Pitää vaihtaa '94 pasaaderiin raidetanko. Valmistenumeron perusteella näyttäis olevan TRW:n tekele. Tarviiko hommassa jotain erikoistyökaluja? Vissiin pystyy vaihtaa siten että hammastanko on paikallaan?
Vinkkejä/kokemuksia aiheesta?
Passat raidetangon vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Olisikohan tästä jo 5 vuodessa kertynyt kokemuksia? :)
Eli sama homma edessä, apukuskin puolella raidetangon sisäpään nivelessä väljää. Muutenhan suoritus on aika yksinkertainen, mutta miten helvetissä suojakumin sisäpään klemmarin mahtuu avaamaan/sulkemaan? Paikka on muutenkin ahdas, eikä hommaa auta yhtään ympärillä oleva lämpöpelti.
Pitääkö koko hammastanko irroittaa?
Eli sama homma edessä, apukuskin puolella raidetangon sisäpään nivelessä väljää. Muutenhan suoritus on aika yksinkertainen, mutta miten helvetissä suojakumin sisäpään klemmarin mahtuu avaamaan/sulkemaan? Paikka on muutenkin ahdas, eikä hommaa auta yhtään ympärillä oleva lämpöpelti.
Pitääkö koko hammastanko irroittaa?
Joo, nyt reilun vuoden jahkaamisen jälkeen tuli vaihdettua. Välys oli sen verta pieni, ettei mm. katsastuksessa tullut mitään sanomista niin eipä ollut kamalan kiire vaihdella.
Vaihto meni ZF (16v, näissä on jotain eroja, en tiedä mitä) ohjausvaihteen kanssa suurinpiirtein näin:
1. Raidetangon ulkopää irti
2. Alatukivarsi pois että mahtuu työskentelemään
3. Pitkillä pihdeillä orkkis klemmari pois ohjausvaihteen päästä
4. Kumi pois
5. Vanha raidetanko pois. Orkkiksen irroittamiseen tarvitsi 34mm kiintoavaimen.
6. Uusi tilalle, Lemförderin tarvike kiinni 32mm avaimella.
7. Pesty orkkiskumi takaisin paikalleen ja nippusiteillä kiinni, kiristys pitkillä pihdeillä tiukkaan
8. Alatukivarsi ja raidentangon pää kiinni
Muutamia huomioita:
- Ohjausvaihteen läpi menee vasemmasta kumista oikeaan huohotusputki joka ei ainakaan omassa autossani ollut kamalan hyvin kiinni. Jos putki pääsee liikkumaan, voi se tökätä myös toisen puolen suojakumin irti (ai mistäkö tiedän?).
- TRW:n ohjausvaihteessa näyttäisi olevan vähän helpommin kiinnitettävä suojakumi kuin ZF:n, liittyen juuri em. huohotusputkeen. Itse päädyin aikani taisteltua ottamaan koko putken pois.
Vaihto meni ZF (16v, näissä on jotain eroja, en tiedä mitä) ohjausvaihteen kanssa suurinpiirtein näin:
1. Raidetangon ulkopää irti
2. Alatukivarsi pois että mahtuu työskentelemään
3. Pitkillä pihdeillä orkkis klemmari pois ohjausvaihteen päästä
4. Kumi pois
5. Vanha raidetanko pois. Orkkiksen irroittamiseen tarvitsi 34mm kiintoavaimen.
6. Uusi tilalle, Lemförderin tarvike kiinni 32mm avaimella.
7. Pesty orkkiskumi takaisin paikalleen ja nippusiteillä kiinni, kiristys pitkillä pihdeillä tiukkaan
8. Alatukivarsi ja raidentangon pää kiinni
Muutamia huomioita:
- Ohjausvaihteen läpi menee vasemmasta kumista oikeaan huohotusputki joka ei ainakaan omassa autossani ollut kamalan hyvin kiinni. Jos putki pääsee liikkumaan, voi se tökätä myös toisen puolen suojakumin irti (ai mistäkö tiedän?).
- TRW:n ohjausvaihteessa näyttäisi olevan vähän helpommin kiinnitettävä suojakumi kuin ZF:n, liittyen juuri em. huohotusputkeen. Itse päädyin aikani taisteltua ottamaan koko putken pois.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 79 vierailijaa