Paras moottorinohjausjärjestelmä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rupeli
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.11.2005 23:32

Paras moottorinohjausjärjestelmä?

ViestiKirjoittaja Rupeli » 3.11.2005 19:33

Mielipiteitä ohjelmoitavista moottorinohjausjärjestelmistä? Hankinta listalla sellainen olisi tuollaiseen 8 sylinteriseen, turboahdettuun, suorasytytteiseen koneeseen. Jokainen valmistaja lupailee aikalailla samoja ominaisuuksia, sen puolesta olisi aika sama minkä ostaa. Hinnoissakaan ei paljoa eroja ole, mutta mitenkä käytettävyys ja laatu?. Vahvimpana ehdokkaana tällä hetkellä olisi DTA P8PRO.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 3.11.2005 22:27

No mites Tatech? Kaveri ainakin on kehunut helpommaksi säätää. Itsellä kun on kanssa hommattuna DTA:n E48 boxi 6 pyttyseen turbokoneeseen. Ei oo vielä ollut käytössä joten ei osaa käytöstä vielä sanoa mitään.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 3.11.2005 23:45

Ei s*. Mutta oletko kuullut kenenkään haukkuvan Motec:ia?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 4.11.2005 8:21

http://www.motec.com/home.htm
muuta ei tarvi sanoa. Paras.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 4.11.2005 8:48

Kyllä väittäisin Boschin Motorsport osaston ohjainlaitteen olevan vieläkin laadukkaampi, mutta saatavuus ja varsinkin hinta tuottavat useimmalle loivaa päänvaivaa.

h@b@/HT-Tune
-
Viestit: 190
Liittynyt: 24.7.2003 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja h@b@/HT-Tune » 4.11.2005 9:13

saan noita motorsportin tuotteita hommattua, jos joku haluaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 4.11.2005 12:13

Rolle: Varmasti jossain on parempia kuin Motecin mutta tuo Bosch Motorsport on aika monen "tavallisen"kuluttajan tavoittamattomissa kuten jo tavallasi ilmaisit.

turbofriik
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.2.2004 19:32

ViestiKirjoittaja turbofriik » 4.11.2005 13:34

Tuohon samaan Motorsport sarjaan voi luokitella jo MagnetiMarellinkin.. http://www.magnetimarelli.com/racing/El ... s_2005.pdf

edit: Mutta entäs Autronic ja ruotsalaisten Nira ?

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 4.11.2005 19:59

Täältä ääni MBE Systemsille, edellisen sukupolven laitekin oli nerokkaan oloinen, ja kokoa vain tupakkiaskin verran.

http://www.mbesystems.com/specs.html

juu
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.1.2005 1:20

ViestiKirjoittaja juu » 9.11.2005 13:24

SE MOTEC TAITAA OLLA KUNINGAS NÄILLÄ MARKKINOILLA JOS ON RAHAA....Mun mielestä....ehkäpä...

Itsellä on autronic smc ja olen äärettömän tyytyväinen...
(siinä on autotune)jipii....
Ja nyt on jo markkinoilla todella mielenkiintoinen sm4 malli autronic:ilta
(suomen virallinen maahantuoja sporttiauto turussa)

Jos on hiukan yritteliäs luonne niin voin myös suositella vems merkkistä diy laitetta....
Laitetiin yhden tutun autoon ja pelitti hyvin....
Perus asetusten kanssa meni vaan hiukan paljon aikaa...
kahdeksan suuttimen ohjaus ja suoraan boksilla kahdeksan puolan ohjaus
TUKEE SUORAAN 5 JOHTOISTA LAAJAKAISTA LAMBDAA...
myös mahdollisuus nakutuksen estoon ja pakokaasun lämpötilamittaukseen.
Hinta alle 400e koottuna ilman koteloa vielä halvempi.
Googleen haku sanaksi VEMS ja löytyy...

Silti suosittelen AUTRONIC sydeemiä, helppo ,varmatoiminen ,nopea säätää.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.11.2005 15:35

HT Tune: Minkä autovalmistajan Motorsport osastoon sulla on yhteyksiä. Kiinnostaisi kovin mitä kautta niitä saa.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 9.11.2005 17:49

OT: HT-tunelle kiitos vielä kerran ahtimesta, kauniisti viheltää ja toimii!!
(ilmoitan henk koht kun penkissä on käyty)

KimmoN
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.9.2003 0:32

ViestiKirjoittaja KimmoN » 10.11.2005 10:55

Rolle: Bosch Motorsportin kamaa saa sangen kivuttomasti suoraan Saksasta vaikkapa Helsinkiläisen Alppilan Autohuollon kautta, sen kuin soittaa Suurnäkin Markolle.

Rupeli
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.11.2005 23:32

ViestiKirjoittaja Rupeli » 10.11.2005 11:41

Taidan kallistua Autronic SM4:sen puoleen ja ostaa sellaisen. Täytyy kyllä ihan mielenkiinnosta johonkin projektiin kokeilla jotain itse rakennettavaa ohjainlaitetta, kun ei ole koskaan tullut vielä pelehdittyä niiden parissa...

antonmies
-
Viestit: 68
Liittynyt: 29.7.2004 22:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja antonmies » 11.11.2005 20:35

Omasta mielestäni on likipitäen ihan sama, mikä boksi siellä hanskalokerossa möllöttää. Kunhan se on "perus asiallinen" ja sille löytyy ASIANTUNTEVA asennus- ja säätöpulju. Itse valitsin Hestecin, koska apu on lähellä tarvittaessa. Tiedän kyllä, ettei se ole välttämättä uusinta teknologiaa, mutta lujaa sellaisella kyllä pääsee halutessaan ja säätöohjelma on hyvä.

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 11.11.2005 22:16

100% samaa mieltä autonmiehen kanssa. Kaikki systeemit on hyviä sitten kun arvot on kohdallaan ja säädöt oikeat mutta läheskään kaikille moottorinohjauksille ei löydy taustatukea ja asiantuntemusta tarvittaessa.

vekkuli
-
Viestit: 191
Liittynyt: 6.8.2003 21:23

ViestiKirjoittaja vekkuli » 14.11.2005 16:49

kyllähän hestecissä on paljon ominaisuuksia joita ei kaikki tiedä. tuota hestecciä ja sen ominaisuuksia kun ei mainosteta ollenkaan ja siitä johtuen moni luulee että ei välttämättä ole kehityksessä mukana vaikka toisin on. hestecin kun ostaa säädettynä/asennettuna autoonsa niin kyllä se todella hyvin toimii. moni kun ei osaa säätää tai asentaa oikein ja sitten luullaan että on tuotteessa vikaa.

antonmies
-
Viestit: 68
Liittynyt: 29.7.2004 22:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja antonmies » 14.11.2005 21:33

Tarkoitin lähinnä, ettei siinä ole kaikkia "uusien" boksejen tingentangeleita, kuten luistonestoja, ym. hapatusta, mitä ei välttämättä/todennäköisesti edes tarvitse. Moottorinohjauksessa se on jees ja ASIANTUNTEVA apu on lähellä.

vekkuli
-
Viestit: 191
Liittynyt: 6.8.2003 21:23

ViestiKirjoittaja vekkuli » 14.11.2005 22:00

juuri nuo on.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 15.11.2005 19:07

Yksi asia mikä moottorinohjaimessa saisi olla, on se nakutuksenesto. Ja jonkinlainen "itseoppivuus". Muutoinhan se on vain oikeastaan mekaaninen ohjain?

markuz
-
Viestit: 303
Liittynyt: 25.3.2004 16:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja markuz » 15.11.2005 19:47

Motec!

On ykkönen... kuulemma!

Ainakin rallimiehet noin väittää... ;)

vekkuli
-
Viestit: 191
Liittynyt: 6.8.2003 21:23

ViestiKirjoittaja vekkuli » 16.11.2005 19:05

nakutustunnistimissa on juuri se ongelma kun ne tarvitsee "opettaa" jokaiseen moottoriin erikseen käytetyissä padoissa. jotkut nakutustunnistimet tunnistavat mm. liiallisesta venttiilin välysen äänestä sun muista kolinoista nakutuksen.

antonmies
-
Viestit: 68
Liittynyt: 29.7.2004 22:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja antonmies » 16.11.2005 19:27

Hyödyllinen ominaisuus kuitenkin. Varsinkin, jos joku menee vikaan esim polttoaineensyötössä tai ahtopaineensäädössä...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 18.11.2005 14:57

Täältä kanssa kehuja autronic smc:stä. Ollut nyt vissiin 3 ja puolivuotta ajossa ilman yhtäkään ongelmaa. Mitään guru-säätäjää ei ole tullut ees kokeiltua. Vain autotune+pimeä(köhköhsuljettu)suora muutama tunti alussa ja se oli siinä.

Tai no omasta viitseliäisyydessä on ongelma, kun en ole saanut tyhjäkäynnin säädintä asennettua.

vekkuli
-
Viestit: 191
Liittynyt: 6.8.2003 21:23

ViestiKirjoittaja vekkuli » 18.11.2005 16:26

nakutus tunnistin olisi hyvä ominaisuus jos se jossain luotettavasti toimisi. kyllä nakutus pitää vaan korvalla tunnistaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 18.11.2005 17:03

Niin se tuo nakutuksen havaitseminen onkin hankala homma. Teoriassa helppo mutta käytännössä vaikea.

Antureita on useita erilaisilla taajuusalueilla. Eri moottoreissa saatetaan tarvita erilaisia antureita. Anturin sijoitus vaikuttaa paljon saatuun signaaliin. Monessa moottorissa voidaan kahdella anturilla havaita neljän sylinterin nakutus sylinterikohtaisesti. Nakutus esiintyy yleensä 5-20kHz alueella, harmi vain, että samalla alueella on paljon muutakin ääntä. Moottorin komponenteilla on kullakin omat ominaistaajuutensa, joiden voimakkuus riippuu paljolti esim kierrosluvusta. Tämän "taustamelun" taso vaihtelee suuresti myös kuluneisuuden ja lämpötilan mukaan.
Nakutuksessa on jonkun perustaajuuden lisäksi useita kerrannaistaajuuksia, jotka myös pitää havaita. Ehkä eniten nakutustaajuuteen vaikuttaa sylinterin halkaisija ja palotilan lämpötila. Analogiatekniikalla alkaa olemaan jo todella hankalaa tunnistaa luotettavasti. Nykyisin käytetäänkin signaaliprosessoritekniikkaa ja jonkinsortin spektrianalyysia, FFT- tai DFT-muunnoksia. Nykytekniikalla tiedetään moottorin asento äärimmäisen tarkasti, siksi nakutustunnistus on käytössä yleensä vain tietyissä kampiakselin asennoissa.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 18.1.2006 18:23

kai olette jo tutustuneet:

http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... s/kms.html

helppokäyttöinen

laajakaistan ohjaama seoksen säätö vielä nopeampi kuin muilla

ilmainen ohjelmapäivitys netistä

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 18.1.2006 18:29

nakutustunnistimesta viritetyssä moottorissa

autotehdas voi käyttää noin 3kk ECU:n ohjelman hienosäätöön yksin nakutuksentunnistimen osalta mm koeajoja erilaisilla teillä jne jotta se saadaan toimimaan oikein aina

kun sitten venttiilinjouset vaihdetaan jäykempiin, tai moottorin tyynyt tai jokin muu sopivalla tavalla resonoi viritys-/kilpakäytössä tulee nakutustunnistimesta "liian herkkä" ja se voi jopa pilata virityksen (tiputtaa ennakot turhaan jne) tai keskeyttää kilpailun (esim yksi tietty nyppylä/kuoppa radalla joka usein laittaa auton vikaohjelmalle -> varikkokäynti, esim. BMW osassa malleja pitää kuitata huollossa eli ECU vaihdettava lennossa varikolla jos on esim. 6h tai 24h kisa käynnissä...)

silloin kun esim. turbomoottoria vain lastutetaan tai vaihdetaan pelkät sport-nokat ja mekaaniset äänet eivät juuri muutu ihan hieno ja toimiva juttu
isommissa virityksissä usein vain harmiksi

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 18.1.2006 21:47

Nakutustunnistus vaatii boksilta "masternauhan". Tuotantolaitteissa nauhoitetaan ykk äänimaailma ja verrataan ajotilanteen tapahtumaan. Se on vähän samaa kuin kuunneltaisiin meneekö soitto nuotilleen.

Nuottikorvaa on tai sitten ei.



[/b]

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 18.1.2006 22:00

Mitenkäs kun aikoinaan seurasin projektia, jossa Saabin APC-boksi naku-anturilla naitettaan fordilaiseen lohkoon. Liekköhän tullu toimiva laitos vai onko nää masternauhat ym. vaan nykyajan vehkeissä?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.1.2006 2:24

Niin kuin tosta yllä jo sanottiin niin oikeastaan kaikki vaikuttaa nakutukseen. Tai siis siihen anturin valintaan.

Periaatteessa pieni painoerokin lohkossa jo vaikuttaa, että miten nakutus "kuuluu".

Eli aikamoista tuuria on jos saat jostain saabin koneesta naku anturin toimimaan oikein fordissa. Tietty se onnistuu jos niissä on samat koneet :) mutta niin ei taida olla?

EDIT: Ford ja saab oikein päin?

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 2.2.2006 12:27

Kyllä se MOTEC on parasta mitä rahalla saa. Olishan sitten halvempi vaihtoehto, kotimainen Hestec, sitä ainakin me rallipiireissä käytämme todella paljon.. Hestecin saa kivuttomasti, kun soittaa Toijalan Autosähköön, Harisen Sepolle..

takapihan tarzan
-
Viestit: 10
Liittynyt: 3.11.2005 21:47

ViestiKirjoittaja takapihan tarzan » 2.2.2006 13:42

eipä taida tuo hestc oikeen toimia siviili autossa jos meinaa kesät ja talvet ajella... kun ei oo ees rikastinta...? oma valintani oli tatech..

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 2.2.2006 14:04

Eiköhän Hestec:ssä ole rikastukset kylmälle moottorille, sekä käynnistysrikastus että kiihdytysrikastus

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 2.2.2006 15:44

Takapihan Tarzan, sulla on aito S4(ei mikään urS4 eli 100S4) 6syl? Ilmeisesti? 5syl versiosta en ole kuullut kovinkaan hyvää, vielä. Koskien Tatech, mutta toivoa on. Hestec on myös ollut 5syl kattivehkeissä hiukan ongelmallinen(päästöt tyhjäkäynnnillä, kattivehkeissä/ tyhjäkäynti yleensä 5syl). Mutta jos koneessa on parillinen määrä sylinterejä,niin eri asia.

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 2.2.2006 15:49

Juha - luulen tietäväni, mistä puhut...

Katsastettu vitosaudi 780cc suuttimilla, suorasytkällä, Tatechilla kolme viikkoa sitten ilman huomautuksia.

Vajaa 500hv/yli 600Nm. Päivittäisessä ajossa. Toimii myös pakkasella.

Ei kuulopuheita.

e: Terveisiä tiedättekyllä kenelle. Tempistä löytyy lisää, säkällä vaikka kiliven kuva. Va minkäs tiet. Höhö.
Viimeksi muokannut repo, 2.2.2006 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 2.2.2006 15:52

Ok, kiitos korjauksesta, mulla oli Tatechia koskien sitten hiukan vanhoja uutisia! Erittäin hyvä juttu. Onko johtosarja plugit jo tarjolla?

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 2.2.2006 15:56

Suorasytkään on valmis. 3b tulossa ~maaliskuussa.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 7.5.2006 17:34

prostreet onko kms ruutalla mahdollista hyödyntää nykyistä hallia ja jakajaa sekä onko mahdollista jättää tps pois???

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 7.5.2006 23:58

Myös AMW myy Kronenburg Management System ohjainta.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 10.5.2006 23:21

janneza:

KMS

mitähän tarkoitit ?

voi kytkeä auton alkup. kärjettömän jakajan ja boxin kanssa jos esim. ei ota wasted spark käyttöön
(esim. alle 7000rpm laite ja/tai vähän ahtoa)

jos autossa on Bosch ruisku niin lähes kaikki anturit sopivat KMS:lle

60-2 tai 36-1 tai muu asentotunnistus kampiakselille (yleismallinen 60-2 kiekko löytyy tarvittaessa kampiakselille)

vapari TPS ohjattuna (potentiometrimallinen)

ahdettu MAP ohjattuna (0-5V)

haluttaessa yhdistelmänä

ks lisää
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... s/kms.html

demoja jne
http://kms.vankronenburg.nl/ -> manuals

hinnat alv 0%
http://kms.vankronenburg.nl/ -> pricelist


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa