Välijäähdyttimestä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Välijäähdyttimestä
Mulla oli aikoinaan Jetassa jonkun toisen volkkarin 1.6td ja siinä Pajerosta (2.5 litranen tai jotain vastaavaa) välijäähdytin sekä garretin isompi turbo. Entinen omistaja oli ne laittanut. Nyt sitten kysyisin, kun itse en asiasta tiedä, että vaikuttaako välijäähdytin miten paljon turbodieselissä? Olis tuo välijäähdytin tallessa, mutta auto on vaihtunut Golf III:een, kannattaako laittaa siihen?
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Mitä isompi cooleri, sen parempi. Raatikainen valmistaa mittatilaustyönä Suomen parhaat coolerit. Varmuuden coolerin koon riittävyydestä saat ainoastaan mittaamalla lämmön ennen ja jälkeen coolerin. Jonkinlaista suuntaa antaa myös kun kokeilet coolerin lämpöä pinnasta muutaman kovan vedon jälkeen kun turbokin on kuuma.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Yleisimmin käytetty välijäähdyttimen mitoitussääntö on että "laita isoin mikä keulalle sopii". Tämä toimiikin melkein kaikissa tapauksissa, koska tuotantoautoissa ei liikaa tilaa keulalla ole koskaan.
Liian pieniä, tai ennemminkin ahtaita sen sijaan ovat lähes kaikki tuotantoautojen oem-coolerit.
Välijäähdyttimissäkin on paljon hifistelyn paikkaa, mutta harvassa katuautossa sellaista näkee. Yleensä riittää kun jäähdytin virtaa tarpeeksi hyvin.
Varmasti golffissa on ihan paikallaan pajeron cooleri, pajerossa on kuitenkin isommat koneet joten virtauskapasiteettia luulisi olevan sen mukaisesti. Ja kuten on jo todettu, kannattaa se sijoittaa ehdottomasti keulalle. Scooppia hyödyntäisin vasta jos se on ns. viimeinen konsti, koska silloin cooleri tulee aina koneen päälle ja esim. valojen vaihtumista odotellessa ehtii keräämään itseensä koneesta lämpöä.
Liian pieniä, tai ennemminkin ahtaita sen sijaan ovat lähes kaikki tuotantoautojen oem-coolerit.
Välijäähdyttimissäkin on paljon hifistelyn paikkaa, mutta harvassa katuautossa sellaista näkee. Yleensä riittää kun jäähdytin virtaa tarpeeksi hyvin.
Varmasti golffissa on ihan paikallaan pajeron cooleri, pajerossa on kuitenkin isommat koneet joten virtauskapasiteettia luulisi olevan sen mukaisesti. Ja kuten on jo todettu, kannattaa se sijoittaa ehdottomasti keulalle. Scooppia hyödyntäisin vasta jos se on ns. viimeinen konsti, koska silloin cooleri tulee aina koneen päälle ja esim. valojen vaihtumista odotellessa ehtii keräämään itseensä koneesta lämpöä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa