1.8T "ominaisuudesta" eroon?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

1.8T "ominaisuudesta" eroon?

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 9.10.2005 21:25

Noissa tahtoo jättää kaasua päälle ku pienellä vaihteella polkee. Eipä tahdo jarrut oikein sitte pelata ku nopean vedon jälkeen rupee jarruttamaan. On ollu läheltäpiti tilanteita jo ihan riittävästi, niin ajattelin sitten kysellä että saiskohan tota oiretta jotenkin pois? Ohjelmaa rukkaamalla? Käsittääkseni oire on kaikissa 1.8T koneissa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.10.2005 22:16

täh?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 9.10.2005 22:55

Tahtoo olla heikkoa tuo minun artikulointi näin kirjallisessa muodossakin :D
Eli kun antaa kenkää autolle pienellä vaihteella ja höllää kaasun ni jättää kaasun osaksi päälle. Siitä kun yrittää sitten ruveta pysähtymään niin jarrupoljin on kivikova ja auto ei meinaa pysähtyä millään. Kaikki ajamani 1.8T koneiset konsernin kulkineet tekee samaa.
Jarrupolkimen tuntuma johtunee alipainetehostuksen puuttumisesta vai?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2005 23:16

Takaiskuventtiili rikki jarrutehostimesta, sen korjaamiseen ei mitään softamuutosta vaadita.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 10.10.2005 0:26

Olen ainakin viittäkymmentä eri ykskasiteetä ajanut ja yhdessäkään ei ole ollut tuon kaltaista vikaa, joten lienee vika autossa tai jonkun tyyppinen ajotapakummallisuus.

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 10.10.2005 9:31

Itse olen vain muutamaa 1.8T:tä ajanut mutta ikinä en ole tuommoiseen ongelmaan/ominaisuuteen törmännyt.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 10.10.2005 9:35

En minäkään ole tuohon törmännyt omassani, vaikka joskus on ehkä kierrokset vähän nousseetkin ja jarrua tarvittu samalla.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.10.2005 9:52

Ampenaattori kyllä sain artikulaatiostasi selvää, mutta tuo "ominaisuus" kuulosti niin oudolta, että sen takia pistin tuon "täh" -ihmettelyn. En oo itekään moiseen törmännyt, joten mistään ns. tyyppiviasta/ominaisuudesta tuskin on kysymys. Kuinka montaa VAG 1.8T:tä olet kokeillut?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 10.10.2005 9:57

Tuo kaasun "päälle" jäänti saattaa tuntua tuolta, ainakin itse olen huomannut että kaikki ei osaa tuota volkkareiden pitkäliikkeistä kytkinpoljinta käyttää ja tuolloin saattaa käydä niin et kaasu/kytkin jalat ei pelaa yhteen ja kierrokset jää hetkeksi ylös, siihen ei softan muutos auta vaan vika on ns. penkin ja polkimien välissä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 10.10.2005 11:36

Vanhemmissa VAG-vehkeissä tommosta kaasun ylösjääntiä sai aikaan jumittava ISV, mut näis uusis vehkeis ei taida semmosta romua enää olla.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 10.10.2005 13:18

Olen kyllä huomannut samanlaista oiretta kahdessa autossa (-01 a3Q ja -02 A4Q).
Tosin mielestäni jarrut kyllä toimii mutta tehostus vain pienenee, eli poljinta pitää painaa hieman rajummin. Tuota en ole saanut päälle oikeastaan muuten kuin ensimmäisellä vaihteella kiihdyttää ja siirtyy suoraan jarrulle (ns hartialukko ;) ).
Eikös noissa autoissa ole juuri tuon "ominaisuuden" takia myös jarru kytketty niin että kun poljinta painat vähänkin niin auto ei vedä lainkaan. Eli jos esim kakkos tai kolmos vaihteella pitää vaikka kaasun pohjassa ja vasemmalla jalalla hipaisee jarrua sen verran että jarru valot syttyy niin autosta loppuu veto täysin niin pitkäksi aikaa kuin jarrupolkimeen kosketaan.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.10.2005 13:38

Mikäs tuo ISV on? Löytyyköhän vuoden -99 GTI Golffista...?

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 10.10.2005 13:50

^ en usko että löytyy

ISV vuodattaa ilmaa molempiin suuntiin, riippuen imusarjan paineesta. Joissain vapaastiehngittävissä tai turboahdetuissa moottoreissa, joissa ei ahtopaineenrajoitusta tarvitse tehdä hukkaportin olemassaolontakia ISV tyyppisellä, kierrättävällä vuotoventtiilillä voi tyhjäkäyntiventtiili olla yksisuuntaventtiili. Kierrätysventtili se ISV on huolimatta siitä, vaikka ilma kierrätettäisiin kaasuläpän jälkeen takaisin remmiahtimen imupuolelle. Silläkään ei ole mitään merkitystä kierrätetäänkö ilma 14millisen vai 22millisen reijän kautta vai toimiiko venttiili tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntiventtiilinä, niin kuin sen suhteen, että onko ISV toiminnaltaan myös kierrätysventtiili vai ei.

Ilma ISV:ssä virtaa kahteen suuntaan:

...kun ISV vuodattaa ilmaa imusarjaan, kaasuläpän ohi:
Käytännössä ISV ei kierrätä tyhjäkäynnillä(silloin kun kaasuläppä on kiinni) ilmaa se vain ottaa ilmanpuhdistimen läpi tarvittavan lisäilman mekaanisen kierrätyksen kierrätysputkea myöten.

ISV:tä käytetään kierrosluvun nostoon niin ilman lämpötilan mukaan (toisesta lämpöanturista ECUlle saatavan arvon mukaan), kuin kierrosluvun laskiessa alle moottorin tyhjäkäyntipyörimisnopeusrajan. Esimerkiksi, kun rattia kääntää ja tehostimen pumpun kampiakselilta vaatiman voiman takia kierrokset laskevat alle ECU:un asettaman arvon, aukeaa ISV venttiili enemmän niin, että haluttu tyhjäkäynti saadaan pidettyä .

..kun ISV vuodattaa ilmaa imusarjasta pois:
Aina kun imusarjanpaine ylittää ilmakehänpaineen, joskus hetkellisesti jopa vähän ennen, jos esimerkiksi ilmanpuhdistin on tukkoinen mekaaninenahdin tekee tavallista kovempaa alipainetta imupuolelle. Oli tilanne mikä hyväänsä ja kun ilmankiertosuunta on tämä niin ISV toimii kierrätysventtiilinä.Mitä kovemmaksi imusarjan paine nousee sitä enemmän ISV alkaa vuotamaan ilmaa. ISV:tä voisi kutsua myös enempi vähempi G60 ahtimen ”hukkaporttiksi” niissä G60 moottoreissa joissa se ISV on vielä paikoillaan. ISV venttiiliä voisi kuvailla ahtopaineiden rajoituksensa puolesta aikaisempien hukkaportittomien turbo-autojen mekaanisen blowoff venttiilin jalostetuksi uudenaikakauden sähköiseksi remmiahdin versioksi. Toisaalta on hyvin vaikea keksiä mitään muutakaan ISV:n tilalle.

ISV on hyvin tehokas ahtopaineen rajoitin. Pelkkä –89 rallyen ISV pystyy tiputtamaan G60 moottorin ahtopaineet täysiltä ahtopaineilta noin 0.6 barista lähes nollaan ja kaikkeen siltä väliltä. Ohjaamalla ISV:n putki remmiahtimen imupuolen sijaan remmiahtimen painepuolelle päästää eroon ahtopaineiden säätelystä ja vuotamisesta, mutta tiedätkö kumpaan nakutuksentunnistin vaikuttaa nakutustilanteessa, ISV:hen rajoittamalla ahtopainetta sekä sitäkautta ahtopainetta seuraavaan sytytysennakkoon? ...vai säätyykö nakutustilanteessa sytytysennakko ahtopaineesta riippumatta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 10.10.2005 14:09

No tuolla tyhjäkäyntisäätimellä ei ole kyllä yhtään mitään tekemistä 1,8T moottorin kanssa. 1,8T:ssä (sekä vaijerivälitteisellä kaasuläpällä, että DBW kaasuläpällä) tyhjäkäyntiä säätää kaasuläpässä oleva moottori, joka täytyy sopeuttaa testerillä aina kun kaasuläppä, moottorinohjainlaite tai akku on irroitettu.

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 10.10.2005 19:43

OT: Tuo asia onkin päässyt menemään ihan ohitse. Eli esim. kun nyt hiljattain omasta 1.8t:stä oli akku puolipäivää irti (miinuskaapeli oli irti), niin olisiko nyt syytä oikopäätä mennä merkkiliikkeeseen tuota tyhjäkäyntimoottoria sopeuttamaan. Onko mitään erikoista mitä aiheuttaa, jos sitä ei ole sopeutettu esim. akun irtiolon jälkeen? Ja onnistuisiko tuo sopettaminen itse vag-comilla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.10.2005 20:03

Sopeutuuko tuo myös hitaasti itsekseen ajan myötä ja mitä seuraa jos sopeutusta ei ole tehty/tapahtunut?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 10.10.2005 21:16

Siis täh? Mulla oli koko viime talven akku poissa autosta ja ei mitään ongelmia ollut.....

JiiP
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 12.8.2004 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiP » 11.10.2005 7:33

1.8T= Jumala <3 Autossa voi olla vikaa, muttei tuossa moottorissa :D

Joo mutta mulla on.

Älä oo noi jyrkkä.
Viimeksi muokannut JiiP, 11.10.2005 8:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.10.2005 8:38

McVolkkari: Autoa kai se on moottorikin. Eikös nimen omaan epäilty että Ampenaattorin moottorissa on jotain vikaa.

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, niin pidä turpasi kiinni, ihan kuten viime keväänäkin.

Peke: sähkökaasulla (kuten Seattisi on) harvemmin tuosta tulee ongelmia. Vaijerikaasulaitteissa useimmin, muttei aina.

Jormalainen: vaijerikaasu ei ainakaan sopeudu itsestään, sähkökaasussa on sopeutuvia systeemejä enemmän

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 11.10.2005 10:45

Eli siis tästä voin päätellä että nyt olisi syytä viedä oma vaijerikaasullinen sopeutukseen, eikö niin? Mitähän tuommonen operaatio suunnilleen maksaa, ei sentään vissiin yli tunnin homma?

Mitään ongelmia en ole oikeastaan huomannut, tosin välillä tyhjäkäynti tippuilee parisataa kiekkaa muutaman kerran heti käynnistyksen jälkeen. Vai onko siihen jotkut tietyt oireet mitä tekee jos ei ole sopeutettu?

Ja vielä, mahtaako onnistua itse vag-comilla?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.10.2005 11:22

Tyhjäkäynti siinä tosiaan sekoilee ja aaltoilee...mulla cabrio ainakin rupee käymään todella pitkään korotettua kylmäkäynnin alaista joutokäyntiä kun sopeutus on pielessä

Onnistuu vag comilla
01
04
098
06

sähkökaasuihin

01
04
060
06

Jarkko
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2003 15:31

ViestiKirjoittaja Jarkko » 12.10.2005 10:06

Kah, kaikkea sitä oppii. Ihmettelinkin tyhjäkäynnin ajoittaista häröilyä, akkukaapelia on tullu pidettyä viime aikoina irti useasti. Sopeutampa heti jahka kotia pääsen.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 12.10.2005 23:14

Kolmea 1.8T:tä oon ajanu. Yhdessä oli bypass vika mikä saattaa aiheuttaa moista. Omassa autossa ei pitäs olla bassi vikaa ku on mäntämallinen ja juuri rasvattuna. Muita vikoja ei myöskään tiedossa. Kytkinpolkimen mikälie katkaisijassa oli häikkää aiemmin mikä aiheutti kierrosten nousua pykältäessä. Nykimisiä ja kakomisia ei tunnu. Vikamuistissakaan ei oo näkyny mitään osviittaa moiseen käytöshäiriöön. Ratin ja polkimen välissä paljonkin vikaa, mutta ei noin vakavaa kummiskaan. Tossa koitin piruuttani hiekkakentällä pelleillä tolla kiululla. Runtua ja jalka jarrulle, niin kolmannella polkasulla jarrut otti sillai niinku pitääkin (tiuhalla pumppaamisella). Eikö muilla jää kierrokset edes kotvaseksi kantamaan, kun reippaamman ryntäytyksen jälkeen painaa kytkimen pohjaan? Ei tää mun Audi oo ainoa jossa tätä esiintyy. Kaverin porukoitten Focus tekee samaa :D

Edit: Mitään sopeutus hommia en oo autoon tehny. Akku on ollu useampaan otteeseen irti. Tyhjäkäynti sekä muu käynti on kummiski ihan ok.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.10.2005 23:23

Kierrokset jää ylös kyllä (päästötekninen juttu uusissa autoissa), mutta kyllä jarrutehostus pitäisi olla kaikesta huolimatta. Jos ei ole, niin jo aikaisemmin viestiketjussa mainittu takaiskuventtiili (tai By pass, nuo Forget ovat joskus hieman jumitelleet) voivat olla vian aiheuttajana.

Ja mitä eilen parilla eri autolla tuota kuvailemaasi ajotapahtumaa, eli ykkösellä kiihdytys ja heti jalka kaasulta jarrulle niin en huomannut mitään outoa.

Voihan se olla, että jos vasurilla tyrkkää jarrua, niin tehostus puuttuu, mutta tuota en kyllä laskisi normaaliksi ajotilanteeksi

Edit: Tuota sopeutushommaa kannattaisi ihan ensimmäisenä kokeilla. Aiheiuttaa välillä mitä ihmeellisimpiä kiemuroita.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 12.10.2005 23:33

Ymmärrettävää on jos vasurilla kikkailee, että poljin on kovahko, mutta tossa mun autossa se on tosiaan kivikova ihan oikealla jalalla painettuna. Takaisku venttiili lähtee syyniin huomenissa. Pakko saada tuo vikurointi pois ennen talvi liukkaita. Voip männä pakkeli hommiks muuten. En oo muilla 1.8T koneilla kokeillu tota jarrutus hommaa sen kummemmin, mutta kierrosten päälle jääminen niitä vaivaa. Mitenkähän lie alipainetehostaja ottaa nokkiinsa jos takaiskuventtiili on sökö?

McVolkkari: Ite perusmoottori on huhujen ja kokemusten mukaan hyvä, mutta sen ympärillä olevat ripellykset tahtoo purkaantua omia aikojaan ;)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.10.2005 23:39

mutta kierrosten päälle jääminen niitä vaivaa


Varsinkin B6 ja B7 korisissa Aanelosissa tuo ominaisuus on oikein häiritsevä, mutta palamistuotteet saadaa noin ymmärtääkseni ympäristöystävällisemmiksi.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.10.2005 7:52

Itseäni myös yleensä häiritsee tuo kaasun päälle jääminen, monista omista autosta se on hard koodattu pois. Eli omillla mekaanisilla ratkaisuilla pudotettu pelistä pois, onneksi ei vielä ole ollut sähkökaasullisia autoja niin tuo on helpolla onnistunut.

Mitenkähän lie alipainetehostaja ottaa nokkiinsa jos takaiskuventtiili on sökö?


Hyvällä tuurilla ei sano mitään, kestää se baarin alipainettakin joten saattaa kestää saman verran ylipainettakin. Tosin siihen sitä ei ole suunniteltu. Kokeile minuutin moottorin sammuttamisen jälkeen onko tehostusta.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 13.10.2005 13:08

Ampenaattori: Kyllähän ne kierrokset toki mullakin jää "kantamaan", mutta en ainakaan männä talvena huomannut moista ongelmaa jarrujen / tehostimen kanssa. Nyt ei oo kesäkeleillä tullut niin ryntäiltyä... ;)

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 13.10.2005 20:27

Tässä väliaika tietoja:

Kävin kokeilemassa vielä kertaalleen tota kiihdyttelyä ja jarruttelua. Semmosen huomasin, että ilmiötä ei tule pitävällä pinnalla. Hiekalla koittelin niin jarrujen tehokkuus ja poljintuntuma vaihteli todella paljon. Sillon kun se oikein kunnolla oikuttelee, niin ABS:it saattaa kerran "ruksahtaa", mutta muuten jarrutus tehoa ei ole.
Takaiskuventtiilin testaus jäi tältä päivältä. Ilmottelen mikä on diagnoosi kun aika koittaa.

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 13.10.2005 23:33

Jumalauta meinas henki lähteä ku muka ampenaattorin jarrut ei pitäny! Piti jo loikkia konepellille :) ... tiiä sit yrittikö päästä vaan eroon?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 13.10.2005 23:50

Ei sillo jarruissa mitään ollu ;)

T.I.K
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.3.2004 13:13

ViestiKirjoittaja T.I.K » 15.10.2005 1:30

Kieltämattä vähän alkoi hymyilyttään kun mks900 kiemuroi ässkolomosen nokkapellillä pesäpalloräpylä kädessä.. :D


Emännän 1.8t:ssä jää kans nuo kierrokset "kantamaan".. kiihdyttää ja n.4500-5000rpm kohilla pykältää ripeesti nii kierrokset jatkaa melkein rajoittimeen...

Tuota jarru hommaa en oo kokeillut et meneekö poljin kovaksi kun on just kiihdyttäny.. vai meneekö joku muu.. heh heh :D

Sellaisen huomasin että hipaisin vahingossa jarrua kun olin kiihdyttämässä niin alko tekniikka heti "rykimään".. mut se taitaa olla ihan normaali juttu.. Kuuluuko se tuohon ajonvakautusjärjestelmän toimintaan vai onko se jokin muu turva homma?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 15.10.2005 17:34

Taitaa tekniikka katkaista polttoaineensyötön heti kun jarrua hipaistaan..

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 16.10.2005 12:20

Kaveri puhui omista kokemuksistaan neliveto autoilusta. Sillä on vapari Impreza ja sen kaverilla quattro A4. Molemmissa kuulemma vastaavaa oiretta tai ominaisuutta kun mun autossa. ABS anturit menee kuulemma paskarinkiä pyöritellessä sekaisin. Ei kuulemma kummassakaan jarrupoljin liiku mihinkään pyörittelyn jälkeen painettaessa. Nuo tarinat kuultuani koitin revitellä suoralla ja ottaa "kylki myyryä". Suoralla jarrut toimii oikein, ja poikittaista tai paskarinkiä pyörittäessä ne ei toimi.
Nyt nelikon ja ABS:illa varustettujen autojen omistajilta kokemuksia!!!

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 16.10.2005 13:14

Viime talvelta en tuollaista muista ja kesällä tehovajaus + sääli estää paskalatin vetämisen. Pitänee ottaa tuokin ominaisuus testiin kunhan taas se mukavampi ajokausi alkaa kohta ja jäärata avataan.

Muita "hassuja" ominaisuuksia tuosta omasta on kyllä löytynyt jarrujen osalta. Tuo pa-syötön katkaisu jarrua painaessa oli tietysti ensimmäinen vika mikä piti korjata pois voimistelukäytössä.

Toinen ajoa haittaava vika jarruissa liittyy ilmeisesti hätäjarruassistenttiin tai ESP:n toimintaan. Jos kovan jarrutuksen aikana alkaa kääntämään mutkaan sisälle, jää joskus jarrut päälle noin sekunniksi vaikka polkimen nostaa ylös. Tätä ei ole vielä tapahtunut silloin jos jarruttaa suoraan ja kääntää vasta sitten sisään kun on nostanut jarrun. ESP on siis pois päältä tuossa tilanteessa. Joko hätäjarruassistentti luulee että on "tilanne päällä" tai ESP jää osittain päälle vaikka napista painaakin sen pois.

Eli ei jarrujen puutetta ole vielä ilmaantunut, pikemminkin juuri päinvastoin, tuo auto tuppaa jarruttelemaan menoa liiankin innokkaasti. Ikäänkuin tuota ei olisi edes suunniteltu rata-ajoon.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 16.10.2005 13:31

[OT]
jotenkin oon ilonen et ajan tollasella vanhalla vessalla=) jos jotain särki sen voi yleensä itse korjata, ja osia löytää joka nurkasta..ei oo mitään "turhia" ESP,YMS, härpäkkeitä, toki ne varmasti jollekin todella hyödyllisä ja tuo lisä turvaa[/OT]

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 17.10.2005 13:56

Pariin otteeseen on tullut huomattua iloksi että ei helvetti jarrutakaan vaan poljin tuntuu kovalta. Alkaa nimittäin tulla jännä kakka housuun kun risteys lähestyy ja vauhti vaan pysyy samana. Toisella kertaa oli kuivaa ja toisella sadesää.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 17.10.2005 17:12

Tuo pa-syötön katkaisu jarrua painaessa oli tietysti ensimmäinen vika mikä piti korjata pois voimistelukäytössä.
Minkälainen operaatio tuon "korjaaminen" oli?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 17.10.2005 21:16

Piuha irti jarrupolkimelta. Samalla poistuu abs, esp ja jarruvalot käytöstä, joten tuon voi tehdä vain suljetulla alueella, eli esim. radalla.

rulppa
ffp jäsen
Viestit: 78
Liittynyt: 28.7.2003 10:02

ViestiKirjoittaja rulppa » 18.10.2005 10:43

offtopiks mutta..

TT:ssä tuo kaasuläpän "sopeutus" tai throttle body resetiksi tuolla maailmalla kutsutaan, tapahtuu koneen ollessa kylmä, avain viimeiseen asentoon ennen starttia 3minuutiksi (ei saa käynnistää) sitten virta pois, avain pois, avain takas ja käynnistys.

Väittävät että jos ajaa liian rauhallisesti niin säätyy tehoista vain 75% käyttöön, tuon resetin pitäisi auttaa.

Niin ja tosiaan myös vag-comilla onnistuu kuten rolle sanoi.

Sama vielä lontooks tt-forumista copy/paste ->

how to do a "Throttle Body Reset"?

OK, before answering how to... this (apparently) is why... "if your car is driven for a long time without thrashing then it will limit the max throttle to 75% I believe. Reseting just gives you 100% again"
And this is how..
The Engine needs to be cold, so don't do this after a long drive or nothing will happen.
Turn the ignition on without actually starting the engine and wait for about 3 minutes.
Turn off the ignition and it's all done.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 18.10.2005 10:51

Piuha irti jarrupolkimelta. Samalla poistuu abs, esp ja jarruvalot käytöstä, joten tuon voi tehdä vain suljetulla alueella, eli esim. radalla.

Tuota joskus tulikin kokeiltua, ajattelin että onko siihen jo keksitty jokin liikenteeseen sopiva tapa.

jmtillo
-
Viestit: 58
Liittynyt: 23.7.2003 11:48

ViestiKirjoittaja jmtillo » 18.10.2005 12:58

Kaveri puhui omista kokemuksistaan neliveto autoilusta. Sillä on vapari Impreza ja sen kaverilla quattro A4. Molemmissa kuulemma vastaavaa oiretta tai ominaisuutta kun mun autossa. ABS anturit menee kuulemma paskarinkiä pyöritellessä sekaisin. Ei kuulemma kummassakaan jarrupoljin liiku mihinkään pyörittelyn jälkeen painettaessa. Nuo tarinat kuultuani koitin revitellä suoralla ja ottaa "kylki myyryä". Suoralla jarrut toimii oikein, ja poikittaista tai paskarinkiä pyörittäessä ne ei toimi.
Nyt nelikon ja ABS:illa varustettujen autojen omistajilta kokemuksia!


tuota olen kyllä huomannut, muutaman kerran parkkiksella on tullu hätä käteen kun kylkimyyryn jälkeen ei olekaan jarruja...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.10.2005 14:30

Niin tuo kesken kylkimyyryn jarruttomuus (tai jarruttomuuden tunne) johtuu ABS systeemistä, eli kun renkaat luistaa, ei jarrut mene lukkoon ja syntyy jarruttomuuden tunne. Sulakkeita läjä kankaalle sulaketaulusta, niin ABS:n saa pois pelistä. Offroad käyttöön

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 18.10.2005 14:44

Juu kiitokset vastanneille kokemuksista. Ei tossa sitten liene mitään vikaa ole... Täytyy ajella tästä lähtien nätisti, niin ei mks900:n tarvii pelätä punasta pakolaista...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 19.10.2005 9:46

tul mielee et xantiakin teki noin..kylkimyyrystä en tiää, mut aamulla kun ruudusta läksin ni meinas olla toisen auton persiissä kun ei jarrupoljin painunu yhtään. sit vähän aikaa kun polki ni rupes toimii

OPC
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.11.2004 20:20

ViestiKirjoittaja OPC » 20.10.2005 10:41

vielä tuosta syötön katkaisusta, tuossa jarruvao kytkimessähän on 4-napaa, omat moottorin ohjauselle ja omat jarruvaloille, sehän voi rikkoutuakin sillain että jarruvalot pelaa mutta vikavalo palaa, joten ei muutakuin oikeat navat pois pelistä ja kovaa ajoa, paitsi viat joutuu nollaan tietenkin tuon jälkeen mutta sehän ei ole ongelma.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 11.5.2006 18:15

Tyhjäkäynti siinä tosiaan sekoilee ja aaltoilee...mulla cabrio ainakin rupee käymään todella pitkään korotettua kylmäkäynnin alaista joutokäyntiä kun sopeutus on pielessä

Onnistuu vag comilla
01
04
098
06



Rolle, miksi Vag_comin sivuilla kerrotaan sopeutuksen kulun tapahtuvan eritavalla?

Procedure for performing a Throttle Body Alignment on Cable-Throttle Cars:
These are cars with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.

Turn the key on but do not start the car.

[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)
[Go!]
[Switch to basic settings]
Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.
[Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 11.5.2006 20:44

Blockki riippuu moottorista, sen takia.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 11.5.2006 21:04

Kyseessä Golf GTI 1.8T AGU -99

E:Mitenkäs on kyseisen moottorin kaasuläppän kalibroinnin oikea tapa Vag-Commilla?

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 12.5.2006 8:47

Ja tarkemmin katsottuna, tuo Rollen ohje on aivan sama minkä pastesit. Voisin veikata, että tuo 098 on myös sinulle oikea. Esim. Ross-techin sivuilta löytyy varmaan lisää tietoa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 12.5.2006 16:01

Niin, mutta onko sillä mitään merkitystä, kun Rolle menee tässä lyhyemmässä järjestyksessä:

01
04
098
06


ja Ross-Techin sivuilla pidemmän kaavan mukaan:


01
08
098
04
08
06
[/quote]

ps. Ja sen tiedän, että se on se 098...

mika a3
-
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 20:10

ViestiKirjoittaja mika a3 » 10.6.2006 10:48

Munkin audis oli samat ongelmat . tyhjä käynti heitteli. Ja kun paineli kaasua kunnolla niin sitte tuli kenguru pensa ilmiö. Tämä alkon sen jälkeen ku auto oli talvitelolla seisonnassa ja akku irti, muutaman kuukauden.


Asia korjantui kun käytin autoa Ylivieskan pörhöllä Laitto uuden ohjelman ja makso vain 38E ja ne pari tuntia rassas autoa

Nyt auto toimii paremmin ja kiihtyy ja viihtyy.. (=

TDITipi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 30.7.2003 14:59

ViestiKirjoittaja TDITipi » 12.6.2006 15:57

mika a3 :

Laittoiko Pörhö todellakin ECU:n päivitys-softan 38 egellä ?

Mikä vuotinen on tuo A3:n joka sulla on ? Omani A4 1.8T B6 vm. 2002 ja tuumasivat JKL:n VAG-huollossa, että tuohon vuosimalliin ei ole tarjolla tehtaan ECU -softan päivitystä.

driver
-
Viestit: 94
Liittynyt: 5.10.2005 16:14

ViestiKirjoittaja driver » 23.6.2006 12:21

^ mielenkiintoista..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa