Ajovalon polttimot (H4)
Valvoja: ffp jäsenet
Ajovalon polttimot (H4)
Mitäs H4 ajovalopolttimoita porukka suosittelee? Mukavaa olisi toki jos valoa myös tulisi...
Lisäksi hyvät H1 polttimot pitkille.. Suosituksia siis.
Lisäksi hyvät H1 polttimot pitkille.. Suosituksia siis.
VisionPlus ei vaan kestä, varsinkaan jos valot on releytetty. GE Megalight +60% on jo hieman parempi, mutta erinäisten kokeilujen jälkeen olen todennut nämä +30% polttimot (Bosch tai Philips) hinta-valosuhteeltaan parhaaksi :)
Mulla valoille tulee jännitettä tasan 14V ja tavallisten polttimoiden kestoikä on puolisen vuotta. Tosin tuossa ajassahan polttimo on jo niin paljon himmentynyt että joutaakin vaihtaa...
Mulla valoille tulee jännitettä tasan 14V ja tavallisten polttimoiden kestoikä on puolisen vuotta. Tosin tuossa ajassahan polttimo on jo niin paljon himmentynyt että joutaakin vaihtaa...
^Paljonko on jännite valoilla?
Tosin voihan VisionPlussissakin olla tapahtunut kehitystä, omat kokeilut ovat muutaman vuoden takaa.
Tosin 2 vuodessa nuo kirkkaatkin polttimot ovat jo huomattavasti tavallista +30% polttimoa himmeämpiä, kokeiltu on...
Edit: Toki ajomääräkin vaikuttaa polttimoiden kestoon, tuo meikäläisen kulkine on tien päällä vajaat 2h lähes joka päivä.
Tosin voihan VisionPlussissakin olla tapahtunut kehitystä, omat kokeilut ovat muutaman vuoden takaa.
Tosin 2 vuodessa nuo kirkkaatkin polttimot ovat jo huomattavasti tavallista +30% polttimoa himmeämpiä, kokeiltu on...
Edit: Toki ajomääräkin vaikuttaa polttimoiden kestoon, tuo meikäläisen kulkine on tien päällä vajaat 2h lähes joka päivä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omakohtainen kokemus VisionPlussasta oli kestävyyden kannalta huono. Jännite ~14V ja valomuisti, niin taisi mennä alle puoleen vuoteen molemmat polttimot. Kilometrejä kertyy vuodessa noin 25tkm. Selitys huonoon kestoon löytyy varmaankin valomuistista, arvelisin näin.
Mutta valotehoon olen kyllä tyytyväinen noiden Visioneiden kanssa.
Mutta valotehoon olen kyllä tyytyväinen noiden Visioneiden kanssa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niinhän tuon pitäisi olla, sitä vaan mietin että joku muu lähes samaan aikaan valojen kanssa päälle kytkeytynyt vehje olisi jonkun piikin aiheuttanut. Mutta olkoot, yhden ainoan kerran moinen on tapahtunut...Laitteen ku laittaa päälle ni tulee jannitekuoppa eikä piikki.
Joku FET-kytkentäinen systeemi? Moisistahan tulee aina jännitehäviötä ja niitähän emme halua...Mul olis kytkentä joka sytyttää lampun hitaasti noin sekunnin sisällä. Pitäis jaksaa asentaa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onhan noita IRFZ44:ia pakissa vieläkin toistakymmentä. Suunnittelin joskus juuri PWM-himmennintä ajovaloille, jotta voisi käyttää 100 wattisia vilkkaasti liikennöidyillä väylillä aliteholla ja tyhjällä tiellä sitten maksimilla. Polttimoiden kestoikä pulssijännitteellä on ehkä arvoitus, mutta ainakin normaalit 12V halogeenispotit ovat kestäneet mökkikäytössä pari vuotta vastaavalla himmenninkytkennällä.
Suunnitelma-asteella on vielä kytkennän releytys. Eli stereopotikalla laittaisi puolet potikasta oparin kanssa ohjaamaan relettä ja toisen puoliskon säätämään normaalisti pulssinleveyttä. Saisi sen maksimitehon ulos sitten tarvittaessa, kun pwm-kytkentä tulisi ohitettua. Tuolla kytkennällä saisi korvattua kätevästi myöskin etuvastuksen sisäilmapuhaltimesta.
Suunnitelma-asteella on vielä kytkennän releytys. Eli stereopotikalla laittaisi puolet potikasta oparin kanssa ohjaamaan relettä ja toisen puoliskon säätämään normaalisti pulssinleveyttä. Saisi sen maksimitehon ulos sitten tarvittaessa, kun pwm-kytkentä tulisi ohitettua. Tuolla kytkennällä saisi korvattua kätevästi myöskin etuvastuksen sisäilmapuhaltimesta.
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taitaa vaan valon väri olla aika keltaista vajaalla jännitteellä.Onhan noita IRFZ44:ia pakissa vieläkin toistakymmentä. Suunnittelin joskus juuri PWM-himmennintä ajovaloille, jotta voisi käyttää 100 wattisia vilkkaasti liikennöidyillä väylillä aliteholla ja tyhjällä tiellä sitten maksimilla.
Hmm, onhan noita himmennettäviä halogeeneja. Mullakin on ihan tavallisia 230V halogeenikohdevaloja kattolampussa elektronisen himmentimen takana, saa nähdä miten kestää. Samassa valaisimessa on myös pari tavallista lamppua vertailupohjana. Menee kyllä kauas alkuperäisestä aiheesta...Joku väitti että halogeenipolttimossa halogeenit ei toimi jos jatkuvasti käyttää paljon pienemmällä teholla.
Edit: Tuossa himmentimessäkin on muuten tuollainen "hidas" sytytys.
Niinpä. Vuodessakin on jo tapahtunut selkeää himmentymistä.SS kirjoitti:Tosin 2 vuodessa nuo kirkkaatkin polttimot ovat jo huomattavasti tavallista +30% polttimoa himmeämpiä, kokeiltu on...
Edit: Tosin eihän niitä pakko ole loppuun polttaa, jos kestoikää saa venytettyä voi polttimot vaihtaa uusiin sopivasti vaikka syksyllä. Mulla kun nuo polttimot eivät kestä läheskään vuotta.
Taitaa vaan valon väri olla aika keltaista vajaalla jännitteellä.
Eikös ne keltaiset polttimot olleet takavuosina suosittuja ;-) Mutta ei se halogeeni keltaiseksi mene, jos sitä tehollista jännitettä tiputtaa vain hieman. Vaikka siitä 14:sta voltista 12:sta volttiin. Silläkin muutoksella taitaa jo melkein parikymmentä wattia tehoista pudota 100W polttimosta.
Olikos halogeenissä induktiivista kuormaa? Induktiivisille tuo valonhimmennys vaatii hieman lisää kytkimiä, jos PWM:ää käytetään. Näin sanoi aikanaa eräs tehonsäätö d-työ. Ei kait siin muuta ongelmaa ole kuin tuo kelan purkujännite (via miks sitä ny sanottiin) kun kytkintä käytetään. Loisteputkissa tuo on ainakin ongelmana, koska niissähän on tuo mokkula (sisältäen kelan), jolla putki saadaan loistamaan.
...ja alkup. aihe unohtuu...
Pitäs vissiin itekkin hankkia uudet polttimot, ku ei meinaa nähdä minnee illalla. Voi se ky silmässäkin olla mut polttimot on halvemmat ku lasit.[/b]
...ja alkup. aihe unohtuu...
Pitäs vissiin itekkin hankkia uudet polttimot, ku ei meinaa nähdä minnee illalla. Voi se ky silmässäkin olla mut polttimot on halvemmat ku lasit.[/b]
SS: Tossa nytten kun palo polttimo niin tuli mieleen niiden kestosta philips +50%
2 vuotta ilman releytystä ja päälle vielä 3 kuukautta releytettynä ELI sii kestävät minun mielestä ;)
Ja autolla kyllä ajetaan päivittäin.
Edit: tuosta kahesta vuodesta melkein voi miinustaa toisen kun vuoden se oli todella vähällä käytöllä.
Mutta kuitenkin tuo SS:n kertoma 2 kuukautta vain kuulosti jotenkin oudolle kun omassa ne on viihtynyt siellä paljon kauemmin. Ja olihan tossa jo muutkin kommentoinut niiden kestosta.
2 vuotta ilman releytystä ja päälle vielä 3 kuukautta releytettynä ELI sii kestävät minun mielestä ;)
Ja autolla kyllä ajetaan päivittäin.
Edit: tuosta kahesta vuodesta melkein voi miinustaa toisen kun vuoden se oli todella vähällä käytöllä.
Mutta kuitenkin tuo SS:n kertoma 2 kuukautta vain kuulosti jotenkin oudolle kun omassa ne on viihtynyt siellä paljon kauemmin. Ja olihan tossa jo muutkin kommentoinut niiden kestosta.
Viimeksi muokannut tuze, 24.2.2006 14:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla tuota ajoa kertyy lähes 2h/päivä, joten valoille on aika paljon käyttöä.
Nyt hajosi "tavallinen" +30% Bosch kahdessa kuukaudessa, toinen kesti melkein 5 kk. 5kk on ihan siedettävä vaihtoväli kun polttimo maksaa ~3e. Vuodessa taas teho on heikentynyt jo niin paljon, että kannattaa vaihtaa vaikka olisi ehjäkin.
Nyt tuli muuten mieleen, etten ole mitannut lainkaan jännitettä kierrosten kanssa vaan tyhjäkäynnillä. Tosin veikkaisin ettei se siltikään nouse paljoa tuosta tyhjäkäynnillä mitatusta 14 voltista.
Nyt hajosi "tavallinen" +30% Bosch kahdessa kuukaudessa, toinen kesti melkein 5 kk. 5kk on ihan siedettävä vaihtoväli kun polttimo maksaa ~3e. Vuodessa taas teho on heikentynyt jo niin paljon, että kannattaa vaihtaa vaikka olisi ehjäkin.
Nyt tuli muuten mieleen, etten ole mitannut lainkaan jännitettä kierrosten kanssa vaan tyhjäkäynnillä. Tosin veikkaisin ettei se siltikään nouse paljoa tuosta tyhjäkäynnillä mitatusta 14 voltista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa