Polo classic -98 nykii kylmänä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

Polo classic -98 nykii kylmänä

ViestiKirjoittaja mika84 » 30.9.2005 20:15

Eli kun aamulla(tai usean tunnin tauon jälkeen) lähtee ajamaan, niin alkaa yskimään. Tätä tapahtuu kun nostaa kaasun(hiljentää risteykseen) ja sitten taas kaasuttaa. Pintakaasulla pystyy juuri ja juuri ajamaan, mutta tuntuu että putki tippuu tielle. Jos kytkin on pohjassa, tuntuu että pytty tai pari jäisi pelistä pois, ravistaa ja kierrokset laskee n. 500:aan.Lämmettyään kone toimii hyvin. Vikamuisti luettu:

Kaasuläpän potentiometri (katkos/oikosulku plussaan, satunnainen vika)
Kaasuläpän säätimen potentiom.(katkos/oikosulku plussaan, satunnainen)
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(katkos/oikosulku plussaan, satunnainen)
Lambda-tunnistin(Signaali liian heikko, satunnainen)
1.sylinterin suihkutussuutin(katkos/oikosulku maadoitukseen, satunnainen)
2.sylinterin suihkutussuutin(katkos/oikosulku maadoitukseen, satunnainen)
Kaasuläpän säädin(katkos, satunnainen)

Aiemmin autossa esiintyi aaltoilua lämpimällä koneella, kun auto liikkui ja kytkin pohjassa/vaihde vapaalla, mutta se on korjaantunut.

Kaasuläppä, tyhjäkäyntimoottori, töpselit ja liittimet putsattu.

Onko tietoa mistä löytyisi tietoja antureiden ym resistansseista/arvoista ja töpseleitten liitinjärjestyksestä.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 10.10.2005 20:02

Ntc-vastuksen imusarjan kyljestä katoin eilen, ja se ilmeisesti toimii. Kaasuläppärungon ja imusarjan välinen tiiviste on kunnossa. Ohjaustehostimelle menevä alipaineletku kunnossa. Alkaa jo ideat loppua :( prkl.
Musta laatikko koneen takana, josta tulee paksuhko letku ilmanputsarille on varmaan ainut "laite" joka tutkimatta. Mikähän se mahtaa olla?
Voisiko viallinen lambda-anturi olla syyllinen? Sen toiminta ainakin selviää parin päivän sisällä katsastuksessa...

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 11.10.2005 1:01

Tiedoista ei käy ilmi koneen tilavuutta! Nämä tiedot on 1,4:sta koneesta!

Kaasuläpän asentotunnistimen resistanssit olisivat seuraavanlaiset:

Kaasuläppä kiinni - > 0 ohm
Kaasuläppä vähän auki - > ääretön

Mitataan asentotunnistimen liittimestä pinnien 3 ja 7 välistä:



|---------\
| 1 3 5 7 |
| 2 4 6 8 |
|---------/

Katso myös 1 ja 2 pinnien välinen resistanssi. Sen pitäisi olla 3-200 ohm (Tyhjäkäyntisäädin).

Toivottavasti tajuat tuon liittimen.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 11.10.2005 6:55

Samanlainen liitin, mutta 6 pinniä ei ole. Kone 1.6
Kaasuläpän ollessa kiinni sain 0 ohm. Kun käänsin läppää tasaista vauhtia, kasvoi resistanssi myös tasaisesti kunnes meni äärettömäksi läpän ollessa melkein ääriasennossa. Kun päästin läpän hitaasti alkuasentoon, resistanssi pysyi äärettömänä ja meni nollaan vasta läpän ollessa kiinni. Pitääkö sen toimia tuolla tavalla, että kun avaa läppää niin resistanssi nousee "portaattomasti" ja kun laittaa kiinni, se vaan hyppää äärettömästä nollaan.
1 ja 2 pinnien välistä sain 4,6 ohm.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 11.10.2005 11:42

No jos se on 1,6 (AFT), niin homma menisi seuraavasti:

(liitinjärjestys sama kuin edellä)
5 ja 7 väliltä resistanssi:

kaasuläppä suljettuna -> n. 1500-1600 Ohm
kaasuläppä täysin auki -> n. 700-900 Ohm

Tämän muutoksen pitäisi olla tasaista.

Tuo 3 ja 7 väliltä mitattu on täysin oikein. Se on suljetunkaasuläpän tunnistus.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 17.10.2005 13:12

Käytin alkuviikosta katsastuksessa ja meni polonen ajokieltoon. Pakokaasupäästöt oli niin päin v****a. Sit vein Laakkoselle ja sanovat että lambda-anturi oli rikki. Vaihtovat sit sen ja sain leimankin. Toivoin jo että nykiminen ois johtunu siitä, mutta nykiipä tuo vieläkin.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 10.11.2005 9:21

Päätin luovuttaa ja vein taas Laakkoselle. Vikamuistissa oli eilen enää kaasuläpän potentiometri. Mitään muuta vikaa eivät löytäneet. Sopeuttivat kaasuläpän ja pätkiminen väheni, muttei kuitenkaan loppunut kokonaan.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 28.3.2006 11:26

Nostanpa tämän taas esille, kun oireet pahenevat.
Nykyään päättää polonen sitten jopa sammua. Kylmänä pyörii siis tyhjäkäynnillä melkein hyvin, eli vähän yskii, mutta kierrokset pysyy siellä vähän reilussa tonnissa. Mutta jos nostaa kierrokset hetkeksi (esim 10s, 1500-2000rpm) ja sitten laskee kaasun, niin kierrokset tippuu alle 500:n ja usein auto sammuu. Sen jälkeen lähtee todella nihkeästi käyntiin. Joskus kaasua pumppaamalla voi pitää käynnissä. Lämmityksessä kun piti, ei ollut ongelmia. Nyt alkaa taas rasittamaan, kun pitää pari minuuttia antaa pyöriä ennen liikkeelle lähtöä.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 4.5.2006 20:53

Kysynpä nyt vielä sellaista, että voisiko kaasuläpän asennon potentiometri aiheuttaa vian? Eli kun laittaa kaasua -> bensaa lisää, kaasu pois -> kone ei tajua ja bensaa tulee edelleen reilusti. On nimittäin bensan hajua aistittavissa :/

Uskaltaisko potentiometrin liukupintaa hieman hioa, kun siinä näyttäisi jotain olevan, siitä vastakappaleesta. Vai liekkö kulahtanut.

Ja sellaista vielä, että kun nopeasti käyttää kaasua "pari milliä", niin kierrokset tipahtavat hetkellisesti. Outoa sanon minä :(


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa