Audi A4 B5 vaihtoehtoinen rengaskoko
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A4 B5 vaihtoehtoinen rengaskoko
Minkälaiset rengaskoot teille on merkattu rekisteriotteeseen Audi A4 B5:lle?
Juu, nyt on minullakin 225/45-17 otteessa, mutta meinasin vaihtoehtokokoja, jotka ovat valmistajan suosittelemia ja ovat yleensä merkitty otteeseen jo uudesta lähtien.
Autoni on tuontiauto eivätkä maahantuontikatsastuksessa merkinneet otteeseen muita kokoja kuin alla olevat, vaikka Fahrzeugbrief-dokumentissa on merkitty koko 205/55-16. Jouduin nyt sitten maksumieheksi ja muutoskatsastamaan myös nuo 17", vaikka periaatteessa niitä ei tarvitsisi muutoskatsastaa.
Huomenna otan merkkiliikkeestä selvää, pystyvätkö antamaan jotain dokumenttia noista eri vaihtoehdoista ja ajattelin yrittää saada osaa kustannuksista (laajamuutoskatsastus 65€) takaisin.
Merkkasivat myös alustasarjan, FK:n säädettävä, väärin; maininta ainoastaan "edessä säädettävät tolpat" vaikka myös takana ne ovat säädettävät. Ei jaksaisi joskus myöhemmin alkaa maksamaan muutoskatsastusta uudestaan, kun joku katsastusmies hokaa, että takanakin on säädettävät.
Katotaan kuin käy...
Autoni on tuontiauto eivätkä maahantuontikatsastuksessa merkinneet otteeseen muita kokoja kuin alla olevat, vaikka Fahrzeugbrief-dokumentissa on merkitty koko 205/55-16. Jouduin nyt sitten maksumieheksi ja muutoskatsastamaan myös nuo 17", vaikka periaatteessa niitä ei tarvitsisi muutoskatsastaa.
Huomenna otan merkkiliikkeestä selvää, pystyvätkö antamaan jotain dokumenttia noista eri vaihtoehdoista ja ajattelin yrittää saada osaa kustannuksista (laajamuutoskatsastus 65€) takaisin.
Merkkasivat myös alustasarjan, FK:n säädettävä, väärin; maininta ainoastaan "edessä säädettävät tolpat" vaikka myös takana ne ovat säädettävät. Ei jaksaisi joskus myöhemmin alkaa maksamaan muutoskatsastusta uudestaan, kun joku katsastusmies hokaa, että takanakin on säädettävät.
Katotaan kuin käy...
tuossa omassakin tuontiaudissa oli merkattu vain yksi alkuperäinen rengaskoko, ihme sekunnin ajansäästöä konttoreilla. Rekisteröinnin tehnyt konttori on velvollinen korjaamaan mokansa, omaan piikkiinsä. Itse soitin konttorille ja pyysin lähettämään uuden otteen missä on kaikki alkuperäiset rengaskoot, kyllä niillä on arkistoituna kopiot alkuperäisistä otteista. Eli jos haluaa olla hankala asiakas, niin ei niille edes tarvitse kertoa mitä renkaita siinä Saksan otteella on ollut (kuten minä olin).
^alkuperäistä kokoa saa muuttaa tuumalla. Vaihtoehtoista rengaskokoa ei.
Ainakin minulle sanoi katsastusetä että vaihtoehtoinen koko meinaa samaa kuin alkuperäinen koko joten siitä sais poiketa sen tuuman. Mutta muutoskatsastetusta koosta ei saa poiketa mitenkään. Koska tuo vaihtoehtoinen kokohan on alkuperäisenä siellä otteessa.
tiedä sitten...
Ainakin minulle sanoi katsastusetä että vaihtoehtoinen koko meinaa samaa kuin alkuperäinen koko joten siitä sais poiketa sen tuuman. Mutta muutoskatsastetusta koosta ei saa poiketa mitenkään. Koska tuo vaihtoehtoinen kokohan on alkuperäisenä siellä otteessa.
Juuri näin minunkin ymmärrykseni mukaan. Alkuperäisistä saa poiketa sen tuuman, mutta jälkeenpäin konttorilla lisätyistä ei.
Valmistajan ilmoittamat koot olivat minun tapauksessa kaikki vain 15" kokoja. Fahrzeugbrief-dokumenttiin oli ilmeisesti "muutoskatsastettu" koko 205/55-16. Katsastusteknikon mukaan siis saa poiketa vain valmistajan antamasta esimerkiksi halkaisijan suhteen tuumalla (myös renkaan leveyden lisääminen "huomattavasti" vaatii k-teknikon mukaan muutoskatsastuksen vaikka vanteen halkaisija pysyisi valmistajan ilmoittamana kokona). Myöhemmin muutoskatsastetut koot eivät vaikuta asiaan, eli vaikka nyt ruuvaisin alle 18" vaatisi se muutoskatsastuksen.
Kylläpä ovat kehittäneet systeemin... Miksiköhän muuten alustasarjat pitää muutoskatsastaa? Tiedättekö onko muualla EU-alueella samaa käytäntöä?
Kylläpä ovat kehittäneet systeemin... Miksiköhän muuten alustasarjat pitää muutoskatsastaa? Tiedättekö onko muualla EU-alueella samaa käytäntöä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”