Vaihteiston öljyntäyttötulpan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihteiston öljyntäyttötulpan vaihto
Bentleyn manuaalissa (Golf IV) luki, että täyttötulppa pitäisi vaihtaa öljynvaihdossa. Vioittuuko tulppa käyttökelvottomaksi avauksessa?
Kyseessähän on momenttiin kiristettävä tulppa (30 Nm), joten sillä sen vaihtamissuosituksen voisinkin ymmärtää. Heräsi vain nyt kummastus, kun viimeksi asioihin varaosatiskillä, niin jonossa edeltävä jamppa oli hakemassa jotain tulppaa vaihteistoonsa ja tuumaili sitä sellaiseksi, ettei sitä saa irti ehjänä. Myyjä totesi kanssa jotain siihen suuntaan, mutta en tullut kuunnelleeksi tarpeeksi tarkkaan, että tietäisin mistä tulpasta ja lootasta oli puhetta.
Tähän samaan threadiin voi tietysti antaa hyviä vinkkejä öljyn täyttöön yms. vaihteiston osalta. Päätin samalla moottoriöljyjen kanssa vaihtaa öljyt lootaankin, kun niillä on nyt jo melkein 100 tkm ruuvattu.
Kyseessähän on momenttiin kiristettävä tulppa (30 Nm), joten sillä sen vaihtamissuosituksen voisinkin ymmärtää. Heräsi vain nyt kummastus, kun viimeksi asioihin varaosatiskillä, niin jonossa edeltävä jamppa oli hakemassa jotain tulppaa vaihteistoonsa ja tuumaili sitä sellaiseksi, ettei sitä saa irti ehjänä. Myyjä totesi kanssa jotain siihen suuntaan, mutta en tullut kuunnelleeksi tarpeeksi tarkkaan, että tietäisin mistä tulpasta ja lootasta oli puhetta.
Tähän samaan threadiin voi tietysti antaa hyviä vinkkejä öljyn täyttöön yms. vaihteiston osalta. Päätin samalla moottoriöljyjen kanssa vaihtaa öljyt lootaankin, kun niillä on nyt jo melkein 100 tkm ruuvattu.
Uutta öljyä askiin
Jep. Eli manuskan huoli oli vain tuosta momenttijutusta tulpan vaihdon osalta. :)
Entäs kuinka olette lirutelleet öljyt sisään? Olisiko joku injektioruiskuviritelmä näppärä, kun se täyttötulppa oli muistaakseni siellä ylempänä hieman ahtaammassa paikassa. Kun tuota uutta öljyä pitäisi laittaa askiin auton alla maaten.
Entäs kuinka olette lirutelleet öljyt sisään? Olisiko joku injektioruiskuviritelmä näppärä, kun se täyttötulppa oli muistaakseni siellä ylempänä hieman ahtaammassa paikassa. Kun tuota uutta öljyä pitäisi laittaa askiin auton alla maaten.
Vaihteiston öljyntäyttötulpan vaihto
Ostin porakoneeseen tarkoitetun pumpun, jolla vaihteistoöljyn täyttö sujuu kuin unelma. Pumppu on nopea ja sitä voi pyörittää vaikka akkukoneella. Bauhausissa hintaa oli noin 25 euroa, muistaakseni. Ei kuitenkaan kallis saavutettavaan hyötyyn nähden.
täyttöaukon sijainti?
missä päin vaihdelaatikkoa tuo täyttöaukko sijaitsee? Autoni on vuoden 2001 3bg passat 96kw diesel.
laatikkoöljynvaihto
ei varsinaisesti kysymykseen mutta aihepiirissä..
Kannattaa taistella se täyttöroppu ensin auki ennenkuin liruttaa laatikosta öljyt pois. Saapahan ainakin öljyt takaisin sisälle askiin...
nimim. "kaverin auton kanssa tapelleena"
Kannattaa taistella se täyttöroppu ensin auki ennenkuin liruttaa laatikosta öljyt pois. Saapahan ainakin öljyt takaisin sisälle askiin...
nimim. "kaverin auton kanssa tapelleena"
datamake: tulppaa ei tarvi uusia, kerta se on kartiolla.. jos sun vaihteistossa on täyttötulppa siinä laatikon päässä, kannattaa moottorin sivusuoja ottaa irti (1kpl torx ruuvilla kelkassa, ja kahdella "satiaisella" aisapalkissa) ja kääntää renkaat vasempaan, helpottuu tuo homma melkoisesti! Jos täyttötulppa on siinä lootan sivussa, tehostajan putkien takana, saattaa jojku putki/letku viritelmä olla helpoin.. Pahus kun ei muista noita laatikon kirjaimia..
Joka tapauksessa, öljytilavuus on ~1.9litraa, laittaa ensin niin paljon kun sovinnolla menee, ja proppu kiinni (ei vielä momenttiin) sitten pyörittelee renkaita ääriasennoissa ja avaa propun, yleensä tämän toimen piteen jälkeen laatikkoon saa vielä laitettua hieman öljyä.. Renkaiden pyörittely edesauttaa öljyn kulkeutumista joka sopukkaan..
Jotkut pusertaa paineella laatikkoon liikaa öljyä, ja nopeesti proppu kiinni, ajatellen varmaan samaa asiaa, mutta itse teen juuri edellä mainitulla tavalla, laatikossa on silloin sopiva määrä öljyä kun öljyn pinta on täyttöpropun reunan tasalla (laatikosta ei valu öljyä pihalle propun ollessa auki..)
Joka tapauksessa, öljytilavuus on ~1.9litraa, laittaa ensin niin paljon kun sovinnolla menee, ja proppu kiinni (ei vielä momenttiin) sitten pyörittelee renkaita ääriasennoissa ja avaa propun, yleensä tämän toimen piteen jälkeen laatikkoon saa vielä laitettua hieman öljyä.. Renkaiden pyörittely edesauttaa öljyn kulkeutumista joka sopukkaan..
Jotkut pusertaa paineella laatikkoon liikaa öljyä, ja nopeesti proppu kiinni, ajatellen varmaan samaa asiaa, mutta itse teen juuri edellä mainitulla tavalla, laatikossa on silloin sopiva määrä öljyä kun öljyn pinta on täyttöpropun reunan tasalla (laatikosta ei valu öljyä pihalle propun ollessa auki..)
Tässä taidetaan tarkoittaa sitä muovista tulppaa, joka on sen täyttöputken päässä. Eli sellainen putke pätkä joka lähtee laatikon öljypohjasta ylöspäin, ikään kuin öljytikun putki. Se on sellainen tulppa mitä ei helposti saa ehjänä irti. Pohja proppuun kannattaa vaihtaa kupariprikka niin ei varmasti vuoda.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa