1.8T "ominaisuudesta" eroon?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
1.8T "ominaisuudesta" eroon?
Noissa tahtoo jättää kaasua päälle ku pienellä vaihteella polkee. Eipä tahdo jarrut oikein sitte pelata ku nopean vedon jälkeen rupee jarruttamaan. On ollu läheltäpiti tilanteita jo ihan riittävästi, niin ajattelin sitten kysellä että saiskohan tota oiretta jotenkin pois? Ohjelmaa rukkaamalla? Käsittääkseni oire on kaikissa 1.8T koneissa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Tahtoo olla heikkoa tuo minun artikulointi näin kirjallisessa muodossakin :D
Eli kun antaa kenkää autolle pienellä vaihteella ja höllää kaasun ni jättää kaasun osaksi päälle. Siitä kun yrittää sitten ruveta pysähtymään niin jarrupoljin on kivikova ja auto ei meinaa pysähtyä millään. Kaikki ajamani 1.8T koneiset konsernin kulkineet tekee samaa.
Jarrupolkimen tuntuma johtunee alipainetehostuksen puuttumisesta vai?
Eli kun antaa kenkää autolle pienellä vaihteella ja höllää kaasun ni jättää kaasun osaksi päälle. Siitä kun yrittää sitten ruveta pysähtymään niin jarrupoljin on kivikova ja auto ei meinaa pysähtyä millään. Kaikki ajamani 1.8T koneiset konsernin kulkineet tekee samaa.
Jarrupolkimen tuntuma johtunee alipainetehostuksen puuttumisesta vai?
Tuo kaasun "päälle" jäänti saattaa tuntua tuolta, ainakin itse olen huomannut että kaikki ei osaa tuota volkkareiden pitkäliikkeistä kytkinpoljinta käyttää ja tuolloin saattaa käydä niin et kaasu/kytkin jalat ei pelaa yhteen ja kierrokset jää hetkeksi ylös, siihen ei softan muutos auta vaan vika on ns. penkin ja polkimien välissä.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
Olen kyllä huomannut samanlaista oiretta kahdessa autossa (-01 a3Q ja -02 A4Q).
Tosin mielestäni jarrut kyllä toimii mutta tehostus vain pienenee, eli poljinta pitää painaa hieman rajummin. Tuota en ole saanut päälle oikeastaan muuten kuin ensimmäisellä vaihteella kiihdyttää ja siirtyy suoraan jarrulle (ns hartialukko ;) ).
Eikös noissa autoissa ole juuri tuon "ominaisuuden" takia myös jarru kytketty niin että kun poljinta painat vähänkin niin auto ei vedä lainkaan. Eli jos esim kakkos tai kolmos vaihteella pitää vaikka kaasun pohjassa ja vasemmalla jalalla hipaisee jarrua sen verran että jarru valot syttyy niin autosta loppuu veto täysin niin pitkäksi aikaa kuin jarrupolkimeen kosketaan.
Tosin mielestäni jarrut kyllä toimii mutta tehostus vain pienenee, eli poljinta pitää painaa hieman rajummin. Tuota en ole saanut päälle oikeastaan muuten kuin ensimmäisellä vaihteella kiihdyttää ja siirtyy suoraan jarrulle (ns hartialukko ;) ).
Eikös noissa autoissa ole juuri tuon "ominaisuuden" takia myös jarru kytketty niin että kun poljinta painat vähänkin niin auto ei vedä lainkaan. Eli jos esim kakkos tai kolmos vaihteella pitää vaikka kaasun pohjassa ja vasemmalla jalalla hipaisee jarrua sen verran että jarru valot syttyy niin autosta loppuu veto täysin niin pitkäksi aikaa kuin jarrupolkimeen kosketaan.
^ en usko että löytyy
ISV vuodattaa ilmaa molempiin suuntiin, riippuen imusarjan paineesta. Joissain vapaastiehngittävissä tai turboahdetuissa moottoreissa, joissa ei ahtopaineenrajoitusta tarvitse tehdä hukkaportin olemassaolontakia ISV tyyppisellä, kierrättävällä vuotoventtiilillä voi tyhjäkäyntiventtiili olla yksisuuntaventtiili. Kierrätysventtili se ISV on huolimatta siitä, vaikka ilma kierrätettäisiin kaasuläpän jälkeen takaisin remmiahtimen imupuolelle. Silläkään ei ole mitään merkitystä kierrätetäänkö ilma 14millisen vai 22millisen reijän kautta vai toimiiko venttiili tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntiventtiilinä, niin kuin sen suhteen, että onko ISV toiminnaltaan myös kierrätysventtiili vai ei.
Ilma ISV:ssä virtaa kahteen suuntaan:
...kun ISV vuodattaa ilmaa imusarjaan, kaasuläpän ohi:
Käytännössä ISV ei kierrätä tyhjäkäynnillä(silloin kun kaasuläppä on kiinni) ilmaa se vain ottaa ilmanpuhdistimen läpi tarvittavan lisäilman mekaanisen kierrätyksen kierrätysputkea myöten.
ISV:tä käytetään kierrosluvun nostoon niin ilman lämpötilan mukaan (toisesta lämpöanturista ECUlle saatavan arvon mukaan), kuin kierrosluvun laskiessa alle moottorin tyhjäkäyntipyörimisnopeusrajan. Esimerkiksi, kun rattia kääntää ja tehostimen pumpun kampiakselilta vaatiman voiman takia kierrokset laskevat alle ECU:un asettaman arvon, aukeaa ISV venttiili enemmän niin, että haluttu tyhjäkäynti saadaan pidettyä .
..kun ISV vuodattaa ilmaa imusarjasta pois:
Aina kun imusarjanpaine ylittää ilmakehänpaineen, joskus hetkellisesti jopa vähän ennen, jos esimerkiksi ilmanpuhdistin on tukkoinen mekaaninenahdin tekee tavallista kovempaa alipainetta imupuolelle. Oli tilanne mikä hyväänsä ja kun ilmankiertosuunta on tämä niin ISV toimii kierrätysventtiilinä.Mitä kovemmaksi imusarjan paine nousee sitä enemmän ISV alkaa vuotamaan ilmaa. ISV:tä voisi kutsua myös enempi vähempi G60 ahtimen ”hukkaporttiksi” niissä G60 moottoreissa joissa se ISV on vielä paikoillaan. ISV venttiiliä voisi kuvailla ahtopaineiden rajoituksensa puolesta aikaisempien hukkaportittomien turbo-autojen mekaanisen blowoff venttiilin jalostetuksi uudenaikakauden sähköiseksi remmiahdin versioksi. Toisaalta on hyvin vaikea keksiä mitään muutakaan ISV:n tilalle.
ISV on hyvin tehokas ahtopaineen rajoitin. Pelkkä –89 rallyen ISV pystyy tiputtamaan G60 moottorin ahtopaineet täysiltä ahtopaineilta noin 0.6 barista lähes nollaan ja kaikkeen siltä väliltä. Ohjaamalla ISV:n putki remmiahtimen imupuolen sijaan remmiahtimen painepuolelle päästää eroon ahtopaineiden säätelystä ja vuotamisesta, mutta tiedätkö kumpaan nakutuksentunnistin vaikuttaa nakutustilanteessa, ISV:hen rajoittamalla ahtopainetta sekä sitäkautta ahtopainetta seuraavaan sytytysennakkoon? ...vai säätyykö nakutustilanteessa sytytysennakko ahtopaineesta riippumatta.
ISV vuodattaa ilmaa molempiin suuntiin, riippuen imusarjan paineesta. Joissain vapaastiehngittävissä tai turboahdetuissa moottoreissa, joissa ei ahtopaineenrajoitusta tarvitse tehdä hukkaportin olemassaolontakia ISV tyyppisellä, kierrättävällä vuotoventtiilillä voi tyhjäkäyntiventtiili olla yksisuuntaventtiili. Kierrätysventtili se ISV on huolimatta siitä, vaikka ilma kierrätettäisiin kaasuläpän jälkeen takaisin remmiahtimen imupuolelle. Silläkään ei ole mitään merkitystä kierrätetäänkö ilma 14millisen vai 22millisen reijän kautta vai toimiiko venttiili tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntiventtiilinä, niin kuin sen suhteen, että onko ISV toiminnaltaan myös kierrätysventtiili vai ei.
Ilma ISV:ssä virtaa kahteen suuntaan:
...kun ISV vuodattaa ilmaa imusarjaan, kaasuläpän ohi:
Käytännössä ISV ei kierrätä tyhjäkäynnillä(silloin kun kaasuläppä on kiinni) ilmaa se vain ottaa ilmanpuhdistimen läpi tarvittavan lisäilman mekaanisen kierrätyksen kierrätysputkea myöten.
ISV:tä käytetään kierrosluvun nostoon niin ilman lämpötilan mukaan (toisesta lämpöanturista ECUlle saatavan arvon mukaan), kuin kierrosluvun laskiessa alle moottorin tyhjäkäyntipyörimisnopeusrajan. Esimerkiksi, kun rattia kääntää ja tehostimen pumpun kampiakselilta vaatiman voiman takia kierrokset laskevat alle ECU:un asettaman arvon, aukeaa ISV venttiili enemmän niin, että haluttu tyhjäkäynti saadaan pidettyä .
..kun ISV vuodattaa ilmaa imusarjasta pois:
Aina kun imusarjanpaine ylittää ilmakehänpaineen, joskus hetkellisesti jopa vähän ennen, jos esimerkiksi ilmanpuhdistin on tukkoinen mekaaninenahdin tekee tavallista kovempaa alipainetta imupuolelle. Oli tilanne mikä hyväänsä ja kun ilmankiertosuunta on tämä niin ISV toimii kierrätysventtiilinä.Mitä kovemmaksi imusarjan paine nousee sitä enemmän ISV alkaa vuotamaan ilmaa. ISV:tä voisi kutsua myös enempi vähempi G60 ahtimen ”hukkaporttiksi” niissä G60 moottoreissa joissa se ISV on vielä paikoillaan. ISV venttiiliä voisi kuvailla ahtopaineiden rajoituksensa puolesta aikaisempien hukkaportittomien turbo-autojen mekaanisen blowoff venttiilin jalostetuksi uudenaikakauden sähköiseksi remmiahdin versioksi. Toisaalta on hyvin vaikea keksiä mitään muutakaan ISV:n tilalle.
ISV on hyvin tehokas ahtopaineen rajoitin. Pelkkä –89 rallyen ISV pystyy tiputtamaan G60 moottorin ahtopaineet täysiltä ahtopaineilta noin 0.6 barista lähes nollaan ja kaikkeen siltä väliltä. Ohjaamalla ISV:n putki remmiahtimen imupuolen sijaan remmiahtimen painepuolelle päästää eroon ahtopaineiden säätelystä ja vuotamisesta, mutta tiedätkö kumpaan nakutuksentunnistin vaikuttaa nakutustilanteessa, ISV:hen rajoittamalla ahtopainetta sekä sitäkautta ahtopainetta seuraavaan sytytysennakkoon? ...vai säätyykö nakutustilanteessa sytytysennakko ahtopaineesta riippumatta.
No tuolla tyhjäkäyntisäätimellä ei ole kyllä yhtään mitään tekemistä 1,8T moottorin kanssa. 1,8T:ssä (sekä vaijerivälitteisellä kaasuläpällä, että DBW kaasuläpällä) tyhjäkäyntiä säätää kaasuläpässä oleva moottori, joka täytyy sopeuttaa testerillä aina kun kaasuläppä, moottorinohjainlaite tai akku on irroitettu.
OT: Tuo asia onkin päässyt menemään ihan ohitse. Eli esim. kun nyt hiljattain omasta 1.8t:stä oli akku puolipäivää irti (miinuskaapeli oli irti), niin olisiko nyt syytä oikopäätä mennä merkkiliikkeeseen tuota tyhjäkäyntimoottoria sopeuttamaan. Onko mitään erikoista mitä aiheuttaa, jos sitä ei ole sopeutettu esim. akun irtiolon jälkeen? Ja onnistuisiko tuo sopettaminen itse vag-comilla?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
1.8T= Jumala <3 Autossa voi olla vikaa, muttei tuossa moottorissa :D
Joo mutta mulla on.
Älä oo noi jyrkkä.
Joo mutta mulla on.
Älä oo noi jyrkkä.
Viimeksi muokannut JiiP, 11.10.2005 8:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
McVolkkari: Autoa kai se on moottorikin. Eikös nimen omaan epäilty että Ampenaattorin moottorissa on jotain vikaa.
Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, niin pidä turpasi kiinni, ihan kuten viime keväänäkin.
Peke: sähkökaasulla (kuten Seattisi on) harvemmin tuosta tulee ongelmia. Vaijerikaasulaitteissa useimmin, muttei aina.
Jormalainen: vaijerikaasu ei ainakaan sopeudu itsestään, sähkökaasussa on sopeutuvia systeemejä enemmän
Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, niin pidä turpasi kiinni, ihan kuten viime keväänäkin.
Peke: sähkökaasulla (kuten Seattisi on) harvemmin tuosta tulee ongelmia. Vaijerikaasulaitteissa useimmin, muttei aina.
Jormalainen: vaijerikaasu ei ainakaan sopeudu itsestään, sähkökaasussa on sopeutuvia systeemejä enemmän
Eli siis tästä voin päätellä että nyt olisi syytä viedä oma vaijerikaasullinen sopeutukseen, eikö niin? Mitähän tuommonen operaatio suunnilleen maksaa, ei sentään vissiin yli tunnin homma?
Mitään ongelmia en ole oikeastaan huomannut, tosin välillä tyhjäkäynti tippuilee parisataa kiekkaa muutaman kerran heti käynnistyksen jälkeen. Vai onko siihen jotkut tietyt oireet mitä tekee jos ei ole sopeutettu?
Ja vielä, mahtaako onnistua itse vag-comilla?
Mitään ongelmia en ole oikeastaan huomannut, tosin välillä tyhjäkäynti tippuilee parisataa kiekkaa muutaman kerran heti käynnistyksen jälkeen. Vai onko siihen jotkut tietyt oireet mitä tekee jos ei ole sopeutettu?
Ja vielä, mahtaako onnistua itse vag-comilla?
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Kolmea 1.8T:tä oon ajanu. Yhdessä oli bypass vika mikä saattaa aiheuttaa moista. Omassa autossa ei pitäs olla bassi vikaa ku on mäntämallinen ja juuri rasvattuna. Muita vikoja ei myöskään tiedossa. Kytkinpolkimen mikälie katkaisijassa oli häikkää aiemmin mikä aiheutti kierrosten nousua pykältäessä. Nykimisiä ja kakomisia ei tunnu. Vikamuistissakaan ei oo näkyny mitään osviittaa moiseen käytöshäiriöön. Ratin ja polkimen välissä paljonkin vikaa, mutta ei noin vakavaa kummiskaan. Tossa koitin piruuttani hiekkakentällä pelleillä tolla kiululla. Runtua ja jalka jarrulle, niin kolmannella polkasulla jarrut otti sillai niinku pitääkin (tiuhalla pumppaamisella). Eikö muilla jää kierrokset edes kotvaseksi kantamaan, kun reippaamman ryntäytyksen jälkeen painaa kytkimen pohjaan? Ei tää mun Audi oo ainoa jossa tätä esiintyy. Kaverin porukoitten Focus tekee samaa :D
Edit: Mitään sopeutus hommia en oo autoon tehny. Akku on ollu useampaan otteeseen irti. Tyhjäkäynti sekä muu käynti on kummiski ihan ok.
Edit: Mitään sopeutus hommia en oo autoon tehny. Akku on ollu useampaan otteeseen irti. Tyhjäkäynti sekä muu käynti on kummiski ihan ok.
Kierrokset jää ylös kyllä (päästötekninen juttu uusissa autoissa), mutta kyllä jarrutehostus pitäisi olla kaikesta huolimatta. Jos ei ole, niin jo aikaisemmin viestiketjussa mainittu takaiskuventtiili (tai By pass, nuo Forget ovat joskus hieman jumitelleet) voivat olla vian aiheuttajana.
Ja mitä eilen parilla eri autolla tuota kuvailemaasi ajotapahtumaa, eli ykkösellä kiihdytys ja heti jalka kaasulta jarrulle niin en huomannut mitään outoa.
Voihan se olla, että jos vasurilla tyrkkää jarrua, niin tehostus puuttuu, mutta tuota en kyllä laskisi normaaliksi ajotilanteeksi
Edit: Tuota sopeutushommaa kannattaisi ihan ensimmäisenä kokeilla. Aiheiuttaa välillä mitä ihmeellisimpiä kiemuroita.
Ja mitä eilen parilla eri autolla tuota kuvailemaasi ajotapahtumaa, eli ykkösellä kiihdytys ja heti jalka kaasulta jarrulle niin en huomannut mitään outoa.
Voihan se olla, että jos vasurilla tyrkkää jarrua, niin tehostus puuttuu, mutta tuota en kyllä laskisi normaaliksi ajotilanteeksi
Edit: Tuota sopeutushommaa kannattaisi ihan ensimmäisenä kokeilla. Aiheiuttaa välillä mitä ihmeellisimpiä kiemuroita.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Ymmärrettävää on jos vasurilla kikkailee, että poljin on kovahko, mutta tossa mun autossa se on tosiaan kivikova ihan oikealla jalalla painettuna. Takaisku venttiili lähtee syyniin huomenissa. Pakko saada tuo vikurointi pois ennen talvi liukkaita. Voip männä pakkeli hommiks muuten. En oo muilla 1.8T koneilla kokeillu tota jarrutus hommaa sen kummemmin, mutta kierrosten päälle jääminen niitä vaivaa. Mitenkähän lie alipainetehostaja ottaa nokkiinsa jos takaiskuventtiili on sökö?
McVolkkari: Ite perusmoottori on huhujen ja kokemusten mukaan hyvä, mutta sen ympärillä olevat ripellykset tahtoo purkaantua omia aikojaan ;)
McVolkkari: Ite perusmoottori on huhujen ja kokemusten mukaan hyvä, mutta sen ympärillä olevat ripellykset tahtoo purkaantua omia aikojaan ;)
Itseäni myös yleensä häiritsee tuo kaasun päälle jääminen, monista omista autosta se on hard koodattu pois. Eli omillla mekaanisilla ratkaisuilla pudotettu pelistä pois, onneksi ei vielä ole ollut sähkökaasullisia autoja niin tuo on helpolla onnistunut.
Hyvällä tuurilla ei sano mitään, kestää se baarin alipainettakin joten saattaa kestää saman verran ylipainettakin. Tosin siihen sitä ei ole suunniteltu. Kokeile minuutin moottorin sammuttamisen jälkeen onko tehostusta.
Mitenkähän lie alipainetehostaja ottaa nokkiinsa jos takaiskuventtiili on sökö?
Hyvällä tuurilla ei sano mitään, kestää se baarin alipainettakin joten saattaa kestää saman verran ylipainettakin. Tosin siihen sitä ei ole suunniteltu. Kokeile minuutin moottorin sammuttamisen jälkeen onko tehostusta.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Tässä väliaika tietoja:
Kävin kokeilemassa vielä kertaalleen tota kiihdyttelyä ja jarruttelua. Semmosen huomasin, että ilmiötä ei tule pitävällä pinnalla. Hiekalla koittelin niin jarrujen tehokkuus ja poljintuntuma vaihteli todella paljon. Sillon kun se oikein kunnolla oikuttelee, niin ABS:it saattaa kerran "ruksahtaa", mutta muuten jarrutus tehoa ei ole.
Takaiskuventtiilin testaus jäi tältä päivältä. Ilmottelen mikä on diagnoosi kun aika koittaa.
Kävin kokeilemassa vielä kertaalleen tota kiihdyttelyä ja jarruttelua. Semmosen huomasin, että ilmiötä ei tule pitävällä pinnalla. Hiekalla koittelin niin jarrujen tehokkuus ja poljintuntuma vaihteli todella paljon. Sillon kun se oikein kunnolla oikuttelee, niin ABS:it saattaa kerran "ruksahtaa", mutta muuten jarrutus tehoa ei ole.
Takaiskuventtiilin testaus jäi tältä päivältä. Ilmottelen mikä on diagnoosi kun aika koittaa.
Kieltämattä vähän alkoi hymyilyttään kun mks900 kiemuroi ässkolomosen nokkapellillä pesäpalloräpylä kädessä.. :D
Emännän 1.8t:ssä jää kans nuo kierrokset "kantamaan".. kiihdyttää ja n.4500-5000rpm kohilla pykältää ripeesti nii kierrokset jatkaa melkein rajoittimeen...
Tuota jarru hommaa en oo kokeillut et meneekö poljin kovaksi kun on just kiihdyttäny.. vai meneekö joku muu.. heh heh :D
Sellaisen huomasin että hipaisin vahingossa jarrua kun olin kiihdyttämässä niin alko tekniikka heti "rykimään".. mut se taitaa olla ihan normaali juttu.. Kuuluuko se tuohon ajonvakautusjärjestelmän toimintaan vai onko se jokin muu turva homma?
Emännän 1.8t:ssä jää kans nuo kierrokset "kantamaan".. kiihdyttää ja n.4500-5000rpm kohilla pykältää ripeesti nii kierrokset jatkaa melkein rajoittimeen...
Tuota jarru hommaa en oo kokeillut et meneekö poljin kovaksi kun on just kiihdyttäny.. vai meneekö joku muu.. heh heh :D
Sellaisen huomasin että hipaisin vahingossa jarrua kun olin kiihdyttämässä niin alko tekniikka heti "rykimään".. mut se taitaa olla ihan normaali juttu.. Kuuluuko se tuohon ajonvakautusjärjestelmän toimintaan vai onko se jokin muu turva homma?
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Kaveri puhui omista kokemuksistaan neliveto autoilusta. Sillä on vapari Impreza ja sen kaverilla quattro A4. Molemmissa kuulemma vastaavaa oiretta tai ominaisuutta kun mun autossa. ABS anturit menee kuulemma paskarinkiä pyöritellessä sekaisin. Ei kuulemma kummassakaan jarrupoljin liiku mihinkään pyörittelyn jälkeen painettaessa. Nuo tarinat kuultuani koitin revitellä suoralla ja ottaa "kylki myyryä". Suoralla jarrut toimii oikein, ja poikittaista tai paskarinkiä pyörittäessä ne ei toimi.
Nyt nelikon ja ABS:illa varustettujen autojen omistajilta kokemuksia!!!
Nyt nelikon ja ABS:illa varustettujen autojen omistajilta kokemuksia!!!
Viime talvelta en tuollaista muista ja kesällä tehovajaus + sääli estää paskalatin vetämisen. Pitänee ottaa tuokin ominaisuus testiin kunhan taas se mukavampi ajokausi alkaa kohta ja jäärata avataan.
Muita "hassuja" ominaisuuksia tuosta omasta on kyllä löytynyt jarrujen osalta. Tuo pa-syötön katkaisu jarrua painaessa oli tietysti ensimmäinen vika mikä piti korjata pois voimistelukäytössä.
Toinen ajoa haittaava vika jarruissa liittyy ilmeisesti hätäjarruassistenttiin tai ESP:n toimintaan. Jos kovan jarrutuksen aikana alkaa kääntämään mutkaan sisälle, jää joskus jarrut päälle noin sekunniksi vaikka polkimen nostaa ylös. Tätä ei ole vielä tapahtunut silloin jos jarruttaa suoraan ja kääntää vasta sitten sisään kun on nostanut jarrun. ESP on siis pois päältä tuossa tilanteessa. Joko hätäjarruassistentti luulee että on "tilanne päällä" tai ESP jää osittain päälle vaikka napista painaakin sen pois.
Eli ei jarrujen puutetta ole vielä ilmaantunut, pikemminkin juuri päinvastoin, tuo auto tuppaa jarruttelemaan menoa liiankin innokkaasti. Ikäänkuin tuota ei olisi edes suunniteltu rata-ajoon.
Muita "hassuja" ominaisuuksia tuosta omasta on kyllä löytynyt jarrujen osalta. Tuo pa-syötön katkaisu jarrua painaessa oli tietysti ensimmäinen vika mikä piti korjata pois voimistelukäytössä.
Toinen ajoa haittaava vika jarruissa liittyy ilmeisesti hätäjarruassistenttiin tai ESP:n toimintaan. Jos kovan jarrutuksen aikana alkaa kääntämään mutkaan sisälle, jää joskus jarrut päälle noin sekunniksi vaikka polkimen nostaa ylös. Tätä ei ole vielä tapahtunut silloin jos jarruttaa suoraan ja kääntää vasta sitten sisään kun on nostanut jarrun. ESP on siis pois päältä tuossa tilanteessa. Joko hätäjarruassistentti luulee että on "tilanne päällä" tai ESP jää osittain päälle vaikka napista painaakin sen pois.
Eli ei jarrujen puutetta ole vielä ilmaantunut, pikemminkin juuri päinvastoin, tuo auto tuppaa jarruttelemaan menoa liiankin innokkaasti. Ikäänkuin tuota ei olisi edes suunniteltu rata-ajoon.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
offtopiks mutta..
TT:ssä tuo kaasuläpän "sopeutus" tai throttle body resetiksi tuolla maailmalla kutsutaan, tapahtuu koneen ollessa kylmä, avain viimeiseen asentoon ennen starttia 3minuutiksi (ei saa käynnistää) sitten virta pois, avain pois, avain takas ja käynnistys.
Väittävät että jos ajaa liian rauhallisesti niin säätyy tehoista vain 75% käyttöön, tuon resetin pitäisi auttaa.
Niin ja tosiaan myös vag-comilla onnistuu kuten rolle sanoi.
Sama vielä lontooks tt-forumista copy/paste ->
how to do a "Throttle Body Reset"?
OK, before answering how to... this (apparently) is why... "if your car is driven for a long time without thrashing then it will limit the max throttle to 75% I believe. Reseting just gives you 100% again"
And this is how..
The Engine needs to be cold, so don't do this after a long drive or nothing will happen.
Turn the ignition on without actually starting the engine and wait for about 3 minutes.
Turn off the ignition and it's all done.
TT:ssä tuo kaasuläpän "sopeutus" tai throttle body resetiksi tuolla maailmalla kutsutaan, tapahtuu koneen ollessa kylmä, avain viimeiseen asentoon ennen starttia 3minuutiksi (ei saa käynnistää) sitten virta pois, avain pois, avain takas ja käynnistys.
Väittävät että jos ajaa liian rauhallisesti niin säätyy tehoista vain 75% käyttöön, tuon resetin pitäisi auttaa.
Niin ja tosiaan myös vag-comilla onnistuu kuten rolle sanoi.
Sama vielä lontooks tt-forumista copy/paste ->
how to do a "Throttle Body Reset"?
OK, before answering how to... this (apparently) is why... "if your car is driven for a long time without thrashing then it will limit the max throttle to 75% I believe. Reseting just gives you 100% again"
And this is how..
The Engine needs to be cold, so don't do this after a long drive or nothing will happen.
Turn the ignition on without actually starting the engine and wait for about 3 minutes.
Turn off the ignition and it's all done.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
Kaveri puhui omista kokemuksistaan neliveto autoilusta. Sillä on vapari Impreza ja sen kaverilla quattro A4. Molemmissa kuulemma vastaavaa oiretta tai ominaisuutta kun mun autossa. ABS anturit menee kuulemma paskarinkiä pyöritellessä sekaisin. Ei kuulemma kummassakaan jarrupoljin liiku mihinkään pyörittelyn jälkeen painettaessa. Nuo tarinat kuultuani koitin revitellä suoralla ja ottaa "kylki myyryä". Suoralla jarrut toimii oikein, ja poikittaista tai paskarinkiä pyörittäessä ne ei toimi.
Nyt nelikon ja ABS:illa varustettujen autojen omistajilta kokemuksia!
tuota olen kyllä huomannut, muutaman kerran parkkiksella on tullu hätä käteen kun kylkimyyryn jälkeen ei olekaan jarruja...
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
vielä tuosta syötön katkaisusta, tuossa jarruvao kytkimessähän on 4-napaa, omat moottorin ohjauselle ja omat jarruvaloille, sehän voi rikkoutuakin sillain että jarruvalot pelaa mutta vikavalo palaa, joten ei muutakuin oikeat navat pois pelistä ja kovaa ajoa, paitsi viat joutuu nollaan tietenkin tuon jälkeen mutta sehän ei ole ongelma.
Tyhjäkäynti siinä tosiaan sekoilee ja aaltoilee...mulla cabrio ainakin rupee käymään todella pitkään korotettua kylmäkäynnin alaista joutokäyntiä kun sopeutus on pielessä
Onnistuu vag comilla
01
04
098
06
Rolle, miksi Vag_comin sivuilla kerrotaan sopeutuksen kulun tapahtuvan eritavalla?
Procedure for performing a Throttle Body Alignment on Cable-Throttle Cars:
These are cars with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.
Turn the key on but do not start the car.
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)
[Go!]
[Switch to basic settings]
Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.
[Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!
Munkin audis oli samat ongelmat . tyhjä käynti heitteli. Ja kun paineli kaasua kunnolla niin sitte tuli kenguru pensa ilmiö. Tämä alkon sen jälkeen ku auto oli talvitelolla seisonnassa ja akku irti, muutaman kuukauden.
Asia korjantui kun käytin autoa Ylivieskan pörhöllä Laitto uuden ohjelman ja makso vain 38E ja ne pari tuntia rassas autoa
Nyt auto toimii paremmin ja kiihtyy ja viihtyy.. (=
Asia korjantui kun käytin autoa Ylivieskan pörhöllä Laitto uuden ohjelman ja makso vain 38E ja ne pari tuntia rassas autoa
Nyt auto toimii paremmin ja kiihtyy ja viihtyy.. (=
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa