappaletta 2x40A 12V releitä joilla pitäisi releytys toteuttaa. Kaikki neljä eri polttimoa tulisi oman releen taakse ja lisäksi pitkille ja lyhyille olisi omat sulakkeet. Onko mitään erikoista, mitä pitäisi noista ko. mallin valojärjestelyistä tietää? Mitkä olisi sopivat sulakkeen koot jos yhden sulakkeen takana on kaksi valoa? Jos tästä löytyy esim. joku tutoriaalinettisivu mihin tahansa Volsuun niin linkki otettaisiin ilolla vastaan. Jos ei, ja joka tapauksessa, meinaan kuvata koko toimenpiteen ja laittaa sen myöhemmin nettiin näytille jonkinlaisen tekstin kaveriksi.
Passatin valojen releyttäminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kaksi relettä ei mielestäni riitä. Autoissa on yleensä vähintään parkki-, taka- ja lähivaloille molemmille puolille oma piirinsä, ettei täydellinen pimeys iskisi sulakkeen palaessa.
Kolme relettä, kaksi lähivaloille erikseen ja yksi yhteinen kaukovaloille. Kolme sulaketta, yksi kunkin releen eteen. Ei haittaa, jos pitkien sulake palaa, lähivaloillakin voi ajaa ja jos toinen lähivalon sulake palaa, jää toinen toimintaan.
Yleensä valoissa käytetään vähintään 15A sulakkeita releitten eteen. Akulta tulevaan johtoon voi ison sulakkeen laittaa, mutta siinä on riski, että sulakkeen liitoksen löystyessä tai sulakkeen muuten vain palaessa pimenee koko etuvalo-osasto.
Kaikki abikot suojattua mallia ja releet riippuvaan asentoon.
Kolme relettä, kaksi lähivaloille erikseen ja yksi yhteinen kaukovaloille. Kolme sulaketta, yksi kunkin releen eteen. Ei haittaa, jos pitkien sulake palaa, lähivaloillakin voi ajaa ja jos toinen lähivalon sulake palaa, jää toinen toimintaan.
Yleensä valoissa käytetään vähintään 15A sulakkeita releitten eteen. Akulta tulevaan johtoon voi ison sulakkeen laittaa, mutta siinä on riski, että sulakkeen liitoksen löystyessä tai sulakkeen muuten vain palaessa pimenee koko etuvalo-osasto.
Kaikki abikot suojattua mallia ja releet riippuvaan asentoon.
Nuo releethän olivat kai tuplareleitä, joten kyllä tuon määrän pitäisi riittää.
Itselläni on tällä hetkellä 3 relettä. Yksi pitkille (4kpl), yksi kyhyille ja yksi sumareille. Sulakkeita on sama määrä. Tosin ennen talvea täytynee väsätä kytkennät uudestaan ja lisätä pari relettä ja sulaketta sekä koteloida nuo osat. Ovat nimittäin melko hapettuneen näköisiä muutaman talven jälkeen...
Itselläni on tällä hetkellä 3 relettä. Yksi pitkille (4kpl), yksi kyhyille ja yksi sumareille. Sulakkeita on sama määrä. Tosin ennen talvea täytynee väsätä kytkennät uudestaan ja lisätä pari relettä ja sulaketta sekä koteloida nuo osat. Ovat nimittäin melko hapettuneen näköisiä muutaman talven jälkeen...
Ei tosiaan ole mitään haittaa siitä, että sulake on reilusti mitoitettu. Piuhat kestävät kyllä.
Likaantuminen ja hapettuminen sen sijaan on todellinen ongelma, tiivis rasia ei ole pahitteeksi. Pykäsin Audin vetokoukun sähköille (AutoCheck) tuollaisen MiniMagliten kotelosta. Kotelo ei ole aivan kosteudenkestävä, mutta kosteus se ei ole mahdoton ongelma auton tavaratilassa ja tärkeintä oli vain suojata kytkennät.
Likaantuminen ja hapettuminen sen sijaan on todellinen ongelma, tiivis rasia ei ole pahitteeksi. Pykäsin Audin vetokoukun sähköille (AutoCheck) tuollaisen MiniMagliten kotelosta. Kotelo ei ole aivan kosteudenkestävä, mutta kosteus se ei ole mahdoton ongelma auton tavaratilassa ja tärkeintä oli vain suojata kytkennät.
Releet oli tosiaankin tuplareleitä eli yksissä kuorissa kaksi relettä. Sulakkeet on tällä hetkellä 13A ja niitä kaksi kappaletta, vasemmalle ja oikealle puolelle omat. Jos toinen palaa niin ainakin toiselta puolelta on vielä lyhyet ja pitkät käytettävissä, ja tietysti varasulakkeita mukaan ajoon. Homma on kai melko selvä pläkki, kunhan vain huomenna pääsee tarkastelemaan lähemmin johdotuksia niin tuossa ei luulisi kovin kauan nokka tuhisevan. Pitää varmaankin valaa releet jonkun mönjän sisään ettei pääse kontaktit hapettumaan tai koteloida ne jollakin.
Niin tietysti se on järkevämpää. Tänään alkaa sitten johtojen katkominen ja liittimien juottaminen. Toivottavasti loppuillasta on jonkinlaista kuvaa laittaa nettiin. Saattaa kuitenkin olla että projekti viivästyy seuraavaan viikonloppuun koska tuo prkleen intti pukkaa päälle. Takaisin maanantaiyönä. :)
Kaksi kuukautta siinä kesti. Eilen laitettiin kaverin kanssa releet oikean puolen valoille. Valoteho ei parantunut yhtään, mutta ainakin lähti kuormitusta pois valokytkimeltä. Välipäivinä olisi tarkoitus asentaa samat myös vasemman puolen valolle, siellä on vaan ikävästi akku ja ohjaustehostimen öljysäiliö edessä.
Muutama kuva löytyy täältä: http://esd.sytes.net/~entropia/temp/relevalot/
Laatikkokuvassa punaiset on signaalijohdot jotka tulee valokatkaisijalta, paksut kaapelit on virtakaapeleita jotka menee valoille. Kuvasta puuttuu vielä maajohto ja 12V akulta. Tuon boksin sai vielä jemmattua nätisti oikean puolen valojen alle tyhjään tilaan (sumarien paikalle(?), sellaisia amistavaroita kun ei autossa ole).
Muutama kuva löytyy täältä: http://esd.sytes.net/~entropia/temp/relevalot/
Laatikkokuvassa punaiset on signaalijohdot jotka tulee valokatkaisijalta, paksut kaapelit on virtakaapeleita jotka menee valoille. Kuvasta puuttuu vielä maajohto ja 12V akulta. Tuon boksin sai vielä jemmattua nätisti oikean puolen valojen alle tyhjään tilaan (sumarien paikalle(?), sellaisia amistavaroita kun ei autossa ole).
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa